Hierbij het eerste deel van het verslag van mijn bezoek op 12 juni aan de haven van Rotterdam.
Ik begin met het zeilschip de Oosterschelde in de Veerhaven met uitzicht op de Erasmusbrug.
Oosterschelde
de Oosterschelde is een Rotterdams vrachtschip uit 1918; zij is het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland. Deze driemastschoener is gebouwd in Zwartsluis en heeft een lengte van 50 meter. Het schip ligt aan de Westerkade van de Veerhaven in Rotterdam.
Deze foto is door mij gemaakt op 12 juni, waar ik sta in de Veerhaven met uitzicht naar de Erasmusbrug en rechts is dan de Kop van Zuid. Op de voorgrond links de boegspriet van het zeilschip de Oosterschelde.
foto van Internet
De lucht is hier niet zo strak blauw als op 12 juni. Ik wil alleen de plaats laten zien vanwaar ik bovenstaande foto heb gemaakt.
De historische driemaster 'Oosterschelde', het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland, maakt boeiende zeilreizen op alle zeeën en oceanen. U kunt met ons meezeilen op een van deze reizen. Het programma laat zien welke reizen in de komende tijd worden gemaakt.
Meezeilen op zo'n groot authentiek zeilschip is een heel bijzondere ervaring. Er moet voortdurend rekening gehouden worden met de natuurelementen. De omstandigheden op zee zijn nooit dezelfde. Plannen kunnen daarom onderweg gewijzigd worden. Bij langere oversteken wordt 's nachts doorgezeild en worden er wachten gelopen. Alle opvarenden, behalve diegenen die te kennen geven daar geen behoefte aan te hebben, worden samen met de bemanning ingedeeld om het schip te zeilen, te sturen en te navigeren. Zeilervaring is hierbij niet vereist. Het is onze ervaring dat de meeste opvarenden graag actief meedoen met het werk aan boord. De bemanning zal u met plezier uitleggen waarvoor alle lijnen, vallen en schoten dienen. Het samenwerken schept een band, maar ook het samen genieten van de zonsopkomsten en zonsondergangen. Nergens zijn deze zo goed te zien als met de wijde horizon vanaf het water.
Het wachtsysteem bestaat uit 3 wachten van 4 uur elk. Dit betekent dat u na een wachtperiode aan dek 8 uur op andere wijze kunt besteden.
De 'Oosterschelde' is geliefd geworden onder zee- en natuurliefhebbers. Het zijn geen mensen die meevaren voor een luxe cruise. Voorop staat de actieve en directe kennismaking met de zee, de natuur en het zeilen. Het schip is overigens zeer comfortabel ingericht en van alle gemakken voorzien. Alle hutten zijn voorzien van een wastafel met koud en warm stromend water. Douches zijn gemeenschappelijk. In de ruime en warm ingerichte salon bevinden zich leestafels, zithoeken en een piano. De vloerverwarming en een houtkachel zorgen voor een aangename temperatuur binnen. De ruime bibliotheek biedt boeken over allerlei vaargebieden, het dierenleven en over schepen en het is mogelijk video's te bekijken met documentaires.
Het leven aan boord wordt ons gemakkelijk gemaakt door de verzorging van de goede maaltijden, bereid door onze professionele kok en zijn koksmaat.
Erasmusbrug
De Erasmusbrug is naast de Willemsbrug de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam. De brug verbindt de nieuwe wijk de Kop van Zuid met het centrum aan de noordzijde van de rivier.
De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (UN Studio) en opgeleverd in 1996. De 808 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug de bijnaam "De Zwaan" dankt. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren. Om de trillingen te dempen zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd.
Midden 2004 kwam de brug in het nieuws omdat ontwerper Ben van Berkel vond dat er einde moet komen aan het 'misbruik' van zijn ontwerp: volgens hem rust er op dit soort ontwerpen ook auteursrecht; als aanbieders foto's of schaalmodelen willen verkopen, moeten zij toestemming vragen aan de auteursrechthebbende en een vergoeding betalen. Voorzover bekend geldt dit alleen als bijvoorbeeld de foto commercieel wordt geëxploiteerd of als logo wordt gebruikt.