Op donderdag 24 september was Timon uit onze klas jarig. Hij was de eerste jarige die we in ons klasje mochten vieren. Van harte een dikke proficiat aan Timon ! En nu even koekeloeren op de verjaardagstrein wie de volgende wordt ...
In de klas werkten we rond afval en hierbij maakten we in de lessen rond "techniek" een vangbeker. We hadden een wegwerpbeker, een touw, een parel, schaar en klevers nodig om dit allen samen tot een leuk spelletje om te vormen. Na wat zoeken en een plannetje aflezen konden we onze vangbeker construeren. En 't was niet zo gemakkelijk om het pareltje op te vangen hoor ... kwestie van hoe lang je het touwtje wel afsneed...
Deze week werken we in de lessen WO verder rond het project ‘afval’. We bespreken vooral de verschillende soorten PMD.Maar ook in de knutselles gebruiken we materiaal uit de PMD-zak om een leuk dier mee te maken. We begonnen alvast met het beschilderen van een leeg drankkarton. Volgende week werken we het geheel dan verder af. Ondertussen zoeken we leuke ideetjes om met kosteloos materiaal een eigen fantasiedier te maken. We laten ze dan zeker eens zien !
Op 28 september vloog 6B met het vliegtuig van KWA Airlines naar India. Daar kroop iedereen in de huid van een Indiase inwoner. Je heette niet meer Vital, Emma of Thijs, maar Sekar, Shanti of John. Sommige leerlingen bleven in Mumbai wonen. Je kon typist zijn, reclameschilder, ijzerhandelaar, enz. Je kon ook huisvrouw zijn en chapatti's (= een soort platte koeken) moeten maken. Of je woonde in een illegale krotwoning, en de politie kwam je huis kapot slaan.
Andere leerlingen reisden nog verder met de trein naar het platteland en gingen in het dorp Malaipatti wonen. Daar werd je landbouwer en kreeg je te maken met de droogte en waterproblemen. Of je was kleermaker of je hield een theekraampje open. Enkelen maakten een lekkere bananenrijst klaar. Door samen te werken en op te komen voor elkaar probeerden we iets te verbeteren aan de levenssituatie in de stad en het dorp.
Op het einde vierden we allemaal samen het Pongalfeest (= oogstfeest) in het dorp. Iedereen smulde van de lekkere rijst en de chapatti's en dronk van de heerlijke Chai-thee. We namen ook nog een herinneringsfoto bij de lievelingsgod van de Indiërs : Ganesh, de hindoegod met het olifantenhoofd.
's Namiddags trokken we naar het Nationaal Wielermuseum en maakten we kennis met de geschiedenis van de fiets. Sommigen vroegen zich af hoe je met die fietsen van vroeger veilig kon rijden. We leerden ook heel wat bij over de wereld van het wielrennen en de vele Vlaamse wielerkampioenen.
Op 28 september bezochten we met 3A het afvalverwerkend bedrijf Depovan in Rumbeke. Daar zagen we wat er allemaal met ons afval gebeurt. Alle materiaal uit de blauwe P.M.D.-zak wordt met heel speciale machines netjes gesorteerd om dan opnieuw verwerkt te kunnen worden. Papier en karton wordt in balen geperst en andere bedrijven maken daar nieuw papier van. Wisten jullie dat ons papier zelfs in China wordt verwerkt? Alle restafval komt in grote putten terecht die men dan netjes afdekt. Uit de gassen die daaruit vrijkomen maakt men zelfs elektriciteit! We hebben dus heel wat gezien en geleerd! Nogmaals dank aan alle mama's, papa's en opa's die bereid waren om ons te brengen.
Maandag 14 september zijn we met het derde leerjaar naar het kasteelbos getrokken. We hebben daar elk een kamp opgezocht en moesten zoveel mogelijk kaartjes van ons eigen kamp naar het kamp van de vijand brengen. We kregen een nummer op ons voorhoofd. Als de vijand ons nummer kon roepen, waren we ons kaartje kwijt!
We hebben ons geamuseerd en hebben veel kunnen bewegen in de open lucht! ’t Was een leuk spel ! Gelukkig was het goede weer van de partij !
Zaterdagvoormiddag was een speciale voormiddag voor de leerlingen van het eerste leerjaar. De kinderen mochten naar school komen met mama, papa, zus, broer ... De juf en kinderen toonden aan hen hoe het eraan toe gaat op een gewone schooldag in het eerste leerjaar!
Deze week vonden er in het zesde leerjaar enkele doe-activiteiten plaats rond het Indiaproject. De klas van juf Martine maakte Indiase rijst klaar. De klas van meester Geert maakte een bananenlassi (= een lassi is een zeer populair drankje in India, een soort milkshake). Daarnaast konden de kinderen mandala's inkleuren en rangoli tekenen (= een grondtekening die de vrouwen voor de deur van hun huis maken om het kwaad buiten te houden, en de bezoekers welkom te heten).
Enkele reacties van de kinderen : 'Ik vond het koken tof. Het was echt een superdag !' 'Ik vond het superleuk !' 'Het proeven was zeer lekker!' 'Het was een aangename namiddag!'
Deze week maakten we een reisje naar Intepedinte: een land waar de natuur nog ongerept is tot ... koning Douwdzjoons en z'n geldwolven invallen: lucht- en bodemvervuiling en lawaaihinder komen in de plaats ! Gelukkig waren er de containerkids om afval op te ruimen en te sorteren.
In de klas schilderden en tekenden we Intepedinte voor en na de inval. We bekeken enkele filmpjes over papierfabrikage en oefenden online in onze gloednieuwe computerklas.
Vandaag testten de leerlingen de nieuwe animaties van meester Lieven uit. De b@llobees zullen het geweten hebben! Ze lieten de ballobees tegen elkaar vliegen en ontploffen!
Vandaag brachten alle eersteklassers een bezoek aan metaalophaalbedrijf Depla.
De kinderen zien hoe het metaal gesorteerd en geplet wordt om dan verder te worden gesmolten. Zo zagen ze hoe een aantal auto's geplet worden tot een klein hoopje schroot !
Deze week werken we ook in het eerste leerjaar rond het thema 'Afval'. Vandaag luisterden we naar een mooi verhaal over afval. We knutselden ook met afval. We maakten van een gewoon frisdrankblikje een prachtige vlinder!
Wisten jullie dat wij in onze klas allemaal een eigen bordje hebben ? Daarop leren we iedere dag letters schrijven : in het groot, in het klein, in het kleur, in het wit. We hebben ook iedere dag op ons bord een letterdictee zodat de juf heel goed kan zien wie al alle letters mooi en juist kan schrijven.
Op donderdagnamiddag hebben we onze "popjes" afgewerkt en gedoopt. We hebben na een stemming gekozen voor "Jip" en "Janneke" ! Zoals beloofd, vind je de foto's van alle Jip en Jannekes hieronder.... mooi, niet ? ! Nu gebruiken we de groene Jip en het rode Janneke in de klas ! Misschien vertellen we er nog wel 's iets over.
Net als klas 6B stapten ook wij deze week op de trein met bestemming "India". India is een land met veel treinsporen, mensen reizen er vaak met de trein. Ook wij hebben maandagnamiddag India doorkruist met de trein : Mumbai, Calcutta, Malaipatti, Chennai, Delhi, Karur,... Het gooien van de dobbelsteen bepaalde wat we moesten doen : rood : een ontmoeting onderweg (op de trein). Deze fiche vertelde over de ontmoetingen die de mensen hebben als ze reizen met de trein. groen : we reizen verder door het land en maken kennis met de verschillende aspecten van India : het voedsel, de gebouwen, de huizen, de godsdienst, de mensen, de kinderen, de Ganges, ... De foto's waren heel typisch en mooi ! Het was een toffe namiddag maar we verlangen nu al naar onze uitstap naar het Globo-atelier met zijn inleefatelier !
Op dinsdagvoormiddag hebben we met alle zesdes de groepen (6) gevormd voor de spelemmers. We kunnen met het spelmateriaal uit die emmers spelen om 10u.10, om 13u. en om 14u.55. Het wordt vast leuk ! In de namiddag stapten we samen naar Ter Borcht. Daar werden we in groepen verdeeld. We speelden buiten op het voetbalterrein. Het was heel mooi weer ! De zesde klas speelde 4 verschillende spelen : "ring op stok", rugby, freesbee en krachtbal. Het was een sportieve namiddag ! We hebben ons gejeund !
Haar lievelingskleur is blauw, ze eet graag frietjes, zwemmen vindt ze fijn, haar leukste speelgoed is de laptop en ze zou graag rolschaatsen hebben met twee rijen wieltjes…
Onder een stralende septemberzon genoten de kinderen in de Karel van Manderstraat van de "kermisspeelplaats". Zich laten schminken, steppen, eendjes vangen, pittenzakkenwerpen, blikken gooien, krijttekenen, kaartenhuisjes bouwen, bibberspel, clowngooien: het kon allemaal. En ... niet te vergeten: lekkere oliebollen smullen !
Op vrijdagnamiddag hielden we kermisnamiddag op onze school. Alle kinderen mochten kiezen uit heel veel leuke dingen. Bij juf Ann mochten we pittenzakjes in emmers gooien. Daarop stonden de punten geschreven. En nu maar proberen ... 't was niet zo gemakkelijk, maar wel heel leuk !
Vandaag brachten de leerlingen van 1B een bezoekje aan de kermis. We keken er hoe de botsauto's werden opgebouwd, welke kramen we herkenden, we vertelden welke attractie we het leukst vinden ...
Vandaag kwam Flonflon weer in de klas van juf Lobke op bezoek. Ze leerde ons een liedje en daarbij mochten we een tekening inkleuren van één familielid!
B@llobees zijn wezens die leven in een wereld vol 'bubbels'. Zij spelen de hoofdrol in onze animaties. Samen met onze vrienden van over de hele wereld experimenteren we en voeren we een hele reeks activiteiten uit met bubbels, ballonnen en allerlei soorten 'balletjes'.
Vandaag kwamen de Ballobees echt tot leven!
Kinderen van het eerste leerjaar gingen samen met meester Lieven en juf Isabelle aan de slag met een balletje, verf, chenilledraad en wiebeloogjes.
Michiel is een kleine jongen. Zijn familie werd door de boze tovenaar gevangen genomen. Tijdens de sportnamiddag slaagden de kinderen van het tweede leerjaar erin iedereen terug te vinden. Maar liefst 14 personen waren dat en bij elk hoorde een opdracht.
Vandaag konden de kinderen van het eerste leerjaar proeven van de verschillende speelplaatsemmers. Ze leerden hoe je met het materiaal moet omgaan, hoe je moet opruimen,…
De kinderen beleefden plezier!
Vanaf nu zullen de speelplaatsemmers ook ter beschikking staan tijdens de speeltijden.
Vandaag hebben we 2 houten popjes gemaakt naar het model van de Russische Baboesjka's. Elke leerling heeft 2 houten blokjes gekregen. Met schuurpapier (grof en fijn) schuurden we de blokjes tot een popje. Dit was niet zo gemakkelijk : het juiste schuurpapier gebruiken was wel belangrijk !
Toch bereikten we een mooi resultaat! We vonden het ook een leuke les : eens met hout mogen werken ! Als we de popjes versierd hebben, gaan we die ook in de klas gebruiken. Het ene popje moet een groen hoofdje, haar of hoofddeksel hebben, het andere moet een rood hoofdje, haar of hoofddeksel hebben.
GROEN : ik heb iets leuks, aangenaams,... te vertellen. Ik kan dat werkje zelfstandig maken ! ROOD : ik heb geen goed nieuws, er ligt iets op de maag,...Wil je me helpen bij die opdracht ?
Volgende week versieren we de popjes. Als je benieuwd bent naar het resultaat, kijk dan volgende week opnieuw naar de blog want dan tonen we onze 'kunstwerkjes'.
Ook in 4A werd er deze week druk gewerkt aan een naamgedicht. Een gedicht maken waarvan de eerste letter van elke zin begint met een letter van je naam.Helemaal niet zo gemakkelijk.Toch waren er enkele leerlingen met prachtige werkjes.Hieronder enkele voorbeelden. Proficiat!
de komende weken gaan we in de werolessen op verkenning in India, het zevende grootste land ter wereld (100xBelgië !!) en een bevolking van meer dan 1 miljard (!!) mensen. We zullen kunnen zien en beleven hoe onze leeftijdsgenoten en hun ouders ginder wonen en leven. De meester zegt dat wij ook op reis zullen gaan naar India, eerst met de fiets en dan met het vliegtuig. Maar of dat wel waar zal zijn ...? Wij kregen vandaag een echte 'bindi' op ons voorhoofd, net zoals de mensen in India. Dat heeft te maken met hun godsdienst, het Hindoeisme. Wij leerden ook groeten zoals de Indiërs. Met een treinspel verkenden we dit reusachtige land met miljoenensteden, veel verschillende landschappen en prachtige gebouwen.
Omdat de foto van de klas van juf Sabine en juf Marleen wat op zich liet wachten, krijg je deze nu in groot formaat te zien !
Het tweede leerjaar brengt om de drie weken een bezoekje aan de bib. Juf Heidi's klas kwam als eerste aan de beurt. Ayse gaf een rondleiding en de kinderen kozen tenslotte allemaal een boek. Dank u !
In het ateliertje probeerden we zo getrouw mogelijk na te tekenen wat we op de muren van onze klas aantreffen. Niet gemakkelijk zonder te kunnen controleren!
2A
In 2B waren de kinderen druk in de weer met het maken van het klasplan
Een heuse fotozoektocht in onze school ! We kregen een blad met 16 foto's en het plan van onze school. In groepjes van 3 zochten we de juiste plaatsen in onze school op en duidden we die aan op het plan.
De kinderen bloosden: niet alleen van het warme weer maar ook van de werklust. De juf keek toe en .. was tevreden !
Dit is Flonflon. Flonflon lijkt een gewone knuffel. Maar dat is ze niet! Flonflon is een schaap. Maar helemaal geen gewoon schaap. In de klas leerden we goeiedag zeggen aan Flonflon. En dat met het mooie liedje:
Bonjour, Flonflon, bonjour Flonflon
Bonjour, petit mouton
Bonjour, Flonflon, bonjour Flonflon
S’il vous plait, une belle chanson.
Volgende week leren we het leuke gezin van Fiston kennen.
Met Flonflon, ons Frans vriendinnetje, luisterden we naar het verhaal van de klas van Filou, Ronron, Camille en Fiston waar een monster met reuzenhonger de rust kwam verstoren … We leerden een Frans lied, boetseerden en schilderden een slokop-monster en speelden een toneeltje.
Het eerste regenboogmoment is weeral voorbij. Het was een voltreffer!
We dansten allemaal mee op het lied 'Vlieg met me mee naar de regenboog'.
Eén kindje van elke klas stelde zijn eigen juf of meester voor.
We maakten kennis met Bert. Bert bracht onze nieuwe taalpicto's aan: Wat? Hoe? Ik doe. Oké? Deze hangen nu uit in elke klas!
We hebben ook een nieuw bewegingsliedje. Juf Ann toonde voor hoe we er op moesten bewegen, iedereen deed mee, ook de juffen en meesters! Het is een erg mooi liedje.
Daarna kwamen Bert en Betsie langs. Betsie was eerst erg onbeleefd. Bert juist heel beleefd. Bert leerde Betsie hoe ze bijvoorbeeld moest aankloppen aan het bureel van mevrouw Nadine. Met twee woorden spreken is erg belangrijk!
We kijken allen uit naar het volgende momentje in oktober!
De eerste week van het schooljaar zit er weeral op. Wat vliegt de tijd…
In de klas van juf Carine (4C) leerden we deze eerste week al heel wat, onder andere het maken van een naamgedicht. Wij beleefden er plezier aan.En we zijn fier op ons resultaat.Hieronder vind je enkele van die gedichtjes.
De kinderen in de klas 4B maakten bij het begin van het schooljaar zelf hun verjaardagskalender. Juf Katrien was heel tevreden met het resultaat. Morgen is er al eentje jarig namelijk Kiara.
Ik ben Hup, de klaspop. Ik ben de vriend en studiegenoot van elke eersteklasser. Uit mijn buidel komen regelmatig nieuwe letters en woorden tevoorschijn. Samen zullen we een leuk schooljaar beleven!