Binnenkort vertrekt uw zoon/dochter op Zeeklas naar Oostende!
U zal ze hier op de voet kunnen volgen. Elke avond komt er een algemeen bericht dat geschreven wordt door een groepje van drie leerlingen (uit elke klas eentje). Maar u zal er ook een persoonlijk bericht kunnen vinden van uw zoon of dochter.
U kan hierop ook reageren. Onderaan dit kadertje rechts, ziet u staan 'Reageer'. Als u daarop klikt, kan u een eigen reactie toevoegen.
Het is al een heel oud gebruik om palmpasenstokken te maken. Heel vroeger vierde men het begin van de lente. Daarmee heeft de versiering van de palmpasenstok waarschijnlijk eerst te maken gehad. Het broodhaantje was het symbool van de overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de haan!). Toen de mensen christen werden, werd de palmpasenstok omgedoopt tot de drager van symbolen voor wat er in de Goede Week gebeurde. Daarbij horen verhalen over Jezus. Hier volgen kort een paar verhalen die met de palmpasenstok te maken hebben.
1 Bij het groen waarmee we de stok versieren hoort een verhaal. Het is namelijk symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen. De mensen dachten: nu gaat het gebeuren. Jezus wordt koning en Hij zal de Romeinen verjagen. De mensen riepen: Hosanna en juichten Hem toe met palmtakken. Het zou heel anders aflopen. Nog geen week later riepen ze: Kruisig Hem.
2 Een krans verbeeldt dat Jezus koning is.
3 Bij het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was, vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand. Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En Petrus vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood. Dat is ook een symbool voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden vierde. 4 Het kruis is symbool van het verhaal van Goede Vrijdag. Jezus is gevangen genomen. Al zijn vrienden hebben Hem in de steek gelaten. Pilatus, de stadhouder, vraagt aan de mensen wat er met Jezus gedaan moet worden. Alle mensen roepen: Kruisig Hem! Zo wordt Jezus als misdadiger gekruisigd. 6 MAAR DIT IS NIET HET EINDE! Het kruis wordt versierd. We hangen er eitjes aan en versieringen. Symbolen voor nieuw leven. Het wordt Pasen! Jezus staat op, zijn verhaal gaat verder, net zoals in de natuur ieder jaar in de lente alles opnieuw gaat groeien.
Verleden week kwam de politie langs in het eerste leerjaar. Hij leerde ons hoe we op een veilige manier de weg kunnen oversteken. Dank u wel, meneer de agent ! We zullen het zeker proberen op die manier te doen !
Chayenne was het kind van de week. Ze toonde ons al haar armbandjes die ze al heeft, bracht haar lievelingspop mee naar de klas en showde ons haar mooiste kleedje. We luisterden en zongen mee met een liedje uit haar lievelingscd van het junior eurosongfestival.
We hadden terug een jarige in onze klas : Luna mocht namelijk zaterdag een kaarsje meer uitblazen. Luna mocht dubbel vieren want ook op onze school werd op 2 april veel gefeest. Een dikke bravo Luna !
Eindelijk weer op sportklas! We hebben daar verlangend naar uitgekeken en ja, we mogen weerom zeggen dat we ons wel heel erg amuseerden hoor. Soms was het wel eens lastig maar we hadden er toch wel weer deugd van. We leerden weer tal van nieuwe sporten bij waaronder hockey, tennis, tafeltennis, judo,... 's Middags mochten we samen eten, en of het smaakte! Nogmaals hartelijk dank aan de lesgevers die dit voor ons mogelijk maakten, het was fijn!
Gisteren knutselden we met de bewoners van het rusthuis Sint-Vincentius. We maakten paasversieringen om de gang en de leefruimte wat op te fleuren. Het resultaat was heel mooi !
Na al dat werk kregen we nog een drankje en een koek. Het was zeker een namiddag om nooit te vergeten !
TE HUUR …? Neen…! GRATIS nestgelegenheid voor ruim 50 vogelkoppeltjes ! Na Pasen start ons natuurproject ‘de levensgemeenschap het bos’ waarin onder meer de ‘bosklassen’ verweven zitten. Het vijfde leerjaar van onze St.-Amandusschool kon alvast niet wachten op het project en wilden nu al de natuur een handje toesteken. In het kader van het MOS (= milieuzorg op school) waaraan we met gans de school serieus werk leveren, past het nestkastenproject wonderwel. De52 leerlingen van het vijfde leerjaar timmerden voor het vogelvolkje een stevige nestkast. Straks vinden mezen, heggenmussen, winterkoninkjes,enz… opnieuw in alle tuinen van de leerlingen gratis nestgelegenheid. Ook in ons educatief natuurreservaat ‘t Groen Plekske werden er een zestal nestkasten opgehangen. Door de bezoekende en nestelende vogeltjes te observeren zullen de leerlingen nu eens met andere ogen hun tuin en ons natuurreservaatje kunnen bewonderen. De lente is nu volop in het land! Aan jullie de keuze, lieve vogeltjes ! Gratis nestgelegenheid!
Na het seizoen wordt er net als vorige jaren een inventaris opgemaakt van de bewoonde nestkasten en de gegevens worden naar vzw ‘De Torenvalk’ doorgespeeld. Met dit eenvoudig project zal de vogelpopulatie in onze gemeente nog meer groeien.
De leerlingen van het vijfde leerjaar. De leerkrachten: Guido Devolder, Geert D’haene, Nadine Tallieu en Lore Kindt
Naar aanleiding van ons thema "architecten in spe" zagen we hoe de kamer van Achmed opgebouwd werd en wat daarin allemaal terug te vinden was. Daarna gingen we zelf aan de slag. We schilderden een schoendoos in onze lievelingskleuren en versierden ze met meubeltjes, een tapijtje, gordijntjes, een kadertje en dergelijke meer. Leuk werkje .... !
Zelf je broodje bakken, op verkenning bij de dieren, het boerderijspel, picknicken met je vriendjes, zich uitleven op het speelplein, ... Dit waren de ingrediënten voor een geslaagde uitstap naar de kinderboerderij.
TE HUUR …? Neen…! GRATIS nestgelegenheid voor ruim 50 vogelkoppeltjes ! Na Pasen start ons natuurproject ‘de levensgemeenschap het bos’ waarin onder meer de ‘bosklassen’ verweven zitten. Het vijfde leerjaar van onze St.-Amandusschool kon alvast niet wachten op het project en wilden nu al de natuur een handje toesteken. In het kader van het MOS (= milieuzorg op school) waaraan we met gans de school serieus werk leveren, past het nestkastenproject wonderwel. De52 leerlingen van het vijfde leerjaar timmerden voor het vogelvolkje een stevige nestkast. Straks vinden mezen, heggenmussen, winterkoninkjes,enz… opnieuw in alle tuinen van de leerlingen gratis nestgelegenheid. Ook in ons educatief natuurreservaat ‘t Groen Plekske werden er een zestal nestkasten opgehangen. Door de bezoekende en nestelende vogeltjes te observeren zullen de leerlingen nu eens met andere ogen hun tuin en ons natuurreservaatje kunnen bewonderen. De lente is nu volop in het land! Aan jullie de keuze, lieve vogeltjes ! Gratis nestgelegenheid!
Na het seizoen wordt er net als vorige jaren een inventaris opgemaakt van de bewoonde nestkasten en de gegevens worden naar vzw ‘De Torenvalk’ doorgespeeld. Met dit eenvoudig project zal de vogelpopulatie in onze gemeente nog meer groeien.
De leerlingen van het vijfde leerjaar. De leerkrachten: Guido Devolder, Geert D’haene, Nadine Tallieu en Lore Kindt
Beste sympathisanten...heel wat kinderen van onze school deden mee aan de wedstrijd : 'ontwerp een postzegel'. Uit de kinderen die het meeste stemmen krijgen, zullen uiteindelijk 2 winnaars worden aangeduid die een prachtige prijs ontvangen. Ook de klas en zelfs de school kan mee profiteren van die prijs. Gelieve massaal te stemmen op 1 of andere tekening , zo maken wij kans om een prijs in de wacht te slepen. Ga daarvoor naar: www.ontwerpeenpostzegel.be en breng meermaals je stem uit. Beste dank, alle tekenaars van de St.-Amandusschool.
Op 26 maart 9.00u doken 9 lln. van het 4°, 5° en 6° leerjaar in het water om er 45 minuten baantjes te zwemmen. Ze zwommen een gemiddelde van 52 lengtes en behaalden onder de categorie scholen de eerste plaats. Proficiat aan Robbe, Seppe, Michiel, Amber, Bieke, Guillian, Thibaut, Jochen en Lieze.
De paasvakantie komt stilletjes dichterbij. Dat hebben ze in de klas van 4B ook in de gaten. In de les beeldende vorming werden massaal paaskuikentjes geboren die bovendien nog in de lucht zweefden. Iedereen deed zijn uiterste best om een kleurig, stevig en lief paaskuiken te maken. Een helpende hand was nooit ver weg. Een oud fietswiel deed wonderen. Niet alles moet in het afval worden gegooid, zo was onze conclusie. Juf Katrien.