Ook Michiel Vandeweghe uit het vijfde leerjaar C heeft nu een eigen blog. Kijk je even mee ? Klik op de foto of zoek de link in de linkerkolom van deze blog.
Op de website van het oudercomité kan je een mooi filmpje bekijken met foto's van hun laatste activiteit (14 februari). Klik op de foto en volg de link.
We zijn 's middags om kwart voor één vertrokken richting Regina Pacis om een bijzondere dag te beleven in een middelbare school. We zijn daar in groepjes opgedeeld, en toen gingen we aan de slag. Eerst hadden we les biologie, dan hadden we wiskunde, als derde vak hadden we les technische opvoeding. Daarna volgde nog een computerles. Als voorlaatste kregen we een lolly gratis. Dat was heel leuk. Als laatste hebben we een formulier gekregen met allerlei vraagjes. Daarna kregen we nog een drankje en een balpen. Voor we het wisten moesten we terug naar onze school.
Op de televisie maken ze reclame over kinderen en klassieke muziek. Je zou ervan schrikken hoeveel klassieke muziek kinderen horen en kennen. Als voorbereiding op het carnavalsfeest van vrijdag, beluisterden de leerlingen van 5C het muziekstuk 'Le carnaval des animaux' van Saint-Saëns. Eerst hebben we de karaktereigenschappen van elk dier besproken. Daarna beluisterden we het muziekstuk. De leerlingen moesten raden over welk dier elk fragmentje ging. Dit lukte heel erg goed! Daarbij werd ook besproken welke instrumenten er gebruikt werden, welk gevoel het bij de leerlingen opriep, ...
De zesdeklassers hebben zich een hele tijd verdiept in het leven van Anne Frank. Als afsluiter van dit thema hebben ze een hele tentoonstelling georganiseerd. Alle klassen werden persoonlijk uitgenodigd om een kijkje te komen nemen. Ook de ouders en grootouders van de leerlingen waren welkom. Meneer pastoor kwam ook een kijkje nemen. Zij konden achteraf genieten van een lekker kopje koffie.
De tentoonstelling ging over het leven van Anne Frank: het gezin, het huis waar ze zich schuil hield, wat er in die tijd aan de hand was, wie Anne Frank hielp in het Achterhuis, ... De leerlingen van het zesde leerjaar gaven zelf uitleg hierbij.
We konden spreken van een geslaagde tentoonstelling!
Na de verkiezing van onze prins en prinses Carnaval danste de hele school nog verder op de speelplaats! Iedereen deed mee. Zo maakten we een supergrote polonaise met al onze leerlingen!
De leerlingen van het tweede leerjaar zongen ook het lied 'Le bal de carnaval' voor alle anderen!
Ook deze keer werd er weer een prins en prinses Carnaval verkozen!
Dit keer gebeurde dit op een andere manier.
Twee onschuldige kinderhanden moesten drie pingpongballetjes uit een grote doos trekken. De leerling die in dat leerjaar, die klas en dat klasnummer had was prins of prinses carnaval!
Tijdens het groot carnavalfeest op onze school mochten we allerlei leuke opdrachten doen! Zo mochten we bingo spelen, een masker knutselen, met oude volksspelen spelen, ren-je-rot spelen, zingen ...!
De kinderen konden gedurende de laatste 2 weken voor de vakantie genieten van het thema “carnaval”. We werkten hierbij vooral in verschillende hoeken zodat ieder kind zich kon uitleven waarin hij /zij het meest geïnteresseerd was.
De kinderen hadden keuze uit de verschillende mogelijkheden :
knutselhoek : de kinderen knutselden een grote hoed, alsook een masker. De basis van de hoed was voor iedereen hetzelfde, bij de versiering ervan konden de kinderen echter kiezen uit heel wat materialen. En of de fantasie werkte … de resultaten waren mooi en leuk om te zien. En de kinderen,… die trokken deze dag allemaal als fiere gieters met hun carnavalshoed naar huis.
winkelhoek ( alsook metend rekenen ) : daarin werden allerlei attributen te koop aangeboden. De kinderen konden kopen, betalen, inpakken, verpakken, …
de kleurhoek : kleuren van tekeningen rond carnaval
de letterhoek : hierbij werden woorden rond carnaval gestempeld en/of gekleefd met letters uit de kranten
de puzzelhoek :een tekening met een clown werd verknipt en moest terug in zijn geheel opgekleefd kunnen worden
de verkleedhoek : hierbij konden de kinderen zich naar hartelust omtoveren in Zorro, een clown, een zeerover, … De kledij en de pruiken, alsook de brillen, de neuzen, de helmen en hoeden werden gretig gepast.
de eethoek : hierbij toverden we een beschuit om tot een grappig gezicht. We smeerden er préparé op, maakten oogjes, een neus, haren met gezonde groenten zoals tomaat, wortelen en salade. En of het smaakte …
Op vrijdag 20 februari kwam dan de kers op de taart : het heuse carnavalsfeest dat voor alle kinderen een reuzeleuke dag was als afsluiter van alweer een aantal vervlogen schoolweken…
Heb je zin om de filmpjes van carnaval nog 'ns te bekijken ? Of speel je nog 'ns carnavalsmemory ? Dit kan je - en nog veel meer - door te klikken op onderstaande link.
Na de vakantie werken we verder aan ons thema: de tijd. We hadden het al over dag en nacht maar ook over de zon, de maan en de sterren. Er staat heel wat informatie op de tweede pagina van mijn site.
Je vindt de link ook in de linkerkolom van deze blog "juf Christine".
De laatste weken werkten we in verschillende hoeken rond "Wie ben ik, ik word groot". Heel wat kinderen brachten materiaal mee van toen ze klein waren. Wij haalden boeken uit de bib over baby's en "wat wil ik later worden". We maakten onze stamboom, bekeken ons eigen lichaam langs verschillende kanten, ontdekten dat wij allen uniek zijn en knutselden een knuffelpompon. We kregen er eigenlijk niet genoeg van.
Op 28 januari wandelden 67 lln. van onze school mee in de rodeneuzentocht. De eerste graad wandelde 5 km, de tweede graad 7 km en de derde graad wandelde 8 km. De bevroren rijm op bomen en struiken gaf ons een prachtig landschap. Onderweg, op hoeve Devos in de Oude Paanderstraat kon iedereen zich te goed doen aan een suikerwafel. Na de wandeling kreeg iedereen nog een warme chocolademelk.
Op zaterdag 14 februari namen 22 leerlingen van het zesde leerjaar deel aan het Groot Nederlands Dictee van het Davidsfonds. Dat vond plaats in Tielt. Het miniemendictee was eigenlijk geen echt dictee. De proef bestond uit twee delen. Eerst waren er 20 opgaven van telkens 4 woorden of woordgroepen. Slechts één was juist geschreven.Dat moest onderstreept worden. Een tekst vormde het tweede deel. Daarin stonden 15 fouten, die ook moesten aangeduid worden. Kate Devoldere (klas 6b) behaalde 95% en kreeg een boekenpakket als eerste prijs. Joni Verkest (klas 6a) werd gedeeld tweede.
Tijdens ons Wero-thema "De tijd" stonden we even stil bij de zon, de maan en de sterren. Om onze kennis te testen, speelden we vandaag een on-line quiz. Doe je mee ?
We leerden in het thema wero over de symbolen die een land heeft: vlag, wapenschild, volkslied en feestdag. Donderdag leerden we het volkslied van België zingen: De Brabançonne!
De leerlingen vertelden dat de Brabançonne ook wordt gespeeld als je de winnaar bent bij bijvoorbeeld een wereldkampioenschap, als je een van de winnaars bent van de Olympische Spelen, als de Rode Duivels moeten spelen ...
De leerlingen oefenden eens hoe zij zouden juichen bij het winnen van een gouden medaille op de Olympische Spelen!
Vrijdag luisterden de leerlingen naar een verhaaltje over Valentijn. Daarna mochten ze een mooie kleurplaat inkleuren en konden de leerlingen dit gebruiken als Valentijnskaartje!
De leerlingen van 5C maakten vorige week hun eigen wapenschild. Het schild moest van alle leerlingen in 4 delen worden verdeeld: één deel met daarop een tekening van iets wat ze belangrijk vinden aan een ridder (vb. moed, kracht ...), een ander deel moest gaan over hun eigen naam of familienaam, nog een ander deeltje over iets waarvoor ze gekend zijn (vb. luisterbereid, altijd vrolijk ...) en een laatste deeltje over iets waartegen ze willen strijden in de wereld (geweld, racisme ...).
De kleuren die de leerlingen hiervoor gebruikten, mochten ze niet zomaar kiezen. Bij wapenschilden staat elke kleur voor iets. Vb. geel staat voor rijkdom, zwart voor kracht, rood voor moed ...
De leerlingen van 5C zijn in de taalles bezig met 'forumlezen'. De leerlingen krijgen hierbij per groepje een tekst over een bepaald onderwerp. De leerlingen lezen deze tekst in hun groepje, bespreken samen de tekst, stellen vragen op, zoeken achtergrondinformatie, halen boeken uit de bib of van bij hen thuis ... Daarna stellen de leerlingen de inhoud van hun tekst voor aan hun medeleerlingen.
Hieronder zie je de verschillende groepjes aan het werk!
Tijdens de Franse taalinitiatie werken we de komende weken aan een leuk groepswerk. De kinderen moeten 5 opdrachten doorlopen:
1) Een versje leren door het na te zeggen aan de computer.
2) Memory: De leerlingen kennen al enkele woordjes Frans. Hiervan zijn er prenten. De leerlingen moeten 2 dezelfde prenten zoeken.
3) Liederen zingen: In deze hoek herhalen de leerlingen de geleerde liederen samen met de juf.
4) Computeropdracht: De leerlingen bevinden zich bij de dokter. De dokter zegt wie en waar iemand pijn heeft. vb. 'Fiston a mal aux dents'. De leerlingen moeten hierbij de juiste tekening aanklikken.
5) Ma poupée est malade: Hier kleuren de leerlingen een prent in van een pop, une poupée.
Wij mochten meewerken aan het project van Mr. Lieven en werkten rond pesten. We vonden het een heel boeiende activiteit, eerst ontwierpen we een scenario, dan maakten we een achtergrond en tenslotte kwam het filmpje. Het was een heel toffe opdracht. Hopelijk zullen de lezers en de kijkers de boodschap goed begrijpen! Klas 4B en juf Katrien.
Wij bekeken op de schoolwebsite het nieuwe ICT-project van meester Lieven: make@wiz. Wizzy de tovenaar helpt alle problemen uit de wereld. Onze probleemstelling: kinderen zijn niet altijd goed zichtbaar in het gevaarlijke verkeer. En ... Wizzy komt eraan met een fluo-hesje ! We dachten na over een passende achtergrond en maakten een plan op een blad papier met stiften en kleurpotloden. Daarna probeerden we dit op de computer met het tekenprogramma Tux Paint. Meester Lieven zal nu het kindje en de juiste attributen (Wizzy, auto, fiets ) in de tekening plaatsen zodat we kunnen starten met het maken van een animatie.
Vandaag trokken we met het eerste leerjaar naar Ter Borcht. Daar konden we genieten van "kronkeldidoe", een aangename speelvoormiddag. We mochten er onder andere op het springkasteel spelen, met fietsjes rijden, tennissen met ballonnen, muurklimmen en nog heel wat meer. Het was een reuzeleuke voormiddag ! Bedankt aan de stagaires van de VILO om ons te helpen begeleiden bij de verschillende activiteiten !
De klas van juf Heidi neemt deel aan een wedstrijd om een pannenkoekenbakplaat te winnen.
Het is de bedoeling dat ze zoveel mogelijk stemmen binnenrijft. Je vindt de foto momenteel op pagina 19 met als ondertitel "Heidi". Iedereen kan elke dag 1 keer stemmen.
In de proevenweek in het vijfde leerjaar schreven de leerlingen een spreekbeurt over hun favoriete sport. De leerlingen plaatsten hun sport in de kijker. Maar alleen maar een spreekbeurt schrijven is niet zo leuk. Vandaar dat de leerlingen hun schrijfproef ook mochten voorstellen aan hun medeleerlingen.
Deze week kwamen er al enkele leerlingen aan bod. Ze maakten er echt hun werk van! Iedereen bracht materiaal mee om alles piekfijn uit te leggen. Zo bracht Thijs spikes mee (= schoenen om te lopen), Lowie bracht foldertjes over mountainbike mee, Arno bracht een badmintonraket mee ...
Hier zie je Lowie die uitleg geeft over mountainbike.
Hier zie je Jitse die ons toont hoe je moet basketballen.
Ruben toonde ons enkele truc'jes die hij al kan met zijn skateboard. Hij liet ook enkele medeleerlingen proberen.
Thibaut toonde ons enkele volleybaltechnieken.
Jarno gaf ons een kleine demonstratie van wat hij leert in de breakdance.
De mama van Jelle Vancanneyt kwam met de kleine Jente op bezoek. Wij konden heel wat vragen stellen en in het thema "We worden al groot en wie ben ik..." was dit bezoek heel mooi meegenomen. Zo konden we een baby in het echt waarnemen.
We bekeken het schilderij "Vogels" van Roelandt Savery en zagen vogels van alle grootten en soorten en in alle kleuiren ... Daarna ontdekten we hoe we zelf kleurrijke vogels kunnen tekenen. We lieten onze fantasie werken !
Het tweede leerjaar vierde vandaag Lichtmis. Meester Paul vertelde in de voormiddag het verhaal "Het kindje Jezus in de tempel". In de namiddag bakten we naar traditie pannenkoeken.
In de knutselles leerden we papier vlechten. We maakten een vlechtmatje en mooi gevlekt papier: we doopten een knikker in verschillende kleuren verf en rolden hem over een blad papier. Als het blad droog was, namen we potlood en lat om het in stroken te verdelen. Dan konden we met het vlechten starten !