In het tweede leerjaar geurde het heerlijk vandaag. De kinderen holden een sierpompoen uit en maakten er met groen en bloemen een echt herfststukje van.
Juf Lobke heeft nog een job naast het lesgeven. Zo staat ze op woensdag ook op de markt en heeft haar eigen kraampje. Vorige woensdag is ze met haar kraampje naar de klas geweest. De leerlingen mochten er dingen kopen, mét geld. Ze kregen 8 euro: één briefje van 5 euro, en één munt van 2 euro en eentje van 1 euro. Maar natuurlijk moesten de leerlingen zorgen dat ze genoeg geld hadden om de dingen die ze wilden kopen te betalen! Ze deden dit voortreffelijk. Juf Lobke stond ook even haar kraam af aan enkele leerlingen.
Mathis bracht vandaag heel wat mooie paddestoelen mee naar de klas.
De giftige vliegenzwam, de eetbare inktzwam, een paddestoel op een tak…
We zagen heel goed de plaatjes aan de onderkant van de hoed. Tussen de plaatjes zitten de sporen. Die konden we goed zien als we de paddestoel op een wit blad legden.
Deze week hadden we er enkele vriendjes bij in de klas. Jelle had een huisjesslak mee, Heike en Faye zorgden voor de regenwormen. We leerden er veel over bij. Wisten jullie dat de regenwormen geen pootjes hebben, hun kop dikker is dan hun staart, dat de mol hun kopje afbijt om ze te pakken en dat er naast huisjesslakken ook nog naaktslakken bestaan ?
Op maandagnamiddag trokken we, gewapend met onze emmer, naar het Groene Plekske van onze school. Daar staken we allen de handen uit de mouwen en hielpen we om de paadjes weer te voorzien van boomschors. 't Was leuk en het mooie weer was ook van de partij. Spijtig dat we nog een beetje moesten laten liggen voor de anderen want we konden er maar niet genoeg van krijgen ...
Herfst ! We knutselden met herfstkleuren en maakten hierbij een leuk schilderij met een herfstversje op. We zochten ook paddestoelen en knutselden een vliegenzwam. Wisten jullie dat daarin een echt kaboutermannetje en kaboutervrouwtje wonen ...?
Woensdag 21 oktober zijn we naar het Tieltse V.T.I. geweest. Dat was wel een speciale dag voor ons. We mochten daar met elektriciteit, hout en metaal werken. Het eindresultaat was een prachtige memohouder! Zo kunnen we geen toetsen of taken meer vergeten. Het was een aangename ervaring om te leren werken met een kolomboormachine, met de soldeerbout, schroevendraaiers, boren, priem,..... De leerkrachten en leerlingen van het V.T.I. hebben ons heel goed geholpen !
Deze namiddag kleurden de leerlingen een herfstmandala in. Eerst hebben we gekeken welke kleuren we het best gebruiken: welke kleur passen er het best bij de herfst? Wat zijn dus herfstkleuren. Daarna hebben we besproken dat je een mandala inkleurt volgens een patroon. De resultaten zijn geslaagd!
Vandaag gingen de leerlingen van 1B ook naar 't Groen Plekske. Eerst zetten de leerlingen hun paddestoelbril op om op zoek te gaan naar paddestoelen! De leerlingen vonden er erg veel. We bekeken met een spiegeltje de sporen onderaan het hoedje van de paddestoel.
Daarna hebben we nog wat schors op het paadje in 't Groen plekske gestrooid.
Wat begon als een verhaaltje van "le clown TITI" eindigde als een heel spectakel. De kinderen luisterden naar het verhaal en leerden heel wat franse woordjes. Daarna gingen ze zelf aan de slag: er werden affiches gemaakt,de kinderen van het 1ste leerjaar werden uitgenodigd en we oefenden een circusact in met de circuskoffer. Als slot kon een optreden zeker niet ontbreken. De kinderen van het eerste leerjaar vonden het zeer mooi en leuk om naar te kijken!
Op 16 oktober 2009 trokken we met alle zesdes naar het multimedialokaal. Daar wachtte ons een echte India-fan: Robrecht Demey (broer van juf Katrien van de derde kleuterklas) Hij is reeds heel veel naar India geweest en heeft het land doorkruist van noord naar zuid en van west naar oost. Hij heeft als afsluiter van het India-project nog wat meer verteld over : de cultuur, het eten, de kasten, ... Op het einde gaf hij nog enkele typisch Indische voorwerpen door : beeldjes, speelgoed, roepies (geld),... door. Het was een boeiende namiddag !
Vandaag was het voor ons 'de grote dag' !! We verhuisden deze morgen naar boven. We ruilden een wat grijs en koel lokaal voor een kleurrijke, aangename en gezellige klas. Dankuwel aan alle werkers en helpers ! Altijd welkom!!!!!
Hoe zit mijn lichaam in elkaar? Ik klim op een sportraam of op een trapezoïde en ik mag al mijn ledematen gebruiken of ik mag maar één arm gebruiken. Wat gaat het gemakkelijkst? Kan ik een bepaalde techniek toepassen waardoor het toch beter gaat?
In 1B werken we nog altijd rond het thema 'Herfst' in de lessen wero. Hiervoor gingen we deze namiddag eens naar de computerklas! We mochten er per 2 of per 3 filmpjes over de regenworm, de paddestoel, de slak ... bekijken. Ook hebben we een memory over de herfst mogen spelen. Het was erg leuk!
Als u wilt kan u nog eens opnieuw kijken naar de site waar de leerlingen op werkten: http://juflobke.yurls.net
Vorige week was Keith het kindje van de week in 1B. Hij bracht zijn lievelingst-shirt mee, zijn knuffelbeer en een motor waar hij graag mee speelt. Ook bracht hij een cd mee. Zijn lievelingsliedje is de macarena. We hebben dit dan ook gedanst met alle leerlingen in de klas!
Als de kinderen klaar zijn met een werkje, mogen ze in een hoek gaan werken. Zo hebben we een schrijfhoek, een rekenhoek, een leeshoek, kunnen de leerlingen in een prentenboek kijken in de zithoek, kunnen ze luisteren naar een kort verhaal in de luisterhoek ...
De voorbije week waren de kinderen van klas 4c als bezige bijtjes druk in de weer.Naast kennis kwam het creatieve ook weer veelvuldig aan bod.Zo zijn we gestart met een nieuw kunstwerkje en treden we in de voetsporen van een kunstenares waarvan we de technieken goed bestudeerd hebben om ze dan zelf toe te passen op ons eigen werkje.Ook de gevoelens kwamen aan bod.De kinderen ervoeren dat schrijven over gevoelens is als puzzelen met woorden.De leerlingen zetten een gedachte of een gevoel op papier en enkel het essentiële omtrent dit onderwerp mocht op papier gezet worden.Deze gedachten goten ze dan in de vorm van een “elfje”(= gedicht).
Hieronder vind je enkele “elfjes” en foto’s van deze activiteiten.
Vandaag was er wat werk in ’t Groene Plekje. Het pad werd weer bijgewerkt met wat nieuwe verhakseling. Dank u wel meester Franky om ons daarbij te helpen!
De rekenhoek, de taalhoek, de computerhoek, de leeshoek, de schrijfhoek, de letterhoek…
Eerst maakten we enkele duidelijke afspraken omtrent de verschillende werkhoeken. Het is de bedoeling dat de kinderen er zelfstandig aan het werk kunnen. Ieder kind werkt volgens eigen tempo en niveau.
Deze namiddag maakten we kennis met de wondere wereld van de ballobees: het nieuwe ICT-project van meester Lieven. Wij maakten ook zo'n ballobees: we vulden een ballon met graantjes en trokken er twee halve ballonnen over. Om er een echte ballobee van te maken, tekenden we het gezichtje erop. Tenslotte probeerden we ook echt te jongleren !
Vanmiddag kwamen er vier leerlingen van het 2de C op bezoek! Ze hadden mooie affiches mee en nodigden ons uit om naar hun circus te komen kijken volgende week dinsdag. Wij waren alvast zeer blij met deze uitnodiging en zullen graag aanwezig zijn!
In het eerste leerjaar wordt nu gewerkt rond het thema 'Herfst'. Dit gaat ook verder in de beeldles. Vorige week maakten we een mooie tekening van wasco waarbij we de nerven van een blad van een boom door het blad laten komen. We werkten het af met een mooi kader in herfstkleuren!
Vandaag maakten we een paddestoel met kabouter David erin!
Vandaag hadden de kinderen geen school, maar de leerkrachten wel...
De prioriteit voor het schooljaar 2009-2010 is techniek. Techniek is voor iedereen … Daarom hebben de leerkrachten zich vandaag laten bijscholen voor dit onderdeel van wereldoriëntatie.”
Voetbaltornooi van de gemeentelijke schoolsportkalender
Op de zonnige woensdagnamiddag 14 oktober kwamen 12 jongensploegen en 2 meisjesploegen naar Ter Borcht.Onze school nam aan het tornooi deel met vier jongensploegen en één meisjesploeg. We behaalden de eerste plaats met onze meisjesploeg (Sevilla) en met de jongensploegen (Real Madrid, Juventus, Standard en AZ) behaalden we de eerste, vierde, achtste en tiende plaats.
Vandaag vierden we de zesde verjaardag van Rune in onze klas. We zongen uit volle borst 'Happy birthday' en de kinderen maakten een mooie tekening voor Rune. Nogmaals proficiat!
Jordy was deze week kindje van de week in 1B. Hij had een heleboel mooie foto's mee, waar hij veel herinneringen bij vertelde. Ook zijn lievelingsknuffels had hij mee: Simba en Mickey.
Deze namiddag was er hoekenwerk in het eerste leerjaar.
Bij juf Isabelle werkten de kinderen met een ontdekdoos rond techniek.
We bouwen met stokjes en elastiekjes een uitkijktoren voor Baloo de beer. Bij juf Ann maakten de leerlingen een mooie tekening met schrijfdans.
Juf Lobke werkte samen met de leerlingen aan het nieuwe project van meester Lieven. Ze maakten een animatie (een soort tekenfilmpje) rond de ballobees.
Bij juf Katrien konden de kinderen puzzels maken, hun naam schrijven met letterstempels, mikado spelen ...
Wij sorteerden vandaag de meegebrachte herfstblaadjes en vruchten bij de juiste boom en met de rest van het materiaal staken we een herfststukje in elkaar.
Een elfjesboom versiert voortaan de klas van 4B. Juf Katrien zette de klas aan om poëzie te schrijven nl een elfje. Toen werd de elfjesboom geboren vol mooie werkjes.
Op donderdag trokken we met onze klas naar de bib.We mochten luisteren naar een mooi verhaal en toen konden we elk zelf een prentenboek kiezen. Het was leuk om eens kennis te maken met de bib en de vele leuke boeken. We gaan er zeker nog eens terug !
Deze namiddag gingen de leerlingen van het eerste leerjaar naar het pas geopende speelbos. De kinderen werden in groepjes verdeeld. We hadden hierbij ook hulp van enkele mama's en opa's. Er waren zes groepen en ook zes verschillende opdrachten. Zo hebben de leerlingen verschillende blaadjes en vruchten gezocht, iets uit het bos in een washandje gedaan en iemand anders laten raden wat er in zat door aan het washandje te voelen, een spel gespeeld, dingen gezocht die in het bos horen en die niet in het bos horen, de kastanjedans ...
Het was een heel erg leuke namiddag! De kinderen hebben allemaal hun kabouterdiploma verdiend!
Ik vind het superleuk in het vijfde leerjaar en ik vind het ook leuk dat jullie zoveel doen voor ons. We hebben een mooie en kleurrijke school. Echt, dank u wel voor alles !
Ook het tweede leerjaar maakte een leeruitstap naar het bos. In groepjes van 3 voerden ze meerdere opdrachten uit: blaadjes, vruchten en bijpassende boom zoeken, ruiken, muziek maken met bosmateriaal, een schorsafdruk maken, onderdelen van een boom aanduiden, stamomtrek meten, diertjes bekijken door een vergrootglas, ... De kinderen lazen zelf de opdrachten voor aan elkaar !
Tot slot konden de kinderen nog wat ravotten in het bos en keerden we moe maar tevreden terug naar school !
Op donderdag hebben we knutselles. We werkten met PMD-afval. Eerst schilderden we onze brikverpakking. We ervaarden dat je deze verpakking niet kon schilderen met gewone plakkaatverf. Juf stelde voor om er acrylverf bij te doen. Het ging heel wat vlotter. Daarna lieten we onze creativiteit de vrije loop ! We mochten een eigen ontwerp uitwerken. Het kon een persoon, een dier of een ding worden. In de gang lag er allerlei knutselmateriaal waaruit we konden kiezen.
Het werden mooie werkjes ! Wij zijn er echt wel fier op!
Herken je wat we geknutseld hebben !?
Derde leerjaar en hun juffen Sabine, Katrien en Katrien
De zevende vakantiezoektocht van onze school werd opnieuw een succes. De vereenvoudigde formule lokte heel wat nieuwe zoektochters. In drie lussen en van school tot school konden de 225 deelnemers tijdens de zonnige zomervakantie op een sportieve en ontspannende manier genieten van het landelijke Meulebeke. De 30 meerkeuzevragen en de 10 puzzelvragen werden vrij vlot verwerkt. Intussen werden de prijzen verdeeld. Joselien Staelens werd de eerste Meulebekenaar en Raf Vanhaeverbeke werd eerste niet- Meulebekenaar. Voor de 5 supplementaire, ietwat moeilijke vragen, was Geert D'haene de beste Meulebekenaar. Een dikke proficiat! Maar ook een dikke proficiat voor alle deelnemers. Nog een bijzonder woord van dank aan het adres van de milieuwerkgroep van onze school. Het werd opnieuw een topper van formaat waar onze school best fier mag op zijn! We maken ons alvast klaar voor de achtste editie!
Op zondag 11 oktober, de startdag van de week van het bos 2009, werd in Meulebeke het speelbos officieel geopend. Met onze school konden we zeker niet ontbreken en verzorgden met de milieuwerkgroep een heel aantrekkelijke stand waarin we de aanwezigen de milieuwerking van onze school presenteerden. Heel in het bijzonder werden de activiteiten in ons educatief reservaatje 't Groen Plekske en het sorteren van afval belicht. Terwijl een powerpointvoorstelling liep konden de kinderen maar ook de volwassenen hun kennis in het sorteren van afval daadwerkelijk bewijzen. Niet onbelangrijk: de aanwezige minister, Hilde Crevits, had heel veel oog en waardering voor onze milieuwerking op school en wou graag mee op de foto.
Voor de leerlingen van het vijfde leerjaar is de guldensporenslag geen ongekend Middeleeuws gegeven meer. Op donderdag 8 oktober bezochten ze het interactief museum 1302 waar de guldensporenslag opnieuw tot leven kwam. En of het hen geboeid heeft! Verkleed als echte ridders en onder een stralende zon trokken ze ook met de bolderkar door Kortrijk om de vele nog overblijvende Middeleeuwse plaatsjes te bezoeken. De vele doe-opdrachtjes tussendoor maakten het bijzonder leuk. Als klap op de vuurpijl werden alle kinderen nog tot ridder of jonkvrouw van de stad Kortrijk geslagen. Dank aan mevr. Nadine Tallieu voor het vele voorbereidende werk En eveneens heel veel dank aan het adres van de begeleiders.
Iedereen heeft gebreken maar we hebben ook allemaal talenten ! De klas van meester Jens maakte ons dit duidelijk in het tweede regenboogmoment van dit jaar. De kinderen stelden een liedje voor en leerden ons ook één aan: Ik knap, jij knap ! Wij genoten zoals de wasbeer uit Axenland. Goochelaar Arno toonde ons enkele nummertjes bijgestaan door z'n assistent Jitse. Bert leerde Betsie dat een goede luisterhouding heel belangrijk is: knoop het in je oren, één keer zal je het horen ! Juf Ann liet ons weer onze armen en benen strekken op het lied "Ietsje meer bewegen".
Het regenboogmoment werd wel verstoord door een electriciteitsprobleem. En toen kwam er een vreselijk monster in de zaal: een energievreter. Die hoort natuurlijk niet thuis op onze school. Daarom werd aan de kinderen gevraagd om in klas te zoeken naar energiebeparende maatregelingen.
De juf vertelde samen met Fonflon het verhaal "Le cirque de Titi". We leerden het bijhorende Franse liedje zingen, leefden ons in enkele circusartiesten in en bekeken op het smartboard enkele filmpjes met circusacts. Tenslotte maakten we ons eigen circus: we tekenden clowns, dierentemmers, leeuwen, dolfijnen, een trapezewerkster, ... Enkele kinderen ontwierpen ook al het decor. Nu nog iedereen een juiste plaats geven !
In de klassen van het 4de leerjaar wordt er volop geleerd over afval. De kinderen van 4B mochten onder begeleiding van juf Katrien al hun ideeën , weetjes omtrent afval verzamelen en uitgieten in de computer. Het werd een heuse woordspin. Het blijkt dat ze al heel wat weten, nu is het ook nog DOEN!
Deze namiddag hebben de leerlingen van het eerste leerjaar een fruitig hoekenwerk gedaan. Er waren zes hoeken: een fruitsudoku oplossen, een fruitmannetje maken, fruit proeven (vb. ananas, mango ...), een versje over een banaan die recht was en niet krom, fruitsalade gemaakt en een fruitlotto gespeeld. Om het hoekenwerk af te sluiten gingen alle kinderen naar de eetzaal om te smullen van de fruitsalade!
Wij zijn Rhüne en Margo uit 3B. Vandaag mochten we van juf Katrien onze dobbelsteen met gebedjes meebrengen naar de klas. Ook de foto die we van meneer pastoor kregen, mochten we aan onze vriendjes tonen. Hebben we geen mooi kleed aan ?
Vanmorgen hebben we samen het ochtendgebed gebeden.
Leerlingen zijn soms opgelucht als ze de bel horen en naar huis kunnen. Maar meer dan 100 miljoen kinderen horen vandaag de schoolbel niet luiden. Ook zij zouden graag kans krijgen op onderwijs. Voor hen krijgen de woorden saved by the bell een heel andere betekenis ...
In 2000 engageerden de wereldleiders zich via de milleniumdoelstellingen om tegen 2015 basisonderwijs te garanderen voor alle kinderen. We moeten hen daaraan herinneren. Want de tijd loopt ... Onderwijs is een hefboom voor ontwikkeling. Onderwijs maakt werk van gelijke kansen.
Daarom belden de kinderen van onze school om 15 uur met een bel of muziekinstrumentje.
Dit belmoment werd in het tweede leerjaar voorbereid met een spelbord. De kinderen maakten kennis met het leven van vier kinderen uit verschillende werelddelen, zetten hun juf in de bloemetjes met een tekening en leerden het bellied.
Niet zo lang geleden kwam een reporter van een lokale krant bij mij op bezoek.
Jullie kennen hem ongetwijfeld: een ietwat oudere persoon, grijs haar, een bril, grijze jas en een groot kruis op de borst.
Hij vroeg me wat ik, als voorzitter van het oudercomité, wenste voor het nieuwe schooljaar.
Ik heb hem geantwoord dat ik graag zou hebben dat de samenwerking tussen de leerkrachten en het oudercomité verder zou kunnen verlopen in een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen. Zoals het tot nu toe geweest is, dus.
Zoals iedereen weet bevorderen kleine attenties de vriendschap.
Daarom is het voor ons ook dit jaar een plezier om de leerkrachten te verwennen met een ontbijt ter gelegenheid van de "Dag van de Leerkracht".
Laat het alvast een uiting zijn van het respect dat wij, als ouders dan, hebben voor het werk dat jullie elke dag leveren ten voordele van onze kinderen en van alle ouders die wij vertegenwoordigen."
We beleefden deze week een supertoffe week ! We bezochten niet alleen het wielermuseum en het Globo-atelier maar we hadden voor de rest van de week ook sportklassen. Het was echt megatof !!!! We hebben de hele week leuke activiteiten : kinbal, trefbal, tennis, badminton,.... gekregen van meester Jan !!! Keitof !!! Ook Geert kwam onze deze week leuke loopactiviteiten geven : atletiek buiten op de piste ! Amai, wat hadden we er honger van gekregen ! Elke middag konden we van onze picknick genieten op het speelplein van Ter Borcht. De zon was er elke dag !!! Ook meester Paul kwam ons iets meer vertellen over 'veiligheid op school'. Tijdens het spel : 'Het land van Calcimus' leerden we wat meer over het belang van gezonde voeding. We probeerden ook tijdens de sportklassen wat gezond te eten : veel fruit en groenten en we dronken ook liters water ! We hebben van dit alles echt genoten !!! Er mogen gerust nog meer zo'n weken volgen !!!
Op dinsdag 29 september fietsten we onder begeleiding van de Morgenvrienden naar Roeselare. In de voormiddag bezochten we het Wielermuseum. We zagen er door de eeuwen heen de evolutie van de gewone fiets en van de 'koersfiets' : de loopfiets, de fiets met trappers op het voorwiel, de fiets met een heel groot voorwiel, de fiets met trappers in het midden, een ketting en rubberen banden. Heel wat aandacht gaat ook naar de verlichting van de fiets : van een brandende kaars tot het fietslicht van vandaag. Het museum vertelt ook heel wat over de wieleruitrustingen. Misschien het vermelden waard : zelfs Carlos Sastre brengt een bezoek aan het museum op het einde van de maand oktober. Wij hebben alvast genoten !!!
NAMASTE !! In de namiddag trokken we naar het inleefatelier : India - Wandu Parungal (kom en zie). Daar kropen we in de huid van onze Indiase broers en zussen ofwel in de stad Mumbai ofwel in het dorp Malaipatti. We kregen er allemaal een andere naam, een passend kledingstuk (lungi of sari), en een job : boer, theeverkoper, juf, huisvrouw, kleermaker, kind, ....Op het einde vierden we het Pongalfeest : een feest dat vier dagen duurt om de goden te danken voor de overvloed van de oogst ! Tijdens het feest proefden we van de chai-thee en de chapatti-broodjes ! Het was een unieke en boeiende belevenis ! Dat vergeten we zeker nooit !!!
Thema de dierentuin, 4 oktober dierendag, ... de kinderen van klas 1C hadden alvast heel wat dieren verzameld in de klas. Tijdens de namiddag van vrijdag 2 oktober hielden we hoekenwerk rond deze beestige beestjes : er werd een heuse dierentuin gebouwd in de zandtafel, er werden dieren geschilderd, met de strijkparels gemaakt, geknutseld, op de computer geplaatst enzomeer. De kinderen beleefden er heel wat plezier aan ...
Op donderdag 1 oktober werd Nell een jaartje ouder. Ze was het kind van de dag en bracht leuke spulletjes mee naar de klas; o.a. haar knuffels, een foto van zichzelf en van oma en opa. Bravo Nell !
Een nieuw schooljaar betekent vaak ook een nieuwe luizenplaag in de klas. Maar als iedereen meedoet kan je het binnen de perken houden. Mama Marleen weet hoe. Zij gebruikt de nat-kamtest om luizen bij haar kinderen op te sporen. Wil je weten hoe dat precies gaat? Kijk naar “De Truc” en krabben maar!
Deze namiddag was er hoekenwerk in 1B. De kinderen konden op de computer werken rond taal en rekenen, puzzels maken, een domino met de geleerde woordjes, memory spelen, stempelen met letters ... Het was een leuke namiddag!
Deze week was Fien het kindje van de week. Haar koffer zot bomvol! Fien vertelde over haar lievelingspantoffels waar ze mee gaat dansen, over haar favoriete schrijfpotlood, ze toonde enkele foto's van haar gezin ... Het was zeer interessant en leuk!
Jaron Christiaens was vandaag jarig. Hij had foto's mee om aan de kinderen te tonen. Jaron speelt het liefst buiten, wint altijd van papa bij tafelvoetbal en eet het liefst van al taart.
Er heerste deze namiddag een gezellige drukte in het tweede leerjaar A en C. De kinderen bedekten een fruitbodem met jam en pudding. Daarna versierden ze de taart met fruit en ... aten die smakelijk op ! Mmmm .... !!!!
In 2A werkten ze ook aan het smartboard met een powerpointvoorstelling rond fruit en speelden de kinderen een kwartetspel rond verschillende fruitsoorten.
In 2C maakten ze een fruitschaal om "fruit-tussendoortjes" uit te stallen.
Vandaag gingen de leerlingen van 1B naar de bibliotheek van Meulebeke. De kinderen konden een prentenboek kiezen. Ze kregen even de tijd om in de zitput te lezen. In de klas bekeken de leerlingen hun boek dat ze gekozen hadden.