In de klassen van het 4de leerjaar wordt er volop geleerd over afval. De kinderen van 4B mochten onder begeleiding van juf Katrien al hun ideeën , weetjes omtrent afval verzamelen en uitgieten in de computer. Het werd een heuse woordspin. Het blijkt dat ze al heel wat weten, nu is het ook nog DOEN!
Deze namiddag hebben de leerlingen van het eerste leerjaar een fruitig hoekenwerk gedaan. Er waren zes hoeken: een fruitsudoku oplossen, een fruitmannetje maken, fruit proeven (vb. ananas, mango ...), een versje over een banaan die recht was en niet krom, fruitsalade gemaakt en een fruitlotto gespeeld. Om het hoekenwerk af te sluiten gingen alle kinderen naar de eetzaal om te smullen van de fruitsalade!
Wij zijn Rhüne en Margo uit 3B. Vandaag mochten we van juf Katrien onze dobbelsteen met gebedjes meebrengen naar de klas. Ook de foto die we van meneer pastoor kregen, mochten we aan onze vriendjes tonen. Hebben we geen mooi kleed aan ?
Vanmorgen hebben we samen het ochtendgebed gebeden.
Leerlingen zijn soms opgelucht als ze de bel horen en naar huis kunnen. Maar meer dan 100 miljoen kinderen horen vandaag de schoolbel niet luiden. Ook zij zouden graag kans krijgen op onderwijs. Voor hen krijgen de woorden saved by the bell een heel andere betekenis ...
In 2000 engageerden de wereldleiders zich via de milleniumdoelstellingen om tegen 2015 basisonderwijs te garanderen voor alle kinderen. We moeten hen daaraan herinneren. Want de tijd loopt ... Onderwijs is een hefboom voor ontwikkeling. Onderwijs maakt werk van gelijke kansen.
Daarom belden de kinderen van onze school om 15 uur met een bel of muziekinstrumentje.
Dit belmoment werd in het tweede leerjaar voorbereid met een spelbord. De kinderen maakten kennis met het leven van vier kinderen uit verschillende werelddelen, zetten hun juf in de bloemetjes met een tekening en leerden het bellied.
Niet zo lang geleden kwam een reporter van een lokale krant bij mij op bezoek.
Jullie kennen hem ongetwijfeld: een ietwat oudere persoon, grijs haar, een bril, grijze jas en een groot kruis op de borst.
Hij vroeg me wat ik, als voorzitter van het oudercomité, wenste voor het nieuwe schooljaar.
Ik heb hem geantwoord dat ik graag zou hebben dat de samenwerking tussen de leerkrachten en het oudercomité verder zou kunnen verlopen in een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen. Zoals het tot nu toe geweest is, dus.
Zoals iedereen weet bevorderen kleine attenties de vriendschap.
Daarom is het voor ons ook dit jaar een plezier om de leerkrachten te verwennen met een ontbijt ter gelegenheid van de "Dag van de Leerkracht".
Laat het alvast een uiting zijn van het respect dat wij, als ouders dan, hebben voor het werk dat jullie elke dag leveren ten voordele van onze kinderen en van alle ouders die wij vertegenwoordigen."
We beleefden deze week een supertoffe week ! We bezochten niet alleen het wielermuseum en het Globo-atelier maar we hadden voor de rest van de week ook sportklassen. Het was echt megatof !!!! We hebben de hele week leuke activiteiten : kinbal, trefbal, tennis, badminton,.... gekregen van meester Jan !!! Keitof !!! Ook Geert kwam onze deze week leuke loopactiviteiten geven : atletiek buiten op de piste ! Amai, wat hadden we er honger van gekregen ! Elke middag konden we van onze picknick genieten op het speelplein van Ter Borcht. De zon was er elke dag !!! Ook meester Paul kwam ons iets meer vertellen over 'veiligheid op school'. Tijdens het spel : 'Het land van Calcimus' leerden we wat meer over het belang van gezonde voeding. We probeerden ook tijdens de sportklassen wat gezond te eten : veel fruit en groenten en we dronken ook liters water ! We hebben van dit alles echt genoten !!! Er mogen gerust nog meer zo'n weken volgen !!!
Op dinsdag 29 september fietsten we onder begeleiding van de Morgenvrienden naar Roeselare. In de voormiddag bezochten we het Wielermuseum. We zagen er door de eeuwen heen de evolutie van de gewone fiets en van de 'koersfiets' : de loopfiets, de fiets met trappers op het voorwiel, de fiets met een heel groot voorwiel, de fiets met trappers in het midden, een ketting en rubberen banden. Heel wat aandacht gaat ook naar de verlichting van de fiets : van een brandende kaars tot het fietslicht van vandaag. Het museum vertelt ook heel wat over de wieleruitrustingen. Misschien het vermelden waard : zelfs Carlos Sastre brengt een bezoek aan het museum op het einde van de maand oktober. Wij hebben alvast genoten !!!
NAMASTE !! In de namiddag trokken we naar het inleefatelier : India - Wandu Parungal (kom en zie). Daar kropen we in de huid van onze Indiase broers en zussen ofwel in de stad Mumbai ofwel in het dorp Malaipatti. We kregen er allemaal een andere naam, een passend kledingstuk (lungi of sari), en een job : boer, theeverkoper, juf, huisvrouw, kleermaker, kind, ....Op het einde vierden we het Pongalfeest : een feest dat vier dagen duurt om de goden te danken voor de overvloed van de oogst ! Tijdens het feest proefden we van de chai-thee en de chapatti-broodjes ! Het was een unieke en boeiende belevenis ! Dat vergeten we zeker nooit !!!
Thema de dierentuin, 4 oktober dierendag, ... de kinderen van klas 1C hadden alvast heel wat dieren verzameld in de klas. Tijdens de namiddag van vrijdag 2 oktober hielden we hoekenwerk rond deze beestige beestjes : er werd een heuse dierentuin gebouwd in de zandtafel, er werden dieren geschilderd, met de strijkparels gemaakt, geknutseld, op de computer geplaatst enzomeer. De kinderen beleefden er heel wat plezier aan ...
Op donderdag 1 oktober werd Nell een jaartje ouder. Ze was het kind van de dag en bracht leuke spulletjes mee naar de klas; o.a. haar knuffels, een foto van zichzelf en van oma en opa. Bravo Nell !
Een nieuw schooljaar betekent vaak ook een nieuwe luizenplaag in de klas. Maar als iedereen meedoet kan je het binnen de perken houden. Mama Marleen weet hoe. Zij gebruikt de nat-kamtest om luizen bij haar kinderen op te sporen. Wil je weten hoe dat precies gaat? Kijk naar “De Truc” en krabben maar!
Deze namiddag was er hoekenwerk in 1B. De kinderen konden op de computer werken rond taal en rekenen, puzzels maken, een domino met de geleerde woordjes, memory spelen, stempelen met letters ... Het was een leuke namiddag!