Renault Alpine A310 V6 G5 1977
In 1971 verschijnt de Alpine A310 als sportieve topper van het Renault-gamma. De polyester carrosserie is uitgebreid getest in de windtunnel; net als bij de Porsche 911 ligt de viercilinder motor achter de achteras. Het is de uit de R16 TS bekende 1.565 cc motor, voorzien van een speciale Alpine cilinderkop, waardoor het vermogen uitkomt op 128 pk. Door zijn vlieggewicht van 825 kg sprint de A310 in minder dan 9 seconden naar de 100 en bedraagt de top ongeveer 215 km/h. Net als de Citroën SM heeft hij 6 vierkante koplampen achter een bijna doorlopend glazen paneel. De A310 heeft een zeventien cm langere wielbasis dan de A110 en daardoor ruimte voor noodzitjes achterin. Lederen bekleding en elektrisch bedienbare ramen zijn standaard. In 1976 krijgt de door Peugeot, Renault en Volvo samen ontwikkelde 2,7-liter V6 ook een plaatsje achterin de A310 V6; het vermogen bedraagt 150 pk. De neus wordt licht gewijzigd met nu 4 koplampen en een verder dichte neus zonder de brede glazen stroken. In 1985 vervangen de Alpine V6 GT en V6 Turbo de A310.
type Alpine A310 1600 Alpine A310 V6 bouwjaren 1971-1976 1976-1985 bouwwijze 4 cil.,lijn 6 cil.,V cilinderinhoud 1565 cc 2664 cc brandstof benzine benzine aandrijving achter achter vermogen 128 pk/6250 tpm 150 pk/6000 tpm koppel - 200 Nm/3500 tpm lengte 418 cm 418 cm breedte 162 cm 164 cm hoogte 115 cm 115 cm wielbasis 227 cm 227 cm massa 825 kg 980 kg topsnelheid 215 km/h 225 km/h acceleratie 9 s -
16-02-2008 om 00:45
geschreven door skodaman
|