Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
In de zomer van 1990 rijdt de Belgische dieseltrein van het Vlaamse Adinkerke naar het Franse Dunkerque. Hier aan de halte Bray-Dunes, de eerste Franse halte na de grens!! Trekhaak73 had hieraan meegewerkt...
Onze Werkgroep heeft er nog voor gezorgd dat een toeristische trein reed tussen Adinkerke en Dunkerque. Hier ben ik bij de affiche die reklame maakte voor een uitstap naar de Franse havenstad! Ik geloof dat het in 1991 was!! Heden rijdt de trein niet meer, maar is er ieder uur een (franse) bus die de beide stations met elkaar verbindt. Toch wilt "Trekhaak 73" ooit nog wéér een trein zien rijden tussen Adinkerke-Panne van spoorlijn 73 en Dunkerque, waar de Franse "Train à Grande Vitesse"-trein, ofte TGV, vertrekt.
Ik heb vorige vrijdag, in Diksmuide, een fotosessie mee gemaakt voor de krantengroep "de Standaard" (Het Volk, Het Nieuwsblad en De Standaard). Wij hebben het opgenomen voor de aansluiting tussen de trein uit het zuiden van West-Vlaanderen en de Nederlandse bus tussen Brugge en Sluis/Breskens, en daarom wenste de pers een paar foto's van de Werkgroep "Trekhaak 73". Ik laat nog weten wanneer we in de krant komen...
Een tijdje geleden ben ik in Wales (Groot Brittannië) geweest. Ik ben er afgestapt in het station dat weinig reizigers heeft, maar toch zeer veel ticketjes verkoopt... Iedereen wil er een PERRONKAARTJE kopen, omdat op dat kaartje de naam van het dorp volledig staat. Normaal wordt het dorp aangeduid als "LLANFAIRPG", maar het is wel "LLANFAIRPWLLGWYNGYLLGOGERYCHWYRNDROBWLLLLANTYSILIOGOGOGOCH" Weet je nu waarom iedereen een perronkaartje koopt???
Station Adinkerke-Panne, gebouwd in 1913 in Anglo-Normandische stijl. Dit gebouw heeft bijna geen schade geleden gedurende beide wereldoorlogen ! Dit station werd ontworpen door Jozef Viérin in 1907. Deze architect is ook bekend voor de heropbouw van Nieuwpoort en Diksmuide in 1919. Centraal in de top van het stationsgebouw staat "Tempus Fugit" onder de plaats waar eens een uurwerk heeft gehangen. Tempus Fugit betekent "de tijd gaat voort". Opmerkelijk is dat onder het Wapenschild (nog eens onder de Latijnse tekst) hetvolgende staat : "Eendracht baart macht", daar waar het normaal "Eendracht Maakt Macht" is. Dit gebouw is symmetrisch gebouwd, dat wil zeggen dat, als je aan de voordeur staat, het gedeelte links gelijk is aan het gedeelte rechts, maar in spiegelbeeld! DIT BERICHT IS HERSCHREVEN WEGENS spam-berichten!!!
Binnenkort wordt station Veurne weer bemand van 5u30 's morgens tot 21u15 's avonds. Daarnaast meldde "de Standaard" vorige vrijdag dat in Koksijde het perron wordt verhoogd, een samenwerking tussen de Spoorwegen en de Gemeente. Als dat waar is, heeft Trekhaak 73 toch weer iets bereikt ten voordele van de treinreizigers en was mijn bezoek aan het Koksijdse Schepencollege niet voor niets!!!
Eén van onze medewerkers heeft een journalist van de groep van De Standaard een intervieuw gegeven in verband met de bus tussen Brugge en Breskens. Wat is er mis met die bus?? Wel, het vertrekuur van de Nederlandse bus, is twee minuten na het aankomstuur van de trein uit de richting Kortrijk, en te dikwijls missen de reizigers uit de ganse provincie West-Vlaanderen hun verbinding. Ook vertrekken de bestuurders soms moedwillig, terwijl ze klanten zien komen afgelopen. Da's niet mooi hé, van die Hollanders! Er komt nog een fotosessie(?? één foto is genoeg zeker??) en dan verschijnt het in de kranten. De sessie zal maar eind deze week gebeuren, dus komt het artikel pas later in de kranten... Dit is niet de eerste keer dat 'den trekhaak' in de kranten komt... hiernaast een foto van toen Trekhaak73 in Veurne de "Eleonoratroffee" won. Ik heb de troffee in mijn handen. De foto werd genomen in de zaal, waar nu het Veurnse toerismebureau is.
Nadat de spoorwegmaatschappij vorige maand heeft aangekondigd dat de spoortarieven op 1 februari 2006 duurder worden (zie mijn artikel hierover) heeft de tram- en busmaatschappij 'de Lijn' heden prijsaanpassingen aangekondigd op 1 maart 2006. Het komt erop neer dat de prijs van de Lijnabonnementen met 5% zullen omhoog gaan. Ook wil 'de Lijn' de voorverkoop van biljetten en lijnkaarten bevorderen, waardoor de prijs voor korte afstanden (1 of 2 zones) per biljet als volgt wordt aangepast : bij de buschauffeur : 1,5 euro, in voorverkoop : 1,2 euro. Via een voorafgekochte "lijnkaart" kost dit 80 cent! De prijs voor langere afstanden (3 of méér zones) komt op 2,5 euro bij de bestuurder, 2 euro voor een ticket in voorverkoop en 1,7 euro met de "lijnkaart". Deze prijzen zijn voorbeelden, en houden geen rekening met reductiekaarten!!! Meer info? stuur mij een mailtje, en ik probeer de juiste prijs te vinden!!
In tegenstelling tot de kaart voor 65+ van 3 is de railpas en de keykaart ook te verkrijgen in eerste klas. Natuurlijk is die dan de helft duurder! Railpas eerste klas is 100, keykaart eerste klas is 15. De go-pass, kost 43, is alleen voor jongeren tot hun verjaardag van 26 jaar, bestaat enkel in 2e klas, maar heeft anders dezelfde kenmerken van de railpas (voor de méér dan 26 jarigen).
Nu de brandstof zo duur is geworden, verwacht ik jullie allemaal op de trein!! joskevermeulen zit er (bijna) elke dag op, dus kom ik je wel eens tegen!
In station De Panne is er rechtstreekse verbinding tussen de tram op het ene (smalle) spoor en de trein op het gewone spoor. Normaal gezien komt tram en trein dus naast elkaar. Maar het kan al eens mank lopen! Zo was dat zondag 25 september : de trein naar Brussel van 18u59 vertrekt van spoor 3, da's dus niet naast de tramhalte, maar te bereiken via de onderdoorgang. Als de tram op tijd komt, is dat geen groot probleem : je kan zelfs nog zonder moeite een ticket aankopen. Maar op zondagavond komt de tram te laat aan. Het sein voor de trein komt op groen op het ogenblik dat de tram enkele honderden meters van het station is. Het stationspersoneel is niet op de hoogte van de tramvertraging, en de trein vertrekt, terwijl nog een tiental overstappers (héél onveilig) over de sporen lopen naar de vertrekkende trein op spoor 3. Eens de trein uit het zicht, komen de gefrustreerde reizigers bij de loketbediende. Nu is hij, volgens de overstappers, natuurlijk de schuldige. Maar dat is niet zo : er is een overeenkomst tussen 'de Lijn' en de spoorwegen, wanneer er wordt gewacht, hetzij door de trein, hetzij door de tram. Maar op zondagavond is de wachttijd nul, zero, niente,... Het is dus weer eens het werk voor Trekhaak 73, om te proberen om die aansluiting te bekomen en om de trein te laten rijden vanop spoor 1 : het spoor juist naast het tramperron! De foto boven : de trein en de constructie, waar de tram komt!
In Breda is een "biermuseum". Géén trein of bus gezien, maar wel deze mini-brouwer met paard een een kar vol biertonnen. En toch ben ik er met de trein naartoe geweest!
Het is een tijdje geleden, maar ik ben nog met de trein, de boot, de metro in London en de lokale bus tot aan Stonehenge geweest. Het was er beangstigend stil, koud (november) en er hing een eigenaardige sfeer. Een foto van de trein of de bus heb ik niet, maar ik kan toch tonen waar ik bij de magische stenen heb gestaan!!
Hiernaast een tekening van het station Veurne. Het was mijn betreurde vriend Maurice Schakman die deze tekening heeft gemaakt in 1988. Hijzelf was "hoofdwachter" geweest op verschillende lijnen, onder andere op de lijn van Adinkerke naar Dunkerque!!!
Met de stoomtrein een stukje van het Duitse Harsgebergte verkennen? Het is mogelijk, maar 't is er wel duur om mee te treinen. Ook enkel mogelijk in de zomer!
In de zuidelijke champagnestreek, in de Aube, bevindt zich het mooie stadje TROYES. Velen kennen het wel van een bord langs de autoroute A26, maar zijn er nog nooit geweest. Na het proeven van enkele mooie champagnes in de Aube hebben wij, vorige week, deze stad bezocht!! Als treinliefhebber kon een foto van het station natuurlijk niet ontbreken, al is dit gebouw niet representief voor de mooie binnenstad!
Heden is het loket van station Veurne maar beperkt meer open. Wat een dienstverlening door de spoorwegen! Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn (CD&V) heeft op maandag 24 oktober aan de Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven, de Heer Staatssecretaris Bruno Tuybens, hierover een vraag gesteld in de Kamer. Het antwoord is dat er "personeelsgebrek" is!!! Alsof zo'n antwoord de reiziger tot nut is!!! Maar,... hij belooft dat de aard van het personeelstekort verder wordt onderzocht, bij het overheidsbedrijf (Spoorwegen) zelf. Ik sta hier op het perron van Veurne naast mijn schoonbroer. Ik ben in witte t-shirt. Op dinsdag 8 november heeft trekhaak73 weer eens een schrijven gericht naar het Schepencollege van Veurne!! Interesse in de inhoud ervan? Laat iets weten, maar ik MAG dit niet via dit blog doen!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??