Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
29-06-2007
Roeselare in Fata Morgana....
(een klik op de foto om deze te vergroten)Fata Morgana, dus een foto van station Roeselare! Ga morgen per spoor naar dat evenement in Roeselare en weet dat dit station op de spoorlijn 66 ligt, tussen Brugge en Kortrijk...
Hiernaast het station van Oudenaarde met die prrrrrachtige oude autobussen. Je zou je op Gozo wanen (deel van Malta), waar zulke bussen nog rondpuffen! Oudenaarde heeft van VRT 5 sterren gekregen in Fata Morgana... Ik haal ieder week een stationsfoto van het dorp of de stad die aan de beurt is!!
Wie stoomtreinen wil zien, zoekt het stoomcentrum van Maldegem maar eens op... Maldegem ligt in het noorden van Oost-Vlaanderen, tegen West-Vlaanderen. Het stoomcentrum is, vanaf heden, tot eind deze zomer, elk weekend open! Stoom- en Dieseltreinen op normaal spoor rijden dan van Maldegem naar Eeklo en terug! Info op hun webside www.stoomcentrum.be (klik op de foto) Hier ons Marleen (links vooraan) bij de Engelse (gelegenheids)locomotief van hun smalspoor! - de foto is van vorig jaar!
Eén van mijn bezoeksters heeft de "stoker(°)" van de laatste officiële stoomtrein in 1966 herkend : Zij verwoordt het zo : "Mijn grootvader 'D'Hoker Julesà was stoker op de laatste stoomtrein 29013" en ik herken hem op deze foto". (°) een stoker moest kolen op het vuur gooien, waardoor stoom werd veroorzaakt!
Ook gezien in het boekje van de ziekendrager bij de staatsspoorwegen van 1926 : ai, mijn hoofd! Maar in het boekje staat het volgende : "Aanleggen van een verband. In het algemeen gebruikt de ziekendrager enkel het verbandpakje voor het verbinden van gekwetsten. Slechts wanneer het verbandpakje onvoldoende is, bezigt hij de andere verbandvoorwerpen die in de kisten aanwezig zijn. De ziekendrager moet met al de verbandvoorwerpen zeer zuinig omgaan."
Uit "Handleiding voor den ziekendrager" (Beheer van Staatsspoorwegen) 1926 : Bij eene klimming, gaat de voorste drager gebukt en maakt zich kleiner, terwijl de achterste de armen buigt en de draagstokken derwijze opheft dat de berrie waterpas blijft en de gekwetste niet verschuift : men plaatst dus den grootsten en sterksten ziekendrager achteraan".
Het komt nog niet goed met de afgeschafte bussen van lijn 55 te De Panne. (zie berichten van april in deze kolommen). Vorige vrijdag kwam in "Het Wekelijks Nieuws" nog maar eens een repliek TEGEN het afschaffen van deze bussen! Westhoekers regio Kust : Lees het intervieuw met "Trekhaak73" in HWN. "De Lijn" geeft als alternatief voor het afschaffen van vroege ritten, dat de reizigers eerst de tram van De Panne naar Oostende kunnen nemen (méér dan één uur rit) en dan de trein richting Gent en Brussel kunnen sporen. Resultaat : een half uur langer onderweg dan de rit via station De Panne. We zijn goed bezig hé???
Hierbij de foto van stoomlocomotief 29013 tijdens zijn laatste rit, volgens insiders op 20 december 1966. Stoom in volle glorie... Klik eens op de trein, hij wordt zo groter!
Ik ben op zoek naar een spoorwegman, die er nog bij was tijdens de laatste officiële stoomrit tussen Ath en Denderleeuw in 1966. Het ogenblik om ook eens een paar foto's van toen mee te geven! De "stoker" van toen was 'D'Hoker Julesà. Vandaag : stoomtrein 29013 staat stil aan station Ath!
Ik heb weinig tijd om dit blog bij te werken! Eigen schuld, maar ik heb nochtans wat foto's klaar om aan jullie te tonen. Ik beloof die vanaf... morgen, misschien?
Je vertrekt uit Perpignan (Zuid-Frankrijk, Rousillion) met de 'gewone SNCF-trein'. Je stapt onderweg over op de "train jaune" en de Franse spoorwegmaatschappij (SNCF) tovert een machtig tafereel voor je : de trein klimt letterlijk door de bergen geholpen door tunnels en addembenemende bruggen naar een hoogte van 1500 meter in de Pyreneeën! Hierbij een eerste foto van deze landschappen! Klik en de foto vergroot, natuurlijk.
Ik was 'eventjes' bij de buren, en heb er mooie beelden vanuit de "train jaune" genomen. Je krijgt die cadeau op dit blog, vandaag eerst een foto van hoe die trein er honderd jaar geleden uit zag!
Het laatste station van de spoorlijn 73 van Gent naar De Panne(Adinkerke) is, uiteraard, station De Panne, in de volksmond station Adinkerke, omdat het in de deelgemeente Adinkerke ligt! Voor de kinderen : het station naast Plopsaland! Dit station ligt op amper 5 kilometer van het Franse station Bray-Dunes, maar...het spoor ligt er, maar er rijdt GEEN TREIN! Wie regelmatig dit blog bekijkt of wie eens op www.trekhaak73.be surft, weet dat onze Werkgroep nog steeds ijvert voor een treinverbinding! Tot nu toe zonder resultaat! Heden in Frankrijk boodschappen gaan doen, maar wel met de wagen... Ik dacht, laat mij die oude foto's van enkele Franse stations maar op het blog plaatsen. En hier komt nummer één : station Bray-Dunes op grondgebied Gyvelde!
Eén week na het publiceren van het persbericht over de "nieuwe" belbus is het bericht bij 'Trekhaak73' geraakt op 21 maart! Een officiële reactie van onze busmaatschappij viel vandaag bij "trekhaak" in de bus, met de bevestiging van wat wij al wisten : Eén grote ontgoocheling : vervoer 's morgens vroeg en 's avonds laat valt uit de boot!! Proficiat 'de Lijn' : de reizigers zullen U dankbaar zijn, maar ja, voor jullie bestaat er maar één paradepaardje : DE HEILIGE TRAM! Onze reactie verschijnt vandaag, vrijdag, in "Het Wekelijks Nieuws" editie "KUST". Wie het wenst kan zijn e-mailadres opgeven, ik stuur het artikel dan door!
"De krant van West-Vlaanderen" maakte voor hun krant van gisteren een reportage over "slaap" en het werken in ploegdienst naar aanleiding van het zomeruur dat volgende nacht begint. Joskevermeulen werkt ook in vroege en late shift, wedden dat hij bij de negen geïntervieuwden is???
Een foto uit de oude doos : even een kijkje aan het station van Bissegem! Voor een goed begrip : Bissegem situeert zich in het zuidoosten van West-Vlaanderen!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??