Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
03-11-2005
De Province en Marseille
Als ode aan een grote blogvriend uit "La douce France" even in 't kort een verhaal over Marseille en de Province. Door omstandigheden was ik alleen gevallen, ik had al geen broers en zusters, moeder en vader overleden en zo verder in de gang van dit leven... Met krokus was mijn dochter van 12 bij me en ik had voorgesteld om met de TGV naar Aix-en-Province te sporen, wat in goede aarde was gevallen bij haar! Aix : een pracht van een stad! Maar toch eens naar Marseille gespoord, waar Fernandel nog zéér gekend is! We kwamen uit het majustueuse station van Marseille en deden wel honderd trappen om de stad daadwerkelijk te voelen! Direct in de hoofdstraat gegaan, dus de verkeerde richting om de "vieux port" te zien. Maar dààr is er blauw genoeg in de straten om op de juiste weg gezet te worden. Dus naar de oude haven, waar we in de winkeltjes de lelijke smoel van de vriendelijke en joviale Fernandel keken. De sfeer was er gezellig. Ik geloof dat het aan de quai des Belges was, dat wij het stadstreintje namen om wat sightseeing te doen, alvorens ons op een terrasje te zetten, te genieten van het mooie weer, de vele mensen die er langs kwamen, met en zonder hond, en die ik-weet-niet-waar naartoe gingen of vandaan kwamen. Met mijn dochter heb ik daar zo genoten van de rust, die een stad kan uitstralen, dat wij bijna vergeten waren, wanneer wij de trein naar Aix terug moesten nemen. Het werd lopen om op tijd te zijn, de dochter had (groei)pijn aan de knieën en wij maar zwoegen om la gare de Saint-Charles, met zijn honderd trappen te bereiken. Maar,... het was de moeite geweest. Van la gare de Marseille heb ik geen foto, wel van de "Vieux Port".
Ter gelegenheid van Halloween heb ik op 31 oktober een verhaal uit BELFAST verteld. Hier nog een vervolg. Het was in die tijd nog woelig, met veel militair vertoon in de Noord-Ierse stad! Op 1 november gingen wij, met onze Noord-Ierse vrienden, naar de overdekte kermis van Belfast. Maar... zoals het daar hoorde : alvorens er binnen te gaan diende iedereen zich te identificeren (pasport, please) en gefouilleerd te worden. Ik had dat nog nooit meegemaakt, en ik zag dat de DAMES EN MEISJES door VROUWELIJKE MILITAIREN werden gefouilleerd, terwijl de MANNEN EN JONGENS door de MANNELIJKE COLLEGA'S werden afgetast. Met mijn 'domme mond' liet ik mij ontvallen dat ik liever door een vrouw zou worden gefouilleerd!!! Had ik toen iets gezegd!!! Drie militairen (mannen) namen mij appart, hielden mijn handen op de rug en fouilleerden mij (bijna) zoals in de films!!! Ik was nochtans verwittigd, dat er ginds niet mee wordt gelachen. Heb ik dus ook niet meer gedaan.
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??