Gisteren van de Belgische Spoorwegen volgend persbericht ontvangen :
De Panne weer bij de tijd. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op de voorgevel van het stationsgebouw van De Panne prijkt opnieuw een klok. In de jaren zeventig van vorige eeuw werd het uurwerk weggehaald en bleef er een houten plaat achter. Die moest dringend worden vervangen.
NMBS-Holding schenkt veel aandacht aan haar historisch patrimonium en tracht haar stationsgebouwen zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat te herstellen. De installatie van het uurwerk kostte 3.000 euro. Het werd vervaardigd op basis van archieffoto's en is voorzien van LED-verlichting. Dankzij een telegestuurd signaal zal het steeds de juiste tijd aangeven.
De spoorlijn Lichtervelde-Adinkerke - Duinkerke werd in 1870 geopend. Dankzij deze treinverbinding kreeg het toerisme in De Panne een stevige impuls. In 1894 werd er zelfs een pendel per koets georganiseerd tussen het station en een hotel in de badstad. Adinkerke (De Panne) kreeg een prachtig stationsgebouw in Normandische bouwstijl. In 1996 werd het stationsgebouw gerenoveerd. -------- Op 5 december 2006 had ik op dit blog volgend bericht geplaatst : Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Weer een (gedeeltelijke) realisatie van "Trekhaak73".
|