Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
20-01-2007
Bij de tijd
Gisteren van de Belgische Spoorwegen volgend persbericht ontvangen :
De Panne weer bij de tijd.
Op de voorgevel van het stationsgebouw van De Panne prijkt opnieuw een klok. In de jaren zeventig van vorige eeuw werd het uurwerk weggehaald en bleef er een houten plaat achter. Die moest dringend worden vervangen.
NMBS-Holding schenkt veel aandacht aan haar historisch patrimonium en tracht haar stationsgebouwen zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat te herstellen. De installatie van het uurwerk kostte 3.000 euro. Het werd vervaardigd op basis van archieffoto's en is voorzien van LED-verlichting. Dankzij een telegestuurd signaal zal het steeds de juiste tijd aangeven.
De spoorlijn Lichtervelde-Adinkerke - Duinkerke werd in 1870 geopend. Dankzij deze treinverbinding kreeg het toerisme in De Panne een stevige impuls. In 1894 werd er zelfs een pendel per koets georganiseerd tussen het station en een hotel in de badstad. Adinkerke (De Panne) kreeg een prachtig stationsgebouw in Normandische bouwstijl. In 1996 werd het stationsgebouw gerenoveerd. -------- Op 5 december 2006 had ik op dit blog volgend bericht geplaatst : Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Weer een (gedeeltelijke) realisatie van "Trekhaak73".
We wilden naar zee gaan zwemmen, maar ze hadden er plaatjes gezet dat we niet mochten zwemmen! 't Zou nochtans prettig geweest zijn, met dit weer! Graptje, hé, de storm was er, maar wij wilden helemaal niet zwemmen!!
Even station Jabbeke in West-Vlaanderen nabij Brugge, (bestaat niet meer), maar kan nog steeds heropend worden op de lijn 66 tussen Brugge en Kortrijk. Toeval of niet, maar één lid van onze Werkgroep woont in de omgeving van Jabbeke, en hij komt morgen bij onze Gouverneur. Hij zal de moeilijke communicatie tussen de NMBS in De Panne en de Franse busmaatschappij Dunkerque-bus aankaarten! Daar komt wel een vervolg op!!!
Tussen Diksmuide en Veurne stopte de trein destijds ook in Avekapelle. Hierbij het station aan het begin van de eerste wereldoorlog! De trein kon, in de loop van deze oorlog, de frontlijn bevoorraden vanuit Frankrijk (Duinkerke) naar Adinkerke, naar Veurne en nog 5 kilometer verder tot Avekapelle! De sporen, verder richting Yzer (en front) waren er niet meer! Als je heden treint van Gent naar Adinkerke, kom je, tussen Diksmuide en Veurne, voorbij een molen. Als je die molen voorbij rijdt, ben je aan het (voormalige) station van Avekapelle!
Naar aanleiding van een boek, dat verschenen is met niets anders dan spoorwegaffiches uit België, heel even dit prachtjuweeltje... Reklame voor de Wereldtentoonstelling in Antwerpen in..... 1894!
Hierbij een foto van station Veurne, langs de perronkant! Op dat moment was dit Neo-Gotisch station 9 jaar oud. Het moest nog twee wereldoorlogen doorstaan, en zou, wonder boven wonder, weinig schade oplopen.
De KEYKAART, de kaart voor de korte ritten met de trein, is een goedkope 8 rittenkaart voor de prijs van 15 euro. Deze kaart is een jaar geldig, is niet op naam (je kan ze dus doorgeven of doorverkopen of met meerdere reizigers gebuiken). Voorwaarde is dat je één lijntje per persoon, per trajekt invult alvorens op de trein te stappen. Er is geen tijdslimiet op deze kaart, tussen stations die in een straal liggen van 15 kilometer. Bijvoorbeeld kan je met een "keykaart" reizen van Veurne naar Koksijde (3km), De Panne (6km) of (naar de andere richting) tot Diksmuide (15 km). Ik gebruik deze stations als voorbeeld, omdat ik die het best ken, en jullie geen verkeerde informatie wil bezorgen. Er bestaat trouwens een brochure met alle Belgische stations en tot waar je kan reizen met de Keykaart. Gratis te kopen in jou nabijgelegen station. Goede reis vanwege joskevermeulen...
Nee, géén trein vandaag, maar een sfeerbeeld van de winkel van Lafayette in Paris! Natuurlijk ben ik met de trein naar Parijs gegaan. Dat kan dus met de Thalys vanuit België en met de TGV in binnenlands verkeer van Frankrijk! Voor mij was het de TGV tussen Dunkerque en Paris-Nord.
Als je mijn tekst, van 24 december hebt gelezen, nog héél even dit erbij : Sam de Vriendt, de kunstschilder, die door het stadsbestuur van Diksmuide was gevraagd om een schilderij over "de grote oorlog" te schilderen, meldde achteraf, dat het stadsbestuur eigenlijk niet opgetogen was met het resultaat van hun opdracht : Diksmuide had een oorlogstafereel verwacht en géén vredestafereel! De heren, die naar het schilderij gingen kijken vonden dat de Duitse soldaat "véél te vriendelijk" leek! Hij liet hen verstaan, dat hij een "kerst"-schilderij had gemaakt, en dat hij onder geen enkel beding het schilderij zou veranderen : "hat was te nemen of te laten". Het schilderij kwam in het Diksmuids' museum terecht, en het kreeg heel wat bijval, zowel bij Belgische als Engelse en Duitse bezoekers. Uiteindelijk vonden de Diksmuidse politici toch dat ze er goed aan hadden gedaan om de schilder niet te beïnvloeden!!!
Het station van Paris Nord is voor vele landgenoten het begin van een citytrip in Parijs. Vanuit de Westhoek van Vlaanderen kan je via Lille Flandres rechtstreeks per thalys naar de hoofdstad van Frankrijk, maar je kan ook uit Duinkerke (Dunkerque) en/of Hazebrouck de rechtstreekse TGV halen naar Parijs! Hierbij het station Paris Nord, één van de zes Parijse hoofdstations! Ikzelf nam vorige vrijdag de TGV uit Hazebrouck om 7u40 en was om 20u30 terug. Parijs lag er in de zon bij en.... treinen op tijd, metro tegen 8u50 voor een dagticket : het is een prachtige dag geworden!
Heel even het goede nieuws : de spoorwegen hebben beslist om tijdens de Kerstvakantie (dus vanaf vandaag tot 7 januari inbegrepen) het SHOPPINGBILJET van 7 euro tussen twee stations in België, niet alleen gedurende de weekends te valideren, MAAR OOK OP DE WEEKDAGEN!!!! Wie eerste kas wil sporen, geeft daar slechts 10 euro voor! Concreet : je kan van Arlon sporen naar De Panne (om nu de twee uitersten te nemen) en op één dag heen en terug sporen voor 7 of 10 euro en in het weekend is die heen en terug van vrijdagavond tot zondag-middernacht geldig!
Een vriend van mij was vorige week in Groningen. Met de trein geweest! Tijd om eens het oude - en vorige - station van Groningen op dit blog te toveren! Het station heeft honderd jaar dienst gedaan!
Omdat deze een goeie is over de spoorwegen, voor één keer een kluchtje op dit (serieuze?) blog : Een niet meer zo jonge dame zegt : "al 18 jaar zit ik op de dienst "verloren voorwerpen" van de spoorwegen, en daar zal ik waarschijnlijk ook wel blijven". Haar vriendin bevestigt met "Ik geloof ook niet dat je nog zult afgehaald worden"!! Op de foto : Nieuwpoort-stad (100 jaar geleden) - wat deden ze toen met de gevonden voorwerpen???
Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Morgen (misschien) een foto op dit blog!
Niet vergeten : vanaf heden kan je voor 7 euro heen en terug treinen naar om het even welk Belgisch station, zogezegd om te shoppen ofte winkelen. Voorlopig alleen in het weekend en tot eind januari 2007. In eerste klas??? dan tegen 10 euro heen en terug! Tussen haakjes : naar Nieuwpoort-stad kan je niet gaan winkelen, want er rijdt geen trein meer sedert midden vorige eeuw! Bijgaande foto is dan ook al 100 jaar oud! Jammer, maar de foto vergroot niet door erop te klikken!
Klik ook even op het krantenartikel. Heden contact genomen met een senior uit Koksijde, die een petitie is gestart om hogere perrons te krijgen of om treinen te laten rijden met lagere opstaptreden. Mag ik U eraan herinneren dat "trekhaak73" voor een jaar ook reeds gevraagd had om de perrons van De Panne en Koksijde te verhogen! Wij steunen deze petitie van de Heer Paelinck dus volledig!
Een héél klein station, dat van Koksijde. En het bevindt zich dan nog op de rand van de gemeenten Koksijde en Veurne! Toch nemen hier dagelijks heel wat forenzen én toeristen de trein...
De nieuwe treingids, die vanaf 10 december onze gids is, is vanaf heden te koop in de Belgische stations voor 10 euro. Voor die prijs heb je ook een bon, om volgend jaar in juni én in december de dan aangepaste treingids gratis te ontvangen! Voor een eerste zicht kan je ook eventjes surfen naar www.nmbs.be en er een uurregeling nà 9 december opvragen! De Spoorwegen verwoorden hun aanpassingen zo : "Ieder jaar in december past de NMBS de dienstregeling van het treinverkeer aan. De veranderingen vanaf 10 december 2006 gaan nog een stuk verder dan andere jaren. Het optimaal inzetten van treinmaterieel en de voltooiing van een aantal infrastructuurwerken, laten ons toe een globaal nieuw vervoerplan aan te bieden dat merkbare verbeteringen oplevert voor:
* de commerciële snelheid en de frequentie van interstedelijke verbindingen;
* het aanbod van snelle treinen tijdens de piekuren;
* de voorstedelijke bediening van Brussel, als voorbereiding op het GEN."
Er zijn al opmerkingen gekomen in verband met de aansluiting tussen trein en bus in Oostende....
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??