Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
19-12-2006
der uit
Sorry, een telenet-defect heeft ervoor gezorgd dat wij enkele dagen geen internet hadden. Vanaf nu zijn wij er weer!
Een vriend van mij was vorige week in Groningen. Met de trein geweest! Tijd om eens het oude - en vorige - station van Groningen op dit blog te toveren! Het station heeft honderd jaar dienst gedaan!
Omdat deze een goeie is over de spoorwegen, voor één keer een kluchtje op dit (serieuze?) blog : Een niet meer zo jonge dame zegt : "al 18 jaar zit ik op de dienst "verloren voorwerpen" van de spoorwegen, en daar zal ik waarschijnlijk ook wel blijven". Haar vriendin bevestigt met "Ik geloof ook niet dat je nog zult afgehaald worden"!! Op de foto : Nieuwpoort-stad (100 jaar geleden) - wat deden ze toen met de gevonden voorwerpen???
Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Morgen (misschien) een foto op dit blog!
Niet vergeten : vanaf heden kan je voor 7 euro heen en terug treinen naar om het even welk Belgisch station, zogezegd om te shoppen ofte winkelen. Voorlopig alleen in het weekend en tot eind januari 2007. In eerste klas??? dan tegen 10 euro heen en terug! Tussen haakjes : naar Nieuwpoort-stad kan je niet gaan winkelen, want er rijdt geen trein meer sedert midden vorige eeuw! Bijgaande foto is dan ook al 100 jaar oud! Jammer, maar de foto vergroot niet door erop te klikken!
Klik ook even op het krantenartikel. Heden contact genomen met een senior uit Koksijde, die een petitie is gestart om hogere perrons te krijgen of om treinen te laten rijden met lagere opstaptreden. Mag ik U eraan herinneren dat "trekhaak73" voor een jaar ook reeds gevraagd had om de perrons van De Panne en Koksijde te verhogen! Wij steunen deze petitie van de Heer Paelinck dus volledig!
Een héél klein station, dat van Koksijde. En het bevindt zich dan nog op de rand van de gemeenten Koksijde en Veurne! Toch nemen hier dagelijks heel wat forenzen én toeristen de trein...
De nieuwe treingids, die vanaf 10 december onze gids is, is vanaf heden te koop in de Belgische stations voor 10 euro. Voor die prijs heb je ook een bon, om volgend jaar in juni én in december de dan aangepaste treingids gratis te ontvangen! Voor een eerste zicht kan je ook eventjes surfen naar www.nmbs.be en er een uurregeling nà 9 december opvragen! De Spoorwegen verwoorden hun aanpassingen zo : "Ieder jaar in december past de NMBS de dienstregeling van het treinverkeer aan. De veranderingen vanaf 10 december 2006 gaan nog een stuk verder dan andere jaren. Het optimaal inzetten van treinmaterieel en de voltooiing van een aantal infrastructuurwerken, laten ons toe een globaal nieuw vervoerplan aan te bieden dat merkbare verbeteringen oplevert voor:
* de commerciële snelheid en de frequentie van interstedelijke verbindingen;
* het aanbod van snelle treinen tijdens de piekuren;
* de voorstedelijke bediening van Brussel, als voorbereiding op het GEN."
Er zijn al opmerkingen gekomen in verband met de aansluiting tussen trein en bus in Oostende....
Nog geldig op zaterdag en zondag in november : het cultuurbiljet van de Spoorwegen : 7 euro naar elke provinciehoofdstad + Brussel! Zie verder op dit blog!!!!
Mensen met een handicap kunnen, onder bepaalde omstandigheden, toch reizen met de trein! Omdat niet alle stations tijdens de ganse duur dat de treinen rijden bemand zijn, kunnen de min validen best contact opnemen met een station, alvorens per trein te reizen. Zo kan, bijvoorbeeld, een blinde reiziger gerust een treinreis maken, als de betrokken stations op de hoogte zijn van zijn/haar reis! Als die reiziger van Veurne naar Sint-Niklaas zou reizen, dan wordt de reiziger ervan verwittigd, wanneer er stationspersoneel in Veurne aanwezig is. In dit geval is het tussen 6 en 20 uur (weekdagen). De blinde heeft zich geïnformeerd en vertrekt om 16u06 vanuit Veurne. De bediende van Veurne begeleid hem naar de trein en verwittigt, na het vertrek, het overstapstation Gent Sint-Pieters, dat een blinde reiziger, met bestemming Sint-Niklaas, in het tweede rijtuig zit van trein 3615. In Gent Sint-Pieters wordt de blinde afgehaald en naar de trein richting Antwerpen gebracht. Na vertrek van de trein, wordt station Sint-Niklaas ingelicht over de blinde in rijtuig X van trein Y. In Sint-Niklaas wordt de blinde reiziger afgehaald, waar hij/zij dan de reis kan verder zetten met prive vervoer! Voor rolwagenreizigers geldt hetzelfde principe, alleen moeten de betrokken stations beschikken over een laadhelling. Het komt er dus op aan om via een station of via de computer of via een brochure van de NMBS, voldoende inlichtingen te verzamelen alvorens de reis aan te vatten!
Hiernaast : hoofd van Christus (onbekend kunstenaar) uit de schatkamer van Sint-Pieter te Leuven! De hoofdplaats van Vlaams-Brabant is Leuven, en heeft ons als cultuurstad veel te bieden. Met het spoorwegbiljet "cultuurbiljet" van 7 euro kan je een GRATIS geleid bezoek brengen aan het stadhuis van Leuven. Rondleiding op zaterdag en zondag om 15 uur vanaan het infokantoor van de stad. En dan ga je met je cultuurbiljet van 7 euro ook best eens naar de Sint-Pieterskerk en de schatkamer van Sint-Pieter : "Het Laatste Avondmaal" van Dirk Bouts is het pronkstuk, dat er te bewonderen valt! Ikzelf was er zondag, en ik moet zeggen, zowel de KERK als de RONDLEIDING in het STADHUIS is véél méér dan de moeite!!
Opgelet treinreiziger, hier een mogelijkheid om zéér goedkoop te reizen! In november kan je elk weekend heen en terug sporen naar élk van de provinciehoofdplaatsen of Brussel voor de prijs van 7 euro in tweede klas (en voor 10 euro in eerste klas)! Het is de bedoeling om in de verschillende steden de cultuur op te snuiven... Datzelfde "cultuurbiljet" geeft tegelijk ook voordelen, zoals bijvoorbeeld in Gent, waar het S.M.A.K. toegankelijk is tegen 30% korting! In Hasselt mag je, mits vertoon van je treinticket, GRATIS binnen in het Nationaal Jenevermuseum of het Modemuseum. En even over de taalgrens : in Luik (Liège dus) kan je bijvoorbeeld tegen voordeeltarief binnen in het prentenkabinet, waar zo'n 26000 zegels, tekeningen en affiches te zien zijn! Dit zijn maar een paar voorbeelden, want ook BRUGGE, ANTWERPEN, LEUVEN, BRUSSEL, WAVRE, NAMUR, MONS en ARLON gooien hun cultuurdeuren open...
Foto : gare de Mons, station van Bergen! Mons of Bergenper trein voor 7 euro heen en terug uit elk station met het cultuurbiljet vanaf vrijdagavond 19 uur tot zondagnacht... Voor 1,25 euro bezoek je, dank zij je treinticket, de Collegiale kerk van de Heilige Waltrude : oude manuscripten, uniek edelsmeedwerk uit de XIIe tot de XIXe eeuw en merkwaardige beelden, zoals de kleine beeldhouwerken in albast van Jacques Du Broeucq (1505-1584). Morgen : cultuurbiljet voor Leuven.
Lang geleden, toen de treinticketjes nog van die rose rechthoekige kaartjes waren, werden die ook nog gedrukt met een machine, waar door de bediende hard op moest geslaan worden. Een vol ticket van Veurne naar Adinkerke kostte toen 14 frank, een "half" ticket (met verminderingskaart) was niet de helft van de prijs, maar ... 12 frank. Een heer komt aan het Veurnse loket en vraagt een ticket naar Adinkerke. De bediende klopt het ticket, zegt "14 frank alstublieft" en die heer begint nu wel te discussiëren, zeker, dat hij een half ticket gevraagd had en hij maar 12 frank wil betalen. De bediende klopt een nieuw ticket, en begint op de (kleine) keerzijde van het ander biljet te schrijven...waarschijnlijk de uitleg waarom hij dat niet verkocht heeft??? De heer met de halve kaart ziet dit, vraagt of hij nu al dat werk heeft bezorgd aan de bediende, betaalt met een briefje van 20 frank en zegt : "als jij daar zoveel werk aan hebt, mag je het wisselgeld houden!". En zeggen dat hij eerst discussiëerde over 2 frank, en daarna 8 frank liet vallen. En 't is echt waar gebeurd (want ik was de bediende aan het loket).
Waar ligt het station van Butgenbach nu weer? Je zal het zeker niet vinden in het officiële spoorboekje, want het is een spoorlijn va, vrijwilligers, die er enkel in de zomermaanden over sporen! Maar intussen is Butgenbach wel te zoeken en te vinden in de Oostkantons van België.
In bepaalde stations zijn de perrons vrij laag, en hebben min-validen en oudere reizigers last om op en af te stappen van de trein. "Trekhaak73" beseft zéér goed dat dit voor problemen kan zorgen en heeft de betrokken politici ingelicht, ten einde de spoorwegen aan te zetten om de perrons van die stations dringend op hun begroting op te nemen, en aldus de perrons te verhogen. Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn heeft hierover op 24 oktober 2005 in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een vraag gesteld aan de Heer Bruno Tuybens, staatssecretaris, in naam van de Heer Minister van Overheidsbedrijven. Voor KOKSIJDE zou daarover een gesprek bezig zijn tussen de gemeente Koksijde en de Overheid. Dus voor Koksijde zou er, op termijn, voor de lage perrons een oplossing op komst zijn! Naast Koksijde en De Panne hebben we, volgens een reactie van een reiziger, dit probleem ook in Zottegem!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??