Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
02-11-2006
station Ninove
Weer een foto van héél lang geleden : station Ninove!
Lang geleden, toen de treinticketjes nog van die rose rechthoekige kaartjes waren, werden die ook nog gedrukt met een machine, waar door de bediende hard op moest geslaan worden. Een vol ticket van Veurne naar Adinkerke kostte toen 14 frank, een "half" ticket (met verminderingskaart) was niet de helft van de prijs, maar ... 12 frank. Een heer komt aan het Veurnse loket en vraagt een ticket naar Adinkerke. De bediende klopt het ticket, zegt "14 frank alstublieft" en die heer begint nu wel te discussiëren, zeker, dat hij een half ticket gevraagd had en hij maar 12 frank wil betalen. De bediende klopt een nieuw ticket, en begint op de (kleine) keerzijde van het ander biljet te schrijven...waarschijnlijk de uitleg waarom hij dat niet verkocht heeft??? De heer met de halve kaart ziet dit, vraagt of hij nu al dat werk heeft bezorgd aan de bediende, betaalt met een briefje van 20 frank en zegt : "als jij daar zoveel werk aan hebt, mag je het wisselgeld houden!". En zeggen dat hij eerst discussiëerde over 2 frank, en daarna 8 frank liet vallen. En 't is echt waar gebeurd (want ik was de bediende aan het loket).
Waar ligt het station van Butgenbach nu weer? Je zal het zeker niet vinden in het officiële spoorboekje, want het is een spoorlijn va, vrijwilligers, die er enkel in de zomermaanden over sporen! Maar intussen is Butgenbach wel te zoeken en te vinden in de Oostkantons van België.
In bepaalde stations zijn de perrons vrij laag, en hebben min-validen en oudere reizigers last om op en af te stappen van de trein. "Trekhaak73" beseft zéér goed dat dit voor problemen kan zorgen en heeft de betrokken politici ingelicht, ten einde de spoorwegen aan te zetten om de perrons van die stations dringend op hun begroting op te nemen, en aldus de perrons te verhogen. Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn heeft hierover op 24 oktober 2005 in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een vraag gesteld aan de Heer Bruno Tuybens, staatssecretaris, in naam van de Heer Minister van Overheidsbedrijven. Voor KOKSIJDE zou daarover een gesprek bezig zijn tussen de gemeente Koksijde en de Overheid. Dus voor Koksijde zou er, op termijn, voor de lage perrons een oplossing op komst zijn! Naast Koksijde en De Panne hebben we, volgens een reactie van een reiziger, dit probleem ook in Zottegem!
Klik eens op de foto! Aansluitend op vorig bericht komt hier een foto waarop de oude blokpost van station Adinkerke (De Panne) rechts te zien is. In de achtergrond, rechts het station, waar tot volgende zaterdag (21 oktober) het huidige ELECTRONISCHE SEINHUIS is ondergebracht. Links, achter de struiken, zie je een deel van de diesellocomotief, type 62, die de dienst verzekerde tussen De Panne - Gent Sint Pieters en Geraardsbergen. Deze foto is uit het begin van de jaren '90, fotograaf van dienst is de Heer Dejonckere!
Nog een paar dagen, en het seinhuis van Adinkerke (De Panne) bestaat niet meer... In de nacht van 21 op 22 oktober zal de computer, die in mei 1996 als "primeur" voor Vlaanderen in het stationsgebouw van De Panne werd in dienst genomen en de besturing van (onder andere) de seinen voor de treinen tussen De Panne-Veurne-Diksmuide op lijn 73 verzekert, worden afgekoppeld! Op dat ogenblik zal die besturing vanop het grote seinhuis Blok 7 te Brugge gebeuren! Wie die computer in De Panne nog eens wil zien, kan even aan het loket gaan zien, want het is vanaan het loketvenster te zien. Na 21 oktober verdwijnt dus het "seinhuis" van De Panne definitief! Op het seinhuis van Brugge zal dan een deel van de sporen van Brugge staan, het seinhuis van Knokke, De Panne en Oostende! Ik hoop nog een foto van het seinhuis van De Panne te vinden en morgen hier te plaatsen, even geduld...
Hiernaast : het seinhuis van Kerzers (bij Fribourg) werd gebouwd in 1896 en is heden nog in gebruik... - - - - - - - - - - - - - - Doet mij denken aan het seinhuis "Blok 21" van De Panne, dat tot in 1996 in gebruik was, aan de ingang van de spoorwegbundel van Adinkerke-Panne. Opmerkelijk is dat de Electronische Bedien Post (EBP) van De Panne, nu in gebruik in het stationsgebouw, na amper tien jaar gebruik, uit de Westhoek van Vlaanderen zal verdwijnen en... op de centrale blokpost van BRUGGE moet komen... De eerste fase begint morgennacht (14 op 15 oktober) en wordt een feit op 22 oktober. Binnenkort méér hierover!
Mag ik jullie nog eens een stoomtrein uit vervlogen dagen aanbieden??? Of wordt het eentonig?? Stoomlocomotief 81340 komt aangestoomd! Meteen zie je nog eens het oude seinsysteem met "armen" ernaast! Als je op een stoomtrein klikt, wordt hij natuurlijk groter!
Voor een derde maal gaan we méér dan 50 jaar terug - weer een stoomtrein! Deze 29013 reed officiëel voor het laatst in 1966. In werkelijkheid reed deze nog een maand geleden (zie vorige berichten).
Met spijt heeft de Werkgroep "Trekhaak73" het overlijden te melden van haar medewerker Georges Vander Heyde. Georges ijverde bij onze Werkgroep voor beter grensoverschrijdend openbaar vervoer (Vlaanderen - Noord Frankrijk) Hij werd 73 jaar en wordt zaterdag 30 september om 11 uur ten grave gedragen, na een dienst in de St-Niklaaskerk van Veurne.
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??