Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • DE BIJ (B)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE VOS (B)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • CYCLES L.DEPAS (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LA PERLE (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • SEMPER (F)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIVEL (NL)
  • CONCORDIA (D)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • DE BIJ (B)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE VOS (B)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • CYCLES L.DEPAS (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LA PERLE (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • SEMPER (F)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIVEL (NL)
  • CONCORDIA (D)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    20-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE GOLD CROWN (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE GOLD CROWN Bicycle ( vermoedelijk een Brits merk)

    Info welkom



    20-04-2024, 09:19 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijwielen LUXE IDEAL (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen LUXE IDEAL (?)

    Info welkom



    20-04-2024, 09:06 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FUSEE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FUSEE (B)

    Info welkom



    20-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BATO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BATO RIJWIELEN

    Frans Grootjans en Willem Laméris begonnen in 1903 aan de Veemarkt in Tiel een fietsenfabriek. De heren waren ambitieus en qua reclame, marketing en financiering van hun onderneming waren ze hun tijd ver vooruit. Achteraf gezien lijkt het er op dat de ambities van de heren groter waren dan het merk Bato ooit geworden is. Na de oorlog kwam het merk niet meer echt van de grond en werd het in 1958 overgenomen door Batavus. Tot eind de jaren’60 gebruikte Batavus de naam BATO als fietsmerk, daarna nog  enkel als modelnaam voor de eigen merknamen BATAVUS, FONGERS en MAGNEET.









    20-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    19-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROPHETE (D)

    Prophete (Duitsland)

    Prophete In Moving GmbH is een Duitse fabrikant van fietsen, e-bikes, scooters en toeleveringsonderdelen die traditioneel handelt onder de merknaam Prophete Keep Moving. Het bedrijf (inclusief dochteronderneming Cycle Union) heeft ongeveer 400 medewerkers in dienst op 4 productielocaties.  In december 2022 werd het bedrijf failliet verklaard.

    Het bedrijf begon in 1908 als een fietsenwerkplaats en was gevestigd in Halle an der Saale , maar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verplaatste de familie Prophete het bedrijf naar Rheda-Wiedenbrück in West-Duitsland en breidde de activiteiten uit met de groothandel en import van fietsen. In de jaren zeventig was het bedrijf de belangrijkste leverancier van fietsen aan Duitse supermarkten en postorderbedrijven geworden, wat er uiteindelijk toe leidde dat het bedrijf in zijn eigen fabrieken fietsframes en andere onderdelen begon te produceren om een ​​stabielere levering te garanderen. In 1995 vormde het bedrijf een dochteronderneming genaamd SI-Zweirad-Vertriebs-GmbH om de markt voor kleine motorfietsen en bromfietsen te betreden . Later datzelfde jaar kocht het bedrijf de rechten op de merknaam Kreidler en begon met het importeren en verkopen van bromfietsen, motorfietsen en quads onder de namen Kreidler en Rex , maar in tegenstelling tot hun fietsen waren de bromfietsen en motorfietsen feitelijk afkomstig uit Azië. Er werd een nieuwe dochteronderneming opgericht , Cycle Union genaamd , die alle merken zou behandelen die Prophete via gespecialiseerde motor- en fietsenwinkels had gedistribueerd. In 2007/2008 verschenen de Kreidler-bromfietsen weer in de winkels. Cycle Union is gevestigd in Oldenburg en bezit en exploiteert naast Kreidler merken als Epple (fietsenfabrikant gevestigd in Memmingen , dat Prophete in 2004 kocht) en Rabeneick en het vlaggenschip VSF Fahrradmanufaktur , naast de distributie van andere merken. Cycle Union produceert al haar producten in eigen huis in Oldenburg en heeft daartoe geïnvesteerd in een poedercoatlijn.

    Prophete had zelf fietsen verkocht, maar deze werden uitsluitend gedistribueerd via supermarkten, warenhuizen en postorderbedrijven, evenals via de online winkel en niet via gespecialiseerde detailhandelaren. In december 2022 werd het bedrijf failliet verklaard. Op 3 maart 2023 werd bekend gemaakt dat de Singaporese basisinvesteerder Dutech Holdings nieuwe aandeelhouder is geworden van Prophete en Cycle Union.







    19-04-2024, 11:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles HASTOS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles HASTOS, fietsenhandelaar uit Hasselt, België.

    Info welkom



    19-04-2024, 10:29 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VELOS DE VOS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VELOS DE VOS  uit Begijnnendijk - België

    Info welkom



    19-04-2024, 10:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EASY V (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Easy V -- Vervloet uit Mechelen / België

    Info welkom



    19-04-2024, 10:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARIS SPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsenhandelaar Paris Sport, Moers  --- Sint Truiden / België

    Info welkom



    19-04-2024, 09:54 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STORMVOGEL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stormvogel - Van Wassenhove Alfons  uit Kwatrecht, België

    Info welkom



    19-04-2024, 09:46 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREDA SPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VREDA SPORT : Fietsfabrikant uit Antwerpen

    Twee namen gevonden op lijst van belgische handelaars:

    1. Van Genechten - Antwerpen
    2. Van Genechten Alois - Balen Neet

    Info welkom



    19-04-2024, 09:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles VERMEULEN (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fiteshandelaar Vermeulen : St.Nicolas - Waes (St. Niklaas-Waas) Belgique/ België

    Info welkom



    19-04-2024, 09:34 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXELSIOR GARANTIE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EXELSIOR , Fietshandelaars: België

    1. in Lanaken
    2. Roels Arm. - St. Niklaas

    Info welkom

                                               



    19-04-2024, 09:30 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE DURA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Dura - Fietsenhandelaar Declercq Roeselare (Roulers) België

    Info welkom



    19-04-2024, 09:22 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAVID SCHOTTE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    David Schotte,  Strypen -Sottegem   ( Zottegem )  België

    Info welkom



    19-04-2024, 09:19 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CRECENT (Zweden)

    CRECENT - ZWEDEN

    Het Amerikaanse bedrijf Western Wheel Works in Chicago was in 189 4een grote fabrikant met een jaarlijkse productie van 50.000 fietsen. Adolph Schoeninger, de oprichter, kwam uit Duitsland. Hij had het idee om "Crescent" -fietsen betaalbaar te maken voor werkende mensen en om de markt te verbreden door massale export. Hij gebruikte plaatwerk en andere productiemethoden die waren erop gericht om de kosten  te verlagen. In veel opzichten was hij een voorloper van Henry Ford en de massaproductie. Als gevolg daarvan verlaagde de export uit de Verenigde Staten over het algemeen de prijzen in Europa. En de fietsboom was een feit. In Zweden waren er halverwege de jaren negentig van de negentiende eeuw weinig fabrikanten voorhanden. Omdat de vraag groot was - de belangstelling voor de nieuwe transportmethode nam enorm toe - werd  er in 1896 een aandeelhoudersbedrijf opgericht genaamd Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad. August & Eli besloten onder meer de volgende merken te importeren en te verkopen: de Crescent- en Miami-fietsen, en ze importeerden ook  fietsaccessoires van verschillende agentschappen. Het waren twee jonge mannen, maar  toch  waren ze geen beginnelingen in het va,. August (geboren 1864) importeerde onder andere fietsen het Amerikaanse merk Eclipse en enkele Engelse merken. Zijn bouwmarkt in Stockholm verkocht als nevenactiviteit fietsen. Eli (geboren in 1868) was een gerenommeerd racer en leidde een kleine fietsenwinkel die de Humber uit Engeland verkocht en ook fietsen repareerde.

    In 1896 importeerden August en Eli 6.000 Crescent-fietsen. Stockholm was destijds een vrij kleine stad met 200.000 inwoners. In slechts een half jaar tijd waren alle fietsen verkocht, op het platteland of in de eigen winkel. Bij aankoop van een fiets volgde er een gratis les in een fietsenschool (Östbergs Velocipedskola). Het jaar daarop hadden ze 38 medewerkers en kregen ze het agentschap voor Dunlop in Scandinavië. Crescent Amerikansk Cycleimport verkocht ook de Amerikaanse Snell in het zwart of groen, en de Duitse fiets Allright met Dunlop banden en gele spatborden van hout.

    Rond de jaren 1907-1908 begon AB Amerikansk Cycleimport in hun eigen fabriek fietsen te produceren met de naam Crescent. Hoe ze de eerder zo bekende Amerikaanse naam konden gebruiken, is onduidelijk. Ter vergelijking: de naam van Gormully Jeffery, Rambler, werd rond deze tijd geregistreerd door Albert Öhman en werd lange tijd gebruikt op fietsen van Zweedse makelij. De fabriek leek eigenlijk meer op een grote smederij, waar 10 mannen werkten met soorten gereedschappen en machines van ouderwetse kwaliteit. De frames werden gemaakt in de herfst en winter en gemonteerd in de lente en zomer. Een gewone werkdag was tussen 8.00 en 20.00 uur, behalve tijdens het hoogseizoen (april-oktober) toen er tot middernacht werd gewerkt. Jaarlijks werden er tussen de 1500 en 2000 fietsen gemaakt. Zoals mode-invloeden uit het buitenland het dicteerden, hadden de fietsen een lang basisframe met een hoogte van 24(60cm) inch maar ook 22(55cm) of 26(65cm) inch waren mogelijk. Voor de uitzonderlijk lange heren konden ze op speciale bestelling een frame van 28(70cm) inch maken. In de primitieve opslagruimte bevonden zich voorraden voor de Amerikaanse Crescent en Rambler, de Engelse BSA, de Duitse Dürkopp en de Oostenrijkse Stiermarken.

    De vraag naar steeds meer fietsen en frames maakte het noodzakelijk om de productie naar een grotere ruimte te verplaatsen. In de herfst van 1910 verhuisde het bedrijf naar Tunnelgatan 10 en veranderde de naam in Velocipedaktiebolaget Lindblad. Om onbekende redenen gingen de partners Eli Pettersson en August Lindblad uit elkaar. Eli Pettersson verhuisde en begon in 1914 een bedrijf aan de Birger Jarlsgatan 9. Hij verkocht de New-Hudson-motorfiets. Het bedrijf Lindblads Velocipedfabrik had een aantal gebruikers onder de competitieve mannen in Zweden. De lange en veeleisende wegraces waren het populairst omdat wielerbanen schaars waren. Eén rijder die Crescent gebruikte tijdens de Olympische Spelen op 7 juli 1912 in Stockholm was Henrik Morén. Er werd verwacht dat hij de beste Zweedse renner zou zijn gezien hij op die afstand al tien keer had gewonnen. Tegen de zwaarste concurrentie won het Zweedse team wel de gouden medaille.  Maar het individuele goud ging naar de totaal onbekende Rudolph Lewis uit Zuid-Afrika, die zijn grootste overwinning behaalde. De race had een individuele start en Lewis reed vanaf de start tweede. Henrik Morén en vele anderen leden in de ochtendhitte en hij arriveerde pas als vijfde Zweed ver verwijderd van de medailles. Toch hadden Zweden en Morén hoop voor de volgende Olympische Spelen.  Doch de Eerste Wereldoorlog veranderde veel dingen en de Olympische Spelen waren daarop geen uitzondering. Hoewel Zweden niet aan de oorlog deelnam, had het toch zijn effect: banden en andere fietsonderdelen waren extreem moeilijk te verkrijgen.

     

    Na de oorlog kende Lindblads een goede tijd, er werden nieuwe machines gekocht en in Malmö en Göteborg werden filialen geopend.

    De Deense wielrenner Henry Hansen trok in 1924 naar Zweden en gedurende de jaren twintig koerste hij lange tijd meer in Zweden dan in Denemarken. Hij slaagde erin om in 1928 in Amsterdam het Olympisch goud te pakken op een Crescent en werd in 1931 wereldkampioen in Kopenhagen. Die overwinningen toonden de capaciteiten van het fietsenmerk Crescent. Hoewel het merk Crescent succesvol was in de competitie en de tijden goed waren, werd er toch gesproken over een samenwerking tussen Lindblads in Stockholm en Nymans in Uppsala. Lindblads verkocht  begin de jaren ’30 de fabriek aan Nymans, destijds de grootste Zweedse fietsenmaker.

    In het najaar van 1931 ging de productie naar AB Nymans Verkstäder in Uppsala, Lindblads fungeerde als detailhandelaar. Nymans bleef de fiets volgens de specificaties van Lindblad fabriceren. Deze deal kwam vooral tot stand omdat de fabriek in Stockholm over oude machines beschikte en er geen mogelijkheid was om uit te breiden. Al datzelfde jaar verhuisde de productie van Crescent en Drott naar Nymans Verkstäder en ook naar het agentschap voor de Torpedo-hub. Gustaf Grahn, die sinds 1910 in dienst was bij Lindblads en zijn vaardigheid had getoond, kreeg een hoofdpositie in Nymans Velocipedfabrik. Later werd hij president en werkte voor het bedrijf totdat Monark Nymans in 1960 kocht.

    De fabriek van Crescent is gevestigd in Varberg, Zweden. Er is ook een fietsmuseum. In de late jaren 1990 maakte Crescent deel uit van Cycleurope, ook Monark en Bianchi.

     

    Bron: Åke Stenqvist

     

     

     

     









    19-04-2024, 08:59 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIMBA (Nigeria)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SIMBA

    Simba Cycles is een van de toonaangevende fietsenmerken in Nigeria, met een assortiment dat onze dertig jaar ervaring in de markt vertegenwoordigt. Onze fietsen worden geproduceerd in fabrieken over de hele wereld, maar specifiek aangepast aan de smaak en voorkeuren van de Nigeriaanse consument. Ons uitgebreide assortiment omvat een uitgebreid portfolio, variërend van kinderfietsen tot mountainbikes, BMX en zogenaamde 'traditionele' fietsen.

    Simba Planet – een afdeling van Simba Group is Nigeria's eerste en enige winkelketen voor internationale fietsmerken, accessoires en originele reserveonderdelen. Naast fietsen die geschikt zijn voor bijna alle leeftijdsgroepen, bieden we hoogwaardige aftersales- en reparatieservices, ongeëvenaard in heel Nigeria.

    (De Simba Group, werd opgericht in Nigeria in 1988)



    19-04-2024, 08:50 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RABENEICK (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RABENEICK  - Duitsland

    August Rabeneick was een Duitse fabrikant van kleine motorfietsen en fietsen in de wijk Brackwede van de Oost-Westfaalse stad Bielefeld .

    In 1938 begon Rabeneick zijn betrokkenheid bij het wielrennen . Onderbroken door de Tweede Wereldoorlog zette het bedrijf zijn sponsoring voort van 1948 tot 1956. Soms werden ook individuele coureurs buiten de teamstructuren gecontracteerd. Totdat het profwielrennen in de DDR verboden werd, had Rabeneick ook enkele renners uit de DDR in zijn wielerploeg. De koersploeg van Rabeneick won verschillende etappes in de Ronde van Duitsland. Harry Saager won in 1949 het Grüne Band der IRA (Industrie-Gemeinschaft zur Förderung des Radfahrwesens und Radsportes) de Kleine Ronde van Duitsland , een voorloper van de latere Duitsland Tour. Rabeneick ondersteunde het Afri Cola-koers team met zijn koersfietsen in 1961 en 1962.

    Halverwege de jaren vijftig raakte de markt voor tweewielers verzadigd, omdat met name auto's de tweewielers als vervoermiddel vervingen. Het duurde lang voordat tweewielers weer populair werden als vrijetijdsvoertuig, wat een aantal grote tweewielerbedrijven niet overleefden vanwege de prijzenoorlog die tussen de handel en de industrie ontstond. De motorfietsproductie in Rabeneick stopte eind jaren vijftig.

    Na lange onderhandelingen met de toenmalige grootste leverancier, Fichtel & Sachs AG uit Schweinfurt, ontstond in 1958 een samenwerking tussen Rabeneick en Fichtel & Sachs met als doel onderdelen voor koppelingen te produceren en de algemene revisie daarvan, met de optie van Fichtel & Sachs later investeren in Rabeneick.

    Eind 1960 oefende Fichtel & Sachs dit belang uit. De familie Rabeneick verliet het bedrijf in 1964 nadat ze extra aandelen had verkocht. F&S stopte in 1964/65 de fietsenproductie op de locatie in Brackwede dat ten gunste van zijn voormalige concurrent Hercules , die al tot Fichtel & Sachs behoorde voordat hij de aandelen in Rabeneick overnam, en verplaatste een deel van de productie naar Hercules in Neurenberg.

    De firma Schlote uit Oldenburg vroeg of zij fietsen konden produceren onder de naam Rabeneick. Het bedrijf Schlote (later omgedoopt tot Rabeneick GmbH) werd in 1999 overgenomen door de tweewielerfabrikant Prophete , die in 2007  het merk Rabeneick bundelde, samen met de merken Kreidler en VSF-Fahrradmanufaktur , die ook tot Prophete , onder de paraplu van de fietsunie.

     









    19-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    18-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)

    Raleigh-fietsen       (GB) - (Ierland) - (USA)

    De Raleigh Bicycle Company is een Britse fietsenfabrikant gevestigd in Nottingham , Engeland en werd in 1885 opgericht door Richard Morriss Woodhead uit Sherwood Forest en Paul Eugene Louis Angois, een Frans staatsburger. Richard en Paul Eugene installeerden een kleine fietsenwerkplaats in Raleigh Street, te Nottingham. In het voorjaar van dat jaar begonnen ze te adverteren in de lokale pers. In 1888 maakte het bedrijf ongeveer drie fietsen per week en had het ongeveer een zestal mannen in dienst. Het was destijds een van de vijftien fietsenfabrikanten die in Nottingham gevestigd waren.

    In december  1888 begon Frank Bowden  met Woodhead en Angois en te onderhandelen en kocht zich in als mede eigenaar. Het bedrijf kreeg een nieuwe naam; het werd The Raleigh Cycle Company, dat in januari 1889 werd geregistreerd als een naamloze vennootschap .Met Raleigh als merknaam is het een van de oudste fietsenbedrijven ter wereld.

    Toen Frank Bowden bij de onderneming betrokken raakte bestond het bedrijf uit drie kleine werkplaatsen en een serre. Onder de namen Woodhead, Angois en Ellis had de firma zich om de hoek van Raleigh Street uitgebreid naar Russell Street, waar ook Clarke's voormalige kantfabriek van vijf verdiepingen stond. Om verdere uitbreiding van het bedrijf mogelijk te maken, financierde Bowden de huur van dit pand en de installatie van nieuwe machines. Onder leiding van Bowden breidde Raleigh zich snel uit.

    Bowden creëerde een  bloeiend bedrijf, in 1913 was het grootste fietsenproductiebedrijf ter wereld. Het had een oppervlakte van zeven en een halve hectare, het bevond zich in een speciaal gebouwd pand dat in 1897 werd voltooid aan Faraday Road, Lenton, Nottingham. Vervolgens zou  het nog groeien. In 1918 werd het 30-jarig jubileum van Raleigh gevierd. Sir Frank Bowden stierf in 1921 en zijn zoon Sir Harold Bowden, 2de Baronet , nam de functie van voorzitter en CEO over en leidde het bedrijf door de volgende 17 jaar van expansie.

    Er was een heropleving van de binnenlandse en exportvraag naar trapfietsen en in februari 1932 had Raleigh alle Humber Limited- handelsmerken verworven. De productie werd overgebracht naar de fabriek in Nottingham in Raleigh. De in Raleigh gemaakte Humbers verschilden alleen van Raleighs wat betreft kettingwielen , vorkkronen en wat remwerking.

    In 1939 opende Raleigh een fietsenfabriek aan Hanover Quay 6, Dublin, Ierland en begon daar met de productie van fietsen. Het bedrijf in Raleigh (Ierland) breidde zich uit en verhuisde in 1943 naar Hanover Quay 8–11, Dublin. De fabriek produceerde complete fietsen en Sturmey-Archer- naven, en bleef in productie tot 1976, toen de fabriek afbrandde. Modellen die daar de laatste tijd werden geproduceerd, waren de Chopper en Triumph 20.

    De hoofdbadges veranderden eind jaren zestig, mogelijk na het aannemen van de Trade Descriptions Act in het VK. In Dublin gemaakte rijwielen hadden niet langer "Nottingham England" op het Heron- of Triumph- hoofdembleem, maar het paneel werd blanco gelaten.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Raleigh-fabriek in Nottingham gebruikt voor de productie van ontstekers . De productie van fietsen werd teruggebracht tot ongeveer 5% van de capaciteit in vredestijd.

    In 1899 begon Raleigh met het bouwen van motorfietsen en in 1903 introduceerde hij de Raleighette, een door een riem aangedreven driewielige motorfiets met de bestuurder achterin en een rieten stoel voor de passagier tussen de twee voorwielen. Door financiële verliezen duurde de productie slechts tot 1908. Van 1921 tot 1935 produceerde Raleigh ook motorfietsen en driewielige auto's, wat leidde tot de oprichting van Reliant Motors . Raleigh maakte eind jaren vijftig en zestig ook bromfietsen toen de fietsenmarkt terugliep. De meest populaire daarvan was de RM6 Runabout. Dit model had een onaf geveerde voorvork en een voorrem met fietsremklauw , waardoor het een zeer betaalbaar vervoermiddel was. Vanwege het succes ging de productie door tot februari 1971; 17 maanden nadat Raleigh was gestopt met de productie van alle andere bromfietsen. Met de toename van het scooterbezit in Groot-Brittannië bouwde Raleigh een kleine Italiaanse scooter, de Bianchi Orsetto 80, onder licentie, verkocht als de Raleigh Roma, en de productie ging door tot 1964.

    Exportmarkt

    Na de Tweede Wereldoorlog werd Raleigh bekend om zijn lichtgewicht sport- roadster- fietsen, vaak met behulp van Sturmey-Archer -transmissies met drie en vijf versnellingen. Deze fietsen waren aanzienlijk lichter en sneller dan de oude, zware Engelse roadsters of de Amerikaanse cruiserfietsen met ballonbanden. In 1946 waren Raleigh en andere Britse fietsenfabrikanten verantwoordelijk voor 95% van de fietsen die in de Verenigde Staten werden geïmporteerd.  Raleigh's sportroadster of Britse racefietsen werden over de hele wereld geëxporteerd, inclusief de Verenigde Staten. Het bedrijf bleef de import naar de Verenigde Staten verhogen tot 1955, toen een tariefverhoging van de buitenlandse fietstarieven een verschuiving in de import veroorzaakte ten gunste van fietsen uit West-Duitsland en Nederland . Dit bleek echter slechts een tijdelijke tegenslag, en in 1964 was Raleigh opnieuw een belangrijk verkopend merk op de Amerikaanse fietsenmarkt.

    Uitbreiding

    Terwijl de productie van fietsen halverwege de jaren vijftig gestaag was gestegen, begon de Britse markt, als gevolg van de toenemende betaalbaarheid en populariteit van de auto,  te krimpen Gedurende een groot deel van het naoorlogse tijdperk hadden Britse fietsenfabrikanten grotendeels met elkaar geconcurreerd zowel op de thuis- als de exportmarkt, maar in 1956 werd de British Cycle Corporation opgericht door de Tube Investments Group , die al Phillips, Hercules, Armstrong en Norman bezat.

    In 1957 kocht Raleigh de BSA Cycles Ltd., de fietsendivisie van BSA, waardoor ze exclusief gebruik konden maken van de voormalige merknamen New Hudson en Sunbeam. Raleigh was ook al eigenaar van het merk Robin Hood en Three Spires met Triumph (fietsen) stond ook tot hun beschikking.

    BSA had Triumph Cycle Co. Ltd. slechts vijf jaar eerder zelf overgenomen. Ti voegde het fietsenbedrijf Sun in 1958 toe aan hun stal, en nu twee ‘supergroepen’ nu een groot deel van de markt beheersten, was het misschien onvermijdelijk dat Tube Investments in 1960 Raleigh overnam en de British Cycle Corporation met Raleigh samenvoegde om TI-Raleigh, dat nu 75% van de Britse markt in handen had. TI-Raleigh nam vervolgens datzelfde jaar Carlton Cycles over in Worksop, Engeland, destijds een van de grootste semi-custom lichtgewichtfabrikanten in het Verenigd Koninkrijk. Ti Raleigh gaf de volledige controle over zijn fietsdivisie aan Raleigh en begon al snel met het op de markt brengen van veel van de verworven namen als budgetreeksen, zij het met Raleigh-frames. De oude Lines Bros.-fabriek in Handsworth, overgenomen in 1971, produceerde tot ver in de jaren tachtig producten die niet van het merk Raleigh waren, samen met modellen van het merk Raleigh, zoals de populaire Raleigh Arena. Het merendeel van de modellen van het merk Raleigh werd echter gebouwd in de hoofdfabriek in Nottingham. Fietsen van het merk Sun werden gemaakt in de Carlton-fabriek in Worksop, Engeland.

    Als verticaal geïntegreerde fabrikant was TI-Raleigh halverwege de jaren zestig eigenaar van Brooks (een van de oudste zadelmakers ter wereld), Sturmey-Archer (pionier van naven met 3 versnellingen) en Reynolds (maker van 531-buizen ). Carlton, dat er niet in was geslaagd om door te dringen op de Amerikaanse markt na een mislukte rebranding deal met Huffy , vond eind jaren zestig succes door zichzelf om te vormen tot "Raleigh-Carlton", een fiets met het Raleigh-logo en enkele Carlton-badges, en het Amerikaanse dealernetwerk gebruiken om fietsen te importeren en distribueren.

    In 1982 werden de rechten op de naam Raleigh USA gekocht door de Huffy Corporation , na tientallen jaren de Amerikaanse distributeur van Raleigh-fietsen uit Engeland te zijn geweest. Volgens de voorwaarden van de overeenkomst gaf Raleigh uit Engeland Huffy een licentie om Raleigh-fietsen in de VS te ontwerpen en te distribueren, en kreeg Huffy onmiddellijke toegang tot een landelijk netwerk van fietsenwinkels. De hernoemde Raleigh Cycle Company of America verkocht hun fietsen in de VS. In de rest van de wereld varieerde de herkomst. Het merendeel van de gebieden ontving fietsen van Raleigh in Engeland, maar andere markten, zoals Zuid-Afrika en India, hadden bijvoorbeeld hun eigen onafhankelijke "Raleigh" bedrijven, zoals bij Huffy in de VS. Destijds werd de productie van enkele Amerikaanse Raleigh-modellen verplaatst naar Japan, waarbij Bridgestone de meeste van deze fietsen produceerde. In 1984 werden alle Raleighs voor de Amerikaanse markt, met uitzondering van de topklasse Team Professional (gemaakt in Ilkeston) en Prestige racefietsen (gemaakt in Nottingham), geproduceerd in het Verre Oosten.

    In 1987 kocht de toonaangevende Duitse fietsenfabrikant Derby Cycle Raleigh van Ti en Raleigh USA van Huffy. In 1988 opende Derby een fabriek in Kent, Washington , waar twee Raleigh-lijnen werden vervaardigd. De fabriek werd in 1994 gesloten. Alle onderdelen en frames van de Raleigh Cycle Company of America vanaf 1995 werden vervolgens in massa geproduceerd in China en Taiwan en in andere fabrieken geassembleerd.

    Raleigh Canada had van 1972 tot 2013 een fabriek in Waterloo, Quebec. Derby Cycle nam in 1999 Diamondback Bicycles over. In hetzelfde jaar stopte Raleigh met de volumeproductie van frames in het Verenigd Koninkrijk en werd de apparatuur voor het maken van frames verkocht per opbod.

    In 2000 controleerde Derby Cycle Raleigh USA, Raleigh UK, Raleigh Canada en Raleigh Ierland. In de laatste drie markten was Raleigh de grootste fietsenfabrikant. Derby Cycle begon met een reeks afstotingen vanwege financiële druk. In 2001, na aanhoudende financiële problemen bij Derby Cycle, vond er een management buy-out plaats van alle resterende Raleigh-bedrijven onder leiding van Alan Finden-Crofts.  In 2003 werd de assemblage van fietsen in Groot-Brittannië beëindigd en kwamen de fietsen komen  nu uit Vietnam en andere centra van 'goedkope, hoogwaardige' productie. De eindmontage vond plaats in Cloppenburg  Duitsland.

    In 2012 stemde Derby ermee in om te worden overgenomen door Pon Holdings , een Nederlands bedrijf, als onderdeel van hun nieuwe fietsengroep. In april 2012 werden Raleigh, VK, Canada en de VS, overgenomen door een afzonderlijke Nederlandse groep Accell wiens portefeuille de fietsmerken Lapierre en Ghost omvatte. Raleigh Bicycle is nu een deel van het Nederlandse bedrijf Accell.

    Raleigh had een lange band met de wielersport. Het meest opvallend is het TI-Raleigh- team uit de jaren zeventig en tachtig. In 1980 won Joop Zoetemelk de Tour de France op een Raleigh. Halverwege de jaren tachtig werd het Raleigh-team mede gesponsord door Panasonic . In 1984 behaalde Team USA op fietsen met Raleigh-badges verschillende indrukwekkende overwinningen op de Olympische Spelen in Los Angeles. Het bedrijf leverde eind jaren tachtig ook fietsen aan het Franse Système U -team, waar Laurent Fignon de Tour de France van 1989 met 8 seconden verloor van Greg LeMond.

    De afdeling speciale producten van het bedrijf maakte raceframes, waaronder die van het professionele Raleigh-team uit de jaren zeventig. Momenteel is Raleigh als bedrijf ook eigenaar van het merk Diamondback Bike.

    In de jaren tachtig ondersteunde Raleigh ook Britse professionele teams, waaronder Raleigh Banana en Raleigh Weinmann . sponsorde begin jaren negentig ook een mountainbiketeam dat ook deelnam aan wegevenementen.

    In 2009 werd aangekondigd dat het bedrijf een nieuw wielerteam op continentaal niveau zou oprichten, genaamd Team Raleigh. Aan het einde van het seizoen 2017 besloot Raleigh zich terug te trekken uit de sponsering van een wegploeg.

     















    18-04-2024, 18:23 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA NORDISTE (Fr)

    La Nordiste, fabricant de vélos de (fietsfabrikant uit) Valenciennes, France 

    Info bienvenue 









    18-04-2024, 18:05 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Goedkope merken
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Gastenboek
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ida
    blog.seniorennet.be/ida
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!