Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    11-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCELSIOR (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwiel fabriek Excelsior Vlaardingen -- Nederland

    Info welkom



    11-05-2024, 10:37 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COVÉ (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    COVÉ-- Nederland

    Cové is een fabrikant van fietsen in de Nederlandse gemeente Venlo. Het bedrijf werd in oktober 1945 opgericht door Coen Verberkt, van wie de twee eerste letters van voor- en achternaam tevens de merknaam is geworden.

    Met zijn ervaring als voormalig chef lakkerij bij Cyrus  begon hij aanvankelijk met een fietsenlakkerij. In de beginjaren beperkte hij zich niet alleen tot fietsen, maar lakte hij  onder andere ook deurkrukken en speelgoed. Hij had nog geen fabriek en werkte vanuit de schuur achter zijn woonhuis. De schuur in Blerick voldeed dan al snel niet meer, er was veel meer ruimte nodig. In 1947-48  bouwde hij zijn eerste fabriek vlak bij zijn huis en verhuisde het bedrijf naar het nieuwe pand in Venlo-Blerick. Er werd ook gestart met het produceren en lakken van eigen fietsframes voor de verkoop aan meerdere fietsfabrikanten.

    Vanaf 1953 maakte het bedrijf complete fietsen, aanvankelijk nog onder de naam Coen Verberkt Fietsen, maar de oude bedrijfsnaam niet meer passend en wordt deze gewijzigd naar Rijwielfabriek Coen Verberkt. Op de fietsen wordt voluit de naam van de grondlegger geplakt als merkaanduiding. 1954: er werd een nieuwe bedrijfsnaam gekozen namelijk Cové, afgeleid van de naam van de grondlegger. Bij een eigen merknaam hoorde ook een eigen balhoofdplaatje dat trots gemonteerd werd op de eerste Cové fietsen. Cové stond garant voor een goede kwaliteit. Om dit aan te tonen werd bij elk Cové product een officieel garantiebewijs meegeleverd. Niet alleen fietsen maar ook de toen populaire autopeds werden door Cové geproduceerd. Ook hier werd al gekozen voor de maximale haalbare kwaliteit. Om de stijfheid en levensduur van het frame te waarborgen werd de Cové autoped voorzien van gesmede verbindingsstukken. Er kon zelfs voor een verchroomd stuur gekozen worden, dit tegen een meerprijs van 3,90 gulden.

    1956: De onderneming groeide, meerdere modellen met eventuele opties werden geproduceerd en aangeboden. De verkochte fietsen werden met eigen vervoer bij de dealers bezorgd.

    Gezien de onderneming flink gegroeid was werd er op het bestaande pand een extra verdieping gebouwd om zo meer ruimte te verkrijgen, maar zelfs dan was het nog passen en meten. Er werd een groot exportorder van 10.000 fietsen voor Amerika binnengehaald. Wegens gebrek aan mankracht werd de hele buurt opgetrommeld. het gebrek aan ruimte werd opgelost door 's morgens alles buiten te zetten om zo binnen werkruimte te hebben, 's avonds ging alles weer naar binnen.

    1961: De montagebaan werd uitgebreid waardoor er meer ruimte ontstond. Nu waren er meer montageposities beschikbaar wat hard nodig was gezien het aantal frames dat gemaakt moest worden. Ook de promotie van het merk Cové werd steeds belangrijker. In 1961 produceerde het bedrijf circa 5.000 fietsen en in 1980 25.000 exemplaren. In 1963 werd het 50.000e fiets frame vervaardigd. 1965 Cové bestond 20 jaar. Intussen had Cové het uit 1921 stammende Amsterdamse bedrijf RIH in 1973 overgenomen. Naast Cové fietsen gingen ze nu ook RIH fietsen bouwen, dat in nauwe samenwerking met Dhr. Bustraan ( ex-eigenaar van het merk RIH). Cové produceerde in 1973 de eerste RIH-fiets, geheel volgens RIH-specificaties.

    Al sinds het begin was RIH sterk verbonden met de wielersport, meerdere wereldkampioenen zijn succesvol geweest op een RIH fiets. Ook werd er veel aandacht en support verleend de plaatselijke teams, zoals het Cové team van midden jaren ‘70.

    1975: De ontwikkelingen en vooruitgang werden op de voet gevolgd. In de midden jaren zeventig werd de lakkerij flink gemoderniseerd. De frames werden in een lakstraat voorzien van een uiterst harde laklaag.

    1980: Niet alleen de productie en de verkoop groeide in aantallen, ook het transport nam andere vormen aan. Er werd een heuse vrachtwagen aangekocht om het hele land te voorzien van de RIH-Cové fietsen.

    1988 : Na vele malen te hebben uitgebreid op de oorspronkelijke locatie in een woonwijk werd het hoog tijd om naar industrieterrein Groot-Boller te verhuizen. Het was fantastisch om een geheel nieuw pand te bouwen en dit optimaal te kunnen inrichten.

    In 1990 werd Leontien van Moorsel wereldkampioen achtervolging op de baan op een fiets van RIH-Cové en Ingrid Haringa in 1991 en 1992 wereldkampioen sprint.

    2001: 80-jarig bestaan van het merk RIH, de tijd ging snel en er  was veel veranderd, maar wat bleef was dat de kwaliteit en het ‘handwerk’ nog steeds voorop stond.

    2010 RIH Omega : eerste elektrische RIH-fiets geheel in eigen beheer ontwikkeld.Het model had tal van noviteiten, zoals de elektrische ontgrendeling van het batterijslot, afneembaar display en het opstarten van de fiets zonder sleutel. Ook het comfortabele fietsgedrag en de grote actieradius werden enorm gewaardeerd.

    2018 RIH X-Omega: De eerste elektrische RIH-fiets met middenmoter werd gepresenteerd. Niet alleen de middenmoter, maar ook de batterij, display (met bediening) en de software  waren door RIH ontwikkeld.

    Twee mijlpalen werden bereikt, in 2020 bestond de firma RIH-Cové BV 75 jaar en in 2021 was het merk RIH 100 jaar oud en nog steeds springlevend.

    2022: Met de Movenda kwam een geheel nieuwe generatie RIH-Ebike op de markt. De grootste verschillen met de voorgaande modellen waren de in de framebuis weggewerkte batterij en een luxe kleuren display. Volgens RIH-traditie was ook de Movenda compleet in eigen huis ontwikkeld.

     Bron:

    Wikipedia

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Cov%C3%A9

     RIH | Historie

    https://rih.nl/Historie

     









    11-05-2024, 00:00 geschreven door phd
    10-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMPO (NL)

    EMPO -- Nederland

    De bedrijfsnaam was: Emsbroek & Poesse, Empo Rijwielfabriek H.B. Emsbroek N.V, Vorden.

    Herman Emsbroek begon in 1904 met het verkopen van fietsen vanuit de koperslagerij van zijn vader in de Dorpsstraat te Vorden. In 1913 bouwde hij een woonhuis met winkel en werkplaats op de hoek van de Dorpsstraat en de Insulindelaan. In korte tijd ontstond er een bloeiend bedrijf dat uiteindelijk verhuisde naar de Enkweg. Naast fietsen en onderdelen verkocht Empo ook huishoudelijke artikelen zoals naaimachines, wasmachines, stofzuigers en broodroosters.

    In 1919 richtte hij samen met Hendrik Poesse handelsmaatschappij Empo op (EMsbroek-POesse). Hoewel de oprichters Emsbroek en Poesse al na enige maanden uit elkaar gingen bleef de naam Empo gehandhaafd door de familie Emsbroek.

    In de loop der jaren ging Empo steeds meer zelf maken, vanaf 1929 ook met geheel eigen fietsen  en dit onder de merknaam Royal Empo.

    Met een nieuwe fabriek (1937) groeide Empo uit tot serieuze fietsenfabrikant. De handel in onderdelen bleef echter altijd belangrijk. Bekende modellen waren de tandems en het kruisframe. Empo was een bekende fietsenfabriek. Op het hoogtepunt kende de Empofabriek zeker 200 medewerkers. De producten werden door heel Nederland afgezet. Vanaf de jaren veertig speelden ook Bart en Henk – de twee zoons van oprichter Herman Emsbroek – een belangrijke rol in het bedrijf.

    In 1955 bracht men onder de naam Empo-Carley ook kortstondig de Carley-brommotor op de markt. Deze werd echter bij Polynorm in Bunschoten gebouwd. Ook monteerde Empo 47cc-TWN-blokjes in bromfietsen. In 1962 ging men bromfietsen leveren. Dit waren echter geen eigen producten: het waren Cyrus-bromfietsen die onder de naam Empo werden verkocht.

    In de jaren ’70 werden nog veel klassieke opa- en oma-fietsen gebouwd. In 1977 traden twee kleinzoons van de oprichter toe tot de directie. Eerst Piet Hein en na het overlijden van vader Henk ook zijn broer Frits. Doordat Empo er in de jaren zestig en zeventig niet in slaagde om de stap naar schaalvergroting en modernisering te maken, ging het bedrijf in 1979 failliet en werd  overgenomen door Pon.







    10-05-2024, 15:50 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIV'TON (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     RIV'TON = RIVERTOWN-FIETSEN - Nederland

    Henk Verheul was de zoon van een boer en melkhandelaar, hij begon al op jonge leeftijd als leerjongen bij de Utrechtse fietsen- en motorfietsenhandelaar Rijnstra. Nadat hij daarna bij differente rijwielhandelaren c.q. groothandelaars in Amsterdam, Venlo en zelfs in Amerika ondervinding had opgedaan, begon hij in 1916 met een eigen zaak in de Hardebollenstraat. In 1917 kocht hij een oud patriciër huis met aangrenzende percelen aan de Keizerstraat in het centrum van Utrecht. Daarin vestigde hij zijn groothandel in rijwielonderdelen en banden onder de naam "H. Verheul & Zn." Verheul was toen pas 27 jaar en het zou nog jaren duren voordat een zoon van hem daadwerkelijk in het bedrijf opgenomen zou worden.

    Al in het begin van de jaren '20 bouwde Verheul zijn eigen fietsen onder het eigen merk Rivertown. Volgens een catalogus van 1924 kwamen bij de duurdere modellen zelfs de frames uit de eigen fabricage, Verheul bood ook apart frames te koop aan. Opvallend was een transportfiets die in een advertentie van 26 januari 1924 beschreven werd: "... een transportrijwiel met verende vork en verende zadelpen, eigen gebouwde frame, bagagedrager van geheel nieuwe constructie waarmede het stuur gemakkelijk verzet kan worden." De verende voorvork was bedoeld voor het vervoer van breekbare goederen zoals flessen.

    De Rivertown-fietsen zouden nog tot ca. 1970 bij Verheul gebouwd worden, maar vermoedelijk stopte Verheul al ruim voor de oorlog met het maken van eigen fietsframes.

    Naast de verkoop van fietsen was vooral het ruime assortiment fietsonderdelen en accessoires al vroeg een kenmerk van de firma Verheul, en dat bleef ook altijd zo.  Henk Verheul was een handelaar in hart en nieren. Al in 1932 schreef De Nederlandsche Rijwielhandel: "Het is bekend dat de firma H. Verheul & Zn. te Utrecht zich altijd heeft beijverd om zooveel mogelijk incourante artikeltjes in voorraad te hebben, zoodat zij haar cliënten nooit in den steek hoeft te laten.” Wie zoveel in huis had, had ruimte nodig. Dus breidde Verheul in 1934 ferm uit door naast zijn bestaand pand een nieuw gebouw van drie verdiepingen op te trekken.  Dat was een gedurfde stap, midden in de heersende economische crisis.

    In 1937 kwam Henk Verheul (Jr.) in de zaak, tien jaar later ook zijn broer Frans. Na de oorlog handelde de firma Verheul behalve in fietsen en onderdelen ook in huishoudelijke elektrische apparaten. In 1964 werd het bedrijf getroffen door het overlijden van oprichter Henk Verheul (Sr.). Omstreeks 1970 volgde weer een belangrijke verbouwing: in de groothandel werd omgeschakeld op zelfbediening, en de montageafdeling werd opgeheven. Voortaan werden de Rivertown-fietsen compleet ingekocht bij Cové in Blerick.

    Eind 1975 viel het doek voor Rivertown: Frans was al uit het bedrijf gestapt, en Henk zag zich om medische redenen gedwongen om de zaak te sluiten. De rechten op de merknaam Rivertown werden aan Cové overgedragen dat nog een aantal jaren lang Rivertown-fietsen verkocht.

    Bron:

    De Utrechtse rijwielhandel

    http://www.rijwiel.net/utrecht/utrmerkn.htm?links=false

     







    10-05-2024, 00:00 geschreven door phd
    08-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GERMAAN (NL)

    Germaan







    08-05-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GERMAAN (NL)

    GERMAAN (NL)

    Germaan was een Nederlands rijwielmerk, gebouwd door de NV Rijwielindustrie F. & J. v. Werven uit Meppel van de broers Frederik (1878 - 1938) en Jan (1880 - 1930) van Werven.

    Frederik begon zijn loopbaan eerst in de smederij van zijn vader Gerrit aan de Groenmarkt in Meppel. In 1893 begon hij met zijn broer Jan een bescheiden groothandel in rijwielen en onderdelen. In 1905  produceerden zij zelf fietsen en kwamen de eerste Germaan-fietsen op de markt.

    De latere fabriek stond aan de Parallelweg en was na het faillissement van zadelfabriek Boddendijk & Ohmann in 1927 aangekocht. Deze Nederlandse fietsenfabriek vervaardigde vanaf 1935 motorfietsen en rijwielen met hulpmotor met Villiers-, ILO- en Sachs-tweetaktmotoren van 49- tot 248 cc.

    In 1949 verscheen een model met Csepel-motor; in feite een Csepel die door Germaan werd geïmporteerd en als "Germaan Olympia" werd verkocht. Men wou de indruk wekken dat het motorrijtuig in Meppel  vervaardigd was, maar dat zou Germaan negatieve publiciteit bezorgen. De Csepels waren namelijk heel slechte  motorrijtuig en toen Germaan in 1951 weer zelf motorfietsen ging produceren had de consument  er geen vertrouwen meer in. De laatste machines werden doorverkocht aan Henk Borkhuis in Groningen, die ze onder de namen Arley en Vidson verkocht. Blijkbaar kon  hij zodoende tanklogo's maken door Harley-Davidson tanktransfers te verknippen.

    Halverwege de jaren vijftig beëindigde Germaan de motorfietsproductie. Fietsen en bromfietsen werden gemaakt tot 1966, het merk ging toen op in de Phoenix-Fongers-Germaan combinatie. In 1970 werd het opgekocht door Batavus.

     

    Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Germaan_(rijwiel)











    08-05-2024, 00:00 geschreven door phd
    07-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PHOENIX (NL)

    Phoenix - Nederland

    Phoenix-oprichter Albert Schootstra (1879 - 1953) was de zoon van een winkelier uit Workum die sierraden verkocht en uurwerkmaker was. Rond 1900 kwamen daar ook fietsreparaties bij. Albert trad in 1904 toe tot de zaak van zijn oudere broer Rients, die in Joure als rijwielhersteller en uurwerkmaker gevestigd was. De Phoenix-rijwielfabriek die uiteindelijk hieruit voortkwam, beschouwde deze stap later als haar begin.

    De detailzaak werd in de loop van de tijd uitgebreid met een fietsgrossierderij. De gebroeders Schootstra verhandelden toen de merken R.A.S. (voor R. & A. Schootstra), Mentor, Fryslân, The Famous en Phoenix. Het merk Famous werd in 1905 wettig gedeponeerd, de merken Phoenix en Mentor in 1908, op wiens naam dit gebeurde is echter niet bekend. Tegelijkertijd bestond in Heerenveen de firma "NV Phoenix Rijwiel- en Vijlenfabriek" van de partners Harmsen & Nieuwenhuis, die al in de 1890er jaren was opgericht.

    Deze firma werd in 1917 geliquideerd en door Andries Gaastra (Batavus) opgekocht, die de merknaam Phoenix vervolgens aan Schootstra zou hebben doorverkocht. Hoe en wanneer de naam Phoenix daadwerkelijk in handen van Schootstra kwam is onduidelijk. Mogelijk waren de Schootstra's van de fietsmerken Mentor, Fryslân, The Famous en Phoenix toen nog alleen maar agent.

    Vast staat dat Rients en Albert Schootstra de zaken in 1912 splitsten: Rients zette de detailhandel voort en Albert nam de groothandel voor zijn rekening. In 1914 verkaste Albert Schootstra naar Leeuwarden en vestigde daar in de Baljeestraat zijn groothandel in rijwielen en onderdelen. Twee jaar later werd de zaak verplaatst naar de Zuidergrachtswal, waar het bedrijf tot 1961 zou blijven. Hier  begon Schootstra nog gedurende de Eerste Wereldoorlog  met zijn eigen fietsen te vervaardigen.

    De verkoop van Schootstra's Phoenix-, Mentor- en Famous-fietsen groeide de komende jaren gestaag. In 1925 ging Schootstra een belangrijke zakelijke band aan met de Zwitserse firma Phoebus, fabrikant van de "Nordlicht"-fietsverlichting. Als alleenvertegenwoordiger voor Nordlicht in de meeste provincies van het land breidde Phoenix haar werkterrein daarmee over een veel groter gebied uit. Desondanks leek tot het einde van de jaren '30 de verkoop van Phoenix-fietsen zich voornamelijk tot het noorden van het land te beperken, net als bij andere noordelijke merken als Veeno (Bedum) en Batavus (Heerenveen), terwijl de merken Fongers (Groningen) en Germaan (Meppel) vroeger begonnen waren en al voor de oorlog in het hele land goed vertegenwoordigd waren. Phoenix ontplooide zich in de schaduw van grotere, oudere merken tot een middelgrote Nederlandse rijwielfabriek. Schootstra bouwde fietsen zoals ook  de andere fabrieken dat deden, er werd toen niet veel aandacht aan reclame besteed.

    Midden jaren '30 kwam een aantal Duitse fietsfabrikanten, waaronder Adler, met fietsen op de markt waarbij een versnellingsmechanisme in de trapas was ingebouwd in plaats van in de achternaaf. In de loop van 1937 verkreeg Schootstra de licentierechten voor de Zwitserse Phoebus "Mutaped"-drieversnellingsbracket. Phoenix bracht een model met Mutaped-versnellingen op de markt, dat zo'n kleine 20 jaar lang wél goed verkocht, Phoenix  had zo voor het eerst een onderscheidend model. In 1937 ontwikkelde Phoenix ook zijn eigen lakmethode, het Vortus-lakprocédé. Met de Mutaped-fiets en de Vortus-lak had Phoenix twee wapenfeiten waarmee het bedrijf zichzelf bij de rijwielhandel onder de aandacht wilde brengen. Voor dit doel werd eind 1937 een rijdende showroom ingericht, een primeur binnen de Nederlandse rijwielbranche! De bescheiden Phoenix-showroom bestond uit een aanhangwagen die speciaal ingericht was om de Phoenix-rijwielen met Mutaped-versnelling, de verchroomde fietsen en fietsen in speciale kleuren aan de handel te laten zien.

    De groei van Phoenix werd in 1940 onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. De komende vijf jaar had het bedrijf niet meer of minder te lijden dan veel andere fietsfabrieken.

    Begin jaren '50 bracht Phoenix toerfietsen op de markt met een in details vernieuwde vormgeving. De spatborden, voorvorkkroon en -scheden en de cranks hadden voortaan niet meer dezelfde algemene vormen zoals bij veel (goedkopere) andere merken ook, maar kregen een karakteristiek uiterlijk waarbij ronde vormen werden vervangen door veelhoekige. In de jaren ’60 oogden de Phoenix-modellen stijlvol en bij de tijd. In de jaren '50 leverde Phoenix gemiddeld zo'n 20.000 fietsen per jaar af. Daarmee zat Phoenix op enige afstand achter de drie grootste Nederlandse fietsfabrieken Gazelle, Simplex-Locomotief en Union, maar op gelijke hoogte met andere bekende merken zoals Fongers, Empo of Magneet. Met de productie van bromfietsen hield men zich in Leeuwarden niet bezig, terwijl de meeste concurrenten dat wél deden.

    Phoenix Rijwielen uit Leeuwarden was in het midden van de jaren vijftig een belangrijke sponsor van de Ronde van Surhuisterveen. De renners streden in de GP Phoenix om de hoofdprijs, een sportfiets of een dames- of herenfiets naar keuze. De fiets was beschikbaar gesteld door de directie van de rijwielfabriek. Agent van deze bekende fabriek voor Surhuisterveen en omstreken was de firma Evert Hoekstra, De Kolk in Surhuisterveen. Zowel in 1955 als in 1956 was Jan Bloetjes uit Alkmaar de winnaar van de Ronde van Surhuisterveen.

    Rond 1960 verkocht Phoenix  goed, begin 1961 plande men immers de verhuizing naar een nieuw te bouwen, grotere fabriek aan de rand van Leeuwarden. Maar van die plannen kwam niets terecht omdat zich voor Phoenix de gelegenheid voordeed, het financieel kwakkelende Fongers over te nemen. De fusie werd in juni 1961 een feit. Omdat er op het terrein van Fongers in Groningen voldoende plek voor expansie was werd de productie van beide bedrijven daar geconcentreerd. Anderhalf jaar later kwam als derde en kleinste fusiepartner Germaan erbij. Door een verscherpte prijsconcurrentie en stijgende kosten, veroorzaakt door loonstijgingen en een veel groter aantal modellen en uitvoeringen dan voorheen, waren kleine fietsfabrieken niet meer rendabel. De combinatie van deze drie Noord-Nederlandse bedrijven stond nu qua productie op ongeveer gelijke hoogte met Union en Simplex-Locomotief, daarboven kwam nog alleen maar Gazelle.

    De drie afzonderlijke merken bleven bestaan, maar de modellen die ze maakten waren vrijwel gelijk.

    Alleen op details zoals de vorm van de spatborden of de kroonkap waren er de eerste jaren nog verschillen. Daarnaast produceerde en verkocht PFG  (Phoenix-Fongers-Germaan) vanaf het seizoen 1962 een sportief model in de naam van het Amsterdamse merk RIH en werden ook bromfietsen gemaakt. Om de productie hoog te houden bouwde PFG fietsen en frames in opdracht van derden - aanvankelijk vooral voor Kaptein en na de fusie van Kaptein met Union in 1966 voor grossiers en grossierscombinaties - en werden tot 1966 bromfietsen voor Kaptein geassembleerd. Wat de export betreft verkocht PFG met name fietsen naar Duitsland onder de merknamen Mentor en Zuiderzee. Deze fietsen waren goed voor een kwart van de totale Nederlandse fietsenexport naar dat land.

    Pas in december 1966 was de fusie officieel afgerond en kreeg het bedrijf de nieuwe naam NV Rijwielindustrie Phoenix-Fongers-Germaan, met Siebe Schootstra als enige directeur. Sukkelend ging het verder.  In 1969 was men op zoek naar een fusiepartner, maar de gehoopte fusie zou niet tot stand komen. Gazelle wilde niet, buitenlandse interesse was er niet en gezien de rentabiliteit van het bedrijf wou ook de  Nederlandse overheid geen steun verlenen. Men verkocht wel goed maar de winstmarges waren te klein, en voor een serieuze schaalvergroting op eigen kracht ontbrak het aan kapitaal, plus geschikt personeel vinden binnen de regio Groningen was niet simpel. Zo restte uiteindelijk niets anders dan de verkoop van PFG aan Batavus, dat door omstandigheden over voldoende middelen beschikte.

    Het merk Fongers werd door Batavus in eigen beheer verder gevoerd. De merken Phoenix en Germaan werden voortaan in licentie overgedragen aan grossierscombinaties en dergelijke, waarbij Batavus deze fietsen wel zelf bleef produceren. Nadat jarenlang nauwelijks meer iets van het merk Phoenix te zien was, begon Batavus in 2008 weer zelf een aantal modellen onder de merknaam Phoenix in de markt te zetten.

    Bron: Herbert Kuner : http://www.rijwiel.net/phoenixn.htm

     







    07-05-2024, 16:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)

    KOGA MIYATA (KOGA) – Nederland

    Omdat de werkweek korter werd hadden mensen sedert 1974 meer tijd voor recreatie. Koga heeft  toen als nieuw opgerichte fietsenfabrikant direct op deze trend ingespeeld. Andries Gaastra, voormalig Sales Manager bij Batavus, richtte Koga BV op toen zijn vader Gerrit de onderneming Batavus verkocht. Hij voegde de eerste twee letters van de achternaam van zijn vrouw samen met de eerste twee letters van zijn eigen naam en vormde zo het merk Koga.

    Gaastra wou een ​​exclusief assortiment lichtgewicht fietsen op de markt te brengen. De allereerste Koga bouwde hij in zijn eigen woning in Oranjewoud, vlakbij Heerenveen. Gaastra besloot al snel om alleen componenten van exclusieve leveranciers te specificeren, om zo aan de hoogste kwaliteitsverwachtingen te voldoen. Nadat Koga importeur van Shimano-onderdelen was geworden, ontstond er een netwerk met daarin ook andere Japanse fietsenfabrikanten. Onder hen was Miyata, een bedrijf dat op dat moment al 80 jaar fietskaders produceerde. Tot 2010 werden de Koga frames geproduceerd door Miyata, daarom kwam achter de merknaam Koga het achtervoegsel Miyata.

    1976, Koga Miyata bracht haar eerste racefietsen op de markt. Koga wss een pionier in de samenwerking met Shimano.

    In 1977 begon Koga Miyata de wielerploeg “IJsboerke” te sponsoren. In 1980 reden alle renners van het IJsboerke-Koga-Miyata-Warncke Team op Fullpro-L- of Fullpro-fietsen met originele specificaties.

    In 1981 was er de sponsoring van het profteam "Capri Sonne". Dat jaar won Peter Winnen op een Koga Miyata de Tour de France-etappe over L'Alpe d'Huez. De winnende fiets van Peter Winnen werd pas op de ochtend van de etappe door het Team Capri Sonne afgeleverd in L'Alpe d'Huez. Deze speciale, nog lichtere versie van de teamfiets was feitelijk pas de dag ervoor klaar en werd 's nachts persoonlijk door Koga-monteur Aart Boer naar de etappestart in Alpe d'Huez vervoerd. Enkele renners besloten ter plekke om deze nieuwe teamfiets te gebruiken, waaronder Peter Winnen.

    1982, de luxefietssector werd als een van de eersten getroffen door de economische crisis. Koga Miyata leed onder het moeilijke zakenklimaat en moest zich grotendeels terugtrekken uit de sponsoring van de wielerploeg.

    1991, Koga begon met het sponsoren van het professionele Tulip-team met Adri van der Poel als teamcaptain. Van der Poel werd later wereldkampioen veldrijden.

    1992, Koga werd verkocht aan Atag Holdings, dat tot dan toe uitsluitend een verwarmingsbedrijf bezat. Gaastra verliet Koga en Co Rijcken, die al vanaf de start bij het bedrijf was, nam de leiding over. Met de groei van het bedrijf was Gaastra minder betrokken geraakt bij productontwikkeling, het aspect waarin hij het meest geïnteresseerd was. Gaastra werd door Koga aangetrokken als adviseur en bleef invloed uitoefenen op de ontwerpen.

    1998, Atag Holdings scheidde de verwarmings- en fietsenactiviteiten af, zodat de winsten van beide nauwkeuriger konden worden weergegeven. Koga werd daarmee overgebracht naar een nieuwe holding: “Accell”. Een goede zet, want nog geen jaar later boekte Atag zware verliezen.

    2006, Koga Signatuur werd aangemaakt, of het nu een trekking-, toer- of sportfiets is, met Koga Signature kon vanaf nu iedereen altijd en overal zijn eigen persoonlijke Koga-fiets samenstellen. Met de Fietsconfigurator op de website kan men stap voor stap uw droomfiets ontwikkelen. Tenslotte wordt de fiets volledig met de hand voor u opgebouwd. Je kan ook je eigen naam op het frame zetten: een gesigneerde fiets op maat.

    2007, Koga opende een nieuw kwaliteits- en testcentrum, waar met behulp van ruim twintigtestmachines componenten en frames konden worden getest.

    2008, Marianne Vos wont Olympisch goud in de puntenkoers op de Olympische Spelen in Peking. Speciaal voor de Olympische Spelen van 2008 ontwikkelde Koga voor Bos, Vos en de andere renners van de Nederlandse kernploeg het unieke Kimera baanframe.

     2009, KOGA-monteurs ontwikkelden hun eigen werkstations. De nieuwe werkplekken werden door de monteurs zelf ontwikkeld en voldeden aan de relevante veiligheidsvoorschriften op de werkvloer. Het doel was om het werken comfortabeler en gemakkelijker te maken. de monteurs hadden nu alle benodigde materialen overzichtelijk gesorteerd en binnen handbereik, zoeken was dus niet meer nodig. Ook nieuw op de werkplekken was de lift: fietsen hoefden niet meer handmatig omhoog getild te worden. Antivermoeidheidsmatten zorgden voor een verbeterd loopcomfort. Speciale daglichtverlichting projecteerde een natuurlijk lichtspectrum, hierdoor bleven de monteurs alert en werden ze minder snel moe.

    2010, de merknaam werd afgekort tot Koga, omdat de frames niet meer door Miyata werden gemaakt. Kort en krachtig, net zoals toen het merk in 1974 werd geregistreerd.

    2014, om het 40-jarig jubileum van KOGA te vieren werd er een gelimiteerde serie van 40 lichtgewicht racefietsen vervaardigd. Hierbij werd uitsluitend gebruik gemaakt van hoogwaardige componenten. De fiets was voorzien van een speciale badge en was individueel genummerd om exclusiviteit te garanderen.

    2119, De KNWU werkte in samenwerking met KOGA, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering hard aan een nieuwe baanfiets. Deze baanfiets bewees zichzelf ruimschoots, want er werden al meerdere medailles op deze fiets behaald. De nieuwe naam van de baanfiets ontstond op een speelse manier! Door KOGA-fans een nieuwe naam voor de baanfiets te laten bedenken, maakten zij kans op een complete reis naar de Olympische Spelen van Tokyo. Uit ruim 1.700 inzendingen werd er een definitieve keuze gemaakt. De trotse Patrick De Roo kwam via een anagram van Geesink (die in 1964 had gewonnen) op de naam KOGA KINSEI. Vrij vertaald betekende dat: gemaakt voor goud.

    De merkmanager van KOGA, Harald Troost, was een van de juryleden die voor de lastige keuze stond om tot een goed besluit te komen. Uiteindelijk werd gekozen voor KOGA KINSEI omdat het heel goed klonk en de Japanse naam een ​​hele duidelijke connectie had met Tokyo, waar de Olympische Spelen zouden plaatsvinden.

    Bron:

    KOGA HISTORY

    https://www.koga.com/en/about-koga/history

     

     







    07-05-2024, 16:02 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T.HARTOG (Nl)

    Rijwielfabriek T.HARTOG,   Rhenen - Nederland

    Over het verhaal van Rijwielfabriek T.HARTOG  is er wat contradictie.

    Hartog, TEHA van T. Hartog’s Bicycle Works, Teun Hartog (Haarlemmerstraat – later Rhenen)

    Rijwielfabriek Hartog in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. In de vroege jaren dertig verhuisde Hartog naar Zeist. Tijdens de crisisjaren in Duitsland nam directeur T. Hartog bekwame werknemers uit Duitse rijwielfabrieken in dienst.

    De oprichter was Teun Hartog sr. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was zijn zoon Pieter Hartog lid van de NSB (de Nederlandse versie van Hitlers NSDAP) en sympathiseerde dus met de nazi's. De Hartog-fabriek was gevestigd in Zeist, het gebouw werd in beslag genomen door de Duitse bezetter en gebruikt voor hun oorlogsindustrie. De firma Hartog moest verder werken in leegstaande stallen. Na de oorlog werd Pieter Hartog opgepakt door zijn 10 jaar jongere broer Teun Hartog jr. die zich tijdens de bezetting onder de vloer van een kerk moest verstoppen en deel uitmaakte van het Nederlandse verzet. Vanaf dat moment maakte Pieter geen deel meer uit van het bedrijf. Zoon Teun jr.  nam het bekende Duitse merk "Brennabor" op een veiling over van de geallieerden. Hartog exporteerde hun fietsen, dat was niet omdat de Nederlanders dachten dat ze "slecht" waren, maar ze richtten zich altijd al op de internationale markt en vooral op Indonesië, ook naar de V.S. werd geleverd.

     







    07-05-2024, 15:57 geschreven door phd
    06-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LIBERTAS (B)

    Fietsenbouwer Libertas uit Niel (België)

    Libertas  werd in 1919 opgericht door oud-renner Jules Spagnaerts en dankte zijn naam aan de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Spagnaerts had de oorlog zelf als politiek gevangene doorgemaakt in het Duitse gevangenenkamp van Soltau en wou de belangrijkste waarde waarvoor hij had gestreden, in de naam van zijn bedrijf verwerken. Als logo voor zijn nieuwe fietsbedrijf koos hij resoluut voor het Amerikaanse vrijheidsbeeld.

    Het bedrijf groeide en vanaf eind jaren 1930 speelde Spagnaerts met het idee om een eigen profploeg op te richten. Door omstandigheden en  het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zou het nog tot het begin van de jaren 1950 duren voor die er ook effectief  kwam. Tussen 1953 en 1967 reed de Libertas-formatie onafgebroken rond in Vlaamse en internationale koersen, hetzij alleen, hetzij met een hoofd- of cosponsor. In de loop der jaren lagen er grootheden als Stan Ockers (1953), Briek Schotte (1958-1959), Wout Wagtmans (1959), Ward Sels (1962) en natuurlijk ook Rik Van Looy (1963) eronder contract.

    Na de dood van hun vader in 1960 hadden beide zonen Spagnaerts de Nielse firma overgenomen, de productie werd opgedreven. In de loop van de jaren 60 werden in Niel maar liefst meer dan een half miljoen fietsen vervaardigd voor de binnen- en buitenlandse markt. De afzetgebieden van Libertas varieerden van Denemarken over Kongo, Thailand en Libanon tot Zuid-Amerika. Libertas heeft ook een tijd fietsen op de markt gebracht onder de naam ‘Ronic’ die waren voor de Amerikaanse markt. Het embleem (logo) was hetzelfde dan deze van Libertas (vrijheidsbeeld N.Y), maar in plaats van Libertas stond daar Ronic op vermeld.

    Libertas-fietsen waren een mondiaal exportproduct geworden en dat product moest via de wielrennerij terug op het hoogste niveau in de kijker worden geplaatst. Het meest succesvolle jaar voor Libertas  was ongetwijfeld 1963, wanneer de ploeg GBC-Libertas met Rik Van Looy het Belgisch kampioenschap won en de puntentrui in de Ronde van Frankrijk wegkaapte. Van Looy werd dat jaar in Ronse bovendien vicewereldkampioen, na één van de meest tumultueuze finales van de twintigste eeuw. Benoni Beheyt werd wereldkampioen en Van Looy miste zo een derde wereldtitel.  

    Aan het begin van het wielerseizoen 1965  begon er een nieuwe ploeg met  veel ambitie aan het wegseizoen en eiste haar plaats op tussen gevestigde waarden als Peugeot, Mercier, Flandria en Solo-Superia. De nieuwe wielerformatie was ontstaan door de samenwerking tussen brouwerij Lamot uit Mechelen en fietsenmerk Libertas uit Niel. Het fietsenmerk hoopte, door een alliantie te vormen met de Mechelse brouwerij Lamot, de successen van twee jaar voordien te herhalen. Maar het werd een bewogen seizoen, met hoogtes en laagtes, waardoor die samenwerking uiteindelijk nog geen jaar stand hield! De professionele wielerploeg Libertas bestond uiteindelijk van 1952 tot 1967. Libertas Niel bestaat niet meer, het zou op het einde van de vorige eeuw afgebroken zijn, er is toen wel  een soort overname geweest.

    Bron:

    Geert Clerbout

    https://www.academia.edu/36445975/Een_Mechelse_wielerploeg_in_het_peloton_Lamot_Libertas_1965

     

     

     

     







    06-05-2024, 17:02 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEORGES COLPE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Georges Colpé -- Louvain (Leuven) België

    Info welkom



    06-05-2024, 16:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.H.V.d. PLAS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen H.V.d. PLAS Buggenhout   -   België

    Info welkom



    06-05-2024, 16:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE OCEAN CYCLE FMG Coy

    info welkom



    06-05-2024, 16:34 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELTI (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ELTI

    Info welkom



    06-05-2024, 16:30 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRUNO (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gruno  - Nederland

    Drie fietsfabrieken werden één.

    GRUNO, WINSCHOTEN

    De fietsenfabriek Gruno werd op 23 juli 1897 in Winschoten als een N.V. opgericht.

    Bij Gruno ging er blijkbaar geen fase van kleinschaligheid of louter handelen in rijwielen aan vooraf, dat in tegenstelling tot bij veel fietsfabrieken uit deze prille periode van de rijwielbranche in Nederland Gruno was ook geen familiebedrijf. Na één jaar werkten er een 40 tal mensen bij Gruno. Het was een moeilijke tijd want aanvankelijk was de afzetmarkt voor rijwielen niet zo groot, maar men slaagde erin  om het bedrijf draaiende te houden. Gruno produceerde ook motorfietsen, in het begin droeg het bedrijf dan ook een aantal jaren de naam "Rijwielen- en Motorenfabriek Gruno". De grotere productie van rijwielen begon onder de merken Gruno en Dreadnought.

     ADEK, ARNHEM

    Adek werd op het einde van 1913 opgericht en was gesetteld in de Boekhorsterstraat te Arnhem. Voor Adek was het moment van de oprichting, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, zeker niet bevorderlijk. Toch groeide het bedrijf gedurende de oorlogsjaren.    Ca 1920 waren er plannen dat de Handel- en Industrie-Mij. (HIMA) v/h M. Adler uit Amsterdam zich enkel met het leveren aan de groothandel zou gaan bezighouden en dat de HIMA-fabriek zou gaan fuseren met Adek. Doch die gedachtegang ging niet door, maar zes later kwam er toch een fusie. Op 1 november 1926 werd de Adek-productie naar Winschoten  overgebracht en kreeg Adek-directeur Dhr. Dop de leiding aan de twee bedrijven. De individuele Gruno- en Adek-modellen bleven ongewijzigd.

     AMSTEL, AMSTERDAM EN NAARDEN-BUSSUM

    De ontstaansgeschiedenis van het merk Amstel is onduidelijk,  het merk moet omstreeks 1910 ontstaan zijn. (De bedrijfsnaam was : Rijwiel- en machinefabriek “De Amstel”, Naarden.) Amstel Klisser & Citroen  hadden toen een handelskantoor aan de Keizergracht 265 en ook een fabriek in de Elandsstraat 536. Misschien werden daar Amstel-fietsen geproduceerd? Klisser & Citroen hadden een aantal differente fietsmerken (Derby, Elite, Oxford en Rapid),  daar waren gegarandeerd ook pure handelsmerken bij. Vast staat dat de Amstel-fietsen en -motorfietsen uit de jaren twintig gefabriceerd  werden door de NV Rijwiel- en Machinefabriek "De Amstel", een in Bussum gevestigde dochteronderneming van de firma Klisser & Citroen. De fabriek stond aan de Zwarteweg 10 in Bussum,

    Dit Nederlandse bedrijf presenteerde in 1922 een ¾pk-motorfiets. Hoeveel er van geproduceerd zijn is niet bekend

    De verkoop van de Amstel-fietsen bleef de verantwoordelijkheid  van het Amsterdamse moederbedrijf. Eind 1929 stopte de firma Klisser & Citroen onder de bestiering van Tobias Citroen met alle bedrijvigheden in de rijwielbranche en handelde voortaan nog alleen maar in huishoudelijke apparaten. Het merk en de productie van de Amstel-rijwielen werd gedelegeerd aan de NV Gruno & Adek Rijwielfabrieken. De inventaris van de fabriek in Naarden-Bussum werd in mei 1930 openbaar verkocht, ook het fabrieksgebouw werd verkocht.

    GRUNO-ADEK-AMSTEL

    De expansie van één naar drie gevestigde merken eind de jaren twintig zorgde er voor dat de productie van Gruno met sprongen de lucht in ging. De merknamen Gruno en Adek  werden evenwaardig naast elkaar gebruikt, terwijl Amstel meer als een aanvulling of B-merk werd behandeld. In de firmanaam stonden Gruno en Adek zij aan zij, en er werd een nieuw beeldmerk "GA" gedeponeerd dat een combinatie van de Gruno-kroon en het Adek-wapenschild was.

     GRUNO & ADEK IN DE JAREN '30

    In mei 1937 vierde Gruno bescheiden haar 40-jarig bestaan. Begin 1939 wordt Gruno/Adek verkocht aan de pas opgerichte NV Rijwiel- en Machinefabriek Brittijn & Lankhorst, gevestigd aan de Graafseweg in Nijmegen. Daarmee kwam er ook een einde aan de Winschotense rijwielfabriek.

     

    De oorlogsjaren

    In Nijmegen draaide Gruno & Adek nog even slecht als tijdens de laatste jaren in Winschoten. Tussen 1936 en het begin van de oorlog werden er maar zo’n 2.000 fietsen per jaar gemaakt. Tijdens de oorlog namen de activiteiten in de kleine Nijmeegse fabriek toe: het bedrijfskapitaal ging zichtbaar omhoog. Gruno/Adek adverteerde nog, tot april 1943, regelmatig in De Nederlandsche Rijwielhandel, nadien stonden in dit blad helemaal geen advertenties van bedrijven meer. De fabriek aan de Graafseweg werkte tijdens de oorlog noodgedwongen voor de Duitse bezetters. De kwaliteit van de fietsen die men toen leverde was door sabotage bewust slecht. in de fabriek zaten ook onderduikers verstopt, ze verstopten zich in een onder keldering dichtbij de lakkerij waar het warm was. Een aantal van hen werkten mee in de fabriek,  er waren in totaal zo'n 60 mensen aan het werk.

     

    Na de bevrijding konden Brittijn en Lankhorst redelijk snel hun activiteiten opstarten. In 1947 werden zo'n 3.000 fietsen vervaardigd, een verrichting die in de jaren 1948 en 1949 telkens kon worden verdubbeld. Lankhorst maakte al in 1946/47 plannen om de fabriek uit te breiden,  dat kon alleen buiten Nijmegen. Brittijn wou in Nijmegen blijven. Dit meningsverschil leidde in 1947tot het vertrek van Brittijn. Hij werd door Lankhorst uitgekocht en ging door met een eigen kaderbouwerij aan de Ooijschedijk in Nijmegen. In 1956 verkocht Brittijn deze weer en bleef er een rijwielgroothandel over die nu nog bestaat.  

    Lankhorst was nu de enige eigenaar en directeur van de NV Gruno & Adek Rijwielfabrieken en liet een nieuw groot fabrieksgebouw bouwen in Uden. De fabriek in Uden werd in of omstreeks 1952 officieel in gebruik genomen. Het was een modern ingerichte fietsfabriek waar bij de inrichting ook zorg was besteed aan goede arbeidsomstandigheden.

    Begin jaren '50 produceert Gruno-Adek volgens framenummergegevens zo'n 15.000 fietsen per jaar, een productie die met die van andere middelgrote fietsfabrieken zoals Empo, Phoenix of Juncker te vergelijken was. Volgens de overlevering werkten er 400 mensen, wat samen met de grootte van de fabriekshallen een duidelijk hogere productie suggereert. Mogelijk is het verschil te wijten aan een hoge export.

    Behalve de fietsproductie was in de Gruno-Adek-fabriek ook de Udense Schroevenfabriek gevestigd, die schroeven voor de Gruno/Adek-fietsen maakte, maar ook voor derden. Daarnaast had de Gruno-Adek-fabriek nog een vestiging aan de Thorbeckegracht in Zwolle,  en was Lankhorst ook bezitter van een groothandel in metaal en chemische producten en had hij kapitaal in de ovenfabriek Probat in 's Heerenberg zitten.

    Eind 1953 kwam er een merkwaardig einde aan de bloei van Lankhorst’s zijn industriële bestaan. Hij werd getroffen door een herseninfarct en kon de leiding over zijn bedrijven niet meer uitoefenen. Die werd overgenomen door de commissarissen van Gruno-Adek. Hierop volgde er een vage periode van ruim één jaar waarin de financiën van de fietsenfabriek op losse schroeven kwamen te staan. Begin 1955 werden de eigendommen van Gruno-Adek door de commissarissen, zonder schriftelijke overeenkomst, onderhands verkocht aan Stokvis uit Rotterdam,. De NV Gruno-Adek trad in liquidatie en ging drie maanden later alsnog failliet.

    Stokvis vervaardigde in de Udense fabriek fietsen onder eigen merknaam, maar ook onder de gekochte merken Gruno en (in beperkte mate) Adek. De economische wijzigingen in de rijwielsector in de jaren '60 waren voor Stokvis een reden om de fabriek in 1968 te sluiten.

    Dat was niet het einde van de merken Gruno en Adek,  eind vorige eeuw en begin deze eeuw werden er nog steeds fietsen onder die merknamen verkocht door de handelsonderneming Epi Kuiper die in Winschoten zat, daar waar het met Gruno allemaal begon. In 2008 ging Epi Kuiper BV een samenwerking met andere groothandelaren onder de naam Odice aan en in 2009 werd Odice overgenomen door het Duitse Cycle Union. De merknaam Adek werd opgegeven, en sinds 2016 voert de Arnhemse fietsenwinkel Cycle Nation weer dit merk.

     

    Bronnen:

    Herbert Kuner:  http://www.rijwiel.net/gruadamn.htm

    https://www.nazatendevries.nl/Artikelen%20en%20Colums/Fiets/Gruno,%20de%20fiets%20uit%20Winschoten.html

     













    06-05-2024, 00:00 geschreven door phd
    02-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ASTRA (NL)

    ASTRA (NL)

    Opgericht door W.I.D. van Rijmenam, verder voortgezet door W.H. van Rijmenam. De derde generatie W.J. van Rijmenam heeft niet de kans gekregen om het voort te zetten. Het bedrijf  werd verkocht en is na een paar jaar failliet gegaan.

    Walterus Izaias Didacus van Rijmenam (Amsterdam 13 november 1869 – Grave 23 januari 1956) die op 26 november 1896 in Rotterdam in het huwelijk trad met Mathilda Johanna Paulina Soumang  was mogelijks al voor 1905 begonnen met het verkopen van rijwielen. In 1907 was Van Rijmenam nog ‘gewoon’ fietsenhandelaar, en volgens een advertentie in ‘De Kampioen’ importeur van Engelse Humber rijwielen.

    In januari 1909 zocht  "W. I. D. VAN RIJMENAM van de Rijwielfabriek Gouda een lakker. De Rijwielfabriek W.I.D. van Rijmenam was gevestigd aan de Veerstal 8 – 10 te Gouda. Later in 1909 brak er in de lakkerij boven de werkplaats van rijwielhersteller en smid Van Rijmenam aan de Veerstal te Gouda brand uit.  Blijkbaar vervaardigde W.I.D. van Rijmenam al in 1911 Astra-rijwielen. De eigen merknaam ‘Astra’ verscheen voor het eerst in 1912, eveneens in de vorm van een advertentie in ‘De Kampioen’. In 1913 deponeerde van Rijmenam het merk Laufer. Dit was een Duits merk afkomstig uit Gera.

    In 1917 was Van Rijmenam één van de mede-oprichters van een vereniging van groothandelaars in rijwielen en onderdelen, en liet zich daarmee gelden als een toonaangevende grossier/fabrikant. Waarbij opgemerkt moet worden, dat er in die periode meerdere honderden groothandels en fabrikanten in Nederland actief waren. In een advertentie uit 1918 stond te lezen dat W I D van Rijmenam ook Duitse fietsen leverde.

    Begin 1919 had hij 17 man personeel. Dagblad Het Volk van 15 januari 1919 meldde: "Gistermorgen is het personeel van de rijwielfabriek „Astra”, eigenaar de heer W. I. D. v. Rijmenam te Gouda in staking gegaan. Oorzaak van het konflikt is een aan een drietal gezellen (...) voor veertien dagen geleden gegeven ontslag, het welk de stakers wenschen ingetrokken te zien."

    In de maand mei 1923 stond de "N. V. Rijwielfabriek „Astra”, uit Gouda" in het overzicht van naamloze vennootschappen.

    W.I.D. van Rijmenam verhuisde in of omstreeks 1924 naar Nijmegen. Volgens de adresboeken uit de periode 1924 t/m 1938 woonde de rijwielfabrikant op het adres St. Annastraat 16. De fabriek werd gevestigd in het voormalige pand van de Cartonnagefabriek „NIJMEGEN” Fa. BERNARD COBUSSEN, Wolfskuil 1-3-5.

    In De Gelderlander van 12 september 1925 maakten BURGEMEESTER en WETHOUDERS  van de Gemeente Nijmegen bekend dat zij een een vergunningsaanvraag en adres hadden ontvangen van: “(...) de N.V. RIJWIELFABRIEK „ASTRA”, te Gouda, om een vergunning tot het oprichten van eene door electriciteit gedreven inrichting voor het vervaardigen van rijwielen, onderdeelen en metaalwaren in het perceel Graafsche weg no. 250 en Wolfskuilsche weg nos. 3 en 5, kad. bekend gemeente Neerbosch, Sectie B, no. 3036."

    In 1926 werd de NV Rijwielfabriek Astra v/h W.I.D. van Rijmenam als grossier bijgeschreven in de lijsten van het rijwielkartel CBR (dat in dat jaar verplicht werd voor fabrikanten, groothandelaars en detailhandelaars). Als vestigingsplaats stond Gouda vermeld, maar de fabriek bevond zich toen al aan de Graafscheweg 250 in Nijmegen: Gouda stond in een artikel in het bondsblad van het CBR van 1926 als filiaal aangeduid.

    In de adresboeken van 1926 en 1928 staat  te lezen "Rijwielfabriek Astra, N. V., Wolfskuilscheweg 3, [tel.] 1796." Daarna ontbreekt de vermelding, maar tot in 1935 verschenen er allerlei advertenties waaruit blijkt dat de rijwielfabriek nog steeds op deze locatie gevestigd was.  Vanaf 1934 stond er "vroeger Gouda" in de advertenties en werden de rijwielen ook rechtstreeks aan particulieren geleverd.

    Al met al hield Astra in feite het midden tussen een kleine rijwielfabriek en een grote groothandelaar. Opmerkelijk was dat ze in 1926 zich probeerden te profileren met een eigen constructie van een groefkogellager-trapas. De ambitie was er kennelijk, maar de stap naar een echte rijwielfabriek zoals Magneet of Juncker  dat in die tijd met succes deden lukte toch niet. Van Rijmenam had overigens verschillende merken, maar Astra was het hoofdmerk. Behalve ASTRA werden er ook CARLTON, ARMSTRONG, ROBUSTA, TRANSPORT en DIENST RIJWIELEN aangeboden en verkocht.

    In 1935 werden er op de hoek Graafscheweg - Wolfskuilscheweg woningen gebouwd. N.V. Bredero's Bouwbedrijf uit Utrecht kreeg op 21 juni 1935 een vergunning voor de bouw van drie woningen (Graafscheweg 252 t/m 256). W.I.D. van Rijmenam liett 11 huizen bouwen (Graafscheweg 242 t/m 246 en Wolfskuilscheweg 1 t/m 13) waarvoor op 27 augustus 1935 een vergunning werd verleend. De adressen Wolfskuilscheweg 1-3-5 werden per 13 januari 1936 gewijzigd in Wolfskuilscheweg 15-17-19. Het nevenadres Graafscheweg 250 werd niet gewijzigd. Vermoedelijk zijn er door de N.V. Rijwielfabriek Astra na 1935 geen rijwielen meer op deze locatie geproduceerd. Het bronzen geëmailleerd fietsplaatje met de plaatsnamen Nijmegen en Gouda stamt vrijwel zeker uit de periode 1925-1934.

    In 1937 werd de verkoop van de Astra-fietsen overgedragen aan rijwielgrossier W.H. van Rijmenam & Co. te ‘s Hertogenbosch (Den Bosch), Oude Dieze 4, zeer waarschijnlijk familie van W.I.D. van Rijmenam. In Nijmegen bleef een framebouwerij over.

    De panden, 242 tot en met 250, van de Astra fabrieken aan de Graafseweg te Nijmegen  werden overgenomen en rond 1939 kwamen daar de merken Gruno en Adek Nijmegen in.

    In 1965 had men in Den Bosch nog 10 mensen in loondienst, en in 1975 was het bedrijf inmiddels gevestigd aan de Van Tuldenstraat 10a in Den Bosch en werd het omgezet in een BV.

    Astra is inmiddels een ‘sluimerend handelsmerk’ van inkooporganisatie Biretco in Breda.

    BRON:

    https://www.goudasportstad.nl/wp-content/uploads/2017/10/astra.pdf

     







    02-05-2024, 15:57 geschreven door phd
    28-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPER STYLE (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUPER STYLE (NL)

    info welkom



    28-04-2024, 18:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STELLA MARIS (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STELLA MARIS

    info welkom



    28-04-2024, 17:59 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OLYMPIA RIJWIEL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OLYMPIA RIJWIEL (NL) ,  Fietsenhandelaar uit Meppel Nederland.

    Merk:    Olympia             

    Merknaam voluit: Olympia Rijwiel,

    Firma: W M        Van Werven, NV Rijwielindustrie F. & J.

    Plaats: Meppel 

    Datum inschrijving: 23-09-1941

    Datum vroegere inschrijving: 01-04-1922

     



    28-04-2024, 17:50 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VIKING (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VIKING  (Nl)  -- Rotterdam – Nederland

    Merknaam voluit: Viking

    Firma: Viking, NV Rijwiel- en Carrierbedrijf

    Plaats: Rotterdam

    Datum inschrijving: 14-08-1941

     



    28-04-2024, 17:50 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Gastenboek
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leer_en_gedragsproblemen
    blog.seniorennet.be/leer_en
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!