Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • MARATHON (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • BELISIA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • SPARTA (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SIKI (B)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • MARATHON (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • BELISIA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • SPARTA (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SIKI (B)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    19-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE KROON (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BELGISCHE KROON 



    19-08-2024, 16:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES COOMANS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES COOMANS - Herstal- België



    19-08-2024, 16:18 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-08-2024, 16:14 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES STAN VAN PEER (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES STAN VAN PEER (B)

    België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles Stan Van Peer uit Wommelgem. Bovenaan het koperen plaatje staat er een gevleugeld, gespaakt wiel afgebeeld met in het midden een opschrift dat het eerste deel van de merknaam toont. Vanaf het midden van de afbeelding begint er een symmetrisch lijnenspel onderaan het plaatje in een punt eindigt. De lijnen zijn breed en in reliëf. Centraal bevat het plaatje een drie opschriften. De eerste twee tonen het tweede deel van de merknaam en de naam van de vervaardiger. Het onderste opschrift verwijst naar een plaatsnaam.

    hoogte: 6.1 cm

    breedte: 3.5 cm

    diepte: 1.1 cm

    materiaal: koper

    opschrift: CYCLES

    opschrift: STAN / VAN PEER / WOMMELGEM

    INFO: KOERS. Museum van de Wielersport



    19-08-2024, 16:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE SALLAND (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycle SALLAND

    EIGENAAR:  KLAAS BAVING

    ADRES:  VEERALLEE 37  ZWOLLE -NEDERLAND

    DATUM INSCHRIJVING: 10-01-1911

    Salland :  Trade-Mark, Salland, Registered  - Baving, Klaas   - Zwolle -       10-01-1911

    Salland  : Salland, trade-mark, registered-- Ackmann’s Rijwielindustrie, voorheen Klaas Baving, NV in oprichting  - 01-10-1937



    19-08-2024, 16:03 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPER - Sport (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUPER - Sport --- Marlair--- Namur/ Namen --- Belgique



    19-08-2024, 15:35 geschreven door phd
    12-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPATBORDPLAATJES (Nl)

    SPATBORDPLAATJES

    In Nederland was het tot in de jaren 1970 gebruikelijk om het handelsmerk  met naam of logo ook weer te geven op een klein metalenplaatje (vaak  in messing) dat dan op het achterspatbord werd aangebracht. De boutjes voor de spatbordbeugel monteerden tegelijk het spatbordplaatje. Samen met het balhoofdplaatje vormden ze dus een setje.  Heel wat van die plaatjes zijn helaas op de schroothoop beland, nog meer dan de balhoofdplaatjes. Een achterspatbord was vaak eerder stuk of het fietsframe en werd vaak met plaatje en al weggeworpen en vervangen door een nieuw spatbord, daardoor zijn deze spatbordplaatjes nu zeldzamer.

    Bron: rijwielen J. van der Horst













    12-08-2024, 17:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPATBORDPLAATJES NL 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-08-2024, 00:00 geschreven door phd
    29-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BEST CYCLE (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BEST CYCLE -- LONDON WORKS



    29-07-2024, 11:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEW-VISPA (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NEW-VISPA



    29-07-2024, 11:24 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEEK-END (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WEEK-END (?)



    29-07-2024, 11:22 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE WILMEY (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE WILMEY



    29-07-2024, 11:20 geschreven door phd
    28-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES WEALTHY (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES WEALTHY   - Blomme -- Tournai/Doornik   -  Belgique



    28-07-2024, 21:33 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA PERLE (B & NL)

    LA PERLE   - België

    Julius Holz was rond 1900 een vooraanstaand rijwielfabrikant en handelaar in België en in Nederland. Hij zetelde in Brussel maar had filialen in Amsterdam en Arnhem . Hij was ook agent voor BSA. 40 jaar later kreeg de firma pieter Dik uit Haarlem dit merk in bezit. In België werd het merk overgenomen door Van Haver, een handelaar uit Sint-Niklaas. Hij voorzag zijn La Perle fietsen van een mooi geëmailleerd merkplaatje.

    Fietsfabrikant La Perle , Van Haver uit St. Niklaas, België

    Merk:    Perle

    Merknaam voluit: La Perle Cycle Co

    Firma:   Julius Holz, Bruxelles       Holz, J.  Brussel

    Plaats: Brussel

    Datum inschrijving: 14-03-1903           

    Datum vroegere inschrijving:

     

    Merknaam voluit: La Perle Cycle

    Firma: Verika Rijwiel-Industrie & Engroshandel, NV

    Plaats: Haarlem

    Datum inschrijving: 15 -01-1931

    Datum vroegere inschrijving: 01-02-1911

     

    Merknaam voluit: La Perle Cycle Co.,

    Firma: Julius Holz, Bruxelles        Dik, Pieter

    Plaats:   Haarlem, Ged. Oude Gracht 79

    Datum inschrijving: 27-02-1943

    Datum vroegere inschrijving: 14-03-1903

     

    Merknaam voluit: La Perle Cycle Co.

    Firma:   Dik, Pieter

    Plaats: Haarlem, Ged. Oude Gracht 79

    Datum inschrijving: 15-01-1951

    Datum vroegere inschrijving: 15 -01-1931

     

     

     







    28-07-2024, 21:19 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELAND (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ELAND (NL)

    Rijwielfabriek Eland was gevestigd aan de Burgwal 45 te Delft in Nederland. De oprichter was L. Rook.

    Wettig gedeponeerd - inschrijving: 29 – 11 - 1937



    28-07-2024, 20:54 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLITS (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FLITS (NL)

    FLITS – Schoolstra’s rijwielfabriek - Leeuwarden  – Nederland

     Info Rijwielfabriek Schoolstra Leeuwarden: http://www.rijwiel.net/phoenixn.htm

     



    28-07-2024, 20:43 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPERBER (D)

    SPERBER  (D)

    Steuerkopfschild (balhoofdplaatje) van Sperber – fietsmerk uit Duitsland

    Sperber  = sperwer -- De sperwer (Accipiter nisus) is een kleine, snelle roofvogel uit de familie van de havikachtigen.







    28-07-2024, 20:39 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.H.G.H. ACKMANN (NL)

    FIRMA  H.G.H. ACKMANN  ZWOLLE

    Express:              Klaas Baving      Veerallee 37      13-07-1897

    Welcome:           Klaas Baving      Veerallee 37      29-04-1903

    Zwolle heeft maar een zeer matige plaats gehad in de Nederlandse rijwielindustrie. Er waren hier geen beduidende rijwielfabrieken, zoals in andere Overijsselse steden. Deventer had met Burgers ENR (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek) de oudste fietsenfabriek van Nederland (1869), Dedemsvaart en later Nieuwleusen zijn befaamd geworden door de fietsen van Union. Ook het Drentse Meppel was een daadwerkelijke  tweewielerstad met de bekende fabrieken van Germaan en Primarius.

    In Zwolle ging het slecht om  een kleinschalige bouw van complete fietsen, het draaide vooral om de import en de assemblage van fietsen uit onderdelen. Op het eind van de negentiende eeuw was het bezitten van een fiets nog gering, het was beperkt tot de meer bemiddelde klasse. Over de rijwielfabricage in Zwolle uit die tijd zijn weinig gegevens voorhanden. Het waren toen vooral smederijen die zich ook gingen bekwamen op de fabricage van rijwielen. Verslagen van de toestand der Gemeente werd in de periode 1890-1910, onder de rubriek “invoer van grondstoffen” melding gemaakt van de “vélocipèdes” afkomstig uit Pruisen en België. De grootte hiervan lag voor Pruisen op een geldsom tussen de ƒ (guldens) 50.000,- en ƒ 90.000,-  en voor België ging het om enkele duizenden guldens. Ongetwijfeld was Klaas Baving toen één van de importeurs. Rond 1900 werden er dus in Zwolle wel fietsen gebouwd, dat weliswaar op beperkte schaal, doch de import van fietsen was hier veel belangrijker en lucratiever.

    Na 1910 werd de velo voor alsmaar meer mensen een betaalbaar transportmiddel, ook in Nederland nam  het fietsbezit sterk toe. Dit was te zien aan de sterke toename van het aantal rijwielhandelaren en reparateurs. In 1901 waren er in Zwolle elf rijwielhandelaren en -groothandelaars, in 1919 al 31, in 1933 telde men er 45 en in 1951 al 56. Daarna zou het aantal, ondanks de groei van de bevolking, weer afnemen tot 36 in 1961 en tot ruim twintig in 2001. Vooral in de crisistijd van de jaren dertig was de concurrentie groot.  De firma van Eijsselsteijn bracht in die periode een reclamefolder uit over “Zeelandia” rijwielen, ze adverteerde hierin met heel goedkope rijwielen en bond “de strijd aan tegen het afbetalingssysteem”. Door het afbetalingssysteem uit die crisisperiode van de jaren dertig kwamen veel mensen in financiële problemen te zitten.

    Door de toen fel heersende concurrentie kenden heel wat bedrijven maar een kort bestaan. Bekende, inmiddels verdwenen, rijwielhandelaren uit de eerste helft van de 20ste eeuw die tientallen jaren bestonden waren de firma’s S. Stoffer, R. van Beek, H. Stegeman, W. Zwakenberg, J. Haan, E. en G. During, D.J. Dutman, G.J. Bredewold, H. Marsman, T. Beltman en J. Lucht.

    Nu telt Zwolle nog verscheidene bedrijven die al zeer lange tijd  bestaan. Deze begonnen voor de Tweede Wereldoorlog en gingen vaak verder van vader op zoon. Het zijn de firma”s Bos, Korpershoek, Kamp, Koetsier, Rigter en Scholten. In een groot gedeelte van de 20ste eeuw waren er meerdere groothandelaars in Zwolle, het aantal schommelde vaak rond de zeven. Befaamde grossiers waren de ondernemingen Ackmann, Burgert, Caneel, Troostwijk en Wijsman. In de jaren negentig waren er nog slechts enkele groothandelaars overgebleven, de oudste is de firma Kruitbosch, die zich rond 1955 te Zwolle vestigde.

    Klaas Baving rijwielen / H.G.A. Ackmann

    In 1898 vestigde Klaas Baving zich in Zwolle aan de Veerallee nr. 37. In 1899  voerde hij een intensieve reclamecampagne via advertenties in vakbladen, dat deed hij voor de rijwielmerken: “Success” en “Perfection”. Naast importeur van fietsen was hij ook importeur van motoren, buitenboordmotoren en auto’s. Aan zijn intensieve reclamecampagnes was te zien dat het  een grote zaak was. Klaas Baving had in die tijd een voor Nederland, en zeker Zwolle, grote zaak. Zijn merken werden door het ganse land via agenten verkocht.

    Al vanaf het begin trachtte hij zijn zaak een zeer degelijk imago te geven. In die tijd  was het gebruikelijk om de naam van de eigenaar ook als merknaam te gebruiken, meestal werd dan alleen de familienaam gebruikt. Klaas Baving  was hierop een uitzondering, hij presenteerde zich als een zelfverzekerde zakenman met visie. Vanaf het begin  had hij overal zijn voornaam Klaas gebruikt. Hij had hiermee blijkbaar zo’n degelijke reputatie opgebouwd, dat ook zijn opvolgers de naam als merknaam zijn gaan voeren.

    In 1912 werd  de handel overgenomen door H.G.A. Ackmann. Klaas Baving verbleef nog ongeveer een jaar in Zwolle op een ander adres, waarna hij de stad verliet. Ackmann zette als groothandel/importeur de zaak onder de naam “Klaas Baving rijwielen” op dezelfde manier voort en begon ook een eigen merk te voeren: Baving rijwielen anno 1912. Dit was een fietsmerk dat van ingekochte onderdelen werd geassembleerd. Hij vestigde zich eerst in de Vechtstraat nr. 6 en verhuisde toen, waarschijnlijk vrij snel, naar de Praubstraat 25. De zaak handelde ook in auto’s, motors en buitenboordmotoren.

    In 1937 kreeg de zaak weer een andere eigenaar. Het was J. Kappers, maar de naam van het bedrijf bleef “Ackmann”s rijwielindustrie voorheen Klaas Baving”. Kappers bleef als groothandel fietsen onder het merk “Baving” monteren. Ook gebruikte hij in ieder geval nog de merken “Success” en “Express”. De zaak verhuisde omstreeks 1939 naar de Harm Smeengekade 8. Behalve in rijwielen handelde de firma onder andere ook nog in buitenboordmotoren, wasmachines, wringers en tv’s. Volgens het archief van de Kamer van Koophandel werd de zaak in 1967 opgeheven. Het was geen uitzondering, want in die tijd ging het in heel Nederland slecht met de rijwielbranche en veel bedrijven moesten sluiten of fuseren.

    Bron: https://oudefiets.nl/publicaties/index-u-z/rijwielindustrie-en-rijwielhandel-in-zwolle/

     











    28-07-2024, 20:24 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE HUMBER ( GB )

    THE HUMBER -- GB

    Humber was een Brits fietsenmerk .

    Thomas Humber (1841–1910) een smid uit Nottingham, had voor zichzelf een vélocipède gebouwd. Dat deed hij op basis van een  brief met daarin een afbeelding  van het in Parijs ontwikkelde rijwiel, dat eind 1868 in het Engelse Mechanic magazine gepubliceerd werd.  Hij verkocht hem en maakte een verbeterde versie die werd gekocht door dezelfde koper. Het kostte hem twee maanden om een vélocipède te maken, hij ging bedachtzaam te werk en probeerde om verbeteringen te ontwikkelen: zoals massief rubberen banden, kogellagers. Hij bracht nieuwe elementen aan, doch steeds  met behoud van kwaliteit en betrouwbaarheid. Hij organiseerde ook races om zo de publieke belangstelling te winnen. Thomas Humber richtte een productiebedrijf  van driewielers en fietsen op in Nottingham, dat terwijl hij steeds de ontwerpen en de constructie ervan voortdurend verbeterde.

    Thomas'  zijn eigen ontwerp de " Ordinary ", nu algemeen bekend als een "Penny-Farthing", verscheen in 1871. Zijn eerste prijslijst bevatte een testimonium van Fred Cooper, een wielrenner. Een ander racecontact was Thomas Marriott. Thomas Marriott trad in 1875 in dienst bij Thomas Humber als zakenpartner en Fred Cooper deed dat twee jaar later. Ze noemden hun nieuwe firma Humber, Marriott & Cooper. Hun personeel, ongeveer 80 mensen, had meer fabrieksruimte nodig, dus bouwden ze een nieuwe fabriek in Beeston. Rond 1878 verhuisde het bedrijf naar Beeston, Nottinghamshire. Thomas Humber ontwikkelde en patenteerde de “Safety bicycle” (1884) met een ruitvormig frame en wielen van vergelijkbare grootte.

    Cooper en Marriott verlieten de firma in 1885, maar Thomas gaf hen gelijke rechten op de naam Humber. Hij liet ze ook de patenten van het oude partnerschap gebruiken. Ze richtten een groothandel op van fietsen en lieten later Rudge uit Coventry de fietsen voor hen maken.

    Thomas Humber nam een nieuwe partner in dienst, T Harrison Lambert uit Nottingham, en zij namen de leiding over het hele Humber-bedrijf en de Beeston-fabriek. Lambert was een wielervriend en bouwde een reputatie op als succesvolle bedrijfspromotor. De fietsenindustrie consolideerde en Humber en Lambert verkochten het bedrijf al snel aan speculanten: William en Joseph Horton, Edward Alfred Hicks en Christopher Norris Baker, die een aantal andere substantiële fietsenfabrikanten toevoegden  en vervolgens een nieuwe maaidorser op de markt brachten.

    De publieke erkenning voor Humber-producten en hun hoge kwaliteit en betrouwbaarheid was zo groot dat de geheel nieuwe organisatie de naam Humber & Co Limited kreeg, hoewel Humber's niet het grootste gedeelte was. In 1887 was het, nog steeds onder de dagelijkse leiding van Thomas Humber, eigendom van een beursgenoteerd bedrijf Humber & Co Limited.  Thomas Humber had toegestemd om de hele onderneming te leiden, samen met zijn fabrieken in Coventry, Wolverhampton en Beeston.  De betrouwbaarheid van de producten kwam voort uit de hoge normen en nadruk op kwaliteit. Het leidde er allemaal toe dat Humber werd beschouwd als de aristocraat onder de fietsen.

    Op 51-jarige leeftijd ging Thomas Humber in 1892 met pensioen aan het einde van zijn vijfjarige contract.

    In 1894 begon een periode van sterke overzeese expansie, gevolgd door een administratieve scheiding tussen de productie en de groothandel en detailhandel. Humber and Company (America) Limited, Humber and Company (Frankrijk) Limited, Humber and Company (Extension) Limited enz.

    Een joint venture uit 1896 met de grote Franse fietsbedrijven Clement en Gladiator mislukte. In de periode 1895-1897  was er een bloei in de wielersport , toen trokken  luchtbanden een nieuwe klasse fietsers aan, maar deze werd gevolgd door een inzinking in de periode 1898-1899. In 1896 produceerde Humber de eerste praktische motorfiets door een fiets uit te rusten met een EJ Pennington -motor van twee pk.

    Na financiële moeilijkheden in 1899 werd het bedrijf van Humber & Co Limited ondergebracht in een nieuwe vennootschap, Humber Limited genaamd.

    In 1914 was Humber de op één na grootste autofabrikant van Groot-Brittannië geworden en werden fietsen minder belangrijk. In februari 1932 ontstonden er opnieuw financiële problemen, gedeeltelijk als gevolg van de Grote Depressie, en door een korte stijging van de verkoop van fietsen werden Humber's fietshandelsmerken en -patenten verkocht aan Raleigh. Humber bleef tot in de jaren zestig een premiummerk van Raleigh.

    Humber-cycli:  https://onlinebicyclemuseum.co.uk/tour/humber-cycle-co/

     

    Balhoofdplaatje van fietsenfabrikant The Humber uit Nottingham. Op het koperen plaatje is bovenaan het wapenschild van het Verenigd Koninkrijk  . Het plaatje zelf bevat centraal een embleem in de vorm van een schild. In het schild staat bovenaan het logo van het merk, met er boven en onder een opschrift dat verwijst naar de merknaam. Onder het logo bevindt zich in een gestileerd vlak een dubbel opschrift dat verwijst naar de merknaam en een land. Uiterst onderaan het plaatje is er een tekstkader aangebracht, met daarin een opschrift dat de merknaam toont.

    hoogte: 5.7 cm

    breedte: 3 cm                                                        (Info Koers: Wielermuseum Roeselare)

    diepte: 0 cm

    materiaal: koper

    opschrift: DIEU ET MON DROIT

    opschrift: BY APPOINTMENT TO / H.M. THE KING

    opschrift: THE HUMBER / TRADE MARK

    opschrift: HUMBER LTD / ENGLAND

    opschrift: THE HUMBER

     













    28-07-2024, 20:11 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L. DEPAS ( B )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    L. Depas  -  Andenne -- Belgique 

    Eventueel ook: DEPAS Depas Henri & E. Namen-Namur



    28-07-2024, 15:55 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    maatschap
    blog.seniorennet.be/maatsch
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sloefke
    blog.seniorennet.be/sloefke

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!