Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • NOORDSTER (NL)
  • VEENO (NL)
  • ADONIS (NL)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BATAVUS (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • VELENZO (NL)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • GOOD’S ( ?)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • SPHINX (FR)
  • L’ARTISAN (Fr)
  • L' IDÉAL (Fr)
  • MOTOBECANE (F)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • SCHÜRHOFF (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • EMS-RAD (D)
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • RIXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • BRILLANT (NL)
  • ALEXANDER (D)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • GUSTAVE RENIER (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • NOORDSTER (NL)
  • VEENO (NL)
  • ADONIS (NL)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BATAVUS (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • VELENZO (NL)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • GOOD’S ( ?)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • SPHINX (FR)
  • L’ARTISAN (Fr)
  • L' IDÉAL (Fr)
  • MOTOBECANE (F)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • SCHÜRHOFF (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • EMS-RAD (D)
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • RIXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • BRILLANT (NL)
  • ALEXANDER (D)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • GUSTAVE RENIER (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    08-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERO CYCLES (INDIA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HERO CYCLES  (INDIA)

    Het bedrijf werd in 1956 opgericht in Ludhiana door de Munjal broers. Ludhiana is de meest bevolkte en grootste stad in de Indiase staat Punjab. In het jaar 1986 won Hero bicycle het Guinness wereldrecord van 's werelds grootste producent van fietsen in de wereld. Het levert een breed scala aan van fietsen voor verschillende doeleinden zoals racen, kinderspeelgoed en  dit in een zowel jongens als meisjes assortiment.



    08-10-2024, 11:08 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIH (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RIH - Nederland

    De fietswinkel annex werkplaats in de Westerstraat te Amsterdam was jarenlang een begrip in de wielerwereld. Voor een op maat gemaakte koersfiets moest je bij RIH in de Jordaan zijn. Illustere kampioenen als Arie van Vliet, Peter Post, Gerrie Knetemann en Leontien van Moorsel behaalden er grote successen mee.

    De wieg van het merk RIH stond op een zolderkamertje in de Tollensstraat, in de Kinkerbuurt. Daar bouwden de wieler gekke broers Willem en Joop Bustraan, bankwerker en pijpfitter bij de Westergasfabriek, in hun vrije tijd als een van de eersten lichtgewicht stalen koersfietsen. De fietsen waren zo populair, dat ze in 1921 RIH oprichtten en een zaak begonnen in de Eerste Boomdwarsstraat.

    Joop was de framebouwer van de twee, hij was op zijn 13de  begonnen in een rijwielhandel. “Uit een ruwe klomp ijzer vijlde ik met de hand tot op de millimeter nauwkeurig een koppelstukje”, vertelde hij aan Het Parool bij zijn 80ste verjaardag in februari 1977. Hij werd in 1921 wielerprof. In de middagpauze maakte hij zijn trainingskilometers, op en neer naar Zandvoort. Na zijn profcarrière was hij 23 jaar gangmaker op de motor van stayers als Aad van Amsterdam, Cor Bleekemolen en Cor Wals.

    De naam RIH staat niet voor Rijwiel Industrie Holland, wat vaak wordt gedacht. Evenmin voor Rotzooi in Huis, zoals de broers onderling voor de gein gebruikten. RIH verwijst naar de gitzwarte Arabische hengst van de romanfiguur Kara ben Nemsi uit de boeken van Karl May. “Die naam had mijn vader Willem bedacht”, zei zoon Wim Bustraan in 1969 tegen de jonge journalist Paul Witteman van dagblad De Tijd. “Als het woord ‘rih’ in het oor van dat paard werd gefluisterd, dan ging het paard er als een orkaan vandoor.”

    Het succes van RIH begon met de tweevoudige zege van Jan Hijzelendoorn, die in 1924 Nederlands baankampioen werd op de sprint en de kilometer. Maar liefst 63 wereldtitels en olympische zeges werden er op een RIH behaald – en niet alleen door Nederlandse renners. Ook de baanploeg van de Sovjet-Unie bestelde in Amsterdam tientallen fietsen. Wim sprak een beetje Russisch, hij was getrouwd met een Russische. Dat had zo zijn voordelen. “Als ik toch in Moskou ben, kan ik meteen mijn schoonfamilie bezoeken.” Net zo trots toonde Wim een dankbrief van een klant die met zijn RIH op en neer naar Singapore was gefietst. Op de lange reis had de man slechts vijf keer een lekke band moeten plakken. Achter al die successen ging echter geen grote fabriek schuil.

    Toen Joop naar de horeca was overgestapt, zette Willem RIH voort met zoon Wim, die de familiezaak overnam in 1948.

    Overspuiten

    De bescheidenheid van Wim Bustraan over het ambacht - "er is niks aan, iedereen zou het kunnen" - werd gelogenstraft door de renners want ze zwoeren bij hun op maat gemaakte fiets uit de Jordaan. Trots was Wim op de anekdote van Cor de Best, die op een trainingsritje een stumperig ronddraaiende wielrenner bijhaalde. Het bleek de grote kampioen Gerrit Schulte te zijn op de fiets van zijn Franse profploeg. "Ik kom er niet op vooruit", verdedigde Schulte zich. Hij mocht later van de ploegleiding op een RIH koersen, weliswaar overspoten in de kleuren en met de naam van het Franse fietsmerk dat de ploeg sponsorde. Het kon Wim aanvankelijk niks schelen: “Iedereen in Amsterdam wist dat hij op een RIH reed.” Er waren veel profwielrenners die een voorkeur hadden voor een RIH fiets boven de merkfiets van hun ploegsponsor. Het overspuiten in dienst van de business werd Wim Bustraan uiteindelijk toch teveel. De maat was vol toen Leijn Loevesijn op een RIH in 1971 de wereldtitel sprint won, terwijl het logo was overgeplakt met het Raleighmerk Castron, zijn sponsor. Bustraan was furieus en begon een rechtszaak. Hij kreeg zijn gelijk van de rechter, al vond hij de  25.000 gulden, schadevergoeding in plaats van de geëiste  200.000 gulden: “wel een beetje teleurstellend”. Eigenlijk was hij het geploeter zat. Hij had leren omgaan met overplakkers, in de hoop dat het ooit tot een samenwerking met een groot merk zou leiden. Maar die was tot zijn onbegrip uitgebleven: “Als ik zie wat er op de markt komt. Fietsen, die ik nog niet maak met mijn handen op mijn rug gebonden en met mijn ogen dicht. Een schande! Maar als ik mijn ontwerpen aanbied is er geen belangstelling voor. Een grote fabriek en mijn modellen, daar is goed geld mee te verdienen,” verhaalde Wim.

    Overname

    Het familiebedrijf ging in 1961 in zee met de Groningse Rijwielfabriek Fongers. Wim Bustraan: “Ze hebben daar grote machines die ik niet kan betalen. Bijvoorbeeld een verstelbare mal. Er zijn wel renners die toch liever een RIH uit de Westerstraat hebben, maar volgens mij is dat een beetje suggestie.” De samenwerking duurde tot de overname van Fongers door het Friese Batavus in 1971. De overname in 1973 door framebouwer Wim van der Kaaij kwam als een bevrijding. De merkrechten werden verkocht aan RIH-Cové in Venlo. Van der Kaaij mocht jaarlijks nog 250 RIH-sportfietsen verkopen. Een opmerkelijk hoog aantal, meer dan ze in de Westerstraat bouwden. Die clausule bleek lang een hindernis voor overname. In 2012 ging de deur definitief in het slot en werd het pand verkocht.

    Oude exemplaren van RIH zijn gewild, rondom het merk hangt er een magische roep. De vraagprijzen zijn waanzinnig. Sommige liefhebbers hebben een RIH als kunst aan de muur hangen.

    Sinds 2013 worden er weer stalen frames op maat gemaakt, in een loods in Amsterdam-Noord.

    Bron: Peter de Brock

    https://onsamsterdam.nl/artikelen/100-jaar-rih

     







    08-10-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VELAMOS (Tsjechoslowakije)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VELAMOS - Tsjechoslowakije

    Velamos was een Tsjechoslowaakse fietsenfabrikant , met hoofdkantoor in Sobotín en een fabriek in Petrov nad Desnou.

    Na de Eerste Wereldoorlog verkochten en repareerden de broers Josef en Gustav Heinz fietsen en motorfietsen in Rapotín.

    De fabriek in Petrov nad Desnou werd pas in 1930 opgericht en is tegenwoordig een deel van de gemeente Sobotín . Ze sloten een overeenkomst met Puch en importeerden onderdelen uit Oostenrijk, waarbij de productie aanzienlijk toenam.

    Op 1 mei 1932 werd het bedrijf geregistreerd als Velamos-Werke Heinz & Co. Fahrradteilefabriken in Zöptau .  In de nieuwe fabriek bedroeg de aanvankelijke productie 30 fietsen per dag, tegen de Tweede Wereldoorlog verhoogde de productie  tot 150 stuks . Tijdens de Eerste Republiek exporteerde Velamos ook naar 18 Europese landen en overzee . Een aanzienlijk aandeel werd vertegenwoordigd door de productie van freewheels en antipedaalremnaven van het Torpedo-type , die een goed exportartikel waren . In 1938 produceerde de Velamos-fabriek 25.000 fietsen.  De productie van fietsen werd onder het protectoraat onderdrukt .

    Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf genationaliseerd als fabriek met Duits kapitaal .  Er vond een centralisatie en eenmaking van het productieprogramma plaats . De nationale onderneming Velamos bestond uit een basisfabriek in Petrov nad Desnou, een fabriek in Loučná nad Desnou met een filiaal in Rejhotice , een fabriek in Zlaté Horá , een fabriek in Náměšt nad Oslavou en een fabriek in Skutč. In de moederfabriek in Petrov nad Desnou werden eind jaren vijftig een compleet nieuwe montagehal en andere productie- en logistieke ruimtes gebouwd.

    Gedurende deze periode investeerde het bedrijf aanzienlijke bedragen om de gezondheid en veiligheid van hun werknemers te waarborgen. De productie van fietsen ging door nadat de Russen de macht over het land hadden overgenomen.

    Op de Tsjechoslowaakse wegen waren vooral lokaal geproduceerde fietsen van de merken Favorit Rokycany , Liberta Mělník , Eska Cheb en Velamos wijdverspreid. De import uit de GOS- landen was niet zo omvangrijk, de meeste Tsjechoslowaakse fietsen waren niet alleen bedoeld voor export naar het Oostblok , maar ook naar westerse landen .  Terwijl Favorit meer sport- en racefietsen produceerde, Eska toeristen- en toerfietsen, specialiseerde het nationale bedrijf Velamos zich vooral in kinderfietsen, maar produceerde ook heren- en damestoerfietsen. Tot de bekendste typen fietsen die door de fabriek in Velamos werden geproduceerd, behoorden de Pionýr 22-fietsen met tweeëntwintig inch wielen, bedoeld voor kinderen, de Lady 26 damestoerfietsen, of de legendarische SOBI 20 met twintig inch wielen en een hoog stuur, bedoeld voor zowel kinderen als volwassenen. Deze fietsen zijn enorm populair geworden vanwege hun robuustheid en eenvoud. In de jaren tachtig speelde Velamos flexibel in op de behoeften van de jeugd en lanceerde de BMX en RMX 20, ontworpen voor de BMX- sport.  Velamos Sobotín produceerde ook fietsonderdelen die door andere bedrijven werden gebruikt, zoals naven en antipedaalremmen voor Eska-fietsen. Velamos-wielen gebruikten ook componenten van andere bedrijven, bijvoorbeeld de Favorit -velgremmen .

    Na de novemberrevolutie werd de productie voortgezet. Er zijn pogingen gedaan om de productie te moderniseren, dat met behulp van geïmporteerde componenten, vooral uit Azië . In 1993 produceerde Velamos 250.000 fietsen per jaar  en was daarmee de grootste Tsjechische fabrikant. In de tweede helft van de jaren negentig kampte de naamloze vennootschap Velamos echter lange tijd met verkoop- en financiële problemen. In 1998 eindigde het management met een verlies van 20 miljoen kronen. In hetzelfde jaar produceerde Velamos ongeveer 100.000 fietsen en exporteerde het grootste deel van de productie voornamelijk naar West-Europese markten.  Op 22 februari 2002 werd het bedrijf failliet verklaard door de regionale rechtbank in Ostrava . Volgens de jaarrekening heeft de onderneming in ieder geval sinds 2012 geen enkele activiteit uitgeoefend.

    In 2016 hervatte het bedrijf 4freetime group ( eigenaren Michal Homola en Jiří Kuchař) de productie van de legendarische SOBI 20- fiets .  Vanaf eind 2016 waren de fietsen al te koop. Ook de productie van accessoires voor de stad werd voorbereid. De meeste componenten werden vervaardigd in Tsjechië. Er werd ook gewerkt aan een opvouwbare versie, waarvoor het bedrijf een crowdfunding-campagne startte, deze was echter niet succesvol.

    Tegen 2023 zouden SOBI 20 fietsen alleen nog maar in kleine series en op bestelling geproduceerd worden. Er is ook een opvouwbare versie verkrijgbaar. De productie vindt plaats in Slowakije , de fabrikant is Jiří Salivar.  De meeste onderdelen zijn nog steeds afkomstig uit de binnenlandse productie, sommige onderdelen worden bijvoorbeeld geleverd door de Tsjechische fabrikant van driewielers voor volwassenen LOPED - tříkolky s.r.o.







    08-10-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    07-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPORTEX (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sportex -- Amsterdam -- Nederland



    07-10-2024, 16:27 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMMELLE (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EMMELLE ---Groot-Brittannië

    Een stukje geschiedenis van Emmelle (blijkbaar Italiaans voor ML)

    John Moore, voorzitter van Moore Large of Derby UK, voormalig voorzitter van de Centenary Club van de fietsindustrie en een langdurig lid van de Pickwick Bicycle Club, John Moore was een fietsenverkoper voordat hij zich richtte op distributie en groothandel.

    Moore Large werd in 1974 opgericht door Moore. Moores vader had in 1949 de eerste fietsenwinkel van het gezin geopend. Moore Large werd een van de eerste nationale groothandels die rechtstreeks aan de detailhandel verkocht. Destijds waren groothandels in de fietsenhandel regionaal in het VK en kochten ze van importeurs. Moore Large werd in 1976 benoemd tot Britse distributeur voor Kenda Tyres, een distributierelatie die is voortgezet. Moore Large voegde in 1986 fietsen toe aan de producten van het bedrijf, waaronder de lancering van het huismerk Emmelle (een versie van ML, van Moore Large). De huidige directeur van het bedrijf is Nigel Moore, de zoon van John Moore.

    Emmelle leidde eind jaren 80 ook een Tour de France-team (Emmelle-MBK). Over het algemeen heeft het bedrijf een goede reputatie; sommige fietsen, zelfs in het BMX-assortiment, zijn voorzien van hoogwaardige onderdelen.



    07-10-2024, 16:20 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANIEL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MANIEL – België

    Dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Maniel. Het bovenste aanzetstuk, met gat voor een hechtpin, van het koperen plaatje wordt geflankeerd door een vleugelmotief. Bovenaan bevat het plaatje een wit tekstkader met een opschrift, dat in blauwe letters de merknaam toont. Centraal staat er op een lichtblauwe achtergrond een gevleugeld en gekroond wiel afgebeeld. De kroon heeft rode accenten en het wiel heeft op het centrale punt een rode kleur. In de linker- en rechter benedenhoek van de achtergrond bevindt er zich een lauwertakmotief. Uiterst onderaan het plaatje is er een rood tekstkader aangebracht met een opschrift in witte letters, dat verwijst naar een serie van het merk. Net als bovenaan wordt het onderste aanzetstuk van het plaatje geflankeerd door een vleugelmotief.

    hoogte: 6.5 cm

    breedte: 3 cm

    diepte: 1.1 cm

    materiaal: koper

    opschrift: MANIEL

    opschrift: SPORT                                                       INFO: KOERS. Museum van de Wielersport



    07-10-2024, 16:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LION ROYALE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LION ROYALE (B)

    LION ROYALE -  MAMPAEY  H.  --  St. AMANDS – België



    07-10-2024, 16:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAEDER (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LAEDER (B)

    CYCLES LEADER  ..........  Flobecq / Vloesberg  België



    07-10-2024, 16:10 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELIZAL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elizal - België 



    07-10-2024, 16:03 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ORION (NL)

    ORION --- Nederland

    Hendrik Luten (1892 – 1964) was een boerenzoon uit Halfweg (gemeente Staphorst). Hij ging in de leer bij een plaatselijke smid en vestigde zich later in Utrecht als rijwiel- en motorhandelaar. Volgens de overlevering was dat begin de jaren '30, maar zijn naam duikt in de Utrechtse adresboeken ook al één keer eerder op: in 1922 als rijwielhandelaar aan de Herenweg 73.

    Op het Jansveld 45 dreef Luten in de jaren '30 zijn rijwiel- en motorhandel "Centraal" en verhuisde daarmee na enkele jaren naar de Vinkenburgstraat. Luten verkocht Engelse Matchless-motoren en Tsjechische CZ-motoren die hij allebei van dezelfde importeur in Hilversum betrok. Welk fietsmerken hij voerde is niet bekend, maar wel dat hij op verzoek ook zelf complete fietsen bouwde, inclusief het maken van een eigen frame. Nog voor de oorlog verplaatste Luten zijn zaak naar de Voorstraat. In 1940 werd zijn voorraad motorrijwielen opgevorderd door het Nederlandse leger. In ruil daarvoor kreeg hij een bewijs dat hij recht op een vergoeding had, maar dat bleek uiteindelijk waardeloos. Luten's zaak ging als gevolg van deze vordering failliet.

    Na de bevrijding startte Luten zijn motorhandel weer op, aanvankelijk met tweedehands motoren. Toen hij kort daarna met zijn gezin op de Van Asch van Wijckskade ging wonen, vestigde hij zijn zaak in een vlakbij gelegen pand aan de 1e Achterstraat nr. 9.

    In de jaren '50 verkocht Luten voor zover bekend geen motorfietsen meer maar alleen zijn eigen fietsmerk "Orion". Hij voerde deze merknaam al voor de oorlog. Voor de bekende A-merken zoals Gazelle, Fongers enz. konden klanten niet bij rijwielhandel Orion terecht, want Luten weigerde om zich bij het landelijke rijwielkartel CBR aan te sluiten, wat wel een voorwaarde was om fietsen en onderdelen van de bekende merken geleverd te krijgen. De Orion-rijwielen waren een goedkoper alternatief voor klanten die vooral op de prijs letten.

    Luten kocht de nodige frames bij framebouwer Vreeken & Bijl uit Assendelft bij Amsterdam. Ook de onderdelen kwamen veelal van bij Amsterdamse grossiers vandaan, hoewel dat officieel niet mocht van het CBR. Soms kocht Luten in Utrecht bij grossier Van Pommeren op de Lijnmarkt, die had ook merkartikelen zoals Torpedo-remnaven voor een gunstige prijs.

    Luten verkocht volgens de overlevering vrij veel Orion-fietsen. De frames werden door een handvol monteurs afgemonteerd, kinderfietsen werden als merkloze fietsen compleet ingekocht en van een transfer in plaats van een merkplaatje voorzien. De montage gebeurde in een pakhuis in dezelfde straat waar de winkel zat, een paar huizen verderop. Naast de monteurs werkte ook een van Luten's vijf zonen een aantal jaren in de zaak mee, maar hij koos uiteindelijk net als zijn broers voor een ander beroep.

    Omstreeks 1960 verkocht Luten zijn zaak omdat hij al bijna 70 was en geen opvolger had. De rijwielhandel werd overgenomen door Jan Arbeider, die de winkel tot het begin van deze eeuw voortzette.

    Met dank aan dhr. J. Luten voor de informatie.

    Copyright by Herbert Kuner, © 2008 ... 2024

    http://www.rijwiel.net/utrecht/utrluten.htm

     







    07-10-2024, 15:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUMBO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    JUMBO -- Rijwielfabriek Amsterdam -- Nederland



    07-10-2024, 15:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.N.A. (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.N.A. Amsterdam -- Nederland



    07-10-2024, 15:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYRUS (NL)

    Rijwielfabriek Cyrus - Nederland

    Cyrus is een Nederlands merk van fietsen, bromfietsen en lichte motorfietsen die werden geproduceerd in de NV Rijwiel- en motorrijwielenfabriek Cyrus, Venlo.

    Jacques Franssen produceerde vanaf ca. 1884 rijwielen in Tegelen, maar rond 1898 verhuisde zijn bedrijf naar Venlo. Vanaf 1913 kwamen zijn zonen Pierre en Willy in het bedrijf.

    Er werden toen Cyrus-, Valuas- en Excellent-fietsen geproduceerd. In 1921 bouwde Franssen een prototype van een gemotoriseerde fiets met een Snob-viertaktmotor, maar pas in de jaren dertig ging Cyrus ook lichte (onder de zestig-) motorfietsjes en fietsen met hulpmotor maken. Deze fietsen met hulpmotor zouden eigenlijk steeds in het programma blijven.

    Rond 1955 maakte men ook scooters. Vanaf die tijd kwamen er ook echte brommers die nog even voorzien werden van Victoria-blokken die al snel werden vervangen door Zündapp- en Sachs-exemplaren. In 1961 ging Cyrus samenwerken met Empo uit Vorden, om daardoor wat meer marktaandeel in het Noorden van het land te krijgen. Cyrus-modellen kregen zodoende Empo-stickers.

    Midden jaren zestig leverde Cyrus 50- 80- en 100 cc-modellen die vooral goed verkocht werden in de Verenigde Staten, Canada en Syrië. Cyrus sloot in 1985 de deuren.







    07-10-2024, 15:36 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BANDENKONING (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bandenkoning-- Amsterdam -- Nederland



    07-10-2024, 15:32 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B.S.A. TRADE MARK ( B & F)

    BSA Trade Mark   (B & Fr)  

    BSA, Trade Mark           Holz, J.   Brussel  1903-03-14

    Tijdens het eerste decennium van de 20e eeuw verkocht BSA frames en fittingen via de handel aan fietsagenten die hun eigen transfers konden toevoegen voor wederverkoop aan het publiek. Zo'n fiets wordt nu algemeen beschreven als een BSA Fittings Machine . Als de fiets een BSA-frame bevatte en door BSA zelf was geassembleerd, kon deze worden uitgerust met een BSA Piled Arms- transfer. Als alle componenten BSA waren behalve het frame, zou deze een transfer kunnen hebben (gemonteerd op de bovenkant van de zitbuis) met de tekst: 'Gegarandeerd gebouwd met een set BSA-fittingen.'BSA Fittings vertegenwoordigden een zeer belangrijk onderdeel van de fietsgeschiedenis, dit vanwege hun hoge standaard en perfecte standaardisatie. In feite hanteerde BSA bij het bewerken van fietsonderdelen dezelfde hoge normen als bij de wapenproductie.

    Voor fietsenbouwers in het buitenland was dit een ideale regeling, vooral omdat onderdelen goedkoper te importeren waren dan complete machines. In feite heeft BSA Fittings een complete revolutie teweeggebracht in de fietsenhandel. Dankzij de fittingen konden fietsfabrikanten een eindeloos aanbod van op maat gemaakte fietsen aan hun klanten leveren:

    'Als gevolg hiervan nam de import van complete fietsen geleidelijk af, totdat deze uiteindelijk helemaal verdween, en, in omgekeerde verhouding, werden de naam BSA en het handelsmerk van de Three Piled Rifles erkend als het kwaliteitskenmerk, zoals toegepast op fietsen . Niets beters was gewenst, niets zo goeds was verkrijgbaar, en vandaag de dag staat de lokaal gebouwde BSA-machine oppermachtig als de enige fiets die echt de moeite waard is om te hebben voor Australische omstandigheden.'* Je kunt de BSA-fittingen op de hieronder afgebeelde machine bekijken bij Lewis Cycle en Motor Works in McHenry St Adelaide, rond 1904. (Foto met dank aan Leon Mitchell**).

    Afgezien van Spring-Frame-modellen, maakte BSA in die tijd geen complete fietsen voor het publiek. Als een lid van het publiek een BSA-machine wilde, bestelde hij een frame bij een lokale leverancier en liet het voorzien van BSA-componenten. In de catalogus van 1903 adviseerde BSA:

    Opgemerkt moet worden dat wij geen complete fietsen maken; maar als een fietser moeite heeft een fabrikant te vinden die zijn specificatie van BSA-fittingen accepteert, geven wij u graag het adres van een betrouwbare fabrikant in welk district dan ook.

    BSA hervatte in 1910 de directe verkoop van complete fietsen.

    https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1900-bsa-fittings-catalogue-french/?tax=tour&tid=64a









    07-10-2024, 15:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALTRA (NL)

    ALTRA - Nederland







    07-10-2024, 13:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    03-10-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROBERTA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROBERTA (B)

    Roberta  , cycles Super Luxe  

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.



    03-10-2024, 17:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UNIVERS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    UNIVERS .......... dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.



    03-10-2024, 17:34 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARIS SPORT (F)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PARIS SPORT  ----   Frankrijk

    MOGELIJKS:  Paris Sport  , Cycles - Seine



    03-10-2024, 17:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ?



    03-10-2024, 17:20 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jean1951
    blog.seniorennet.be/jean195
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Van den Hondel (Ronald )
        op GERBERTHON (Nl)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Goedemiddag (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fotoparadijs
    blog.seniorennet.be/fotopar
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!