Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • PATRIA (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BRILLANT (NL)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • RITA SPORT (B)
  • GUSTAVE RENIER (B)
  • LA MEUSE (B)
  • LA MARNE (B)
  • ORlON (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • DODSUN (Taiwan)
  • SUPERIOR ( ? )
  • ESSEX (?)
  • ALPINA (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • LADY (?)
  • PETIT BRETON (Fr)
  • REXOR (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • LA ROULANTE (Fr)
  • FAVOR (Fr)
  • DILECTA (Fr)
  • FANTON (Fr)
  • AUSONIA (Fr)
  • AUMON (Fr)
  • EYLLÉ (Fr)
  • JOS (Fr)
  • RIJA (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • WILLER (?)
  • DIDIER (LUX)
  • MYLORD (B)
  • LA BELGIQUE R.W.M (B)
  • J.NIHOUL (B)
  • ESMANNE (B)
  • CHAMPION (B)
  • CADU (B)
  • ANGLO-AMERICAIN CYCLES (B)
  • BENGALI (B)
  • ARTHUR MALEZSEWSKI (B)
  • NAP ( ?)
  • SABENA (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SPRINT (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • BARNUM (B)
  • SPATBORDPLAATJES
  • ?
  • L' HIRONDELLE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • SUPERIA (B)
  • LA PERLE (B)
  • RADIUM (B)
  • NORTA (B)
  • PRASO (B)
  • SALTOR (B)
  • DIAMOND (B)
  • VAN HAUWAERT (B)
  • St. KRISTOFFEL (B)
  • RAKAM (B)
  • ROAL (B)
  • SPECIALE (B)
  • SALVATOR (B)
  • THE DURA (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • RADAR (B)
  • THORIA (B)
  • SHOGUN (Japan)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • CYCLE GARANTI (?)
  • RUDGE (GB)
  • ZURLA (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • GOMO (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • GRONIA (?)
  • ROYAL EPAKO (B)
  • BATO (NL)
  • ROYAL MODEL DE LUXE (Nl)
  • RIJNSTROOM (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • GERMI (Nl)
  • BALAKO (Nl)
  • MÖVE (D)
  • EMS-RAD (D)
  • LEGNANO (ITALIË)
  • RED-CAT (?)
  • ETOILE ROUGE (?)
  • GILLY (?)
  • PIERCE-ARROW (USA)
  • VÉGA (Fr)
  • SIMON (Fr)
  • SAVER (Fr)
  • NEW-GUITOR (Fr)
  • LEAK-REAM (Fr)
  • BERTRAND (Fr)
  • LA RAPIDA (Fr)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • RIK VAN LOOY (B)
  • LA REINE (B)
  • PAOLA (B)
  • PALMER (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VAN GAVER (B)
  • ROYAL RENTY (B)
  • BALMORAL (B)
  • BELGICA (B)
  • D.L (B)
  • P. DE WEERDT (B)
  • SPARTA (NL)
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • EDITH (B)
  • LA NEVA (B)
  • SERCU (B)
  • GORIS (NL)
  • SULTANI ROYAL (?)
  • ECUREUIL (?)
  • CGM (?)
  • JOHNY SPORT (B)
  • T.S.A. (B)
  • THE RADNOR (B)
  • NEVEN (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • PATRIA (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BRILLANT (NL)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • RITA SPORT (B)
  • GUSTAVE RENIER (B)
  • LA MEUSE (B)
  • LA MARNE (B)
  • ORlON (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • DODSUN (Taiwan)
  • SUPERIOR ( ? )
  • ESSEX (?)
  • ALPINA (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • LADY (?)
  • PETIT BRETON (Fr)
  • REXOR (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • LA ROULANTE (Fr)
  • FAVOR (Fr)
  • DILECTA (Fr)
  • FANTON (Fr)
  • AUSONIA (Fr)
  • AUMON (Fr)
  • EYLLÉ (Fr)
  • JOS (Fr)
  • RIJA (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • WILLER (?)
  • DIDIER (LUX)
  • MYLORD (B)
  • LA BELGIQUE R.W.M (B)
  • J.NIHOUL (B)
  • ESMANNE (B)
  • CHAMPION (B)
  • CADU (B)
  • ANGLO-AMERICAIN CYCLES (B)
  • BENGALI (B)
  • ARTHUR MALEZSEWSKI (B)
  • NAP ( ?)
  • SABENA (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SPRINT (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • BARNUM (B)
  • SPATBORDPLAATJES
  • ?
  • L' HIRONDELLE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • SUPERIA (B)
  • LA PERLE (B)
  • RADIUM (B)
  • NORTA (B)
  • PRASO (B)
  • SALTOR (B)
  • DIAMOND (B)
  • VAN HAUWAERT (B)
  • St. KRISTOFFEL (B)
  • RAKAM (B)
  • ROAL (B)
  • SPECIALE (B)
  • SALVATOR (B)
  • THE DURA (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • RADAR (B)
  • THORIA (B)
  • SHOGUN (Japan)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • CYCLE GARANTI (?)
  • RUDGE (GB)
  • ZURLA (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • GOMO (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • GRONIA (?)
  • ROYAL EPAKO (B)
  • BATO (NL)
  • ROYAL MODEL DE LUXE (Nl)
  • RIJNSTROOM (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • GERMI (Nl)
  • BALAKO (Nl)
  • MÖVE (D)
  • EMS-RAD (D)
  • LEGNANO (ITALIË)
  • RED-CAT (?)
  • ETOILE ROUGE (?)
  • GILLY (?)
  • PIERCE-ARROW (USA)
  • VÉGA (Fr)
  • SIMON (Fr)
  • SAVER (Fr)
  • NEW-GUITOR (Fr)
  • LEAK-REAM (Fr)
  • BERTRAND (Fr)
  • LA RAPIDA (Fr)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • RIK VAN LOOY (B)
  • LA REINE (B)
  • PAOLA (B)
  • PALMER (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VAN GAVER (B)
  • ROYAL RENTY (B)
  • BALMORAL (B)
  • BELGICA (B)
  • D.L (B)
  • P. DE WEERDT (B)
  • SPARTA (NL)
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • EDITH (B)
  • LA NEVA (B)
  • SERCU (B)
  • GORIS (NL)
  • SULTANI ROYAL (?)
  • ECUREUIL (?)
  • CGM (?)
  • JOHNY SPORT (B)
  • T.S.A. (B)
  • THE RADNOR (B)
  • NEVEN (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    16-01-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GROOTE LEEUW (B)

    GROOTE LEEUW (B)

    GROOTE LEEUW ---Schotte, Camiel, later zoon David -----Strijpen (Zottegem )---- België

    De Groote Leeuw was een Belgisch fietsenmerk dat in 1903 werd opgericht door Camiel Schotte (Steenhuize-Wijnhuize, 4 juli 1854 - Zottegem, 27 augustus 1922).







    16-01-2025, 14:55 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M. HUBEAU (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    M. HUBEAU (B)

    Cycle M. HUBEAU -------MONCEAU S/S------- Belgique/België

    Monceau-sur-Sambre is een dorp in de Belgische provincie Henegouwen en een deelgemeente van de Waalse stad Charleroi.

    Monceau-sur-Sambre (en wallon local : Li Moncha-so-Sambe, ou encore en wallon standardisé : Moncea-so-Sambe) est une section de la ville belge de Charleroi située en Région wallonne dans la province de Hainaut.



    16-01-2025, 14:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WARNANT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WARNANT (B)

    Cycles WARNANT ---------- Huy/Hoei ------Belgique/België



    16-01-2025, 14:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EM. FONTAINE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    EM. FONTAINE --- Huy/Hoei -----Belgique/België



    16-01-2025, 14:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOUDLOPER (Nl)

    WOUDLOPER --- Gorredijk ---- Nederland







    16-01-2025, 14:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORSA (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CORSA  B.O.Z. ---- Nederland



    16-01-2025, 14:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERCULES (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HERCULES (Nl)

    HERCULES  ------ K. MAJOLIE  ---------- DEN HELDER ------Nederland



    16-01-2025, 14:29 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    15-01-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEMPESTAS (D)

    TEMPESTAS (D)

    TEMPESTAS –Bielefeld/ Backnang -----Duitsland.

    Van1925 tot 1929 Kaselowsky GMBH Fahrradfabrik Bielefeld voordien HWCo.

    In 1930 naar Hahn.

    Bron: Frank Papperitz

    ( Backnang is een Große Kreisstadt in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg, gelegen in het Rems-Murr-Kreis .)

     







    15-01-2025, 11:50 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARSENAL (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ARSENAL (D)

    ARSENAL -- A. & W. BOHNE -- BIELEFELD --  DUITSLAND



    15-01-2025, 11:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRILLANT (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRILLANT  -  Bielefeld – Duitsland



    15-01-2025, 11:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STANDARD (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STANDARD --- Bielefeld --- Duitsland



    15-01-2025, 11:28 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELLERDIEK (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WELLERDIEK - Brackwede-Bielefeld - Duitsland

    Gefabriceerd door Erwin & Paul Wellerdiek uit Brackwede-Bielefeld. Ze bouwden al fietsen sinds de jaren 20, men denkt dat het bedrijf in 1927 werd opgericht. Hun poging om de motorfietsproductie op te voeren werd door de nationaalsocialisten stopgezet. Na de oorlog bouwden ze aantrekkelijke bromfietsen, beginnend in de vroege jaren 1950, en het bedrijf bleef in de motorfietshandel actief tot in de jaren 1970.



    15-01-2025, 11:25 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONDOR (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CONDOR - Bielefeld --Duitsland



    15-01-2025, 11:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DÜRKOPP (D)

    DÜRKOPP  (D)

    DÜRKOPP -----Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf is vernoemd naar een van de oprichters, Nikolaus Dürkopp , en het naaimachinemerk Adler, dat aanvankelijk werd gerund door Koch & Co. en vanaf 1920 door Kochs Adler Nähmaschinen Werke AG . Dürkopp Adler AG ontstond uit de fusie van de bedrijven in Bielefeld. Het merk Adler is ook bekend van de Frankfurter Adlerwerke , een fabrikant van voertuigen en kantoormachines, wat af en toe tot verwarring leidt.

    Dürkopp had zijn eerste naaimachine al in 1861 ontworpen en op 22 oktober 1867 richtte hij samen met Schmidt zijn eigen bedrijf op onder de naam Dürkopp & Schmidt. De eerste bedrijfslocatie was een loods aan de Alter Markt 5 in Bielefeld. In 1868 verhuisde het bedrijf naar een pand aan de Alter Markt 3 b. Nadat Schmidt het bedrijf in 1876 verliet, werd het bedrijf gewijzigd in Dürkopp & Co.

    In de jaren tachtig van de negentiende eeuw waren er economische moeilijkheden en Nikolaus Dürkopp zocht naar nieuwe afzetmarkten. Dürkopp was een van de eerste Duitse bedrijven die begon met de massaproductie van fietsen. Dit voorbeeld werd al snel gevolgd door Koch & Co. en anderen. In Bielefeld ontwikkelde zich een nieuwe, succesvolle economische sector. In 1889 werd het bedrijf omgezet in “Bielefelder Maschinenfabrik AG, voorheen Dürkopp & Co.” en genoteerd met een aandelenkapitaal van 2.250.000  goudmarken . In 1892 had Dürkopp 1.665 mensen in dienst. In 1894 begon de productie van motorvoertuigen. Vanaf 1895  had Dürkopp aandelen in de Stiermarkse fietsenfabriek van Johann Puch en Co in Graz , Oostenrijk . In mei 1896 was er een staking in de fabriek  van Bielefeld. In 1908 werd de Stiermarken-Werke volledig overgenomen en omgedoopt en voortgezet Styira-Dürkopp-Werke A.-G. In 1897  hadden ze  al ruzie gehad met de oprichter, Johann Puch , waarop hij de Puch-Werke oprichtte.

    Eerste Wereldoorlog

    Tot de Eerste Wereldoorlog werd in Bielefeld de productie van bedrijfsvoertuigen uitgebreid, later werd er overgeschakeld op voertuigen die belangrijk waren voor de oorlogsinspanning en ander oorlogsmaterieel. In 1906 had Dürkopp zijn eerste vrachtwagen met cardanaandrijving geïntroduceerd en Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er vrachtwagens met een laadvermogen van drie tot vijf ton geproduceerd en die zouden ook na het einde van de oorlog in productie blijven. Er werden ook militaire fietsen vervaardigd.

    Na het overlijden van de oprichter van het bedrijf op 25 juni 1918 ging het bedrijf verder onder de naam Dürkoppwerke AG,  het werd voortgezet door zijn zoon Paul Dürkopp.

    Naast auto's werden er na de Eerste Wereldoorlog ook vrachtwagens gebouwd in de vestiging Berlijn - Reinickendorf, de voormalige fabriek van Oryx Motorenwerke AG aan Colony Street. Vanwege het lage aantal geproduceerde voertuigen kon er echter niet voldoende winst geboekt worden. De autosectie werd ondersteund door de winsten uit de productie van fietsen en naaimachines. Daarom werd ten gunste van andere productietakken de autobouw in 1927 verlaten en de vrachtwagenbouw in 1929, dat was  een gevolg van de mondiale economische crisis. Stiermarken-Dürkopp-Werke A.-G. werd in 1927 overgenomen door Steyr-Werke. In 1930 bleef de productie van naaimachines afnemen en werd deze overgenomen door Kochs Adler. Het personeelsbestand van Dürkopp kromp daardoor tot 700 medewerkers.

    Vanaf 1885 bouwde Dürkopp fietsen in Bielefeld. De fietsen met cardanaandrijving , die vanaf de jaren 1910 werden gebouwd en verkocht onder de naam “Dürkopp Kettenlos”, werden destijds als nieuw en vooruitstrevend beschouwd. Samen met Stiermarken-Werke en Johann Puch werden in Graz fietsen vervaardigd totdat Dürkopp in 1908 de fabriek in Oostenrijk volledig overnam.  In 1930 nam de wielerploeg Dürkopp voor het eerst deel aan de races van de Industriële ronde voor het Professionele Wielrennen (Ibus), waarbij vijf van de grootste fietsenfabrieken waren aangesloten: Brennabor , Diamant , Opel , Dürkopp en Mifa . De successenlijst van Dürkopp was ongekend, en zo gebeurde het dat een Duitse seriefiets na verschillende etappezeges de eerste Ronde van Duitsland won,  de seriefiets was het Dürkopp-model “Diana 215”. De renners die streden voor de Dürkopp-stal waren onder meer: Unger, Arndt, Nitzschke, Renold, Günther, Hertwig, Geyer, Bulla, Gottwald, Sieronski, Klass, Buse, Korge, M. Kohl, de manager was Dobbrack. De reeks successen van het Dürkopp-koersteam leidde tot de reclameslogan: wie Dürkopp pakt, wint zeker.

    Wapenproductie tijdens het nationaalsocialisme 1933–1945.

    De Dürkoppwerke was al in een vroeg stadium betrokken bij de wapenproductie voor de herbewapening van de  Duitse Wehrmacht (leger), en halverwege de jaren dertig groeide het personeelsbestand weer tot meer dan 2.000 mensen. Ze produceerden allerlei onderdelen voor wapens en vliegtuigen. Door de opleving vanaf 1933, dankzij de wapenproductie, maakte het bedrijf vanaf 1934 weer winst. In 1933 werd in Künsebeck bij Halle (Westfalen) een bij fabriek opgericht voor wapenproductie en een bedrijf met meer dan 2.000 banen. In hetzelfde jaar nam de familie Barthel (commercieel raadslid Hermann Barthel) de meerderheid van de aandelen over. Dürkopp kreeg  moderne machines om de wapenproductie op te drijven. De nationaalsocialisten benoemden Dürkopp-bestuurslid Wulfert tot militair-economisch leider . In 1941 noemde het Duitse Arbeidsfront de Dürkoppwerke een nationaalsocialistisch modelbedrijf. In 1943 werden ze erkend als een militair modelbedrijf. Soms had Dürkopp meer dan 3.000 dwangarbeiders (zogenaamde buitenlandse arbeiders, inclusief vrouwen) en krijgsgevangenen in dienst , voornamelijk uit de Sovjet-Unie. In 1944 was Dürkopp de belangrijkste producent van Wälzlagern voor Duitse tanks.

    Tijdens zware bombardementen op Bielefeld in 1944 werd het bedrijf verwoest en werd het op 31 maart 1945 gesloten. Na het einde van de oorlog werd het fabriekscomplex herbouwd, dat werd  ondersteund door Georg Barthel.

    Tijdens het nazitijdperk waren er binnen de arbeiderspopulatie verschillende oppositionele bedrijfsgroepen die naar de zogenaamde vijandige radio-omroepen luisterden en deze bespraken. Deze werden zonder pardon door de directie van Dürkopp aan de rechterlijke macht overgeleverd. In augustus 1944 kwam het Volksgerechtshof in Bielefeld gedurende drie weken bijeen. Tijdens het schijnproces hield Dr. Crone, de toenmalige vicepresident van de Volksrechtbank, een toespraak die de werknemers op het bedrijfsterrein moest bang maken. Veertien leden van de bedrijfsgroep werden ter dood veroordeeld en op 15 en 22 september 1944 in Dortmund geëxecuteerd, ze werden begraven in een hoek van de begraafplaats. Na de oorlog werden de lichamen van Otto Appelfelder, Paul Brockmann, Otto Giesselmann, Gustav Höcker, Hermann Kleinewächter, Gustav Koch, Gustav Milse, Bernhard Putjenter, Rudolf Sauer, Hermann Wörmann, Friedrich Wolgast, Bernhard Zawacki naar Bielefeld overgebracht en Heiko Ploeger werd naar Herford overgebracht. In Bielefeld werd op het Sennefriedhof een gedenkplaat opgericht voor deze  moedige tegenstanders van het Hitlerregime.

    Na de Tweede Wereldoorlog beperkte de Dürkoppwerke zich vooral tot de productgebieden industriële naaimachines, fietsen en transportsystemen. In 1949 werd de productie van gemotoriseerde tweewielers hervat en voortgezet tot 1961.

    In 1962 werd de meerderheid van de aandelen in Dürkoppwerke Aktiengesellschaft (1889–1967) overgenomen door FAG Kugelfischer AG . In 1967, het jaar van het 100-jarig jubileum van Dürkoppwerke, werd het bedrijf omgezet in een naamloze vennootschap . Het was een Duitse fabrikant van naaimachines, fietsen, motorfietsen, auto's, transportsystemen en kogellagers, gevestigd in Bielefeld. In 1987 nam FAG ook het meerderheidsbelang in Kochs Adler AG over. De twee naaimachinefabrieken fuseerden in 1990 tot het huidige Dürkopp Adler AG, gevestigd in Bielefeld- Oldentrup . In 2002 werd FAG overgenomen door de INA Holding . Daarna zou Dürkopp Adler relatief snel verkocht worden; De onderhandelingen sleepten zich echter voort. Medio 2005 kocht het Chinese bedrijf SGSB Group (voorheen “ShangGong”) het aandelenpakket van FAG. De nieuwe hoofdeigenaren namen 94,98% van de aandelen over. In 2010 werd de afdeling magazijnlogistiek en automatisering afgesplitst en verkocht aan het Oostenrijkse Knapp AG als Dürkopp Fördertechnik GmbH .

    Op 20 maart 2018 keurde een buitengewone algemene vergadering van Dürkopp Adler AG de overdracht goed van de aandelen van de minderheidsaandeelhouders aan de hoofdaandeelhouder, DAP Industrial AG, gevestigd in Bielefeld. DAP Industrial AG is een 100% dochteronderneming van ShangGong Group Co., Ltd. gevestigd in Shanghai, Volksrepubliek China.

     

    Fietsen onder de naam Dürkopp werden tot 2006 geproduceerd en verkocht door het Saxon Biria AG .

     



















    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GÖRICKE (D)

    GÖRICKE (D)

    GÖRICKE  -- Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf dat in 1874 door August Göricke werd opgericht en later Göricke-Werke Nippel & Co. zou worden, bouwde een fabriek in de stad Bielefeld (Duitsland) en werd bekend om zijn hoogwaardige fietsen en motorfietse. Het was een van de belangrijkste Duitse fietsenfabrikanten in Bielefeld.

    Fietsen werden er geproduceerd sinds 1895. In 1899 werd de naam veranderd in Bielefelder Maschinen- und Fahrradwerke AG, August Göricke. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen vervaardigd. Tussen 1903 en 1912 bouwden ze motorfietsen, driewielers en voorwagens met eencilinder- en v-twinmotoren. Motorfietsen uit 1903 waren uitgerust met Antoine-motoren van 2½ en 3 pk, en vanaf 1908 werden commerciële driewielers uitgerust met Fafnir V-twins van 425 cc.

    Tussen 1906 en 1908 vervaardigde het bedrijf ook driewielige auto's. Technisch gezien was het een motorfiets met aanhanger, waardoor het een tricar was . De passagiersstoel voorin bevond zich tussen de twee wielen.

    In 1921 werd de naam veranderd in Görickewerke AG.

    In 1924  namen ze het Fabula- concern over en bouwden versies van die motorfiets.

    Een jaar na het faillissement, in 1929, kocht een Duits-Nederlands consortium NVTE (Naam Looze Vennootschap tot Exploitatieder Göricke Fabrieken) het bedrijf, dat toen opereerde als GmbH.

    Tussen 1933 en 1939 produceerden ze uitsluitend lichte forensenmotoren, waarbij de nadruk lag op de fietsenmarkt.

    In oktober 1941, na de fusie met Maschinen- und Apparatebau Erich Nippel, werd de naam veranderd in Göricke-Fahrrad- und Maschinenfabrik, Nippel & Co.

    1949-1960: bouwden ze motorfietsen met tweetakt ILO- en Sachs-motoren tot 197cc. Sommige van de machines met ILO-motoren werden mogelijks omgedoopt door het Zweedse Monark- concern.

    In 1950 werden vrachtdriewielers met een enkel achterwiel en een laadbak aan de voorkant vervaardigdZe produceerden deze transport dreirad (driewielers) met Sachs 50cc- en 97cc-motoren tot 1959.

    Nadat Göricke in 1964 de krachten had gebundeld met Pantherwerke AG (Löhne), bleef het bedrijf tot 1983 fietsen bouwen.

     









    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BIELEFELD - Duitsland

    BIELEFELD - Duitsland

    Toen Bielefeld nog een echte fietsstad was!

    Hoe? Bielefeld moet een fietsstad zijn? Helemaal gelijk. Tuurlijk, tegenwoordig kun je de stad aan het Teutoburgerwoud niet per se fietsvriendelijk noemen. De stad en de fiets hebben echter een grote gemeenschappelijke geschiedenis, die nu al meer dan 120 jaar duurt. En zelfs vandaag de dag zijn er hier fervente fans van de tweewielers. Als je in Westfalen het woord "fietsstad" leest, denk je meteen aan deze fiets minnende kathedraalstad met een promenade en een belangrijke markt. Wat echter weinig mensen weten, is dat Bielefeld een grote rol speelt in de geschiedenis van de tweewielerindustrie en het fietsen.

    De fietsindustrie kende een lange traditie in Bielefeld. Sinds 1885 werden hier ruim 20 miljoen fietsen en frames gebouwd. Dit succesverhaal begon als onderdeel van de industriële ontwikkeling van de stad aan het einde van de 19e eeuw, toen talloze bedrijven hun assortiment uitbreidden met de productie van fietsen.

    Het eerste Bielefeld-rapport dat fietsgeschiedenis schrijft dateert uit 1870, de ‘Westfälische Zeitung’, de voorloper van de Neue Westfälische, deed verslag van een toen bijdetijdse uitvinding: de vélocipède. Sindsdien is de tweewieler altijd populair geweest vervoermiddel in Bielefeld. De opkomst van de fietsen- en fietsonderdelenindustrie in Bielefeld zou ondenkbaar zijn zonder de productie van vlas, linnen en naaimachines.

    De etappes van de wielergeschiedenis in Bielefeld:

    De eerste fiets: Toen Baron von Drais, in 1817, zijn houten loopfiets uitvond opende er zich een geheel nieuwe mogelijkheid voor de persoonlijke mobiliteit. Vroeger liepen of reisden mensen meestal met paard en kar. Maar de toen zogenaamde "rijmachine" had op dat moment nog geen grote impact. Twee wielen waren verbonden door een houten frame. De bestuurder zat erop en duwde zichzelf vooruit door zichzelf met zijn voeten op de grond vooruit te duwen, dat was nog decennia voordat de Pedal cranks (pedalen) werden uitgevonden en het idee van de ‘aandrijfmachine’ werkelijkheid werd.

    Volgens het onderzoek van de Bielefeld-fietshistoricus Michael Mertins zijn er geen bronnen of de loopfiets, de "rijmachine", in de 19e eeuw een rol speelde in Bielefeld. Eerst moesten er verdere ontwikkelingen plaatsvinden, het houten frame werd al snel vervangen door het stalen frame. Verder werden er stalen spaken en kogellagers gebruikt - het type stalen wiel ontstond.

    De fietsmachine moest een grotere snelheid hebben. Destijds was het voorwiel voorzien van cranks. De zogenaamde pedaalcrank voor de vélocipède werd ontwikkeld. Dit werd voor het eerst gemeld in de “Westfälische Zeitung” van 1870. Er werd keer op keer melding gemaakt van akelige valpartijen, daarom sprak men al snel over “bottenbrekers”. De wielen werden met ijzer beslagen, daarom werden de vélocipèdes ook wel " Bottenschudders" genoemd. Om veiligheidsredenen waren de wallen in Bielefeld voor hen gesloten. En aangezien je ze, in tegenstelling tot de door paarden getrokken koetsen niet noodzakelijkerwijs kon horen aankomen moesten ze een "bel" hebben die ze voortdurend moesten gebruiken.

    Bielefeld rijdt op Hoge Bi

    Het grote nadeel van de Bottenschudder was dat de trapas en het wiel altijd dezelfde rotatiesnelheid hadden. Om dit tegen te gaan en de snelheid te verhogen bedacht de Fransman Michaux in 1867 de de ‘Hoge Bi’. Bij dit ontwerp had de fiets niet langer twee wielen van gelijke grootte, maar een klein achterwiel en een veel groter voorwiel. Hierdoor kon men met dezelfde trapbeweging een veel grotere afstand afleggen. Door de ongelijkheid van de wielen werd de fiets echter ook enorm gevaarlijk. Zonder enige twijfel was dit de gevaarlijkste massa geproduceerde fiets. In het Engels sprak men wel van "penny-farthing" (een penny is een grote munt, een farthing is een klein muntje), vanwege het grote voorwiel en het kleine achterwiel.

    Zo bleek het afdalen van een heuvel vrijwel onmogelijk en werd de fietser bij een onverwachtse stop over het stuur gelanceerd. Er waren in Bielefeld echter maar een paar Hoge Bi rijwielen te zien onder de gefortuneerde liefhebbers van deze nieuwe hobby. In tegenstelling tot de "Vélocipède" hadden ze al banden.

     In 1882 richtte een kleine groep fietsliefhebbers de Bielefelder Velociped Club op. De cult groeide en de eerste wielerbaan werd al in 1885 geopend. Dit was voor de machinefabrikant Nikolaus Dürkopp aanleiding om in hetzelfde jaar te beginnen met de productie van fietsen.

    Na diverse tussenoplossingen en technische innovaties werd de Hoge Bi door de jaren heen gevolgd door de moderne fiets (safety bike) waarbij beide wielen vrijwel even groot waren . In 1885 voorzag de Brit John Kemp Starley zijn fiets voor het eerst van een kettingaandrijving die verbonden was met het achterwiel. Hierdoor was het grote voorwiel niet langer noodzakelijk en werd het fietsen een stuk veiliger. Dit was van groot belang, want tot op dat moment werd de fiets gezien als een uiterst onveilig transportmiddel en was het op veel plaatsen verboden te fietsen. Door de introductie van kogellagers had de ‘Rover’, zoals Starley zijn ontwerp noemde, ook een stuk minder last van wrijving, maar vanwege de massief rubberen banden was het comfort nog niet optimaal. Hier kwam echter in 1888 verandering in, toen de fiets voor het eerst werd voorzien van de luchtbanden van John Dunlop. Er zijn sinds Dunlops uitvinding van de fiets met luchtbanden verschillende variaties op het klassieke model ontstaan. Eén bekende variatie was de transportfiets. Dit model, met een drager voor een traditionele bakkers- of slagersmand boven het voorwiel, werd in het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld. Deze transportfiets was uitgevoerd in zwaardere kwaliteit dan een doorsnee fiets, om al het extra gewicht te kunnen dragen. Nu brak het gouden fietstijdperk aan dat zou duren totdat de onstuitbare opmars van de auto de populariteit van alle andere transportvormen zou overvleugelen (toen de fiets eindelijk bruikbaar was, verliet de eerste auto bijna de fabriek).

    Van de naaimachine tot de fietsenindustrie

    De capaciteiten hiervoor waren in Bielefeld voldoende beschikbaar. Op de locatie waren al veel productiefaciliteiten voor naaimachines en andere technische apparatuur gevestigd. Om de productie van naaimachines minder afhankelijk te maken van seizoenschommelingen, werden de fabricageprocessen van de fietsenproductie vaak met elkaar verbonden. De fabrikant Nikolaus Dürkopp uit Bielefeld was één van de eersten in Duitsland die al vroeg het belang van de fiets als transportmiddel onderkende. De productie van fietsen begon bij Dürkopp zoals al eerder vermeld al in 1885, dat met ongeveer 50 medewerkers. Tegelijkertijd werd het eerste nummer van het vakblad "RadMarkt" gepubliceerd - het bestaat nog steeds en is daarmee het oudste tweewielervakblad van Europa.

    In de loop van de fietshype besloten andere fabrikanten van naaimachines om ook in de productie van fietsen te stappen. Daarnaast ontstonden er nieuwe, pure fietsmerken. Aan het einde van de 19e eeuw

    maakte de uitbreiding van de fietsproductie enorme vorderingen en werden er in Bielefeld verschillende fietsenfabrieken gebouwd: Göricke, Anker, Rabeneick , Koch's , Adler, Baer & Rempel en Fischer & Krecke, om er maar een paar te noemen. Terwijl een fiets aanvankelijk 400 mark koste – wat vandaag de dag zou overeenkomen met een waarde van bijna 20.000 euro – daalden de prijzen als gevolg van de massaproductie voortdurend.

    In die tijd kon je op de wielerbaan fietsen zien van Miele, Dürkopp, Anker, Planet, Adler, Göricke's Westfalen-Rad of Concordia. De behaalde overwinningen bestendigden een landelijke goede reputatie van de fietsen uit Bielefeld. In de jaren '20 en '30 werd de fiets een goedkoop vervoormiddel. De behaalde overwinningen bestendigden een landelijke goede reputatie van de fietsen uit Bielefeld. In de jaren '20 en '30 werd de fiets een goedkoop vervoermiddel. Iedereen fietste. Jaarlijks werden in Duitsland bijna drie miljoen fietsen geproduceerd. Een op de vijf daarvan in Bielefeld.

    Ook op het gebied van accessoires was Bielefeld de koploper. In de jaren 1930 was 80 tot 90 procent van de wereldwijd verkochte zadels afkomstig uit de leerindustrie in de schaduw van de Sparrenburg.

    Het eerste fietspad

    In de jaren negentientwintig kon je voor ruim twintig mark al een fiets kopen en ontwikkelde het zich tot het ultieme individuele vervoermiddel. In die tijd was er nog geen sprake van flexwerk in bedrijven. In de ochtend stroomden honderden en honderden fietsers door de straten van Bielefeld. in de Sudbrackstrasse zoefden binnen enkele seconden de wielen langsheen de voorbijgangers. Algauw kwamen er plannen voor aparte fietspaden, in 1929 werd er een speciaal fietspad aangelegd aan de Heeper Straße. Het was drie kilometer lang.

    1933 -1945: De nationaalsocialisten pushten uitdrukkelijk de fietsenproductie in hun economische plannen. De arbeiders moesten mobiel zijn en worden – dit werd ook als belangrijk gezien voor de oorlogsinspanning. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fiets nog belangrijker als vervoermiddel, omdat brandstof schaars was. Mensen waren afhankelijk van de fiets om zich te verplaatsen en goederen te vervoeren.

    Fietsboom van 1948 tot 1951

    De onmiddellijke naoorlogse periode, vanaf 1948, zorgde voor een tijdelijke opleving voor het fietsen. Het aantal geproduceerde fietsen bereikte recordniveaus. Gedurende deze tijd verschenen echter ook de eerste kleine auto's zoals de "Goggo-Mobil", de "Messerschmidt cabinescooter" of de "Isetta". Ze begonnen geleidelijk fietsen te verplaatsen.

    In 1953 wilde de stad haar reputatie als wielermekka bekronen. In Bielefeld was er nood aan een nieuwe wielerbaan. De uit Münster afkomstige  Architect en voormalig fietser Clemens Schürmann bezorgde de stad aan de Heeper Straße een bouwtechnisch  meesterwerk. De baan was 333,33 meter lang en bestond uit naadloos gestort voorgespannen beton. De bijzonder hoge steile bochten maakten het tot op de dag van vandaag een van de snelste tracks van Europa maar dat mocht niet baten!

    Het probleem was niet de baan zelf, maar de afnemende interesse van de bevolking in het fietsen. Niet alleen de fietsindustrie ging in rap tempo achteruit – men reisde nu liever met de auto – maar de races werden ook nog nauwelijks bezocht. Door het teruglopende aantal toeschouwers konden de enorme bouwkosten van in totaal 600.000 mark niet worden terugverdiend. Deutsche Bahn heeft in zijn meer dan 60-jarige geschiedenis dus nooit zwarte cijfers geschreven.

    Het redden van de wielersport in Bielefeld: Hoewel de wielerbaan vanaf het begin niet onder een goed gesternte stond, bleven lokale wielerclubs zoals RC Zugvogel e.V. haar  toch de hele tijd trouw.Met behulp van donaties en sponsors werd  de piste tot vandaag de dag nog steeds actief gebruikt. Bovendien staat de wielerbaan van Bielefeld sinds 2012 op de monumentenlijst, wat het behoud ervan verder garandeert. De redenen voor het besluit om op de monumentenlijst van de stad Bielefeld te komen waren:

    - De velodroom  was een symbool van de tijd dat Bielefeld het fietsbolwerk van Duitsland was.

    - De  wielerbaan  werd beschouwd als een technisch kenmerk vanwege de naadloze technologie van voorgespannen beton.

    - De piste was het meesterwerk van de architecten Clemens en Herbert Schürmann uit Münster.

    Einde van het ‘gouden fietstijdperk’

    Technische innovaties zoals de "vouwfiets" zorgden voor nog kleinere economische bloeiperiodes voor producenten - hier bijvoorbeeld voor het bedrijf Rixe. Maar de "gouden" tijden van de fietsenfabrikanten in Bielefeld leken sinds het begin van de jaren negentienzestig voorbij. Met de opkomst van de auto als belangrijkste vervoermiddel werd de fiets steeds minder belangrijk in het stadsvervoer. Tegenwoordig kun je alleen maar dromen van de jaren negentiendertig, toen een op de vijf in Duitsland verkochte fietsen uit Bielefeld kwam. Zo leren we: ook al is het vandaag stil geworden rond de fietsindustrie in Bielefeld, het was ooit de grootste van zijn tijd. En wat het wielrennen betreft, het trekt niet langer de hele stad naar de baan, maar het bestaat nog steeds! De leefwereld is actief en de volgende generatie is er klaar voor.







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WITTEKIND (D)

    WITTEKIND (D)

    WITTEKIND FAHRRÄDER BIELELEFELD – Duitsland

    Widukind , ook bekend als Wittekind en Wittikund, was een leider van de Saksen en de voornaamste tegenstander van de Frankische koning Karel de Grote tijdens de Saksische oorlogen van 777 tot 785. Karel de Grote zegevierde uiteindelijk, organiseerde Saksen als een Frankische provincie, vermoordde duizenden Saksische edelen en beval de bekering van de heidense Saksen tot het christendom . In latere tijden werd Widukind een symbool van de Saksische onafhankelijkheid en een legendarische figuur. Hij wordt ook vereerd als een zalige in de katholieke kerk.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Widukind

     







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEISTER (D)

    MEISTER (D)

    MEISTER ---- Bielefeld ---- Duitsland

    vanaf 1921 onder Meister Fahrradwerke GmbH

    vanaf 1936 onder Meister Fahrrad-Werke-Erhard Doppelt

    vanaf 1949 onder Meister Fahrrad-Vertrieb GmbH

    vanaf 1950 ook onder Mammut Vertriebs-GmbH

    vanaf 1950 ook onder de naam Phänomen-Vertriebs GmbH

    In augustus 1921 richtten August Plöger en Emil Köchlin Meister Fahrrad-GmbH op. Emil Köchlin was op zijn beurt partner in een gezamenlijk bedrijf voor machinebouw en slotenmaker dat was met Bruno Viertmann (eigenaar van de Phönix-Werke in Bielefeld). De Phönix-Werke in Bielefeld ging begin jaren '50 failliet en werd overgenomen door Rixe.

    Al in 1922 verliet Köchlin, vanwege deze connecties met een concurrent, het bedrijf. Dit werd bepleit door een ingenieur genaamd Arthur Grewe, die ook het initiatief nam om motorfietsen te bouwen.

    In 1932 kwam het bedrijf in grote moeilijkheden als onderdeel van de wereldwijde economische crisis, waarop de aandeelhouders een akkoord aanvroegen om een faillissement af te wenden. De existentiële crisis werd overwonnen door de intrede van Erhard Doppelt.

    Eind 1936 verkocht August Plöger zijn aandelen aan Erhard Doppelt en ging met pensioen. In die tijd werden er naast fietsen vooral lichte motorfietsen gebouwd, dit in vele uitvoeringen.

    In de oorlog moesten ze maken wat de overheid hen oplegde. De productiefaciliteiten, die vrij centraal in Bielefeld lagen, liepen zware schade op tijdens het verwoestende bombardement op Bielefeld op 30 september 1944.

    Na de oorlog werden er weer fietsen geproduceerd en vanaf 1949 werden er weer motorfietsen geproduceerd. Later ook modellen met 125/150/175 en 200cc motoren. Er werden motoren van zowel ILO als Sachs gebruikt, zoals het geval was bij de meeste assemblagefabrikanten uit die tijd.

    Er werden ook modellen verkocht onder de merknamen Phänomen" en "Mammut”. Dit is trouwens ook de reden waarom de legendarische Münch TTS nooit officieel "Münch Mammut" mocht heten - omdat de naamgevingsrechten nog steeds toebehoorden aan Meister of hun opvolgers!

    Vanaf 1951 legde het bedrijf zich ook toe op eenvoudige fietsen met een hulpmotor. Deze klasse zou later de klasse van de bromfietsen worden. Meister had in eerste instantie een eenvoudig model met een 38cc Küchen-Motor in het assortiment, maar dit werd niet erg goed ontvangen. Aan de andere kant deed Meister het vanaf 1953 goed met de nieuwe klasse bromfietsen. Er waren veel modellen en ontwerpen tot aan een scooter toe.

    Geheel onverwacht kwam het einde er in 1957. Wegens ziekte trok Erhard Doppelt zich terug en verkocht het hele bedrijf aan de in 1937 opgerichte autofabriek Karl Goebel uit Bielefeld. Karl Goebel stierf op zijn beurt in december 1974 en de gehele productie werd verkocht aan Schminke KG in Bad Wildungen, waarvan de groep ook merken als Panther en Göricke omvatte.







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LIGA (D)

    LIGA (D)

    LIGA (D) -  Brake Bielefeld -- Duitsland







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBR. HEIDEMANN (D)

    GEBR. HEIDEMANN (D)

    GEBR. HEIDEMANN – RHÖN RAD  --  BIELEFELD -- Duitsland







    15-01-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    aarina0501
    blog.seniorennet.be/aarina0
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    maria1951_gerard
    blog.seniorennet.be/maria19
    Zoeken met Google


    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!