Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Eider …. A. Bernard….. constructeur de cycles …… Morestel – Isère …. France/Frankrijk
Morestel is een Franse gemeente in het departement Isère , in de regio Auvergne-Rhône-Alpes , en vroeger behorend tot de provincie Dauphiné. Morestel is een middeleeuwse stad met een rijke geschiedenis, omringd door stadsmuren.
La Reine Taïa (koningin Taïa) is een roman die zich afspeelt in de tijd van de farao's. De roman werd geschreven door Maurice De WALEFFE en werd uitgegeven in 1923. Deze roman was vermoedelijk de aanleiding voor de keuze en het ontwerp van dit balhoofdplaatje.
LA REINE TAÏA, ROMAN DES TEMPS PHARAONIQUES, LE PEPLÔS VERT -- MAURICE DE WALEFFE.
KONINGIN TAÏA
Teje (ca. 1398 v.Chr. – 1338 v.Chr., ook gespeld Tye, Taia, Tiy and Tiyi) was een grote koninklijke vrouw in de 18e dynastie van Egypte, dit aan de zijde van farao Amenhotep III, en matriarch van de Amarna familie, waaruit vele leden van het koninklijk geslacht van het oude Egypte geboren werden. Zij was de dochter van Yuya en Thuya (ook gespeld als Thuyu).
Riva- Sport cycles -" Le monde dans sa roue ". -- Société centrale de constructions mécanique (Comptoir bourbonnais du cycles), 14 à 18 Rue de Madrid, Vichy – Allier, France /Frankrijk.
Riva-Sport cycles------------ Cusset – Allier
SOCIETE CENTRALE DE CONSTRUCTIONS MECANIQUES / RIVA-SPORT / CYCLES RIVA-SPORT
Het was Louis Rivière uit Saint-Étienne die in 1944 ( andere bron vermeld 1941), in Vichy Riva Sport Industries oprichtte. Riva Sport produceerde onder andere Thomann-fietsen, gebruikt door Jean Robic, winnaar van de Tour de France van 1947, bromfietsen (Motobloc) en scooters (merken Sulky en Sporting). Het merk Riva Sport sponsorde van 1946 tot 1949 professionele wielrenners. Het shirt was marineblauw met oranje biezen.
In 1949 werden de RIVA-SPORT-fietsen geproduceerd door SCCM, NV, dat in 1949 een kapitaal van 40 miljoen frank had. In de moderne fabriek in Vichy werden niet alleen Riva-Sport-fietsen geproduceerd, maar ook Alphonse Thomann-fietsen... In 1949 bedroeg de maandelijkse productie ongeveer 3.000 exemplaren! Wat betreft de fietsen van Alphonse Thomann: Thomann bestond al vóór RIVA-SPORT, sinds de oprichting ervan in 1900. In 1950 bouwde Louis-Rivière een nieuwe fabriek (later overgenomen door Alzay en in 2007 vervangen door een gebouw) in Vichy, route d'Abrest. De directeuren waren de heren Peltier (algemeen directeur), Maisonneuve (fabrieksdirecteur) en Thomas (schoonzoon van L.E. Rivière). Het bedrijf had meer dan tweehonderdvijftig werknemers in dienst. Louis-Émile Rivière, goed geïntegreerd in de Vichy-kringen (voorzitter van Rotary), woonde in de beroemde "Venetiaanse villa" van architect Décoret aan de Rue de Belgique. Hij overleed in 1961 na de sluiting van de fabriek in 1958.
Pas begin jaren 2000 werd de voormalige Riva Sport-fabriek, die een industriële woestenij was geworden, gesloopt en vervangen door een woongebouw.
Het Riva-Sport-balhoofdplaatje stelt de wereldbol voor die in het voorwiel van een fiets is geplaatst. Balhoofdplaatje Riva-Milan identiek.
Cycles Galibier is en Frans fietsmerk waarvan de merknaam verwijst naar de Col du Galibier een bergpas in de Franse Alpen die bekend is door de Ronde van Frankrijk.
De Col du Galibier is een bergpas in de Franse Alpen. Hij verbindt Saint-Michel-de-Maurienne en Briançon via de Col du Télégraphe in het noorden en de Col du Lautaret in het zuiden. De pas is in de winter gesloten. De bergrug waar de Col du Galibier deel van uitmaakt vormt een verbinding tussen het Massif des Arves en Massif des Cerces.
De bergpas is vooral bekend vanwege wielrenetappes in de Ronde van Frankrijk. Op de Galibier is ook een monument geplaatst ter nagedachtenis aan Henri Desgrange, de eerste directeur van de Ronde van Frankrijk. Omdat de Galibier alleen te bereiken is als de Col du Télégraphe of de Col du Lautaret is bedwongen, maakt dit deze bergpas tot een van de zwaarste Alpencols in de wielergeschiedenis. De allereerste beklimming van de Galibier in de Ronde dateert al van de Ronde van Frankrijk 1911. Van dat jaar af, tot en met de editie van 1939, werd de Galibier elk jaar opgenomen in het rondeboek.
OMEGA was een merk dat in Parijs werd opgericht maar later van eigenaar wisselde. Op 18 februari 1899 diende de heer Martial Bergeron het laatste grafische ontwerp van het Parijse merk in . OMEGA werd op 12 januari 1904 gekocht door Marius Lecomte fils (MLF) uit Lyon.
- Omega --- cycles sans chaîne. Lauvergniat & Ferrand , constructeurs . Bureaux & ateliers de construction 22 Avenue d' Italie à Paris et maison de ventes 27 Boulevard Poissonniére à Paris
- Omega- Maison Leconte fondée en 1863 , cycles & machine à coudre
Het Huis van Lecomte, gesticht door I. Lecomte in 1863, werd sinds 1897 geleid door een van zijn zonen, Marius Lecomte. De naai- en breimachines werden door het huis gebouwd onder hun eigen handelsmerk. Later werd er uitgebreid met fietsen. Aanvankelijk verkochten ze Peugeot fietsen. Maar na de aankoop van het Parijse merk OMEGA registreerde Marius Lecomte junior het fietsmerk op 12 januari 1904 opnieuw op zijn naam in Lyon. Na de installatie van de productieapparatuur hoefde hij geen Peugeots meer te verdelen.
De firma Lecomte bezat aan de quai de Retz 15 (nu quai Jean-Moulin) en op de Place de Lyon twee grote winkels voor de detailhandel in naaimachines, rijwielen en reserveonderdelen, evenals twee aangrenzende reparatiewerkplaatsen. Daarnaast was Maison Lecomte ook een tussenpersoon tussen de fabrikant en de detailhandelaar. De groothandel in naaimachines en fietsen werd samengebracht in een zeer groot pand, in 30 rue Pierre-Corneille, het hoofdkantoor van het Maison Lecomte,. De burelen bonden zich op 15, Rue Bugeaud.
Het merk Huco was gevestigd in Straatsburg en eigendom van het bedrijf Paul Hufschmitt. De activiteit begon in de jaren 20. Het lijkt erop dat de fietsen die onder het merk Huco op de markt werden gebracht, afkomstig waren van het bedrijf Ravat in Saint Etienne. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf Hufschmitt Duits en na de bevrijding weer Frans. Het merk Huco bleef tot 1961 zijn producten bij Ravat halen.
La marque Huco était basée à Strasbourg et la propriété de la ste Paul Hufschmitt, l'activité débute dans les années 20. Il semblerait que les vélos commercialisés sous la marque Huco proviennent de la ste Ravat à Saint Etienne. Durant la seconde guerre, la ste Hufschmitt devint allemande et redevient française à la libération. La marque Huco se fournirait toujours aupŕès de Ravat jusqu'à la cessation d'activité en 1961.
A.S. « cycles sur Terre » Auguste Sutter ------ Chatellerault -Vienne ---- France/Frankrijk
ZIE EVICTA
Het merk AS SUTTER werd in 1897 opgericht door Auguste Sutter in Chatellerault (Vienne).
Auguste Sutter, monteur en voormalig werknemer van de Manufacture Nationale d'Armes in Chatellerault , produceerde zijn eigen fietsen. Het merk AS SUTTER produceerde lange tijd allerlei soorten fietsen; het bedrijf sloot in 1983 de deuren.
Châtellerault is een stad in Frankrijk in het departement Vienne.
Royal Codrix cycles, MADE IN FRANCE ---- 26 rue des Boissières ----- Angoulême – Charente ----- Frankrijk.
Dit merk en vele andere droegen het adjectief "Royal" voor de merknaam, dat moest het prestige van het merk beïnvloeden. Er zijn Royal-Codrix merkplaatjes en Codrix merkplaatjes.
Royal Codrix was een merk dat in de jaren twintig of begin jaren dertig werd opgericht door Robert Codridex in het West-Franse Angoulême.
Veel wielrenners kwamen naar de werkplaats van Codrix om een fiets op maat te laten maken. Dankzij de uitstekende reputatie van het bedrijf in het bouwen van speciale sporttoer- en racefietsen, werd het bedrijf steeds populairder. De populariteit was zo groot dat het in de jaren vijftig erin slaagde een professioneel wielerteam te sponsoren. Team Royal Codrix deed zelfs mee aan de Tour de France van 1954!
CODRIDEX ET FILS / ROYAL-CODRIX – Angoulême, ce fabricant apparaît dans le Bottin du cycle 1960.
La Persane cycles -----L. Darras -------- Persan - Val d'Oise (Paris)-------- France/Frankrijk
Persan ligt in het noorden van Val-d'Oise , op de grens met het departement Oise, op de rechteroever van de Oise en tegenover Beaumont-sur-Oise , op een afstand van 33 km ten noordnoordwesten van Parijs.
ETABLISSEMENTS A. SUTTER / CYCLES A. S. / CYCLES GALLIUM / CYCLES EVICTA - Châtellerault.
"Aan het einde van de 19e eeuw markeerde de snelle verspreiding van het wielrennen in Frankrijk een belangrijke fase in de samenleving: de ontwikkeling van een aanvankelijk recreatieve en sportieve activiteit die alle lagen van de bevolking en regio's binnendrong. Zo ontstond deze nieuwe mode al vroeg in Châtellerault, in 1896 werd de eerste wielerbaan van het departement er geopend op het terrein van de Gornière (rechteroever van de Vienne). Er waren al clubs opgericht: de Cyclist-club châtelleraudais opende in 1886 haar deuren in café Rozé, gevolgd door de oprichting van de Pédale Châtelleraudaise in 1892, gevestigd in Châteauneuf op de linkeroever in een arbeiderswijk, die van de Manufacture Nationale d'Armes. Het wielrennen veroverde een arbeidersbevolking.
Fietsenfabriek van Auguste Sutter in Chatellerault. Auguste Sutter richtte een lokale fietsenfabriek op in 1897. Hij was een zeer bekwame industrieel monteur die besloot om een onafhankelijke werkplaats te openen die gespecialiseerd was in het ontwerpen en monteren van fietsen. Auguste Sutter, monteur en voormalig werknemer van de Manufacture Nationale d'Armes in Chatellerault, produceerde zijn eigen fietsen en stelde een team van renners samen voor zijn merk. De meest plausibele hypothese is dat de bedrijven van Auguste Sutter geen fietsframes "bouwden", maar dat ze waarschijnlijk werden gelast bij de Manufacture d'Armes de Chatellerault. Sutter was meer dan een eenvoudige monteur hij was een vooruitstrevende ondernemer.
Het merk AS SUTTER produceerde lange tijd allerlei soorten fietsen. Het bedrijf ging van vader op zoon over tot de sluiting in 1983.
Cazenave - (1901 tot 1975) fabriek opgericht door Louis Cazenave in Belin-Béliet – Gironde, Frankrijk
Cazenave ( 1901 à 1975 ) usine crée par Louis Cazenave à Belin-Béliet -Gironde, France
Cazenave was een merk uit Belin, een klein dorpje in de Landes van Gascogne bij Bordeaux. Tussen 1901 en 1975 was Belin-Béliet het hoofdkwartier van een belangrijke industrie: Ets Cazenave. Cazenave is een veel voorkomende familienaam in het zuidwesten van Frankrijk die in het Occitaans "maison neuve" (nieuw huis) betekent.
Deze fabriek werd in 1901 opgericht door Louis CAZENAVE en groeide in enkele decennia uit tot een van de belangrijkste industriële vestigingen in de regio , met enkele honderden werknemers in diverse sectoren.
De eerste activiteit, de startactiviteit en die de basisactiviteit zal blijven, was de productie van fietsen (fietsen, bromfietsen, motoren). In de fabriek in Belin werden fietsen gebouwd die werden verkocht onder de naam Cazenave maar ook voor andere merken zoals Alcyon en Paloma werd geproduceerd.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd een gieterij opgericht voor de productie van granaten. Deze gieterij zou later cilinderkoppen, diverse onderdelen en hardware produceren. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd ook een zagerij aan het complex toegevoegd, dat voor de productie van kratten voor het vervoer van munitie. Deze zagerij wordt vervolgens gebruikt voor de verwerking van parket.
Louis Cazenave, altijd op zoek naar nieuwe ideeën, rustte grote landbouwkarren uit met luchtbanden en richtte daarmee uiteraard de laatste tak van zijn fabriek op, het "rollend materieel", waar allerlei soorten aanhangwagens, tanks, etc. werden geproduceerd.
Op het hoogtepunt van haar activiteiten zou het bedrijf 35 hectare beslaan en zelfs beschikken over een arbeidersstad met 50 woningen, een bioscoop, een kantine, enzovoort …
De sluiting van de fabriek in 1975, na jaren van achteruitgang, werd diep gevoeld in Belin-Béliet en omgeving.
Dolmen cycles --- Usine des Maligrettes - P. Fortin – constructeur -Boulevard de la République Thouars - Deux Sévres--- France /Frankrijk
Het bedrijf van P. Fortin werd opgericht in 1902, naast het maken van fietsen repareerde en verhuurde men er ook automobielen. Men verkocht er ook, in het groot, onderdelen en accessoires voor fietsen. Daarnaast verhandelden ze ook naaimachines van het merk Dolmen. Dolmenfietsen werden tot 1923 in Thouars gebouwd, en daarna te Saint Maixent -Deux Sévres in de Séverin-vestigingen. Ze verkochten de merken Dolmen, Aurea en Furia. Daarnaast verkochten ze bij Séverin ook naaimachines van de merken Dolmen, Helvetia en Exella.
Tijdens een onderzoek naar oude bromfietsen uit de jaren 50 stuitte de vorser op een Dolmen-merk, dat destijds in Parthenay gevestigd was... Gezien de nabijheid van Thouars en Saint Maixent kunnen we ervan uitgaan dat deze Dolmen-merken een link hadden... maar het is niet zeker. Vaak waren deze bromfietsmerken uit de jaren 50 vooral fietsmerken die bromfietsen lieten assembleren (of inkochten) van bromfietsfabrikanten om er hun logo op te zetten en ze onder hun naam te verkopen. Zo was de Dolmen-bromfiets nr. 9 is eigenlijk een Le Gitan-bromfiets.
De dolmen op het logo komt uit de regio Taizé, 10 km van Thouars richting Poitiers. Deze dolmen maakt deel uit van een groep van 9 nog steeds zichtbare dolmens. De vorm van de afbeelding van de dolmen op de logo’s veranderde afhankelijk van de verschillende periodes. Het logo van het merk Dolmen is echt een collectief beeld van onze voorouders de Galliërs, de sikkel, de maretak en de dolmen. Een hunebed of dolmen is een megalithische grafkamer uit het neolithicum (4000-3000 v.Chr.) die bestaat uit ten minste drie, maar vaak (veel) meer staande draagstenen, overdekt door een of meer dekstenen.
Ik ben Delameilleure Philippe
Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .