|
PANNETTON (Fr)
ETABLISSEMENTS G. PANNETTON / CYCLES PANNETTON - Morteau – Doubs ------ France/Frankrijk
Panneton Frères (1884-1935...) -- fabrikanten van fietsen, motorfietsen en naaimachines. Fabriek in Morteau – Doubs. Ook hier staat het belang van de fabrieken en daarmee van de geproduceerde fietsen in contrast met het vrijwel verdwijnen van dit merk in het geheugen van de mensen.
Aan het begin van de 20e eeuw was het een prestigieuze naam, met belangrijke dealers, een regelmatige aanwezigheid op grote beurzen en zelfs topprestaties in de eerste edities van de Tour de France, of bijvoorbeeld meer dan 600 overwinningen in 1913 (volgens de reclame). De fabriek was gevestigd in Morteau en produceerde een breed scala aan machines, waaronder naaimachines ." Later kregen de naaimachines, hoewel nog steeds eigendom van het moederbedrijf, hun eigen merknaam: Mine d'Or.
Het bedrijf blijkt in 1884 te zijn opgericht door de broers Joseph (fabrikant en distributeur van meubels, naaimachines, breimachines, fornuizen, vélocipèdes, enz.) en Georges Alphonse Pannetton (of Panneton; beide schrijfwijzen komen in verschillende documenten en media op verschillende momenten in de geschiedenis van het bedrijf voor). Ze waren de zonen van een timmerman die zich na hun huwelijk in Morteau vestigde, maar die – door een speling van het lot – afkomstig was uit Saint-Ferréol-des-Côtes (Puy-de-Dôme). De eerste broer overleed in 1905, waardoor Georges de leiding kreeg over een fabriek die aanvankelijk tien arbeiders in dienst had die fietsen monteerden met onderdelen afkomstig uit Saint-Étienne (het epicentrum van de baanbrekende Franse fietsenindustrie) en naaimachines van Duitse (Neurenberg) en Zwitserse onderdelen, en ook meubels produceerden. Georges Panneton zette een landelijk netwerk van wederverkopers op voor naaimachines (waarvoor hij het eerder genoemde merk "Mine d'Or" creëerde) en fietsen. Hij bouwde een prestigieuze reputatie op, zowel in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog als tijdens het interbellum. Vanaf dat moment liep zijn fietsenbedrijf geleidelijk terug, deels door de afhankelijkheid van externe leveranciers voor componenten en onderdelen. Zijn zoon, Georges Gilbert (1912-1998), volgde hem in 1936 op, maar werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangengenomen in Duitsland en vijf jaar lang vastgehouden. Na zijn terugkeer probeerde hij het bedrijf nieuw leven in te blazen door motorfietsen te produceren (uitgerust met 49,9cc-motoren van de firma Le Poulain). Deze onderneming was niet erg succesvol en hij sloot het bedrijf uiteindelijk tussen 1952 en 1953.
De geschiedenis van deze fabrikant, met name wat betreft fietsen, kan dus eenvoudig als volgt worden samengevat: de fabrikant was voornamelijk actief vanaf het begin van de 20e eeuw tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Ondanks de geografische ligging nabij de Zwitserse grens (ongeveer 50 km van Bern), vertrouwde de fabrikant op buizen en onderdelen die in Saint-Étienne werden geproduceerd. De rol bestond er dus in wezen uit om de modellen te ontwerpen, de frames te lassen en de onderdelen van de Franse fietsenindustrie te assembleren. Het bedrijf ontwikkelde ongetwijfeld ook een robuust distributienetwerk en een effectieve reclamestrategie, waarmee het zich succesvol vestigde als een prestigieus merk. Dit werd bereikt door een sterk netwerk van verkooppunten in heel Frankrijk op te bouwen en deel te nemen aan belangrijke vakbeurzen.
Een andere reden voor het prestige dat het merk destijds verwierf, was de aanwezigheid in wielerwedstrijden. Het merk schepte in zijn reclames op over zijn aantal overwinningen. Wat niet wordt gespecificeerd, is het belang van deze wedstrijden, noch wordt er een beroemde renner genoemd. Dit komt doordat in de eerste twee decennia van de 20e eeuw de meeste deelnemers (waaronder veel van de besten) onafhankelijk deelnamen, gemengd in het peloton met anderen die reden voor teams die gesponsord werden door fietsfabrikanten. De meeste overwinningen van het merk waren te danken aan de prestaties van onafhankelijke wielrenners, ook al had de fabriek een eigen team. Dat deed het merk drie jaar op rij. In 1909 bestond de ploeg, onder de naam Pannettoni, in 1910 als Pannetton-Leman en als het Pannetton-Dunlop-team van 1911.
ETABLISSEMENTS G. PANNETTON / CYCLES PANNETTON
Panneton Frères (1884- 1935…) -- constructeurs cycles, motocyclettes & machines à coudre. Usine à Morteau – Doubs. Là encore, l’importance des usines et donc des vélos produits, contraste avec la quasi disparition de cette marque dans les mémoires.
https://encycloduvelo.fr/cycles-pannetton/
https://randoneur.blogspot.com/2020/11/pannetton.html








|