|
CHURCHILL DE LUXE (GB)
CHURCHILL DE LUXE – Hercules cycle & Motor Co. -- Birmingham England ---------- Groot-Brittannië
- Churchill De Luxe Made in England was een model van Hercules.
Geschiedenis:
Het bedrijf werd opgericht op 9 september 1910 in Birmingham (Aston), Engeland, door de broers Harry Crane en Edmund (“Ted”) Crane. De naam Hercules werd gekozen vanwege de associatie met kracht, duurzaamheid en robuustheid. Bij de start produceerden ze circa 25 fietsen per week. Vanaf 1912 nam de productie sterk toe; in dat jaar was al sprake van een verhuizing naar grotere ruimtes in Conybere Street, Highgate, Birmingham. Hercules produceerde veel onderdelen in eigen huis (frames, vorken etc.) — alleen banden, buizen, zittingen etc. werden vaak extern betrokken.Het bedrijf produceerde voor een korte tijd ook motorfietsen (ca. 1912–1914) met motoren van MMC, Minerva, White & Poppe, Precision, Sarolea, JAP enz.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog schakelde het bedrijf deels over op oorlogsproductie (munitie).
In 1923/24 werd een voormalig fabrieksterrein van Dunlop in Rocky Lane, Aston overgenomen, bekend als “Britannia Works”. In 1929 nam Hercules een ander voormalig Dunloppand in Nechells (Long Acre) over, genaamd “Manor Mills”. Door efficiënte massaproductiemethoden produceerde Hercules op zijn hoogtepunt meer dan 1.000 fietsen per dag.
Primair bekend voor het maken van fietsen; op een gegeven moment werd geschat dat Hercules één op vijf van alle Britse fietsen exporteerde (1928). De export was een grote motor van de groei: in 1933 bij de 3 miljoenste fiets werd vermeld dat meer dan de helft van de productie naar het buitenland ging. In de periode vóór WO II werd het geproduceerde aantal fietsen opgelopen tot zo’n zes miljoen. Het bedrijf leverde veel werkgelegenheid in Birmingham (Aston/Nechells etc) en speelde een belangrijke rol in de lokale industrie.
In 1946 werd Hercules verkocht aan Tube Investments Ltd (TI) voor circa £ 3,35 miljoen. TI had al onderdelen geleverd (zoals buizen voor frames) aan Hercules, waardoor de overname strategisch was. In 1956 werd Hercules ondergebracht in de British Cycle Corporation, een fusie van TI-fietsenbedrijven (Armstrong, Phillips, Norman, Hercules etc). In de jaren ’60 vond een rationalisatie plaats: productie werd geconcentreerd, buitenlandse concurrentie nam toe, exportmarkten veranderden.
Het Hercules-bedrijf werd uiteindelijk formeel ontbonden op 2 december 2003.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_Cycle_and_Motor_Company



|