Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • COOMANS (B)
  • RESISTA (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • ELITE (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • OLYMPIC (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • BERINI (NL)
  • AROFORT (NL)
  • GORIS (NL)
  • DHT (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GAZELLE (NL)
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • STRAAL (NL)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • IMPERATOR (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • VADERLAND (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • HERCULES (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • GOMO (NL)
  • VICO (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • ERICA (Nl)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • DE POORT (NL)
  • VVV (NL)
  • SPECIALIST (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • RUTO (NL)
  • VESTING (NL)
  • WILHELMINA (Nl)
  • J.N.A. (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • JUMBO (NL)
  • SPORTEX (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • J.M. van de VLIET (Nl)
  • MAGNEET(NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • RIH (NL)
  • JOCO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO STAR (NL)
  • VENDEX (NL)
  • BURCO (NL)
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • FLITS (NL)
  • GEDO (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • TORS (NL)
  • CEWACO (Nl)
  • OKE (NL)
  • HATERAS (NL)
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ADONIS (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • COOMANS (B)
  • RESISTA (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • ELITE (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • OLYMPIC (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • BERINI (NL)
  • AROFORT (NL)
  • GORIS (NL)
  • DHT (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GAZELLE (NL)
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • STRAAL (NL)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • IMPERATOR (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • VADERLAND (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • HERCULES (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • GOMO (NL)
  • VICO (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • ERICA (Nl)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • DE POORT (NL)
  • VVV (NL)
  • SPECIALIST (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • RUTO (NL)
  • VESTING (NL)
  • WILHELMINA (Nl)
  • J.N.A. (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • JUMBO (NL)
  • SPORTEX (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • J.M. van de VLIET (Nl)
  • MAGNEET(NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • RIH (NL)
  • JOCO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO STAR (NL)
  • VENDEX (NL)
  • BURCO (NL)
  • VEDETTE (B)
  • UNION (B)
  • MIMOSA (B)
  • DUMON (B)
  • MALEFASON – DEDECKERE (B)
  • RYLA (B)
  • GLORIA (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • PIETERS ( B of Fr )
  • EDITH (B)
  • RITA SPORT (B)
  • VENTURA (B)
  • A.V.E. (B)
  • M BONTE (B)
  • AVR (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • TORNADO (B)
  • LEA (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • MELIOR (B)
  • DE VOS (B)
  • AS-THOR (B)
  • MARCEL BUYZE (B)
  • THORWALD (B)
  • THORIA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • U.P. (B)
  • ZEPHYR (B)
  • VELO MOTO (B)
  • SUPERIA (B)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • FLANDRIA (B)
  • NOORDSTER (B)
  • SIMPLEX (B)
  • SUPERSPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • DALIA (B)
  • J.SIOEN (B)
  • DOLLY (B)
  • MATADOR (B)
  • ALPINI (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SALVATOR (B)
  • VAN GAVER (B)
  • SERCU (B)
  • DE VOS (B)
  • RODILA (B)
  • LATEKOMERS ROESLAERE (B)
  • THE MAPLELEAF (B)
  • THE RUDI (B)
  • BONA (B)
  • THE DURA (B)
  • BARNUM (B)
  • LUC AMEYE (B)
  • VIAENE (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • LES FRERES (B)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • LA NEVA (B)
  • MEGA (B)
  • C.L.C. (B)
  • CONDOR (B)
  • RENO (B)
  • PALMER (B)
  • PANAME (B)
  • LENDA (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • SPEEDY (B)
  • SPRINT (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SABENA (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • VICI (B)
  • MINERVA (B & Nl)
  • SUDBRACX (D)
  • WANDERER (D)
  • PATRIA (D)
  • PALLAS (D)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • SPERBER (D)
  • SYPHAX (Fr)
  • R. GAUDEL (Fr)
  • ONOTO (Fr)
  • OMEGA (Fr)
  • NORLUX (Fr)
  • MATCH (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • LORRAINE (Fr)
  • F.ORTS (Fr)
  • LUCER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • EXCELL (Fr)
  • E. VADOT (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • FLITS (NL)
  • GEDO (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • TORS (NL)
  • CEWACO (Nl)
  • OKE (NL)
  • HATERAS (NL)
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ADONIS (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • FONGERS (NL)
  • GRUNO (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • P.V.L. (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    23-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMPO (NL)

    EMPO - Nederland

    De bedrijfsnaam was: Emsbroek & Poesse, Empo Rijwielfabriek H.B. Emsbroek N.V, Vorden.

    Herman Emsbroek begon in 1904 met het verkopen van fietsen vanuit de koperslagerij van zijn vader in de Dorpsstraat te Vorden. In 1913 bouwde hij een woonhuis met winkel en werkplaats op de hoek van de Dorpsstraat en de Insulindelaan. In korte tijd ontstond er een bloeiend bedrijf dat uiteindelijk verhuisde naar de Enkweg. Naast fietsen en onderdelen verkocht Empo ook huishoudelijke artikelen zoals naaimachines, wasmachines, stofzuigers en broodroosters.

    In 1919 richtte hij samen met Hendrik Poesse handelsmaatschappij Empo op (EMsbroek-POesse). Hoewel de oprichters Emsbroek en Poesse al na enige maanden uit elkaar gingen bleef de naam Empo gehandhaafd door de familie Emsbroek.

    In de loop der jaren ging Empo steeds meer zelf maken, vanaf 1929 ook met geheel eigen fietsen  en dit onder de merknaam Royal Empo.

    Met een nieuwe fabriek (1937) groeide Empo uit tot serieuze fietsenfabrikant. De handel in onderdelen bleef echter altijd belangrijk. Bekende modellen waren de tandems en het kruisframe. Empo was een bekende fietsenfabriek. Op het hoogtepunt kende de Empofabriek zeker 200 medewerkers. De producten werden door heel Nederland afgezet. Vanaf de jaren veertig speelden ook Bart en Henk – de twee zoons van oprichter Herman Emsbroek – een belangrijke rol in het bedrijf.

    In 1955 bracht men onder de naam Empo-Carley ook kortstondig de Carley-brommotor op de markt. Deze werd echter bij Polynorm in Bunschoten gebouwd. Ook monteerde Empo 47cc-TWN-blokjes in bromfietsen. In 1962 ging men bromfietsen leveren. Dit waren echter geen eigen producten: het waren Cyrus-bromfietsen die onder de naam Empo werden verkocht.

    In de jaren ’70 werden nog veel klassieke opa- en oma-fietsen gebouwd. In 1977 traden twee kleinzoons van de oprichter toe tot de directie. Eerst Piet Hein en na het overlijden van vader Henk ook zijn broer Frits. Doordat Empo er in de jaren zestig en zeventig niet in slaagde om de stap naar schaalvergroting en modernisering te maken, ging het bedrijf in 1979 failliet en werd  overgenomen door Pon.















    23-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERVO (NL)

    ERVO - Vorden- Nederland









    23-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    22-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STRAAL (NL)

    Straal - Nijmegen -- Nederland



    22-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRETA (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRETA - AALTEN  - Nederland

    Handelsonderneming Breta-Aalten bevindt zich in Aalten (gemeente), Gelderland. Dit bedrijf is werkzaam in de volgende industrie: Fietsen. Handelsonderneming Breta-Aalten is gevestigd op Kreeft 23, 7122 TB Aalten, Netherlands, Aalten (gemeente), Gelderland.

    Vroeger: fietsengroothandel Brethouwer Aalten, oftewel ‘Breta’. Adresboek uit 1967; H.J. Brethouwer Prinsenstraat 46, Aalten



    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WESTA ( NL )

    WESTA  --- Westendorp ---Aalten--- Nederland

    Naast veel fietsenmakers, waren er vroeger in Aalten ook drie fabrikanten/grossiers in fietsen en onderdelen. O.a assembleerden zij fietsen met een eigen merk : Brethouwer-Breta, Buesink-Febea en Westendorp-Westa.  

    Bron: Gerrit Kan







    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    20-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMPERATOR (NL of Fr)

    IMPERATOR  (NL of  Fr)

    IMPERATOR –Nederland of Frankrijk?

    Dit plaatje werd teruggevonden in een lot Franse Balhoofdplaatjes, maar ook het balhoofdplaatje van Imperator uit Arnhem vertoont gelijkenissen met dit plaatje.

    ♦ Imperator - cycles Joseph-Marius Champon à Saint Étienne de Saint Geoirs – Isére - France

    ♦ Imperator - cycles à Lyon – Rhône-- France

     







    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMPERATOR (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    IMPERATOR - -----Arnhem------- Nederland



    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAPTEIN (NL)

    KAPTEIN

    ARNHEM – Nederland

    Merk werd opgericht door Willem Kaptein. Deze was voor de Tweede Wereldoorlog importeur van verschillende merken, waaronder vanaf 1938 ook Motobécane. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te starten. De Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade  werd  ondergebracht in de voormalige elektriciteitscentrale van Arnhem welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt. Het pand werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen.

    In 1966 ontstond door samenwerking met de Rijwiel- en bromfietsfabriek Union de Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. . De samenwerking werd in 1973 weer ontbonden, hoewel Union de naam Unikap tot 1984 bleef voeren. Kaptein was altijd een B-merk van Union, een merknaam dat Union gebruikte om buiten de erkende rijwielhandel om te verkopen. Union heeft ook motobecane fietsen gemaakt. De naam Kaptein werd in 1996 verkocht aan de Makro die onder deze naam Union-fietsen leverde.

    (A.M.I. Willem Kaptein, Arnhem, later Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V., Den Hulst (1949-1973).)



















    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VADERLAND (NL)

    VADERLAND  - Nederland

    Vaderland was het merk van Adriaan Bax uit Arnhem. Het bedrijf was gevestigd aan de Marienburgstraat.











    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    18-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VUURPIJL (NL)

    Vuurpijl --- Beverwijk --- Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERCULES (Nl)

    HERCULES (Nl)

    HERCULES  ------ K. MAJOLIE  ---------- DEN HELDER ------Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MULTICYCLE (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Multicycle

    Transportweg 10

    7007 CN Doetinchem

    Multicycle werd in 1977 door Nico Bieleveldt en zijn echtgenote in de Achterhoek opgericht. In die tijd nam de vraag naar recreatieve fietsen toe, maar de gebruiksvriendelijkheid liet vaak nog te wensen over. Met de handgemaakte kwalitatieve  fietsen die Nico Bieleveldt toen ontwierp, heeft hij de basis gelegd voor de hedendaagse Multicycle. Hij onderscheidde zich met mooie, lichte handgemaakte fietsen waarbij de nadruk lag op comfort en kwaliteit, dit vanuit een sportieve grondslag. Ze  groeiden uit tot een modern bedrijf waar vakmensen met oog voor detail, exclusieve en hoogwaardige toerfietsen ontwerpen, ontwikkelen en produceren.



    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOMO (NL)

    Gomo -- Alkmaar -- Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VICO (NL)

    VICO--- Twente & Gelderse Achterhoek ---- Nederland











    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    17-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOCARNO (NL)

    Locarno --- Zaandam--- Nederland







    17-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERICA (Nl)

    Rijwiel Erica - H. Koning -- Volendam -- Nederland







    17-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)

    THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE - Nederland

    Jan de Wilde werd geboren in 1907 te Amsterdam en groeide op in het rijwiel vak. Als jongen van 7 jaar werkte hij al in de fietszaak van zijn vader in Amsterdam. Toen hij 16 jaar oud was kwam De Wilde in dienst bij de rijwielfabriek Hartog in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Daar leerde hij het framebouwen en werd hij binnen een paar jaar bedrijfsleider. In de vroege jaren dertig verhuisde Hartog naar Zeist en De Wilde ging mee. Rond 1934 gaf de heer Hartog De Wilde het advies om voor zichzelf een rijwielzaak te beginnen.

    De Wilde volgde die raadgeving en verkocht fietsen  van het fietsmerk Hartog - Zeist. Zijn winkel was gevestigd aan de Oud Arnhemse Bovenweg. De zaak liep zo goed dat hij een tweede rijwielzaak startte, en wel in Driebergen aan de Steinlaan. Eind de jaren dertig verkocht De Wilde de twee fietszaken en verhuisde terug naar Amsterdam, waar hij zich in 1942 inkocht in de fietsen-moffelinrichting Linco & Co. die tevens een rijwielfabriek was.

    De Wilde kocht in 1946 zijn compagnon Van Lienen uit en was nu eigenaar van de Rijwiel-Fabrieken J. de Wilde, gevestigd in de Govert Flinkstraat 231 te Amsterdam. Daar had De Wilde een dertigtal werknemers in dienst. Wegens ruimtegebrek verhuisde het bedrijf naar de Gelderschekade 115, waar De Wilde eerst alleen fietskaders bouwde. Vanaf 1947 werden er ook eigen fietsen onder het merk "Straaljager" verkocht.

    Begin jaren vijftig had De Wilde vijftig mensen in dienst, maar omdat het gebouw aan de Gelderschekade te klein werd liet hij een nieuwe rijwielfabriek bouwen in het vissersdorp Volendam. Hier bouwde De Wilde vanaf 1952 Straaljager-fietsen, tandems en voor korte tijd ook bromfietsen, evenals alle soorten fietskaders voor o.a. grossiers.

    De productie van alleen de kaders lag bij ongeveer 25.000 per jaar. De Wilde behoorde nu tot de grote rijwielfabrieken  van framebouwers in Nederland. De tandems (tweepersoons tot en met zespersoons) werden veel naar de VS geëxporteerd, dit onder het merk Thunderjet Cycleworks - Volendam/Holland. Ook Indonesië was een belangrijk exportland.

    De Straaljager-fietsen werden tot 1958 geproduceerd. Toen specialiseerde men zich terug uitsluitend op de rijwielframebouw. Het bedrijf groeide en had inmiddels 80 mensen in dienst. Als exportlanden kwamen in het vervolg steeds meer Duitsland en Frankrijk in beeld.

    Ook de twee zonen van De Wilde waren werkzaam in het bedrijf. De jongste, Herman de Wilde, was begin jaren zestig bedrijfsleider, doch algeheel onvoorzien overleed hij echter in 1963 op 28 jarige leeftijd. Als nieuwe bedrijfsleider werd in 1963 of 1964 de heer Visser in dienst genomen, Visser was jarenlang bedrijfsleider geweest bij de rijwielfabriek De Locomotief. Hij werkte daar vanaf de jaren twintig tot 1953 en daarna was hij bij Juncker in Apeldoorn in een leidende functie werkzaam. Hij moderniseerde de rijwielfabriek De Wilde grondig en bleef tot 1977 de rechter hand van de directeur.

    In 1968 nam De Wilde de rijwielfabriek Veeno over die  in 1967 gesloten was wegens faillissement. Onder deze naam en onder de namen Veenolite, Tors en Vedra bracht De Wilde later in de jaren zeventig weer eigen fietsen inclusief tandems op de markt. Voor de export naar met name Duitsland werden de merknamen Straaljager en Rocket gebruikt. Voorlopig bleef men vooral gespecialiseerd in de framebouw. Naast Servellen/DCR, Benzo en Valenzo waren onder de klanten in de jaren zeventig ook veel grossiers met merken zoals General All-Steel, Armeevo, Royal Granada, Bel-Air, Holland Sport, IJsselmeer, Rezo of Olympic. In 1970 werd J. de Wilde ziek en ging de oudste zoon Willem het bedrijf leiden. Deze besloot het gehele bedrijf te verhuizen naar Nieuwe Niedorp. Hier had De Wilde al eind 1962 een failliete rijwielfabriek als tweede fabriek bij gekocht, die jarenlang frames bij De Wilde had gekocht en het merk Havrelux had gevoerd.

    Op 6 maart 1973 overleed oprichter Jan de Wilde. Zoon Willem had nu de algehele leiding over de onderneming. Omdat door de dollarcrisis een deel van de export was weggevallen, wilde hij het bedrijf reorganiseren en van een gespecialiseerde  kaderbouwer opnieuw een complete rijwielfabriek maken. In 1974 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Rijwielfabriek Veeno De Wilde B.V.

    Men ging op zoek naar nieuwe fietsmodellen en ideeën, ze  kwamen uit op een oude gedachteflits namelijk: de oma-fiets. Deze had in de voorbije jaren aan populariteit verloren, maar De Wilde zag er toch toekomst in en kwam begin 1976 met de "Veeno Tors - model 1886". Later zou dit model inderdaad weer een stijgende afzet vinden. Daarnaast verkocht De Wilde ook gewone toerfietsen (merk Vedra), Veeno tandems en Veenolite sportfietsen.

    In die tijd had de fabriek een jaarproductie van 80.000 tot 100.000 frames, inclusief 25.000 tot 30.000 fietsen, één derde was voor de export. Het bedrijf was modern ingericht, liep allerbest en had werk in overvloed. Begin 1977 kwamen er problemen, dat kwam toen de dynamische Willem de Wilde ongeneeslijk ziek werd, ook de reorganisatie was toen nog niet helemaal voleindigd. Door het verdwijnen van De Wilde was ook de coördinatie zoek. De bevoorrading van het bedrijf met zijn driehonderd leveranciers was een complexe en delicate zaak. Al rap ging de bevoorrading mankementen vertonen en konden fietsen niet meer compleet afgewerkt worden. Leveringen liepen spaak  waardoor de liquiditeitspositie van het bedrijf in gevaar kwam. De leveranciers, gealarmeerd door de geruchtenmolen betreffende de ernstige ziekte van de directeur, draaiden de kredietkranen dicht. Zo kwam de fabriek in een vicieuze cirkel terecht.

    In september 1977 ging rijwielfabriek De Wilde failliet, vlak voor het overlijden van de bijna 45 jaar oude Willem de Wilde op 4 november 1977. Er werd getracht in Nederland of Duitsland een nieuwe eigenaar voor het bedrijf te vinden, echter zonder succes. Het bedrijf werd uiteindelijk in zijn geheel verkocht aan rijwielgrossier Smits uit Capelle a/d IJssel, die de rijwielfabriek Veeno De Wilde B.V. in mei 1978 ging veilen. Het definitieve slotstuk van de geschiedenis van De Wilde was de sloop van de fabrieksgebouwen in Nieuwe Niedorp eind maart 2006.

    Bron: De informatie over Rijwielfabriek De Wilde is afkomstig van Jan de Wilde, de kleinzoon van de oprichter. http://www.rijwiel.net/dewilden.htm

     









    17-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    16-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE POORT (NL)

    De Poort -- Haarlem – Nederland







    16-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VVV (NL)

    VVV (NL)

    VVV - Lakmaker en Co B.V. bevindt zich in Krommenie. Lakmaker en Co B.V. is actief in Fietsen.

    Heiligeweg 52 , 1561 DK Krommenie (Rosariumbuurt) , Nederland.

     







    16-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPECIALIST (NL)

    SPECIALIST ------ Haarlem ------ Nederland







    16-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    tfront@live.be

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    berenjoske
    blog.seniorennet.be/berenjo
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Goedemiddag (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    nick
    blog.seniorennet.be/nick
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wim1948_en_an1949
    blog.seniorennet.be/wim1948
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kruidjeroermeniet
    blog.seniorennet.be/kruidje

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!