Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - D (DERBY Duitsland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - WONDER (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - LEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. BOBET (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - KTM (OOSTENRIJK)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RITA SPORT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION-KOR (?)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • ? (Rusland / Sovjet-Unie)
  • NIEUW / NOUVEAU - MANCHESTER (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SHEFFIELD (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEAHAWK (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BALANCE (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIRA (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRENTO (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRUN (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - GERMINAL (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - LIONEL MARTIN (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - PAUL SOHET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - IRPA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN RANSBEECK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. CLAESSENS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN PEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPHAEL BOSSUYT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MÜCKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - MUNDUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BONA (D)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • KAPTEIN (NL)
  • BALAKO (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VUURPIJL (NL)
  • ELKO (NL)
  • HERCULES (Nl)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - D (DERBY Duitsland)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - WONDER (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - LEA (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - CYCLES GANTOISE (B)
  • WOORDENBOEK VAN FIETSMERKPLAATJES/DICTIONNAIRE DES PLAQUES DE MARQUE VÉLOS
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. BOBET (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - KTM (OOSTENRIJK)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RITA SPORT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - LION-KOR (?)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - RAKAM (B)
  • ? (Rusland / Sovjet-Unie)
  • NIEUW / NOUVEAU - MANCHESTER (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SHEFFIELD (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEAHAWK (GB)
  • NIEUW / NOUVEAU - M.VANDENPLAS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - THE LONDON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - BALANCE (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BIRA (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRENTO (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - DURABO (Nl)
  • NIEUW / NOUVEAU - BRUN (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - GERMINAL (FR)
  • NIEUW / NOUVEAU - LIONEL MARTIN (?)
  • NIEUW / NOUVEAU - PAUL SOHET (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - SPLENDIDE (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - IRPA (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN RANSBEECK (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. CLAESSENS (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - FR. VAN PEER (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - RAPHAEL BOSSUYT (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - DE PAU – ARBIJN (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - MÜCKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - MUNDUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BONA (D)
  • MONARK (B)
  • RD (B)
  • EXTRA RAPIDE (B)
  • W.M.D. (B)
  • DE GROENE STER (B)
  • DE VLAAMSCHE STER RDMG (B)
  • LION DU SUD (B)
  • B.E.A. (B)
  • J. DE STROOPER (B)
  • UNISPORT (B)
  • SPECIAL (B)
  • YSER (B)
  • MODEL DE LUXE (?)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • FABRICATION GARANTIE (?)
  • CYCLES (?)
  • O.K.G.L. (?)
  • THE KING (?)
  • ESA (?)
  • MARTINO (?)
  • JOY (?)
  • CAPO (?)
  • SELECT Mfge (?)
  • ?
  • CITY (?)
  • THEMIS (?)
  • SPERANZA (?)
  • VOLANT(?)
  • VICAR (?)
  • LASTING (?)
  • GOLDEN EAGLE (?)
  • EUROVELO (?)
  • ALVEHO (?)
  • ALPA (?)
  • CYCLES
  • FLOWER POPULAR (?)
  • RILLYOR (?)
  • ARGENTOR (?)
  • TSÉ-TSÉ (?)
  • FANIE (?)
  • ELIDIF (?)
  • RESOLUTE (?)
  • THE REMINGTON CYCLE WORKS (?)
  • MASSHOUSE (Nl)
  • GRUNO (Nl)
  • DRESCO (Nl)
  • NOORDSTER (Nl)
  • GEDO (NL)
  • ADONIS (Nl)
  • RIVEL (Nl)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • MUSTANG (Nl)
  • CEWACO (Nl)
  • HATERAS (NL)
  • TORS (NL)
  • VEENO (NL)
  • BS SNEEK (Nl)
  • OKE (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • P.V.L. (Nl)
  • FLITS (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • THE BALMORAL (Nl)
  • ROBIJN (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • NEW BEESTON (Nl)
  • VOORANG (Nl)
  • COURIER (Nl)
  • BRENNABOR-Rijwielen (Nl)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • GRONINGER RIJWIEL MERKENLIJST -Nl.
  • WERELD (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • FONGERS (NL)
  • J. BRONDA (Nl)
  • RUBICON (NL)
  • MAJA (Nl)
  • VELENZO (NL)
  • MAJESTIC (B)
  • THE DUCHESSE (B)
  • SAFIL (B)
  • RESISTA (B)
  • J.L.T (B)
  • SAVA (B)
  • HESBA (B)
  • COOMANS (B)
  • OLIVIER (B)
  • HENDRIK (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • WARNANT (B)
  • SECURITAS (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • ESSOR (B)
  • EVRARD (B)
  • OLYMPIA (B)
  • BOURGUIGNON (B)
  • CONTINENTAL (B)
  • GILLET (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LEGIA (B)
  • ELITE (B)
  • PRESTO (B)
  • ASTRA (B)
  • NEMO (B)
  • LA MEUSE (B)
  • STAR (B)
  • SPHINX (B)
  • ROC (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • BAYARD (B)
  • DIAMOND (B)
  • ELTI (B)
  • DE WOLF (NL)
  • ELAND (NL)
  • FLORA (NL)
  • TECHNICA (Nl)
  • HOZEE (Nl)
  • AROFORT (NL)
  • DHT (NL)
  • BERINI (NL)
  • GORIS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • JUNCKER (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • KOPRA (Nl) B-merk Gazelle
  • GELRIA (NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • EMPO (NL)
  • ERVO (NL)
  • ALTRA (NI)
  • NIJMEGIA (Nl)
  • STRAAL (Nl)
  • GEWEA (Nl)
  • BREWIJK (Nl)
  • BRETA (Nl)
  • WESTA ( NL )
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)
  • GEBR. v.d. KRAATS (Nl)
  • IMPERATOR (NL)
  • IMPERATOR (NL of Fr)
  • KAPTEIN (NL)
  • BALAKO (Nl)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • VUURPIJL (NL)
  • ELKO (NL)
  • HERCULES (Nl)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    22-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALTRA (NI)

    ALTRA (NI)

    Altra --- Nederland

    RATTINK – Bloemerstraat 125 – Nijmegen --- Nederland









    22-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIJMEGIA (Nl)

    NIJMEGIA (Nl)

    NIJMEGIA Rijwielfabriek  - Holland – Nijmegen -- Nederland







    22-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STRAAL (Nl)

    STRAAL (B)

    STRAAL— H.F.L. Blecker –Joh. Vijghstraat 40 – Nijmegen - Nederland

    Info: met dank aan Pro & zo B.V, Hilversum







    22-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEWEA (Nl)

    GEWEA (Nl)

    GEWEA -----------Aalten --------------Nederland







    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BREWIJK (Nl)

    BRETA  (Nl)

    Brewijk -------Winterswijk------ Nederland

    Winterswijk is een dorp in het oostelijkste deel van de Achterhoek in de Nederlandse provincie Gelderland, en de hoofdplaats van de gemeente Winterswijk.







    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRETA (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRETA - AALTEN  - Nederland

    Handelsonderneming Breta-Aalten bevindt zich in Aalten (gemeente), Gelderland. Dit bedrijf is werkzaam in de volgende industrie: Fietsen. Handelsonderneming Breta-Aalten is gevestigd op Kreeft 23, 7122 TB Aalten, Netherlands, Aalten (gemeente), Gelderland.

    Vroeger: fietsengroothandel Brethouwer Aalten, oftewel ‘Breta’. Adresboek uit 1967; H.J. Brethouwer Prinsenstraat 46, Aalten



    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WESTA ( NL )

    WESTA  --- Westendorp ---Aalten--- Nederland

    Naast veel fietsenmakers, waren er vroeger in Aalten ook drie fabrikanten/grossiers in fietsen en onderdelen. O.a assembleerden zij fietsen met een eigen merk : Brethouwer-Breta, Buesink-Febea en Westendorp-Westa.  

    Bron: Gerrit Kan







    21-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    20-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ ADAPTÉ - VADERLAND (Nl)

    VADERLAND (Nl)

    VADERLAND  ---- Adriaan Bax –--- Mariënburgstraat 9 --- Arnhem--------Nederland

    Adriaan Bax werkte rond 1900 in de rijwielfabriek van Seenen in Arnhem. Adriaan was toen rond de 25 jaar oud. Volgens zijn baas deed  Adriaan in 1904 iets ongehoords, hij organiseerde een hulpactie voor een collega die door ziekte zijn ontslag had gekregen. Zijn baas vond daardoor dat  Adriaan een rooie was, en hij moest buiten. Zijn ontslag zou voor de jonge Arnhemmer het begin van een mooi verhaal zijn.

    Zijn zelfstandig fietsverhaal begon na zijn ontslag in 1904. Hij begon toen met een eigen fietszaak, en ook rond dit zelfde tijdstip leerde hij Helena Alderkamp kennen. Hij had maar weinig geld maar hij was een fietsenman in hart en ziel en beschikte over  het nodige vakmanschap!  Naast competentie had   hij ook  de nodige fantasie, een gevoel voor reclame, hij was populair en hij had  ook zijn gevoelens voor de blonde Helena, wiens vader fietsenmaker was. Zijn toekomstige schoonvader had twee fietszaken in Arnhem.

    Met dit alles en 75 gulden op zak begon Bax aan zijn weg te timmeren. Voor 6 gulden in de week huurde hij een pakhuisje in de Mariënburgstraat, het nummer 9. Hij betaalde  de huur voor een maand, waardoor hij nog slechts 51 gulden over had. Met de hulp van een vriend, een behanger, transformeerde hij het pakhuis in een winkel met werkplaats. Er werd een kleine ruimte vrijgehouden, deze moest dienst doen als woonplaats. Na de verbouwing had Adriaan nog 6 gulden en vier flessen wijn over! Met die vier flessen werd de opening van zijn fietszaak gevierd. Het verkoopmagazijn van het fietsenmerk “Vaderland” was open. Adriaan werd in Arnhem ook agent voor het toen heel bekende fietsmerk Vierkleur van Nanne Veenstra. Waarschijnlijk had Adriaan Bax dezelfde nationale gevoelens als Veenstra en is zijn merk Vaderland geïnspireerd op het mek Vierkleur. De Vaderland rijwielen zouden ook geëxporteerd worden naar beide Boerenrepublieken (Transvaal en Oranje Vrijstaat).

    Adriaan wist hoe hij zijn zaak in de aandacht moest brengen. Op een heel eigen manier begon hij reclame te maken voor zijn fietsenmerk. Hij bespeelde zijn potentiële klanten door hen te  onthalen met allerlei acrobatische toeren. Op zijn  zelf gebouwde glimmende Vaderlandfiets voerde hij allerlei bravourestukjes uit, hij kon zelfs touwtje springen met de fiets. De Arnhemmers trokken in drommen naar de Zandboersteeg, later naar het Velpenplein en naar het toneel van  de Arnhemse concertzaal Musis Sacrum om  er te genieten van Adriaan Bax zijn voorstellingen. Hij wist op een eenvoudige manier de mensen te boeien en te vermaken. Ook de pers reageerde heel positief, zonder het echt te willen werd Adriaan heel populair, al werd hij wel graag gefotografeerd. Bij zo een fotomoment liet hij zich met bijna kinderlijk plezier fotograferen met een trui aan die vol behangen was met een assortiment van blikken, koperen en zilveren medailles.

    Reclame voeren was belangrijk besefte Adriaan, maar hij wist ook heel goed dat een goede verhouding tussen leverancier en klant de nodige mensenkennis vereiste. In feite was hij een man van ouderwetse principes; hij kocht niets wat hij  niet direct kon betalen. Een verkochte afgeleverde fiets moest technisch  tiptop in orde zijn! Jaarlijks trok hij naar het buitenland om de evolutie van de tweewielers op de voet op te volgen. Geleidelijk aan kreeg Bax een plaatselijke, nationale en zelfs een internationale renommee.

    In die tijd was fietsen iets betrekkelijks nieuws en de meeste mensen konden niet fietsen, daarom werd er aan de Eusebiusbuitensingel in Arnhem een school opgericht waar men kon leren rijden met de fiets. Adriaan Bax werd er instructeur. Al bij de opening van zijn zaak stond er in een advertentie te lezen: “ Bij de aankoop van een rijwiel uit mijn magazijn mag men, onder mijn persoonlijke leiding, leren wielrijden.”  In die tijd moest men immers fietsen met de nodige zwier en élégance!

    De populariteit van Bax  wierp vruchten af, zijn zaak floreerde. Een importeur van Britse fietsen wou Adriaans eenvoudige winkel met simpele middelen aantrekkelijker maken. Hij beloofde spontaan om een aantal fietsen te sturen, in consignatie.  Adriaan weigerde! Hij wou niets in zijn zaak waar hij niet voor betaald had. Dit standpunt bleef hij behouden, zelfs onder de verleidelijkste omstandigheden. Toen zijn echtgenote de huur van hun pand ging betalen aan de eigenares, Mevr. Tjeenk Willink, vertelde de huisbazin haar dat ze haar huizen in de Mariënburgstraat wou verkopen. Ze zei dat Bax als eerste de gelegenheid zou krijgen om het pand dat hij van haar huurde te kopen, maar haar voorwaarde was dat hij de hele rij panden tot en met de hoek moest kopen. Adrian die toen over 12.000 gulden beschikte weigerde, zelfs nog toen hij voor het resterende bedrag een hypotheek kon krijgen. De panden werden gekocht door de Heinekens brouwerij. Bax voelde zich onrecht aangedaan, maar dankzij de bereidwilligheid van de architect van Heinekens slaagde hij er in om de twee panden die hij gebruikte  af te kopen van Heinekens. Hij betaalde 11.000 gulden, hij had nu zijn eigen zaak en huis. Samen met zijn knecht werkte Adriaan van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.

    Iedere verkochte Vaderland fiets die de zaak verliet was echt vakwerk. Bax maakte alle onderdelen zelf, tot de kleinste. Elke fiets werd zo een bijna onverslijtbaar prachtig stuk handwerk. Adriaan besefte dat de opkomende industrialisering het handwerk zou verdringen. Daarom probeerde hij om jongeren de liefde voor het vak aan te leren. Zo richtte hij zich o.a. tot de padvinders, met een aantal van hen organiseerede hij een soort van technische eerste hulp bij ongevallen of defect. Hij leerde hen hoe een fiets in elkaar zat en hoe ze mankementen konden herstellen. Doch het streven om mensen te helpen die door pech verrast werden  zorgde voor wrevel en jaloezie  bij de Bond voor Rijwielhandelaren en Herstellers. Ze zagen de padvinders als oneerlijke concurrenten. Ten gevolge werd er nogal breedsprakerig heen en weer geschreven! Uiteindelijk bracht dit gedoe toch weer een vorm van publiciteit mee voor Bax. Reclame was zijn ding, kisten voor fietsen en fietsonderdelen voor het verre Indië werden niet binnen maar altijd buiten in elkaar getimmerd. De  naam van de afgelegene en mysterieuze stad BATAVIA, in grote letters op de kisten geschilderd,  maakte grote indruk. Niemand vermoede dat er  soms in mindere tijden alleen maar houtwol in de kisten zat!

    Toen de kroonprins van Solo, sultan Pangeran Hangabéhi, voor zichzelf en zijn dochters fietsen wou, bestelde hij die bij Adriaan Bax. Ook de gouvernementen in Transvaal en Oranje Vrijstaat bestelden hun rijwielen bij Bax. Ook in Nederland  leverde hij aan tal van rijks- en gemeente instellingen. Ook aan de bekende wielrenner  Jaap Eden en aan een van demeest populaire figuren uit de geschiedenis van de A.N.W.B. (Algemene Nederlandse Wielrijdersbond) Daam Fokkema (1865-1914) leverde hij rijwielen. Jacobus Johannes (Jaap) Eden (Groningen, 19 oktober 1873 – Haarlem, 2 februari 1925) was een Nederlands schaatser en wielrenner, die internationale successen vierde rond het begin van de 20e eeuw.

    Eerste Wereldoorlog

    Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog zorgde voor een grote opbloei. Bax tekende heel wat contracten met bevelhebbers van militaire detachementen. Hij leverde niet enkel fietsen aan het leger maar hij hield zich ook bezig met het slijpen van hun sabels en bijlen. Al  op de eerste dag van de oorlog stond de Mariënburgstraat vol met legerkarren en legervoertuigen beladen met sabels en bijlen. Gelukkig ontsnapte Nederland aan het brute en vernielende geweld van die Eerste Wereldoorlog, voor Nederland was die oorlog eerder een lucratief gebeuren.

    Geleidelijk breidde Bax zijn aanbod uit met kinderfietsen, invalidewagens en ook met circusfietsen. Zo maakte hij fietsen voor de beren en de apen van het Duitse circus ALTHOFF. In de Arnhemse Courant van 10 april 1915 kon men de woorden van de Duitse circus dierentemmer lezen: “… wel zo goed, dat mijn beesten tijdens hun verblijf in Holland ook een Hollands fiets berijden.”

    In 1913 had Bax aan de Hommelsestraat een zaak gekocht, “De Dageraad” dit filiaal was bestemd voor zijn broer. Daar werden goedkopere fietsen en fietsartikelen verkocht. In het laatste oorlogsjaar, 1918, kocht Bax een partij van 3.000 enigszins beschadigde maar toch nog bruikbare banden. Hij wou die in zijn filiaal in de Hommelsestraat verkopen. Bax zou die hoop banden met veel vertoon vervoeren, hij huurde een lange sleepwagen, daarop installeerde hij een hekwerk van paaltjes  en hing de wagen dan vol met banden. Getrokken door twee paarden vertrok de bandenprocessie doorheen het drukbevolkte centrum van Arnhem richting de “De Dageraad”. Doch de banden hebben hun bestemming nooit bereikt, onderweg werden reeds al de banden verkocht!

    Na de oorlog

    Na het einde van W.O.I  volgden er rustige jaren.  Adriaan Bax trok enige tijd na de oorlog naar Nederlands Indië om er onbetaalde facturen te gaan incasseren (dacht hij) van afnemers aldaar, aan wie hij in goed vertrouwen Vaderlandfietsen was blijven leveren, hij dacht dat het geld wel af zou komen wanneer het betalingsverkeer hersteld zou zijn. Maar hij kwam na een reis van maanden van een kale reis terug!

    In 1929 werd het zilveren jubileum gevierd. Kort daarna ging de gezondheid van Adriaan achteruit. Zijn gezondheidstoestand bleef verslechteren en in 1932 voelde hij de noodzaak om naar Zwitserland te reizen, dat in de hoop om daar te herstellen. Zijn vrouw vergezelde hem. Doch de toen best beschikbare medische hulp  veranderde niets aan zijn toestand. Hij kwam terug naar huis. Hij overleed in 1933, aan

    Tuberculose, in zijn villa te Schaarbergen (Schaarsbergen is een wijk (voormalig dorp) in Arnhem).

    Zijn zoons hebben de zaak nog jarenlang voortgezet. De zaak bleef floreren en werd later de Adr. Bax  NV., dat onder de leiding van de jongste zoon  van de stichter; Hans Bax.

    In 1969 werd zelfs nog het 65-jarig jubileum gevierd. Inmiddels bestond naast een bescheiden hoeveelheid Vaderland en Dageraad fietsen (die elders afgemonteerd werden) de hoofdmoot van de omzet van de winkel aan de Mariënburgstraat) uit Batavus, Magneet, Peugeot, Gazelle, Gitane, RIH, Locomotief, Raleigh en BSA fietsen, en een heel assortiment brommers.

    Nu is de winkel niet meer te vinden. Weet iemand uit  Arnhem of omgeving hoe het verder ging?

     

    Bronnen: https://oudefiets.nl/documenten/het-rijwiel-tijdschrift-2010-1/

                      https://oudefiets.nl/documenten/vaderland-brochure-1970/

                      https://www.transportfiets.net/2015/05/08/vaderland/

























    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. GEBR. v.d. KRAATS (Nl)

    GEBR. v.d. KRAATS (Nl)

    GEBR. v.d. KRAATS ----  Paaschberg 6 ( Paasberg) -----Oosterbeek ----- Nederland

    Op het spatbordplaatje zien we naast de naam van de gebroeders v.d. Kraats ook het gevleugelde paard Pegasus. Het gevleugelde paard was het  symbool  van de Britse luchtlandingstroepen. Deze lichtblauwe Pegasus op een kastanje rode (maroon) achtergrond  was dus ook de herkenningsbadge van de Britse 1st Airborne Division die tijdens Operatie Market Garden in 1944 in Arnhem, Oosterbeek en omgeving gedropt werd.

    De gebroeders Henk en Wouter v.d. Kraats, de fietsenmakers van de Paasberg in Oosterbeek (Utrechtseweg in 1999)  in Oosterbeek werkten voor de illegaliteit in de Geheime Dienst Nederland (GDN). Dat was een spionageorganisatie en afsplitsing van de OD (Wouter was in 1940 militair geweest). Hun GDN-contactpersoon was Karel Jansen. Die was tekenaar bij de meubelfabriek Raanhuis, en in de kost bij Jousma aan de Pietersbergseweg. De gebroeders beperkten zich niet tot werkzaamheden voor de geheime GDN, maar bekommerden zich ook wel met ander illegaal werk en onderhielden contacten met de LO-groep in Oosterbeek. Voor de GDN namen ze militaire verkeersbewegingen (tellingen) op langs de Amsterdamseweg bij West-End (met de fiets en dan in de berm zittend) en ook wel bij Schoonoord in Oosterbeek. Wouter ontdekte dat de Duitse veldmaarschalk Model kort voor de Slag om Arnhem in Oosterbeek was gearriveerd. Wouter liep met een smoesje over onderhoud gewoon door de wacht heen. Ze waren ook een keer bij spoorwegsabotage betrokken. Voor Jan Spreij regelde hij eens een onderduikplaats. Samen met Job Schut en diens broer (Kabeljauw en Hoge Oorsprong) hadden zij oude Amerikaanse personenauto's op enkele plaatsen in de grond gegraven (Laag Wolfheze en Hoge Oorsprong en ook één in de achtertuin van v.d. Kraats). Ze boden onder de grond een goede schuilplaats. In september 1944 sloten de gebr. v.d. Kraats zich met diverse andere Oosterbeekse jongemannen aan bij het Oranjebataljon in Oosterbeek. Daarna (in de evacuatietijd) maakten zij deel uit van een KP-groep in de omgeving van Putten en de Noord-Veluwe". Bron:  Cor Janse; Blik

     

    Oosterbeek ligt in de Nederlandse provincie Gelderland vlak ten westen van de stad Arnhem. Oosterbeek staat internationaal bekend om de Slag om Arnhem. In de Tweede Wereldoorlog speelde de plaats een belangrijke rol vanwege de luchtlanding en veldslag van de geallieerde troepen in september 1944, als onderdeel van Operatie Market Garden. Jaarlijks trekt de Airborne Wandeltocht duizenden bezoekers naar Oosterbeek van over de hele wereld. De grootste eendaagse wandeltocht ter wereld vindt ieder jaar plaats op de eerste zaterdag in september en vormt de aftrap van de AIRBORNE herdenkingen in de regio.

    Tijdens de Slag om Arnhem deed de kerk in Oosterbeek dienst als verbandpost voor de geallieerde troepen die te Oosterbeek bijeengedreven waren. Vrijwel het gehele beneden dorp van Oosterbeek werd verwoest tijdens de Slag om Arnhem. In hotel Hartenstein was tijdens deze slag het hoofdkwartier van de Britse 1e Luchtlandingsdivisie onder bevel van generaal-majoor Roy Urquhart gevestigd. De Urquhartlaan is vernoemd naar hem. Ook Hartenstein werd grotendeels verwoest, maar na de oorlog weer opgebouwd. Sinds 1980 is hier het AIRBORNE Museum gevestigd.

    De meeste gesneuvelde geallieerde militairen van de Slag om Arnhem liggen begraven op de AIRBORNE WAR CEMETERY.

                                                                                                 MARKET GARDEN

    Operatie Market Garden was een geallieerd offensief tijdens de Tweede Wereldoorlog van 17 tot 26 september 1944. Luchtlandingstroepen moesten verschillende bruggen over rivieren en kanalen in Nederland veroveren en vasthouden totdat ze door grondtroepen afgelost konden worden. In Arnhem lag één van de doelen: de Rijnbrug. De Duitse tegenstand bleek rondom Arnhem echter veel groter dan verwacht en het lukte de meeste van de bijna 12.000 Britse en Poolse militairen niet om de brug te bereiken.

    Op 20 september vielen de geallieerde troepen terug naar Oosterbeek waar de perimeter werd gevormd: een hoefijzervormige verdedigingslinie in en rondom het dorp met de Rijn als basis. Binnen deze perimeter werd in de dagen daarna zwaar gevochten. De bevoorrading van de geallieerde troepen had veel gebreken en al snel zaten de militairen zonder eten, medische voorzieningen en munitie. Veel militairen waren ondertussen gewond geraakt of gesneuveld. Op 25 september waren de voorraden zo goed als op en werd het duidelijk dat de geallieerde grondtroepen hen niet meer op tijd zouden bereiken. De overgebleven geallieerde luchtlandingstroepen moesten zich terugtrekken over de Rijn. 2.400 militairen maakten de oversteek naar veilig gebied, maar de gewonden en het medisch personeel bleven achter. 6.500 Britse en Poolse troepen werden krijgsgevangen gemaakt en er vielen 1.900 doden. De burgerbevolking van Oosterbeek bracht deze heftige dagen door in kelders in de hoop het gevaar te ontwijken, maar ook hier vielen tientallen slachtoffers. Na de slag was Oosterbeek vernield en moesten haar inwoners vertrekken.

    https://www.visitarnhem.com/routes/3023717345/perimeterroute

    https://nl.wikipedia.org/wiki/1e_Luchtlandingsdivisie











    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMPERATOR (NL)

    IMPERATOR  -- Arnhem -- Nederland







    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMPERATOR (NL of Fr)

    IMPERATOR  (NL of  Fr)

    IMPERATOR –Nederland of Frankrijk?

    Dit plaatje werd teruggevonden in een lot Franse Balhoofdplaatjes, maar ook het balhoofdplaatje van Imperator uit Arnhem vertoont gelijkenissen met dit plaatje.

    ♦ Imperator - cycles Joseph-Marius Champon à Saint Étienne de Saint Geoirs – Isére - France

    ♦ Imperator - cycles à Lyon – Rhône-- France

     







    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAPTEIN (NL)

    KAPTEIN

    ARNHEM – Nederland

    Merk werd opgericht door Willem Kaptein. Deze was voor de Tweede Wereldoorlog importeur van verschillende merken, waaronder vanaf 1938 ook Motobécane. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te starten. De Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade  werd  ondergebracht in de voormalige elektriciteitscentrale van Arnhem welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt. Het pand werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen.

    In 1966 ontstond door samenwerking met de Rijwiel- en bromfietsfabriek Union de Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. . De samenwerking werd in 1973 weer ontbonden, hoewel Union de naam Unikap tot 1984 bleef voeren. Kaptein was altijd een B-merk van Union, een merknaam dat Union gebruikte om buiten de erkende rijwielhandel om te verkopen. Union heeft ook motobecane fietsen gemaakt. De naam Kaptein werd in 1996 verkocht aan de Makro die onder deze naam Union-fietsen leverde.

    (A.M.I. Willem Kaptein, Arnhem, later Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V., Den Hulst (1949-1973).)



















    20-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    18-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BALAKO (Nl)

    BALAKO (Nl)

    Balako—Albertus Johannes BALK ---- Bennebroek ---- Nederland

    Info: met dank aan Pro & zo B.V, Hilversum











    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MULTICYCLE (Nl)

    MULTICYCLE (Nl)

    MULTICYCLE --- Transportweg 10 ---7007 CN Doetinchem --- Nederland

    Multicycle werd in 1977 door Nico Bieleveldt en zijn echtgenote in de Achterhoek opgericht. In die tijd nam de vraag naar recreatieve fietsen toe, maar de gebruiksvriendelijkheid liet vaak nog te wensen over. Met de handgemaakte kwalitatieve  fietsen die Nico Bieleveldt toen ontwierp, heeft hij de basis gelegd voor de hedendaagse Multicycle. Hij onderscheidde zich met mooie, lichte handgemaakte fietsen waarbij de nadruk lag op comfort en kwaliteit, dit vanuit een sportieve grondslag. Ze  groeiden uit tot een modern bedrijf waar vakmensen met oog voor detail, exclusieve en hoogwaardige toerfietsen ontwerpen, ontwikkelen en produceren.







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VUURPIJL (NL)

    Vuurpijl --- Beverwijk --- Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELKO (NL)

    ELKO -- Kolhorn – Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERCULES (Nl)

    HERCULES (Nl)

    HERCULES  ------ K. MAJOLIE  ---------- DEN HELDER ------Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOMO (NL)

    Gomo -- Alkmaar -- Nederland







    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VICO (NL)

    VICO--- Twente & Gelderse Achterhoek ---- Nederland

    De merknaam VICO  komt van de Latijnse woorden Vi Coactus (  betekent uit nood gedwongen )

    De gemeenschappelijke inkoop combinatie VICO is ontstaan van uit de noodzaak om gezamenlijk in te kopen.  In 1953 verkochten ze de eerste fietsen met die naam geleverd door diverse bedrijven van af 1970 door Gazelle .











    18-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    17-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOCARNO (NL)

    Locarno --- Zaandam--- Nederland







    17-02-2025, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wolf4444
    blog.seniorennet.be/wolf444
    Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    omaka
    blog.seniorennet.be/omaka
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    clogie
    blog.seniorennet.be/clogie
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bymonika
    blog.seniorennet.be/bymonik
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    julien
    blog.seniorennet.be/julien
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    nonkelmarc
    blog.seniorennet.be/nonkelm
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    floreanne
    blog.seniorennet.be/florean
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    carla2008
    blog.seniorennet.be/carla20
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    spelendevormen
    blog.seniorennet.be/spelend

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!