Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • GUILLER SA (Fr)
  • P. ORUET (Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • GUILLER SA (Fr)
  • P. ORUET (Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    23-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - LA RAFALE (Fr)

    LA RAFALE (Fr)

    La Rafale Paris, cycles Ets Paris France - directeur Mr. Aarowson-- 137 Bd Voltaire –Paris / Parijs ----- France/Frankrijk

    Dit merk van het bedrijf Paris France is zeker bekend door haar kampioen Lucien Michard, maar haar parcours is nogal merkwaardig. In de jaren 1930 had het bedrijf zijn hoofdkantoor op 137 rue Voltaire in Parijs met de cycli La Rafale, maar later ook met het merk Handsonne. In 1940 tekende het een contract met het l'Arsenal de Roanne voor de productie van haar fietsen, dat met onderdelen die voornamelijk uit de Loire-vallei kwamen. In 1943 bedroeg de productie 50 fietsen per dag. Na de oorlog  was het bedrijf nog steeds aanwezig op hetzelfde adres, maar  vanaf 1960, of zelfs iets eerder, komt het niet meer voor in de Bottins du cycle.

    In de Bottin du cycle van 1951 werd het bedrijf genoemd als fabrikant, maar het merk was ongetwijfeld een groothandel en vooral een doorverkoper.











    23-12-2025, 14:31 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - CONCORDE (NL)

    CONCORDE (NL)

    CONCORDE ------ Veltec-Rentmeester -----Valkenswaard ----------- Nederland

    Concorde is een Nederlands merk van racefietsen. In de jaren 70 werd het merk in de markt gezet door Veltec-Rentmeester, een bedrijf dat handelde in fietsen en fietsaccessoires.

    Dit bedrijf was oorspronkelijk in 1965 opgericht als “Rentmeester”, later Veltec-Rentmeester en uiteindelijk Veltec Benelux genoemd. Volgens historische gegevens was Veltec opgericht door de Nederlander Manfred Krikke. Manfred Krikke Sr. was de eigenaar en drijvende kracht achter Veltec en daarmee ook het merk Concorde. Zijn zoon Jürgen Krikke zette het bedrijf later voort.

    2009 was het laatste jaar dat Concordes verkocht werden door Veltec. In 2012 ging Veltec zelf failliet.

    In 2014 is Concorde overgenomen door de Nederlandse onderneming Intersens Bikes & Parts BV in Almelo. Eind 2015 is Concorde opnieuw gelanceerd via Nederlandse en Belgische dealers, in eerste instantie met modellen van Sensa. In 2018 of 2019 is het merk weer van de markt verdwenen.

    De fabrikant leverde compleet afgemonteerde racefietsen. In de beginjaren werden veel Concorde frames opgebouwd met stalen buizen. Concorde produceerde in de latere jaren frames van aluminium, aluminium-scandium legering en carbon. Tegenwoordig wordt enkel nog gebruik gemaakt van aluminium en carbon voor de frames.

    Ten tijde van Veltec fabriceerde Concorde niet zelf de frames. Frames werden volgens specificatie betrokken bij andere fabrikanten, zoals Billato en Ciöcc. De frames van hogere kwaliteit kwamen vaak uit Italië. De andere frames werden vaak betrokken uit België of de VS, in latere tijden waarschijnlijk uit China. Het opbouwen gebeurde bij Veltec in Valkenswaard.

    De Italiaanse fabrikanten waren bij de weinige fietsfabrikanten in Italië die fietsen van carbon en scandium-aluminium produceerden. Stalen fietsen en frames produceerde Concorde later niet meer, omdat dat als materiaal voor sportfietsen vanwege de relatief hoge soortelijke massa als materiaal voor fietsen minder geschikt is. Stalen frames waren hierdoor ook niet leverbaar vanuit China. Vanwege de beschikbaarheid van lichtere hoogwaardige materialen was het ook niet meer nodig om stalen frames te produceren.

    Door de diversiteit van fabrikanten die gebruikt werd, was er ook een grote diversiteit aan specificaties. De meeste frames hadden bijvoorbeeld Engelse draad in het bottombracket, maar er waren er ook met Italiaanse draad in het bottombracket. Dit soort kleinere details was vaak afhankelijk van de framefabrikant.

    Van 2015 tot 2018 werden de frames in eigen huis door Intersens Bikes & Parts BV ontwikkeld. De fabricage ging volgens eigen specificatie en standaarden. Hierdoor is het voor dealers makkelijker om achteraf onderhoud te plegen of onderdelen te vervangen. De fietsen worden verder, in Nederland, opgebouwd met delen van veelal Shimano en andere bekende leveranciers.

    Concorde was een typisch Nederlands merk, gericht op degelijke bouw en goede prijs-kwaliteitverhouding.Het merk speelde in op de groeiende populariteit van sportief fietsen in Nederland.Concorde-fietsen werden vaak verkocht via lokale fietsenwinkels.

    Veltec/Concorde was ook betrokken bij professionele wielersport: het merk sponsorde het Nederlandse PDM-team (1986–1992). Het team stond officieel bekend als PDM-Ultima-Concorde of PDM-Concorde-Ultima. Concorde heeft in het verleden profploegen uit de UCI ProTour, de hoogste divisie van het wielrennen, van materiaal voorzien. In 1987 werd Pedro Delgado op veertig seconden van Stephen Roche tweede in de Tour de France op een fiets van Concorde. Ook Steven Rooks, Gert Jakobs en Gert-Jan Theunisse zijn uitgekomen voor PDM-Concorde. Steven Rooks werd in 1988 tweede in de Tour de France, achter Pedro Delgado, die intussen voor een ander team reed.

    Voor een aantal jaar tussen 2000 en 2010 heeft Veltec nog een Granfondo-team gesponsord onder de naam Veltec. Dit team bestond uit Elite-renners zonder profcontract.

    Sinds 1993 heette het Veltec Benelux. Het was importeur en distributeur in fietsen, fietskleding en fietsaccessoires. Naast Concorde voerden ze andere bekende merken als American Eagle mountainbikes en Ultima kleding. In 2012 raakte het bedrijf het distributeur schap kwijt van Cervélo, Wilier en Sidi. Kort daarna is het failliet gegaan, en de activiteiten zijn per 1 januari 2013 gestopt.

    Producten:

    Concorde stond vooral bekend om:

    Racefietsen (staal en later aluminium frames)

    Mountainbikes (vooral in de jaren ’90 populair)

    Hybride- en trekkingfietsen

    Stadsfietsen in het middensegment

    De fietsen waren meestal uitgerust met betrouwbare onderdelen van merken als Shimano.

    Bedrijfsgeschiedenis:

    In de loop der jaren werd Concorde onderdeel van grotere fietsconcerns. Uiteindelijk is het merk opgegaan in de Accell Group (bekend van o.a. Batavus, Sparta, Koga). Naarmate Accell zich meer ging richten op sterkere hoofdmerken, verdween Concorde als zelfstandig merk grotendeels van de markt. Concorde-fietsen werden verkocht tot rond 2009; Veltec ging in 2012 failliet, waarna het merk een beperkte herlancering kreeg via Intersens Bikes & Parts BV (2015–2018) maar daarna weer verdween.

    Intersens Bikes & Parts is een Nederlandse fabrikant van fietsen. Naast Concorde vallen ook Sensa, Target en Supra onder de paraplu van Intersens Bikes & Parts. De fabriek met eigen ontwikkelafdeling is gevestigd in Almelo. Op deze locatie worden elk jaar vele fietsen met de hand geassembleerd en verzonden naar dealers door heel Europa.

    Huidige status:

    Concorde bestaat niet meer als actief consumentenmerk.

    Tweedehands Concorde-fietsen zijn nog regelmatig te vinden, vooral oudere racefietsen en mountainbikes.

    Ze worden vaak gewaardeerd om hun degelijkheid en klassieke uitstraling.

    Reputatie:

    Betrouwbare frames

    Goede prijs-kwaliteitverhouding

    Solide Nederlandse bouwtraditie

    https://www.vintagefiets.be/en/concorde-ooit-een-beroemd-nederlands-fietsmerk/

     







    23-12-2025, 14:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - CAPO (Oostenrijk)

    CAPO (Oostenrijk)

    Capo    -----  Merk: Capo --------- Oostenrijk

    Jaren 50 - jaren 60







    23-12-2025, 14:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - CONFIANCE (F)

    CONFIANCE (F)

    Confiance  cycles,  48 rue de la République – B-merk van de cycles Guiller ----- Fontenay le Comte – Vendée -------- Frankrijk.

    Confiance  cycles,  48 rue de la République - sous marque des cycles Guiller à Fontenay le Comte – Vendée------------- France.

     

     







    21-12-2025, 17:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)

    RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)

    Raphaël Géminiani (Clermont-Ferrand, 12 juni 1925 – Pérignat-sur-Allier, 5 juli 2024) was een Frans profwielrenner en ploegleider.

    Raphaël Géminiani's vader bracht het gezin in 1920 naar Frankrijk om te ontsnappen aan het Italiaanse fascisme. Omdat hij een fietsenfabriek in Lugo had gerund, begon hij een fietsenzaak in Clermont-Ferrand en Raphaël begon op 12-jarige leeftijd te werken in de winkel van zijn vader. Hij begon met racen op 16-jarige leeftijd, in 1943.

    Hij was beroepswielrenner van 1946 tot 1959. Zijn bijnaam was Grand Fusil. Hij was een goed ronderenner met een oogstrelende pedaaltred. Hij was kampioen van Frankrijk in 1953.

    Géminiani kwam een paar keer dicht bij de eindoverwinning in de Tour de France. Zo werd hij vierde in 1950, tweede in 1951 (allebei op flinke afstand van de respectievelijke winnaars Ferdi Kübler en Hugo Koblet) en derde in 1958, achter de Luxemburger Charly Gaul. Hij stond aan de leiding in de Tour de France van 1958,  dat was voordat hij een slechte dag had en verloor van Charlie Gaul. Hij hielp zowel Bobet als Coppi aan grote overwinningen. Hij beëindigde zijn carrière na een wielerronde in Afrika eind 1959 die zijn vriend Fausto Coppi fataal werd.

    Na zijn wielercarrière was hij de directeur van het St Raphael Team en later van Eddy Merckx' Fiat Team, zijn inspanningen transformeerden het professionele wegwielrennen.

    Géminiani volgde andere vooraanstaande renners in het licenseren van zijn naam voor een reeks fietsen en werd zo sponsor van zijn teams. De frames zouden zijn gemaakt door Mercier en misschien ook Cizeron van St Etienne.

    http://velosvintage.over-blog.com/2020/09/velo-raphael-geminiani-1958.html

     















    21-12-2025, 17:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- CAZENAVE (F)

    CAZENAVE (F)

    Cazenave - (1901 tot 1975) fabriek opgericht door Louis Cazenave in Belin-Béliet – Gironde, Frankrijk

    Cazenave  ( 1901 à 1975 )  usine crée par Louis Cazenave à Belin-Béliet -Gironde, France

    Cazenave was een merk uit Belin, een klein dorpje in de Landes van Gascogne bij Bordeaux. Tussen 1901 en 1975 was Belin-Béliet het hoofdkwartier van een belangrijke industrie: Ets Cazenave. Cazenave is een veel voorkomende familienaam in het zuidwesten van Frankrijk die in het Occitaans "maison neuve" (nieuw huis) betekent.

    Deze fabriek werd in 1901 opgericht door Louis CAZENAVE en groeide in enkele decennia uit tot een van de belangrijkste industriële vestigingen in de regio , met enkele honderden werknemers in diverse sectoren.

    De eerste activiteit, de startactiviteit en die de basisactiviteit zal blijven, was de productie van fietsen (fietsen, bromfietsen, motoren). In de fabriek in Belin werden fietsen gebouwd die werden verkocht onder de naam Cazenave maar ook voor andere merken zoals Alcyon en Paloma werd geproduceerd.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd een gieterij opgericht voor de productie van granaten. Deze gieterij zou later cilinderkoppen, diverse onderdelen en hardware produceren. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd ook een zagerij aan het complex toegevoegd, dat voor de productie van kratten voor het vervoer van munitie. Deze zagerij wordt vervolgens gebruikt voor de verwerking van parket.

    Louis Cazenave, altijd op zoek naar nieuwe ideeën, rustte grote landbouwkarren uit met luchtbanden en richtte daarmee uiteraard de laatste tak van zijn fabriek op, het "rollend materieel", waar allerlei soorten aanhangwagens, tanks, etc. werden geproduceerd.

    Op het hoogtepunt van haar activiteiten zou het bedrijf 35 hectare beslaan en zelfs beschikken over een arbeidersstad met 50 woningen, een bioscoop, een kantine, enzovoort …

    De sluiting van de fabriek in 1975, na jaren van achteruitgang, werd diep gevoeld in Belin-Béliet en omgeving.

    Louis Cazenave schreef zijn memoires  die hij in 1954 publiceerde in een boek met de titel "Ma vie" (Mijn leven).

    https://www.lebelinetois.fr/2023/06/03/val-de-l-eyre-le-3-juin-1883-naissait-louis-cazenave-fondateur-de-l-industrie-de-cycles-%C3%A0-belin/













    21-12-2025, 17:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - L. BOBET

    L. BOBET

    CYCLE L. BOBET  -- Frankrijk

    De fietsen L. Bobet  werden gemaakt door Mercier (Saint-Étienne) .

    Aan het einde van het wielerseizoen 1954 tekende Louison Bobet een overeenkomst met Mercier om voor Mercier fietsen te produceren in Saint-Etienne onder het merk Louison Bobet. In 1955 en daarna reed Bobet tijdens wedstrijden op een gele Louison Bobet fiets.

    Het is begrijpelijk dat veel Louison Bobet fietsen sterk op hun Mercier-stalgenoten leken: dezelfde nokken, dezelfde buizen, dezelfde uitrusting. Tegen het einde van 1955 kondigde Bobet aan dat zijn team voor 1956 Campagnolo-apparatuur zou gebruiken. Bij gebrek aan catalogusinformatie is het niet bekend of een productiemodel doorging met de Huret-uitrusting.  In ? (jaar nader vast te stellen) stopte Mercier met de productie van Louison Bobet-fietsen. Het merk werd vervolgens nieuw leven ingeblazen door Louison Bobet in ? (jaar nader vast te stellen)

    Louison Bobet

    Louis "Louison" Bobet: 12 maart 1925 - 13 maart 1983  was een Franse professionele wielrenner . Hij was de eerste grote Franse renner uit de naoorlogse periode en de eerste renner die de Tour de France in drie opeenvolgende jaren won, van 1953 tot 1955.

    Zijn carrière omvatte onder meer het nationale wegkampioenschap (1950 en 1951), Milaan-San Remo (1951), Giro di Lombardia (1951), Critérium International (1951 en 52), Parijs-Nice (1952), Grand Prix des Nations (1952), wereldkampioenschap op de weg (1954), Ronde van Vlaanderen (1955), Critérium du Dauphiné Libéré (1955), Ronde van Luxemburg (1955), Parijs-Roubaix (1956) en Bordeaux-Parijs (1959).

    Louis Bobet werd geboren als een van de drie kinderen boven de bakkerswinkel van zijn vader in de rue de Montfort, Saint-Méen-le-Grand , nabij Rennes . Zijn vader gaf hem een ​​fiets toen hij twee was en na zes maanden kon hij er zes kilometer mee rijden.  De vader van Bobet heette ook Louis en de zoon heette Louison – kleine Louis – om verwarring te voorkomen. -on is een verkleinwoord in het Frans, maar buiten Bretagne verwijst Louison meestal naar een meisje. Hij stond in zijn beginjaren als renner bekend als Louis, zelfs als professional, totdat de kleine Louison aan populariteit won.

    Bobet zou tijdens de Tweede Wereldoorlog boodschappen voor het verzet hebben overgebracht . Na D-Day sloot hij zich aan bij het leger en diende in Oost-Frankrijk. Hij werd in december 1945 gedemobiliseerd.

    Het meest opvallende kenmerk van Bobet, de man en niet van de coureur, was zijn ambitie om zich te gedragen als een Hollywood-matinee-idool, een soort David Niven- personage in een smoking . Het leverde hem veel kritiek op van andere Franse renners. Géminiani zei dat de bedeesde en elegante manier van doen van Bobet hem zelfs in zijn eigen Bretagne minder populair maakte dan de meer rustieke, openhartige manieren van andere Bretonse renners zoals Jean Robic . Bobet sprak af en toe over zichzelf in de derde persoon.

    Bobet werd ook gedreven door persoonlijke hygiëne en weigerde zijn eerste gele trui aan te nemen omdat deze niet was gemaakt van de zuivere wol die volgens hem het enige gezonde materiaal was voor een zwetende en stoffige renner. Synthetische garens of mengsels werden in 1947 toegevoegd na de komst van Sofil als sponsor. Sofil maakte kunstgaren. De raceorganisator, Jacques Goddet, schreef: “Het leverde een waar drama op. Ons contract met Sofil brokkelde af. Als het nieuws bekend was geworden, zouden de commerciële gevolgen desastreus zijn geweest voor de fabrikant. Ik weet nog dat ik er een groot deel van de avond met hem over debatteerde. Louison was altijd buitengewoon hoffelijk, maar zijn principes waren net zo hard als de granieten blokken van de kust van zijn geboorteland Bretagne. “ Goddet moest Sofil zover krijgen dat hij van de ene op de andere dag een nieuwe trui produceerde, het logo nog steeds zichtbaar maar de kunstmatige stof ontbrak. Bobets bezorgdheid over hygiëne en kleding werd geaccentueerd door frequente problemen met zadelpijn.

     De carrière van Bobet eindigde feitelijk toen de auto waarin hij en zijn broer Jean zaten in de herfst van 1960 buiten Parijs crashte. Nadat hij stopte met koersen  had Louison Bobet een aantal bedrijven, waaronder een kledingwinkel, maar hij werd vooral bekend door zijn investeringen in en de ontwikkeling van de zeewatergezondheidsbehandeling van thalassotherapie . Hij had het gebruikt toen hij herstelde van zijn auto-ongeluk. Hij werd ziek en stierf de dag na zijn 58ste verjaardag aan kanker.



















    21-12-2025, 17:27 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)

    ANDRÉ LEDUCQ (Fr)

    “André Leducq”------ Mercier --------- Saint-Étienne------- Frankrijk

    Er bestaat documentatie dat er in het verleden fietsen (cycles) zijn uitgebracht onder de naam Cycles André Leducq (of “Sur Cycles A. Leducq”). Dat wijst erop dat Leducq’s naam werd gebruikt op fietsenmerken. Daarnaast was er ook sprake van motorfietsen: “André Leducq Motorcycles” was een merk geproduceerd door het bedrijf Mercier in Saint-Étienne. De motorfietsen kwamen voort uit de betrokkenheid van Leducq met Mercier nadat hij zijn wielercarrière beëindigde. Hij werkte voor Mercier, en het merk “André Leducq” was in zekere zin een sub-lijn of “filiale” van Mercier.

    Het is niet helemaal duidelijk hoe groot of wijdverbreid het merk “Cycles A. Leducq” is geweest voor fietsen (dus zonder motor). In advertenties, postkaarten etc. kom je de naam tegen, maar technische specificaties, jaartallen, aantallen etc. zijn schaars. Of het merk fietsen onder die naam een aparte fabriek had, of gewoon Mercier frames / onderdelen gebruikte met Leducq-label, is niet volledig bevestigd, want op heel wat balhoofdplaatjes staat Paris (Parijs) vermeld.

    André Leducq:

    Geboren op 27 februari 1904 in Saint-Ouen (Seine, Frankrijk). Hij stierf op 18 juni 1980 in Marseille.

    Hij was een zeer succesvolle Franse wielrenner in de jaren ’20 en ’30. Hij was wereldkampioen in 1924 als amateur voordat hij in 1927 prof werd. Hij won ook een gouden medaille op de Olympische Zomerspelen van 1924 in het onderdeel ploegenkoers.

    Hij won o.a. de Tour de France tweemaal: in 1930 en 1932.  Leducq won in zijn loopbaan ook andere belangrijke klassiekers zoals Parijs-Roubaix (1928), Parijs-Tours (1931) etc.

     

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Leducq















    21-12-2025, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - LITÉRAL (?)

    LITÉRAL (?)

    LITÉRAL Cycles ?  Vermoedelijk Frans (France?)







    21-12-2025, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)

    PHILIPS CYCLES (GB)

    Philips Cycles Ltd. – Smethwick — Groot-Brittannië

    Philips Cycles Ltd. was een Britse fietsenfabrikant gevestigd in Smethwick nabij Birmingham, Engeland. De geschiedenis begon vroeg in de 20e eeuw en eindigde in de jaren tachtig. Tegen die tijd was het onderdeel geworden van Raleigh Industries , zelf een deel van de Tube Investments- groep. Het bedrijf was een aantal jaren de op één na grootste fietsenproducent van Groot-Brittannië, na Raleigh. Het bedrijfsmotto, dat op al zijn badges stond, was "Renowned the World Over". Het merk "Phillips" wordt nog steeds over de hele wereld gebruikt, vooral in China en het Verre Oosten, onder licentie van Raleigh. In India werd het geproduceerd in Madras dat momenteel Chennai heet.

    Het bedrijf produceerde miljoenen fietsen, waarvan er vele werden geëxporteerd, en het produceerde ook verschillende bromfietsen. In 1956 onthulde Phillips 's werelds eerste titanium fietsframe. In tegenstelling tot moderne titaniumcomponenten werd puur titanium gebruikt in plaats van legeringen.

     

















    21-12-2025, 17:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - BINESSE PIRE (?)

    BINESSE PIRE (?)

    BINESSE PIRE ----- Cycles -Autos ------ ? Vermoedelijk Frans (France?)







    21-12-2025, 17:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - SPECIAL (B)

    SPECIAL (B)

    SPECIAL……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.











    21-12-2025, 16:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- RECTO (B)

    RECTO (B)

    RECTO……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.

     







    21-12-2025, 16:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - THE CURON (B)

    THE CURON (B)

    (THE) CURON Cycle

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    21-12-2025, 16:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - DE GROENE STER (B)

    DE GROENE STER (B)

    Rijwielen De Groene Ster

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    21-12-2025, 16:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    19-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- BRANDENBURG (D)

    BRANDENBURG (D)

    BRANDENBURG --- kant-klare goederen of  handelsmerk vermoedelijk uit de regio Brandenburg --- Duitsland.









    19-12-2025, 15:16 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- PATRIA (D)

    PATRIA (D)

    PATRIA-- Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC)—Solingen---- Duitsland

    De Patria-fabriek bestaat sinds 1898 in Oost-Westfalen te Solingen en vervolgens in Bielefeld, Duitsland.  (Patria , à  Solingen puis Bielefeld, Allemagne - Depuis 1898)

    Patria WKC is de merknaam voor voertuigen, vooral fietsen en motorfietsen , van het Solingense bedrijf Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC). Het merk is sinds 1971 eigendom van de Lippe -fietsenfabrikant Kleinebenne GmbH .

    PATRIA

    Het bedrijf werd in 1883 opgericht door de fusie van de twee al lang bestaande bedrijven Gebr. Weyersberg en WR Kirschbaum, die beide voorheen alleen wapens vervaardigden, voornamelijk bajonetten. Vanaf dat moment heette het Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC). In 1893 was het personeelsbestand gegroeid tot ongeveer 630 medewerkers. Vanaf het midden van de jaren negentig van de negentiende eeuw vervaardigde het bedrijf ook fietsonderdelen: crankversnellingen, naven, pedalen en kettingen. In 1898 kwam de eerste complete fiets op de markt onder de merknaam “Patria” (Latijn patria = vaderland). Het bedrijf, een van de grootste in de stad, ontving de eerste twee telefoons van Solingen, de nummers waren 1 en 2.

    In 1897/1898 beleefde de rijwielindustrie haar eerste crisis, waardoor de helft van de arbeiders werd ontslagen. Vanaf dat moment verlegde het bedrijf de focus ook naar de productie van andere apparaten zoals tondeuses, bijlen en suikersnijders ( kapmessen ).

    Tussen 1899 en 1901 vervaardigde het bedrijf ook een klein aantal auto's met eencilindermotoren.  Er werden ook tricars, op basis van motorfietsen, die een persoon of bagage tussen de voorwielen konden vervoeren vervaardigd.

    Nadat deze crisis was overwonnen, werden er tot de jaren 1910 jaarlijks tot 35.000 fietsen geproduceerd bij WKC. Na de Eerste Wereldoorlog steeg de jaarlijkse productie tot ongeveer 100.000 stuks. Daarmee werd WKC een van de tien grootste fietsenfabrieken van Duitsland. Het personeelsbestand van WKC groeide tot circa 1.200 medewerkers. De pogingen van het bedrijf om motorfietsen te gaan produceren mislukten echter. In de nasleep van de mondiale economische crisis ging het moederbedrijf Siegen-Solinger Gussstahl-Aktien-Verein , waartoe WKC sinds 1922 behoorde, in 1929 failliet. Door afzonderlijke afdelingen uit te besteden, waaruit later onafhankelijke bedrijven ontstonden, kon de productie van fietsen, wapens en tondeuses echter bij WKC doorgaan.

    Naziperiode

    Tussen 1933 en 1945 herwon de firma WKC haar reputatie van hoogwaardige blanco wapens te produceren en werd ze zo de belangrijkste leverancier van sabels aan de Wehrmacht (Duits leger). Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de gebouwen van de WKC, die in 1932 van het oorspronkelijke adres in het stadscentrum naar de wijk Merscheid waren verhuisd, het doelwit van het Britse bombardement op Solingen en werden ze bijna allemaal verwoest.

    Van 1948 tot 1952 financierde Patria WKC een eigen wielerploeg  en had bekende renners als Erich Bautz uit Dortmund en Oskar Thierbach uit Dresden onder contract. In 1953 moest het bedrijf, dat inmiddels niet alleen fietsen maar ook bromfietsen en kleine motorfietsen produceerde, de productie stopzetten. Rond 1956 bood Patria WKC opnieuw drie bromfietsmodellen aan (MS 50/55, MS 50/56 en Derby). De wapenafdeling van Weyersberg, Kirschbaum & Cie. produceert nog steeds blankewapens. [

    Sinds 1971 worden fietsen met de merknaam Patria vervaardigd door de fietsenfabrikant Ernst Kleinebenne , later Kleinebenne GmbH, in Leopoldshöhe bij Bielefeld. In 2014 presenteerde Patria het prototype van haar eerste bakfiets op Eurobike . De fabriek bouwt uitsluitend stalen frames met nokken.

    KLEINEBENNE GMBH -- LEOPOLDSHÖHE – BIELEFELD

    Ernst Kleinebenne, de grootvader van de huidige directeur Jochen Kleinebenne, was in de jaren dertig voorman bij de fabrikant Dürkopp in Bielefeld - een groot bedrijf aan de August-Bebel-Straße. Daar werden lange tijd de Dürkopp- en de minstens even bekende Adler-fietsen gebouwd. Maar de medewerker had zijn eigen ideeën en grootse plannen, hij wilde zelf fietsen ontwikkelen en frames bouwen.

    In 1950 richtte hij het bedrijf Ernst Kleinebenne op. Al snel begon hij met de productie van fietsframes voor andere fabrikanten. Een bloeiend bedrijf voor iemand die zijn vak verstond zoals hij. Maar de ambities van het bedrijf gingen nog verder: in de jaren zeventig namen ze het oude merk Patria over, het kwam uit de 'staalstad' Solingen. Onder deze naam werden al aan het begin van de twintigste eeuw fietsen vervaardigd, en later vooral messen en lemmeten, producten waar Solingen bekend om stond.

    Ook de opvolgers van de oprichter van het bedrijf, Fred en Dieter Kleinebenne, zonen van de oprichter, vertrouwden op Made in Germany en vervaardigden voor veel klanten stalen frames. Het merk Patria werd opnieuw een begrip in de fietsensector.

    Patria blijft Made in Duitsland

    Eind jaren tachtig kwam er een keerpunt: onder meer door de uiteindelijke opkomst van de auto werd de fiets aanvankelijk tot een marginaal fenomeen in de samenleving gedegradeerd. Economisch gezien betekende dit dat de fietswereld kleiner werd. Veel fabrikanten overleefden het alleen maar doordat ze overstapten op in het Verre Oosten geproduceerde aluminium frames. Het werd lastig voor de staalframeproducent uit Bielefeld. En feitelijk moest Patria in de jaren negentig ook een beslissing nemen: stop je met de productie of zoek je een niche, iets dat anderen niet konden doen? Door de gewijzigde marktsituatie was het niet meer mogelijk om op de oude voet verder te gaan. Het was passend dat Jochen Kleinebenne, de huidige directeur, die net zijn ingenieursstudie had afgerond en de koers kon helpen bepalen in de richting waar Patria vandaag de dag bekend om staat: namelijk op maat gemaakte frames van hoogwaardig staal.

    De focus ligt op ergonomie, dat wil zeggen de persoon voor wie de fiets is gebouwd. Iets wat vrijwel geen enkele andere fietsenfabrikant in Duitsland deed of kon doen; hun frames werden immers in het Verre Oosten geproduceerd, ver weg van de klant. Vanaf dat moment zijn speciale wensen en maten voor Patria geen probleem meer , maar eerder hun ‘unique selling point’.

    Dit zou echter niet lukken zonder een belangrijk hulpmiddel: Jochen Kleinebenne ontwikkelde de Velochecker, waarmee de toekomstige fiets precies kan worden afgestemd op de koper. Gewoon op maat. De Velochecker is het geometriemodel van een fiets en is verkrijgbaar bij de Patria-dealer. De framevariabelen zoals zithoek, bovenbuislengte en vele andere kunnen worden gevarieerd, zodat de perfect afgestelde Velochecker ons de exacte afmetingen geeft voor de ideale fiets van de klant - en Patria zijn frame daarop kan bouwen.

    Tegenwoordig werken er 25 medewerkers in Leopoldshöhe bij Bielefeld, van wie velen er al lang werken. Op een oppervlakte van ongeveer 1.300 vierkante meter worden jaarlijks ongeveer 2.500 fietsen geproduceerd. Trend: stijgend. Steeds meer klanten maken nu gebruik van de mogelijkheid om op maat gemaakte fietsen te bestellen – en ook het aantal op maat gemaakte e-bikes neemt toe in vergelijking met standaardfietsen.





















    19-12-2025, 15:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - GÖRICKE (D)

    GÖRICKE (D)

    GÖRICKE  -- Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf dat in 1874 door August Göricke werd opgericht en later Göricke-Werke Nippel & Co. zou worden, bouwde een fabriek in de stad Bielefeld (Duitsland) en werd bekend om zijn hoogwaardige fietsen en motorfietse. Het was een van de belangrijkste Duitse fietsenfabrikanten in Bielefeld.

    Fietsen werden er geproduceerd sinds 1895. In 1899 werd de naam veranderd in Bielefelder Maschinen- und Fahrradwerke AG, August Göricke. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen vervaardigd. Tussen 1903 en 1912 bouwden ze motorfietsen, driewielers en voorwagens met eencilinder- en v-twinmotoren. Motorfietsen uit 1903 waren uitgerust met Antoine-motoren van 2½ en 3 pk, en vanaf 1908 werden commerciële driewielers uitgerust met Fafnir V-twins van 425 cc.

    Tussen 1906 en 1908 vervaardigde het bedrijf ook driewielige auto's. Technisch gezien was het een motorfiets met aanhanger, waardoor het een tricar was . De passagiersstoel voorin bevond zich tussen de twee wielen.

    In 1921 werd de naam veranderd in Görickewerke AG.

    In 1924  namen ze het Fabula- concern over en bouwden versies van die motorfiets.

    Een jaar na het faillissement, in 1929, kocht een Duits-Nederlands consortium NVTE (Naam Looze Vennootschap tot Exploitatieder Göricke Fabrieken) het bedrijf, dat toen opereerde als GmbH.

    Tussen 1933 en 1939 produceerden ze uitsluitend lichte forensenmotoren, waarbij de nadruk lag op de fietsenmarkt.

    In oktober 1941, na de fusie met Maschinen- und Apparatebau Erich Nippel, werd de naam veranderd in Göricke-Fahrrad- und Maschinenfabrik, Nippel & Co.

    1949-1960: bouwden ze motorfietsen met tweetakt ILO- en Sachs-motoren tot 197cc. Sommige van de machines met ILO-motoren werden mogelijks omgedoopt door het Zweedse Monark- concern.

    In 1950 werden vrachtdriewielers met een enkel achterwiel en een laadbak aan de voorkant vervaardigd. Ze produceerden deze transport dreirad (driewielers) met Sachs 50cc- en 97cc-motoren tot 1959.

    Nadat Göricke in 1964 de krachten had gebundeld met Pantherwerke AG (Löhne), bleef het bedrijf tot 1983 fietsen bouwen.

     





























    19-12-2025, 15:01 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - RIXE (D)

    RIXE (D)

    Rixe –Bielefeld--Duitsland

    Rixe was een fietsen- , bromfiets- en motorfietsfabriek uit de wijk Brake van de Oost-Westfaalse stad Bielefeld.  De firma RIXE uit Brake bij Bielefeld is bij velen vandaag de dag nog steeds bekend, omdat de naam Rixe ook op sommige moderne fietsen prijkt. Alleen de bekende naam blijft echter over want in 1985 sloot het bedrijf Rixe voorgoed de deuren.

    August Rixe en zijn partner Robert Meyer, beiden slotenmakers, richtten in 1920 de 'Rixe & Meyer Maschinen- und Fahrradfabrik' op. Het begin van de fietsenbouw  bij Rixe  begon in 1923 onder de naam Rico en ze bleven de naam Rico gebruiken tot eind 1924, dit betekent dat Rixe niet tot de echt oude fietsenfabrikanten behoorde en in ieder geval tot 1945 niet tot de echt grote. Op 14 juli In 1924 werd voor de merknaam "RIXE & CO." merkbescherming aangevraagd en werd op 5 januari 1925 ingeschreven in het Duitse merkenregister, ze produceerden nu hun fietsenlijn onder de naam Rixe. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werden er, afgaande op de framenummers, bijna één miljoen Rixe-fietsen geproduceerd. Vanaf het begin vertrouwden ze, in ieder geval voor de belangrijke onderdelen zoals frames, vorken en hoofdlagers, op hun eigen producten om zo de kwaliteit onder controle te houden. Aanbouwonderdelen zoals stuur, naven etc. werden gekocht bij gerenommeerde bedrijven op de markt. Rixe nam ook contracten aan voor andere kleine fabrikanten om frames en lagers te produceren. Het bedrijf Rixe stond altijd bekend om de kwaliteit van zijn producten en dit tot aan het einde van de productie.

    In 1923 begonnen ze met de productie van hun eigen lijn fietsen

    August Rixe stierf in 1926 op slechts 47-jarige leeftijd. Heinrich Oberschelp kreeg 50 % van de aandelen in handen en nam de leiding over tot aan zijn dood in 1981. Tegelijkertijd was hij van 1933 tot 1943 voorzitter van de Kamer van Koophandel van Bielefeld, wat hem en het bedrijf onder de nazi’s grote voordelen opleverde, namelijk de classificatie als wapenfabriek. Deze classificatie was belangrijk voor de oorlogsinspanning waardoor ze de toewijzing van dwangarbeiders zouden krijgen.

    In 1935 betrok de firma Rixe het gebouw aan de Grafenheider Strasse met administratie, montage en opslag. De frameconstructie en de spuiterij bleven op Maagshöhe.

    Het naderende onheil wierp al lange tijd een donkere schaduw over de economie. Zo werd binnen het kader van het militaire economieplan de economie deels centraal aangestuurd en beslisten de Nazi machthebbers welk bedrijf welke producten mocht produceren. Het uitbreken van de oorlog in 1939 betekende echter een beslissend keerpunt in de geschiedenis van het opkomende jonge bedrijf. Hoewel er direct na het uitbreken van de oorlog nog fietsen en motorfietsen voor de nationale economie mochten worden geproduceerd, kwam de civiele productie hier op 31 december 1939 vrijwel tot stilstand en moest deze bijna volledig worden omgeschakeld naar een oorlogseconomie. Omdat Rixe als metaalbewerkingsbedrijf over het juiste machinepark beschikte, werden er nu in plaats van fietsen en motorfietsen vliegtuigbommen en artilleriegranaten geproduceerd. Een lot dat Rixe deelde met andere bekende Bielefeldse bedrijven zoals Anker, Dürkopp en Göricke. Rixe is echter een van de weinige producenten die naast bewapening nog op kleine schaal civiele goederen mocht produceren. De oorlogsinspanning liet zich echter al relatief vroeg in het dagelijks leven voelen, vanaf 1 juli 1940 moest men ook voor het aankopen van Rixe-fietsen, zelfs voor privégebruik, over  een aankooptoestemming beschikken. In 1941 verschoof Rixe haar productiecapaciteit steeds meer naar de bewapening.

    Inmiddels was Helmut Rixe, de zoon van de overleden oprichter van het bedrijf August Rixe, in het bedrijf gekomen en kreeg op 6/9/1941 een volmacht. De functie van technisch directeur werd overgenomen door Walter Heine, aan wie ook een volmacht wordt gegeven. Op dezelfde datum werd Wilhelm Schäffer ook benoemd tot tekenbevoegde als commercieel directeur. In deze constellatie slaagde Heinrich Oberschelp erin het bedrijf door de oorlog te loodsen. De steeds langer durende oorlog bleef niet zonder verstrekkende gevolgen voor Rixe. Zo moest Rixe hoge taks betalen vooe dienstplichtige en gesneuvelde werknemers. In de loop van de oorlog zouden er 40 dienstplichtigen gedood worden op de slagvelden van Europa en Afrika, 6 anderen  zouden als vermist opgegeven worden en niet terug keren.  Rixe richtte een steunfonds op voor de nabestaanden. Hiervan ontvingen de gezinnen een eenmalige uitkering van 100 Reichsmark. Een schrale troost.

    Een donker hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf: Vanwege haar status als wapenfabriek die belangrijk was voor de oorlogsinspanning, kreeg Rixe ook dwangarbeiders toegewezen. De meesten van hen waren Oost-Europese ongeschoolde arbeiders en krijgsgevangenen. De eerste dwangarbeiders arriveerden kort na de invasie van de Sovjet-Unie in 1941. Het relatief hoge aantal dwangarbeiders in verhouding tot de totale beroepsbevolking bracht ook zeer praktische problemen met zich mee, zoals huisvesting. In 1943 diende Rixe daarom een aanvraag in voor de bouw van een logementskazerne op het fabrieksterrein. Dit werd relatief snel en extensief nageleefd door de autoriteiten, waardoor er overnachtingsmogelijkheden op het fabrieksterrein werden gecreëerd.

    Tegen het einde van de oorlog had Rixe 137 dwangarbeiders uit Oost-Europa in dienst. Opvallend hierbij was dat bijna 80% tussen de 12 en 20 jaar oud was. Een indicatie van fysiek zwaar en uitputtend werk was dat ze gezonde en sterke werknemers nodig hadden. De dwangarbeiders  waren geïsoleerd binnen de kampen en er was geen contact met de lokale bevolking toegestaan. Elke interactie tussen Duitsers en dwangarbeiders die geen verband hield met het werk was ten strengste verboden. Volgens de documenten van de lokale historische vereniging meldde het bedrijf RIXE herhaaldelijk dat dwangarbeiders uit het kamp waren ontsnapt, in totaal ongeveer dertig Polen en Russen. Twee werden opgehangen aangetroffen. Het is dus geweten dat er talloze ontsnappingen en ontsnappingspogingen zijn geweest. Eigenlijk een zinloze onderneming, want de vluchtelingen zochten meestal hun weg naar hun thuisland dat nog bezet was door de nazi's. En ze moesten duizenden kilometers afleggen zonder papieren en meestal zonder geld en altijd gecombineerd met de angst voor ontdekking. In geval van arrestatie werd hij onmiddellijk overgebracht naar een concentratiekamp. De omheinde kazerne bleef na de oorlog staan en werd na de hervatting van de productie na de oorlog nog lange tijd gebruikt als normale productiefaciliteit.

    In de loop van de oorlog werd het steeds groter wordende tekort aan grondstoffen merkbaar. Vanaf 1942 mochten alleen nog zwarte wielen worden geproduceerd om nikkel, chroom en andere belangrijke grondstoffen voor bewapening op te slaan. De toewijzing van materialen werd ook centraal gecontroleerd, alleen geselecteerde bedrijven in het Reich mochten nog goederen produceren die als niet belangrijk voor de oorlogsinspanning waren geclassificeerd. Aangezien Rixe in het kader van het bewapeningsprogramma cruciale, oorlogsbelangrijke goederen (vliegtuigbommen en artilleriegranaten) produceerde, kreeg Rixe een voorkeursbehandeling bij de toewijzing en aanschaf van belangrijk materieel voor de productie. Hieronder vielen ook fietsen voor civiel gebruik. Rixe was er nog steeds één van. Niet elke burger van het Reich kon echter het merk kopen dat hij verkoos. Het grondgebied van het Reich is verdeeld in enkele verkoopdistricten. De bedrijven die het dichtst bij het gebied liggen, moesten leveren aan de dealers, die op hun beurt een aankoop- of omruilcertificaat nodig hadden voor de aankoop en doorverkoop aan de eindklant. Rixe leverde aan verkoopdistrict XVIII.

    Omdat de capaciteit al snel niet meer toereikend was, werden in 1943 de werktijden verlengd en werden er zondagsploegen ingevoerd om aan de grote vraag van de "totale oorlog" te voldoen. Er werd gewerkt in twee ploegen van elk 11 uur, d.w.z. vrijwel "de klok rond" In het laatste volle oorlogsjaar in 1944 produceerde Rixe alleen al bijna 3 miljoen van die 2 cm granaten.  Vanaf maart 1944 werden ook de 5-Zentner vliegtuigbommen geproduceerd, in november waren er hier meer dan 8.000 geproduceerd. Deze hoge productiecijfers geven slechts een rudimentair idee van de inspanningen en de omstandigheden van het werk. Op het hoogtepunt waren er tijdens de oorlog iets meer dan 400 werknemers (inclusief buitenlandse werknemers) in dienst.

    Tijdens het grote bombardement op Bielefeld  van 30 september 1944 verzonken grote delen van de stad in puin en as. Terwijl bijna de hele binnenstad en grote delen van de infrastructuur ten prooi vielen aan de Amerikaanse bommen en waar er meer dan 1.000 burgers omkwamen, bleef de schade aan de Rixe-gebouwen binnen beheersbare grenzen. In dit geval was het een voordeel om aan de rand van de stad te liggen.

    Tijdens een andere luchtaanval op 23 november 1944 werd de gereedschapsmakerij in Fabriek II direct geraakt en dienovereenkomstig beschadigd. Voor de duur van de herstelwerkzaamheden zou eind november de productie sterk beperkt zijn of volledig stil liggen. Des te opmerkelijker was het echter dat in de daaropvolgende maand december 1944, met een hoeveelheid van bijna 370.000 stuks, de op één na hoogste productie van 2 cm brandgranaten of tracerkogels  van de hele oorlog werd bereikt.  Dringend noodzakelijke munitie voor het luchtafweergeschut dat werd gebruikt voor de verdediging van het Reich.

    Op de avond van 31 maart 1945 klonken de sirenes van Bielefeld. De Amerikanen van de 9th US Army en de 5th Armored Division stonden voor de stad. De dag ervoor zou het "Führerbevel" uit Berlijn zijn aangekomen om Bielefeld en het administratieve district Minden tot de "laatste man" te verdedigen. Niettemin ging er laat in de avond van 31 maart de kreet van "verlamming" uit naar alle bedrijven. Dit gebeurde na overleg met de districtsleider van de NSDAP en betekende de onmiddellijke sluiting van alle wapenfabrieken in Bielefeld. En dus ook voor Rixe. Op 1 april 1945 viel Bielefeld grotendeels zonder slag of stoot in handen van de Amerikanen, waarmee de oorlog om Bielefeld ten einde kwam.

    Na het einde van de oorlog viel Bielefeld in de Britse bezettingszone. De Britse militaire regering verbood aanvankelijk alle zakelijke activiteiten, vooral omdat Rixe tijdens de oorlog een belangrijk wapenbedrijf was. Ook de directeur, Heinrich Oberschelp, die nog steeds de helft van het bedrijf in handen had en het sinds 1924 leidde, kon het voorlopig niet meer actief zijn. Aangezien Oberschelp van 1933 tot 1942 voorzitter was van de Kamer van Koophandel en Industrie van Bielefeld, werd hij na de bezetting door de Amerikanen in april 1945 beschouwd als een potentiële nationaalsocialist en oorlogsmisdadiger en werd hij gezocht door de geallieerden.  Daarom dook Oberschelp aanvankelijk onder en kon hij geen ondernemersactiviteit uitoefenen.

    Niettemin begon onmiddellijk na het einde van de oorlog de wederopbouw van de in de oorlog beschadigde gebouwen en Heinrich Oberschelp kon al snel terugkeren naar zijn kantoor. In de eerste drie maanden hield het overige personeelsbestand zich voornamelijk bezig met opruimwerkzaamheden en de wederopbouw van de gebouwen, maar ook met algemene reparaties aan fietsen en motorvoertuigen.

    Na een inspectie van de fabriek, in opdracht van de militaire regering, op 20 juli 1945 werd beslist op het verzoek tot hervatting van de productie. Op 24/7/1945 gaf de Militaire Regering toestemming om de productie weer op te starten. Nadat de voorbereidingen hiervoor waren afgerond, hervatte Rixe & Co. Fahrrad- und Motorradwerke G.m.b.H op 12 augustus 1945 de bedrijfsvoering en productie.

    Van een normale hervatting van de bedrijfsactiviteiten was voorlopig echter geen sprake. De gebouwen waren zwaar beschadigd, de fabricage van voertuigen was verboden, grondstoffen konden niet worden verkregen, veel werknemers waren gestorven of waren gevangengezet. Toch ging Heinrich Oberschelp de uitdaging aan en begon met 16 medewerkers aan een nieuw begin.

    De machines waren nog vrijwel intact maar na de gedwongen vorderingen door de Wehrmacht bleven er slechts 1 auto, 1 beschadigde vrachtwagen en 1 paardenkoets over. De voorraden grondstoffen bedroegen nog steeds ruim 50 ton, en 90% van de voorraden smeer-, verwarmings- en brandstoffen waren ook voldoende voor de productie van de komende drie maanden.  Het bedrijf was van plan de productie van tweewielers te hervatten, met een capaciteit die voldoende was voor een maandelijks productievolume van 2.500 fietsen en 250 motorfietsen.

    Omdat de productie van voertuigen aanvankelijk niet was toegestaan en onderdelen zoals kettingen, pedalen en banden niet beschikbaar waren, werd overgeschakeld op de productie van machines voor de landbouw. Vooral omdat de militaire regering prioriteit gaf aan de productie van artikelen voor landbouw en mijnbouw. In plaats van granaten werden er elke maand meer dan 1.000 aardappelkever-petroleumspuiten en evenveel fietsmontagestandaards geproduceerd.

    Vanaf september 1945 werden er ook weer fietsen geproduceerd, maar aanvankelijk niet meer dan 350 per maand. Er werden meer dan 1.000 frames geproduceerd, er was een gebrek aan banden, wielen en rubberen onderdelen. Ook het energietekort was pijnlijk merkbaar, steenkool was schaars.

    Om energie en kolen te besparen kreeg Rixe op 17 november 1945 een verbod om fietsen en voertuigen te produceren. Dit was een drastisch verbod en trof in eerste instantie het bedrijf, dat bezig was met wederopbouw, hard. Afgezien van de Baster-fabrieken en de firma Stricker was Rixe de enige erkende fietsenfabriek in Bielefeld die grotendeels gespaard was gebleven van oorlogsschade en volledig in staat was om te produceren. Het vooruitzicht was in feite  goed, zo was er bij een Noord-Duitse groothandel in januari 1946 een order voor de productie van 1.500 fietsen per maand binnengekomen, maar op grond van bovenstaand verbod kon deze opdracht niet of slechts in beperkte mate worden uitgevoerd.  Eind 1945 groeide het personeelsbestand weer tot iets meer dan 60 werknemers.

    In 1946 werden er naast 10.000 fietsmontagestandaards ook 3.000 fietsen geproduceerd. Een bedrag dat bijna exact overeenkwam met de mogelijke maandelijkse capaciteit. Benodigde accessoires zoals pedalen, naven, kettingen, spaken en banden waren echter nog steeds absoluut schaars en moeilijk te verkrijgen

    Rixe vervaardigde vanaf 1951 talloze bromfietsen, die aanvankelijk sterk leken op fietsen met een hulpmotor. De productie van motorfietsen begon in 1965.

    Tot eind 1982 was de Rixe-fabriek in Brake bij Bielefeld een van de bekendste en grootste Duitse tweewielerfabrikanten. Vooral de absolute focus op hoge productkwaliteit overtuigde retailers en hun klanten.

    In de jaren vijftig tot en met het midden van de jaren zestig importeerde Earnest Reyersbach Rixe-fietsen naar de Verenigde Staten dit via zijn bedrijf Victoria Distributors in Lancaster, PA.  West Coast Cycle Supply Company in Los Angeles, Californië, distribueerde ook Rixe-fietsen die zij via Victoria Distributors hadden gekocht.

    Ook in deze tijd was Rixe betrokken bij Europese en Amerikaanse wielerwedstrijden.

    Hoewel er geen gepubliceerde datum is van wanneer Victoria Distributors stopte met de import van Rixe Bicycles naar de Verenigde Staten, stond er in januari 1964 nog een advertentie voor Rixe Bikes in het American Bicyclist Magazine.

    De geschiedenis van het bedrijf eindigde in 1985. Na de fabrieksvakantie vroeg de directie op 4 januari 1985 het faillissement aan. De productiefaciliteiten werden verkocht aan de Volksrepubliek China . Het merk werd in 1998 overgenomen door fietsenfabrikant Derby Cycle Works uit Cloppenburg.

    Geen van de voorheen talloze Duitse fabrikanten slaagde er tot op de dag van vandaag in om te overleven, Rixe was immers een van de laatsten.

    Rixe zou zeker een kans hebben gehad om te overleven. Maar om dit te laten gebeuren, had er op tijd een meedogenloze markt-/economische analyse moeten komen. Het verticale productiebereik was tot het einde toe ongeëvenaard, zo werden tandwielen, pedalen, sturen en andere aanbouwdelen nog steeds in eigen huis vervaardigd en werden alle wielen in Brake met de hand geregen. Alle standaardonderdelen, die in de jaren 1970 door verschillende leveranciers veel goedkoper hadden kunnen worden geleverd, de lijst kan hier naar believen worden voortgezet. Hoewel er in Italië verschillende frames werden aangekocht, werd dit niet consequent nagestreefd, omdat ze niet voldeden aan de interne kwaliteitsnormen van die tijd.

    Er werd , afgezien van de heel moderne spuiterij in 1981, lange tijd niet geïnvesteerd in de productie.

    Ook in de breedte was het assortiment ongeëvenaard. Exoten zoals trimfietsen, aanhangers en tandems werden nog steeds aangeboden, dit naast de altijd verlieslatende handel met gemotoriseerde tweewielers. Nieuwe niches of het gevoel voor trends in de markt, zoals hoogwaardige BMX-fietsen, werden niet gevolgd, zeker Heinrich Oberschelp had hier op zijn oude dag niet meer de kracht en de nodige vooruitziendheid voor. De kwestie van het onopgeloste opvolgingsplan, dat al decennia voor het faillissement smeulde, deed de rest.

    Toch heeft Rixe in de 64 jaar van haar bestaan in veel zaken maatstaven gezet en heeft zij zich lang staande gehouden in een moeilijke omgeving tegen de soms overweldigende concurrentie.

    Vandaag de dag worden er weer Rixe fietsen geproduceerd. Deze hebben echter weinig te maken met de voormalige Rixe-fabrieken in Bielefeld. De merknaam is meerdere keren verkocht en de merkeigenaar is nu Derby-Cycle-GmbH in Oldenburg, dat onder de naam Rixe via speciaalzaken hoogwaardige fietsen verkoopt. Marketing is bewust gebaseerd op de merknaam en nog steeds op hoge kwaliteitsnormen. In ieder geval is de naam Rixe nu de leider op het gebied van zogenaamde e-bikes. Ironie van de geschiedenis: Derby-Cycle GmbH is voortgekomen uit de voormalige fabrikant Kalkhoff, die tijdens zijn leven niet in de buurt kwam van Rixe.

     





















    19-12-2025, 14:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - ILTIS (D)

    ILTIS  (D)

    ILTIS ---- Cottbus ---  Wilhelm Vater------Duitsland  (DDR)

    Fietsenwinkel Vater, Bautzener Straße 16, 03046 Cottbus

    Fietsenwinkel Vater zorgt al 100 jaar voor perfect werkende fietsen.

    Of het nu gaat om reserveonderdelen, reparaties of een nieuwe fiets: al 100 jaar is Fahrradhaus Vater hét adres in Cottbus voor iedereen die accessoires nodig heeft voor zijn geliefde fiets of voor uitgebreid advies. De reparatiewerkplaats, geopend op 19 februari 1919, viert dit jaar haar jubileum.

    De fietsenwinkel heeft de afgelopen 100 jaar een gevarieerde geschiedenis gekend. De traditionele zaak werd in 1919 opgericht door Wilhelm Vater, een actief wielrenner bij "Endspurt 09" Cottbus. De oprichting van een gespecialiseerde winkel met een reparatiewerkplaats was dan ook een logische stap.

    In 1956 nam Willi Vater, de zoon en zelf ook een fervent fietser, de zaak over. Vooral tijdens het DDR-tijdperk was de winkel een vaste waarde voor talloze fietsclubs en sportverenigingen. Dit gold – en geldt nog steeds – ook voor gewone burgers: een oude foto toont een rij van meer dan 100 meter lang. Onderdelen zoals spaken, kettingen en pedalen werden destijds niet massaal geproduceerd, maar waren alleen verkrijgbaar bij gespecialiseerde winkels zoals die van de familie Vater.

    In 1970 nam Frieda Vater de leiding van het bedrijf over, gevolgd in 1983 door Christa Lieben, de moeder van de huidige directeur.  Sinds 1 april 1995 runt Gerd Lieben het bedrijf samen met zijn vrouw Birgit. Gezien zijn familiegeschiedenis wist de 56-jarige dat hij in de voetsporen van zijn voorouders zou treden. "Er was nooit een ander plan", concludeert Gerd Lieben.

    Naast de verkoop van fietsen en reserveonderdelen repareren ze ook oude of kapotte fietsen. "In onze hoogtijdagen verwerkten we 2000 spaken per week – zulke aantallen zijn tegenwoordig onbereikbaar. Het internet is een grote concurrent geworden. Maar er zijn nog steeds klanten die liever bij een gespecialiseerde winkel kopen en gedetailleerd advies willen en krijgen", aldus Gerd Lieben.

    (Merk Iltis in 1938 naar VACO)

     







    19-12-2025, 14:40 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 12-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Mijn Fietstochten
  • Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    poco_loco
    blog.seniorennet.be/poco_lo
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    chamanouke
    blog.seniorennet.be/chamano
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    curly
    blog.seniorennet.be/curly
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    leewee3
    blog.seniorennet.be/leewee3
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    freedom
    blog.seniorennet.be/freedom
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    klaproos
    blog.seniorennet.be/klaproo
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    yvonne
    blog.seniorennet.be/yvonne
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bubbels
    blog.seniorennet.be/bubbels

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!