|
LIBERATOR (Fr)
Liberator cycles & automobiles 47 Rue Cartier Bresson à Pantin prés de Paris.
LIBERATOR / CYCLES LIBERATOR ---Pantin (Paris/Parijs) —France/Frankrijk
De fietsen werden geproduceerd in Pantin en het assortiment breidde zich uit met damesfietsen, baanfietsen en modellen die geschikt waren voor een rijkeluiszoon of een hertog!
Naar verluidt opende Cycles Liberator haar fabriek in Pantin in 1898 en werd het merk in 1909 overgenomen door La Francaise Diamant.
Liberator Cycles is een merk met ongelooflijke reclame, opvallende graphics en een onconventionele esthetiek. Het merk wordt soms vertegenwoordigd door een gecorseteerde, Barbarella-achtige Amazone, die doet denken aan de Gallische Oorlogen en haar fiets aan het leidsel vasthoudt als een paard; soms door een "Sovjet"-esthetiek van smederijen; en soms verschijnt het in een catalogus als een model van een "geestelijke"!
Liberator Cycles won de strijd om het imago!
Sportieve resultaten :
1899: Mathieu Cordang vestigt een nieuw wereldrecord voor de 24-uursrace met een afstand van 1030 km.
1913: Liberator-Hutchinson zet vier renners in de Tour de France in. Ze geven allemaal op in de vierde etappe nadat Octave Lapize, de kopman van La Française, zich terugtrekt. Marcel Berthet verbreekt het uurrecord met 43,775 km.
1914: René Vandenberghe eindigt als 28e in de Tour de France.
Het merk Liberator staat met hetzelfde balhoofdplaatje ook vermeld in het boek over Duitse fietsmerkplaatjes van Frank Papperitz: “LIBERATOR—(56mm) -1907 – Cornelia Seifert Berlin /Berlijn – Deutschland/Duitsland”. Liberator is zeker geen Duits fietsenmerk, waarschijnlijk was Cornelia Seifert een agent die het Franse merk in Duitsland verkocht.
Het merk Liberator komt ook voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars: "LIBERATOR-- Pinet Pierre -- Ensival (Liége) Belgique”. Waarschijnlijk was Pinet ook een agent die het Franse merk importeerde.
CYCLES LIBERATOR
Les vélos étaient fabriqués à Pantin et la gamme s’étendait aux vélos de femmes, vélos de pistes, des modèles de nabab ou de duc !
Il semble que Cycles Liberator ouvrit son usine à Pantin en 1898 et que la marque fut reprise par La Française Diamant en 1909.
Les cycles Liberator sont une marque aux publicités incroyables, à l’audace graphique et à la beauté atypique. La marque est tantôt représentée par une amazone corsetée tendance Barbarella teintée de guerre des Gaules tenant sa bicyclette par sa longe comme un cheval ; tantôt à travers une esthétique « soviétique » d’ouvriers à la forge ; tantôt elle figure dans un catalogue par un modèle « ecclésiastique » ! La bataille de l’image a été gagnée par les cycles Liberator!
Resultats sportive :
1899: Mathieu Cordang est recordman du monde des 24 heures avec 1030 km parcourus.
1913: Libérator-Hutchinson aligne 4 coureurs sur le Tour de France. Ils abandonnent tous à la 4e étape après qu'Octave Lapize, le leader de La Française aie abandonné. Marcel Berthet bat le record de l'heure avec 43,775 km.
1914: Rene Vandenberghe termine 28e du Tour de France.
La marque Liberator est également mentionnée avec la même plaque dans le livre sur les plaques de marques de bicyclettes allemandes de Frank Papperitz : « LIBERATOR—(56mm) -1907 – Cornelia Seifert Berlin /Berlin – Deutschland/ Allemagne ». Liberator n'est certainement pas une marque allemande de bicyclettes, probablement Cornelia Seifert était une agente qui a vendu la marque française en Allemagne.
La marque Liberator figure également sur une liste de constructeurs et de concessionnaires belges de vélos : « LIBERATOR-- Pinet Pierre -- Ensival (Liége) Belgique ». Pinet était probablement aussi un agent qui importait la marque française.
https://encycloduvelo.fr/cycles-liberator/
https://en.cycles1900.com/liberator
https://www.oldbike.eu/1899-bicyclette-liberator/









|