Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • GUILLER SA (Fr)
  • P. ORUET (Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
  • G.DELION (Fr)
  • H. SALAMAGNE (Fr)
  • TENDIL (Fr)
  • LA ROYALE CHARENTAISE ( Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • GUILLER SA (Fr)
  • P. ORUET (Fr)
  • CONFIANCE (F)
  • RABILLIER L. (Fr)
  • PIVETEAU M (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    21-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - LITÉRAL (?)

    LITÉRAL (?)

    LITÉRAL Cycles ?  Vermoedelijk Frans (France?)







    21-12-2025, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)

    PHILIPS CYCLES (GB)

    Philips Cycles Ltd. – Smethwick — Groot-Brittannië

    Philips Cycles Ltd. was een Britse fietsenfabrikant gevestigd in Smethwick nabij Birmingham, Engeland. De geschiedenis begon vroeg in de 20e eeuw en eindigde in de jaren tachtig. Tegen die tijd was het onderdeel geworden van Raleigh Industries , zelf een deel van de Tube Investments- groep. Het bedrijf was een aantal jaren de op één na grootste fietsenproducent van Groot-Brittannië, na Raleigh. Het bedrijfsmotto, dat op al zijn badges stond, was "Renowned the World Over". Het merk "Phillips" wordt nog steeds over de hele wereld gebruikt, vooral in China en het Verre Oosten, onder licentie van Raleigh. In India werd het geproduceerd in Madras dat momenteel Chennai heet.

    Het bedrijf produceerde miljoenen fietsen, waarvan er vele werden geëxporteerd, en het produceerde ook verschillende bromfietsen. In 1956 onthulde Phillips 's werelds eerste titanium fietsframe. In tegenstelling tot moderne titaniumcomponenten werd puur titanium gebruikt in plaats van legeringen.

     

















    21-12-2025, 17:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - BINESSE PIRE (?)

    BINESSE PIRE (?)

    BINESSE PIRE ----- Cycles -Autos ------ ? Vermoedelijk Frans (France?)







    21-12-2025, 17:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - SPECIAL (B)

    SPECIAL (B)

    SPECIAL……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.











    21-12-2025, 16:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- RECTO (B)

    RECTO (B)

    RECTO……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.

     







    21-12-2025, 16:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - THE CURON (B)

    THE CURON (B)

    (THE) CURON Cycle

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    21-12-2025, 16:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - DE GROENE STER (B)

    DE GROENE STER (B)

    Rijwielen De Groene Ster

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.







    21-12-2025, 16:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    19-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- BRANDENBURG (D)

    BRANDENBURG (D)

    BRANDENBURG --- kant-klare goederen of  handelsmerk vermoedelijk uit de regio Brandenburg --- Duitsland.









    19-12-2025, 15:16 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast -- PATRIA (D)

    PATRIA (D)

    PATRIA-- Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC)—Solingen---- Duitsland

    De Patria-fabriek bestaat sinds 1898 in Oost-Westfalen te Solingen en vervolgens in Bielefeld, Duitsland.  (Patria , à  Solingen puis Bielefeld, Allemagne - Depuis 1898)

    Patria WKC is de merknaam voor voertuigen, vooral fietsen en motorfietsen , van het Solingense bedrijf Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC). Het merk is sinds 1971 eigendom van de Lippe -fietsenfabrikant Kleinebenne GmbH .

    PATRIA

    Het bedrijf werd in 1883 opgericht door de fusie van de twee al lang bestaande bedrijven Gebr. Weyersberg en WR Kirschbaum, die beide voorheen alleen wapens vervaardigden, voornamelijk bajonetten. Vanaf dat moment heette het Weyersberg, Kirschbaum & Cie. (WKC). In 1893 was het personeelsbestand gegroeid tot ongeveer 630 medewerkers. Vanaf het midden van de jaren negentig van de negentiende eeuw vervaardigde het bedrijf ook fietsonderdelen: crankversnellingen, naven, pedalen en kettingen. In 1898 kwam de eerste complete fiets op de markt onder de merknaam “Patria” (Latijn patria = vaderland). Het bedrijf, een van de grootste in de stad, ontving de eerste twee telefoons van Solingen, de nummers waren 1 en 2.

    In 1897/1898 beleefde de rijwielindustrie haar eerste crisis, waardoor de helft van de arbeiders werd ontslagen. Vanaf dat moment verlegde het bedrijf de focus ook naar de productie van andere apparaten zoals tondeuses, bijlen en suikersnijders ( kapmessen ).

    Tussen 1899 en 1901 vervaardigde het bedrijf ook een klein aantal auto's met eencilindermotoren.  Er werden ook tricars, op basis van motorfietsen, die een persoon of bagage tussen de voorwielen konden vervoeren vervaardigd.

    Nadat deze crisis was overwonnen, werden er tot de jaren 1910 jaarlijks tot 35.000 fietsen geproduceerd bij WKC. Na de Eerste Wereldoorlog steeg de jaarlijkse productie tot ongeveer 100.000 stuks. Daarmee werd WKC een van de tien grootste fietsenfabrieken van Duitsland. Het personeelsbestand van WKC groeide tot circa 1.200 medewerkers. De pogingen van het bedrijf om motorfietsen te gaan produceren mislukten echter. In de nasleep van de mondiale economische crisis ging het moederbedrijf Siegen-Solinger Gussstahl-Aktien-Verein , waartoe WKC sinds 1922 behoorde, in 1929 failliet. Door afzonderlijke afdelingen uit te besteden, waaruit later onafhankelijke bedrijven ontstonden, kon de productie van fietsen, wapens en tondeuses echter bij WKC doorgaan.

    Naziperiode

    Tussen 1933 en 1945 herwon de firma WKC haar reputatie van hoogwaardige blanco wapens te produceren en werd ze zo de belangrijkste leverancier van sabels aan de Wehrmacht (Duits leger). Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de gebouwen van de WKC, die in 1932 van het oorspronkelijke adres in het stadscentrum naar de wijk Merscheid waren verhuisd, het doelwit van het Britse bombardement op Solingen en werden ze bijna allemaal verwoest.

    Van 1948 tot 1952 financierde Patria WKC een eigen wielerploeg  en had bekende renners als Erich Bautz uit Dortmund en Oskar Thierbach uit Dresden onder contract. In 1953 moest het bedrijf, dat inmiddels niet alleen fietsen maar ook bromfietsen en kleine motorfietsen produceerde, de productie stopzetten. Rond 1956 bood Patria WKC opnieuw drie bromfietsmodellen aan (MS 50/55, MS 50/56 en Derby). De wapenafdeling van Weyersberg, Kirschbaum & Cie. produceert nog steeds blankewapens. [

    Sinds 1971 worden fietsen met de merknaam Patria vervaardigd door de fietsenfabrikant Ernst Kleinebenne , later Kleinebenne GmbH, in Leopoldshöhe bij Bielefeld. In 2014 presenteerde Patria het prototype van haar eerste bakfiets op Eurobike . De fabriek bouwt uitsluitend stalen frames met nokken.

    KLEINEBENNE GMBH -- LEOPOLDSHÖHE – BIELEFELD

    Ernst Kleinebenne, de grootvader van de huidige directeur Jochen Kleinebenne, was in de jaren dertig voorman bij de fabrikant Dürkopp in Bielefeld - een groot bedrijf aan de August-Bebel-Straße. Daar werden lange tijd de Dürkopp- en de minstens even bekende Adler-fietsen gebouwd. Maar de medewerker had zijn eigen ideeën en grootse plannen, hij wilde zelf fietsen ontwikkelen en frames bouwen.

    In 1950 richtte hij het bedrijf Ernst Kleinebenne op. Al snel begon hij met de productie van fietsframes voor andere fabrikanten. Een bloeiend bedrijf voor iemand die zijn vak verstond zoals hij. Maar de ambities van het bedrijf gingen nog verder: in de jaren zeventig namen ze het oude merk Patria over, het kwam uit de 'staalstad' Solingen. Onder deze naam werden al aan het begin van de twintigste eeuw fietsen vervaardigd, en later vooral messen en lemmeten, producten waar Solingen bekend om stond.

    Ook de opvolgers van de oprichter van het bedrijf, Fred en Dieter Kleinebenne, zonen van de oprichter, vertrouwden op Made in Germany en vervaardigden voor veel klanten stalen frames. Het merk Patria werd opnieuw een begrip in de fietsensector.

    Patria blijft Made in Duitsland

    Eind jaren tachtig kwam er een keerpunt: onder meer door de uiteindelijke opkomst van de auto werd de fiets aanvankelijk tot een marginaal fenomeen in de samenleving gedegradeerd. Economisch gezien betekende dit dat de fietswereld kleiner werd. Veel fabrikanten overleefden het alleen maar doordat ze overstapten op in het Verre Oosten geproduceerde aluminium frames. Het werd lastig voor de staalframeproducent uit Bielefeld. En feitelijk moest Patria in de jaren negentig ook een beslissing nemen: stop je met de productie of zoek je een niche, iets dat anderen niet konden doen? Door de gewijzigde marktsituatie was het niet meer mogelijk om op de oude voet verder te gaan. Het was passend dat Jochen Kleinebenne, de huidige directeur, die net zijn ingenieursstudie had afgerond en de koers kon helpen bepalen in de richting waar Patria vandaag de dag bekend om staat: namelijk op maat gemaakte frames van hoogwaardig staal.

    De focus ligt op ergonomie, dat wil zeggen de persoon voor wie de fiets is gebouwd. Iets wat vrijwel geen enkele andere fietsenfabrikant in Duitsland deed of kon doen; hun frames werden immers in het Verre Oosten geproduceerd, ver weg van de klant. Vanaf dat moment zijn speciale wensen en maten voor Patria geen probleem meer , maar eerder hun ‘unique selling point’.

    Dit zou echter niet lukken zonder een belangrijk hulpmiddel: Jochen Kleinebenne ontwikkelde de Velochecker, waarmee de toekomstige fiets precies kan worden afgestemd op de koper. Gewoon op maat. De Velochecker is het geometriemodel van een fiets en is verkrijgbaar bij de Patria-dealer. De framevariabelen zoals zithoek, bovenbuislengte en vele andere kunnen worden gevarieerd, zodat de perfect afgestelde Velochecker ons de exacte afmetingen geeft voor de ideale fiets van de klant - en Patria zijn frame daarop kan bouwen.

    Tegenwoordig werken er 25 medewerkers in Leopoldshöhe bij Bielefeld, van wie velen er al lang werken. Op een oppervlakte van ongeveer 1.300 vierkante meter worden jaarlijks ongeveer 2.500 fietsen geproduceerd. Trend: stijgend. Steeds meer klanten maken nu gebruik van de mogelijkheid om op maat gemaakte fietsen te bestellen – en ook het aantal op maat gemaakte e-bikes neemt toe in vergelijking met standaardfietsen.





















    19-12-2025, 15:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - GÖRICKE (D)

    GÖRICKE (D)

    GÖRICKE  -- Bielefeld – Duitsland

    Het bedrijf dat in 1874 door August Göricke werd opgericht en later Göricke-Werke Nippel & Co. zou worden, bouwde een fabriek in de stad Bielefeld (Duitsland) en werd bekend om zijn hoogwaardige fietsen en motorfietse. Het was een van de belangrijkste Duitse fietsenfabrikanten in Bielefeld.

    Fietsen werden er geproduceerd sinds 1895. In 1899 werd de naam veranderd in Bielefelder Maschinen- und Fahrradwerke AG, August Göricke. Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen vervaardigd. Tussen 1903 en 1912 bouwden ze motorfietsen, driewielers en voorwagens met eencilinder- en v-twinmotoren. Motorfietsen uit 1903 waren uitgerust met Antoine-motoren van 2½ en 3 pk, en vanaf 1908 werden commerciële driewielers uitgerust met Fafnir V-twins van 425 cc.

    Tussen 1906 en 1908 vervaardigde het bedrijf ook driewielige auto's. Technisch gezien was het een motorfiets met aanhanger, waardoor het een tricar was . De passagiersstoel voorin bevond zich tussen de twee wielen.

    In 1921 werd de naam veranderd in Görickewerke AG.

    In 1924  namen ze het Fabula- concern over en bouwden versies van die motorfiets.

    Een jaar na het faillissement, in 1929, kocht een Duits-Nederlands consortium NVTE (Naam Looze Vennootschap tot Exploitatieder Göricke Fabrieken) het bedrijf, dat toen opereerde als GmbH.

    Tussen 1933 en 1939 produceerden ze uitsluitend lichte forensenmotoren, waarbij de nadruk lag op de fietsenmarkt.

    In oktober 1941, na de fusie met Maschinen- und Apparatebau Erich Nippel, werd de naam veranderd in Göricke-Fahrrad- und Maschinenfabrik, Nippel & Co.

    1949-1960: bouwden ze motorfietsen met tweetakt ILO- en Sachs-motoren tot 197cc. Sommige van de machines met ILO-motoren werden mogelijks omgedoopt door het Zweedse Monark- concern.

    In 1950 werden vrachtdriewielers met een enkel achterwiel en een laadbak aan de voorkant vervaardigd. Ze produceerden deze transport dreirad (driewielers) met Sachs 50cc- en 97cc-motoren tot 1959.

    Nadat Göricke in 1964 de krachten had gebundeld met Pantherwerke AG (Löhne), bleef het bedrijf tot 1983 fietsen bouwen.

     





























    19-12-2025, 15:01 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - RIXE (D)

    RIXE (D)

    Rixe –Bielefeld--Duitsland

    Rixe was een fietsen- , bromfiets- en motorfietsfabriek uit de wijk Brake van de Oost-Westfaalse stad Bielefeld.  De firma RIXE uit Brake bij Bielefeld is bij velen vandaag de dag nog steeds bekend, omdat de naam Rixe ook op sommige moderne fietsen prijkt. Alleen de bekende naam blijft echter over want in 1985 sloot het bedrijf Rixe voorgoed de deuren.

    August Rixe en zijn partner Robert Meyer, beiden slotenmakers, richtten in 1920 de 'Rixe & Meyer Maschinen- und Fahrradfabrik' op. Het begin van de fietsenbouw  bij Rixe  begon in 1923 onder de naam Rico en ze bleven de naam Rico gebruiken tot eind 1924, dit betekent dat Rixe niet tot de echt oude fietsenfabrikanten behoorde en in ieder geval tot 1945 niet tot de echt grote. Op 14 juli In 1924 werd voor de merknaam "RIXE & CO." merkbescherming aangevraagd en werd op 5 januari 1925 ingeschreven in het Duitse merkenregister, ze produceerden nu hun fietsenlijn onder de naam Rixe. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werden er, afgaande op de framenummers, bijna één miljoen Rixe-fietsen geproduceerd. Vanaf het begin vertrouwden ze, in ieder geval voor de belangrijke onderdelen zoals frames, vorken en hoofdlagers, op hun eigen producten om zo de kwaliteit onder controle te houden. Aanbouwonderdelen zoals stuur, naven etc. werden gekocht bij gerenommeerde bedrijven op de markt. Rixe nam ook contracten aan voor andere kleine fabrikanten om frames en lagers te produceren. Het bedrijf Rixe stond altijd bekend om de kwaliteit van zijn producten en dit tot aan het einde van de productie.

    In 1923 begonnen ze met de productie van hun eigen lijn fietsen

    August Rixe stierf in 1926 op slechts 47-jarige leeftijd. Heinrich Oberschelp kreeg 50 % van de aandelen in handen en nam de leiding over tot aan zijn dood in 1981. Tegelijkertijd was hij van 1933 tot 1943 voorzitter van de Kamer van Koophandel van Bielefeld, wat hem en het bedrijf onder de nazi’s grote voordelen opleverde, namelijk de classificatie als wapenfabriek. Deze classificatie was belangrijk voor de oorlogsinspanning waardoor ze de toewijzing van dwangarbeiders zouden krijgen.

    In 1935 betrok de firma Rixe het gebouw aan de Grafenheider Strasse met administratie, montage en opslag. De frameconstructie en de spuiterij bleven op Maagshöhe.

    Het naderende onheil wierp al lange tijd een donkere schaduw over de economie. Zo werd binnen het kader van het militaire economieplan de economie deels centraal aangestuurd en beslisten de Nazi machthebbers welk bedrijf welke producten mocht produceren. Het uitbreken van de oorlog in 1939 betekende echter een beslissend keerpunt in de geschiedenis van het opkomende jonge bedrijf. Hoewel er direct na het uitbreken van de oorlog nog fietsen en motorfietsen voor de nationale economie mochten worden geproduceerd, kwam de civiele productie hier op 31 december 1939 vrijwel tot stilstand en moest deze bijna volledig worden omgeschakeld naar een oorlogseconomie. Omdat Rixe als metaalbewerkingsbedrijf over het juiste machinepark beschikte, werden er nu in plaats van fietsen en motorfietsen vliegtuigbommen en artilleriegranaten geproduceerd. Een lot dat Rixe deelde met andere bekende Bielefeldse bedrijven zoals Anker, Dürkopp en Göricke. Rixe is echter een van de weinige producenten die naast bewapening nog op kleine schaal civiele goederen mocht produceren. De oorlogsinspanning liet zich echter al relatief vroeg in het dagelijks leven voelen, vanaf 1 juli 1940 moest men ook voor het aankopen van Rixe-fietsen, zelfs voor privégebruik, over  een aankooptoestemming beschikken. In 1941 verschoof Rixe haar productiecapaciteit steeds meer naar de bewapening.

    Inmiddels was Helmut Rixe, de zoon van de overleden oprichter van het bedrijf August Rixe, in het bedrijf gekomen en kreeg op 6/9/1941 een volmacht. De functie van technisch directeur werd overgenomen door Walter Heine, aan wie ook een volmacht wordt gegeven. Op dezelfde datum werd Wilhelm Schäffer ook benoemd tot tekenbevoegde als commercieel directeur. In deze constellatie slaagde Heinrich Oberschelp erin het bedrijf door de oorlog te loodsen. De steeds langer durende oorlog bleef niet zonder verstrekkende gevolgen voor Rixe. Zo moest Rixe hoge taks betalen vooe dienstplichtige en gesneuvelde werknemers. In de loop van de oorlog zouden er 40 dienstplichtigen gedood worden op de slagvelden van Europa en Afrika, 6 anderen  zouden als vermist opgegeven worden en niet terug keren.  Rixe richtte een steunfonds op voor de nabestaanden. Hiervan ontvingen de gezinnen een eenmalige uitkering van 100 Reichsmark. Een schrale troost.

    Een donker hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf: Vanwege haar status als wapenfabriek die belangrijk was voor de oorlogsinspanning, kreeg Rixe ook dwangarbeiders toegewezen. De meesten van hen waren Oost-Europese ongeschoolde arbeiders en krijgsgevangenen. De eerste dwangarbeiders arriveerden kort na de invasie van de Sovjet-Unie in 1941. Het relatief hoge aantal dwangarbeiders in verhouding tot de totale beroepsbevolking bracht ook zeer praktische problemen met zich mee, zoals huisvesting. In 1943 diende Rixe daarom een aanvraag in voor de bouw van een logementskazerne op het fabrieksterrein. Dit werd relatief snel en extensief nageleefd door de autoriteiten, waardoor er overnachtingsmogelijkheden op het fabrieksterrein werden gecreëerd.

    Tegen het einde van de oorlog had Rixe 137 dwangarbeiders uit Oost-Europa in dienst. Opvallend hierbij was dat bijna 80% tussen de 12 en 20 jaar oud was. Een indicatie van fysiek zwaar en uitputtend werk was dat ze gezonde en sterke werknemers nodig hadden. De dwangarbeiders  waren geïsoleerd binnen de kampen en er was geen contact met de lokale bevolking toegestaan. Elke interactie tussen Duitsers en dwangarbeiders die geen verband hield met het werk was ten strengste verboden. Volgens de documenten van de lokale historische vereniging meldde het bedrijf RIXE herhaaldelijk dat dwangarbeiders uit het kamp waren ontsnapt, in totaal ongeveer dertig Polen en Russen. Twee werden opgehangen aangetroffen. Het is dus geweten dat er talloze ontsnappingen en ontsnappingspogingen zijn geweest. Eigenlijk een zinloze onderneming, want de vluchtelingen zochten meestal hun weg naar hun thuisland dat nog bezet was door de nazi's. En ze moesten duizenden kilometers afleggen zonder papieren en meestal zonder geld en altijd gecombineerd met de angst voor ontdekking. In geval van arrestatie werd hij onmiddellijk overgebracht naar een concentratiekamp. De omheinde kazerne bleef na de oorlog staan en werd na de hervatting van de productie na de oorlog nog lange tijd gebruikt als normale productiefaciliteit.

    In de loop van de oorlog werd het steeds groter wordende tekort aan grondstoffen merkbaar. Vanaf 1942 mochten alleen nog zwarte wielen worden geproduceerd om nikkel, chroom en andere belangrijke grondstoffen voor bewapening op te slaan. De toewijzing van materialen werd ook centraal gecontroleerd, alleen geselecteerde bedrijven in het Reich mochten nog goederen produceren die als niet belangrijk voor de oorlogsinspanning waren geclassificeerd. Aangezien Rixe in het kader van het bewapeningsprogramma cruciale, oorlogsbelangrijke goederen (vliegtuigbommen en artilleriegranaten) produceerde, kreeg Rixe een voorkeursbehandeling bij de toewijzing en aanschaf van belangrijk materieel voor de productie. Hieronder vielen ook fietsen voor civiel gebruik. Rixe was er nog steeds één van. Niet elke burger van het Reich kon echter het merk kopen dat hij verkoos. Het grondgebied van het Reich is verdeeld in enkele verkoopdistricten. De bedrijven die het dichtst bij het gebied liggen, moesten leveren aan de dealers, die op hun beurt een aankoop- of omruilcertificaat nodig hadden voor de aankoop en doorverkoop aan de eindklant. Rixe leverde aan verkoopdistrict XVIII.

    Omdat de capaciteit al snel niet meer toereikend was, werden in 1943 de werktijden verlengd en werden er zondagsploegen ingevoerd om aan de grote vraag van de "totale oorlog" te voldoen. Er werd gewerkt in twee ploegen van elk 11 uur, d.w.z. vrijwel "de klok rond" In het laatste volle oorlogsjaar in 1944 produceerde Rixe alleen al bijna 3 miljoen van die 2 cm granaten.  Vanaf maart 1944 werden ook de 5-Zentner vliegtuigbommen geproduceerd, in november waren er hier meer dan 8.000 geproduceerd. Deze hoge productiecijfers geven slechts een rudimentair idee van de inspanningen en de omstandigheden van het werk. Op het hoogtepunt waren er tijdens de oorlog iets meer dan 400 werknemers (inclusief buitenlandse werknemers) in dienst.

    Tijdens het grote bombardement op Bielefeld  van 30 september 1944 verzonken grote delen van de stad in puin en as. Terwijl bijna de hele binnenstad en grote delen van de infrastructuur ten prooi vielen aan de Amerikaanse bommen en waar er meer dan 1.000 burgers omkwamen, bleef de schade aan de Rixe-gebouwen binnen beheersbare grenzen. In dit geval was het een voordeel om aan de rand van de stad te liggen.

    Tijdens een andere luchtaanval op 23 november 1944 werd de gereedschapsmakerij in Fabriek II direct geraakt en dienovereenkomstig beschadigd. Voor de duur van de herstelwerkzaamheden zou eind november de productie sterk beperkt zijn of volledig stil liggen. Des te opmerkelijker was het echter dat in de daaropvolgende maand december 1944, met een hoeveelheid van bijna 370.000 stuks, de op één na hoogste productie van 2 cm brandgranaten of tracerkogels  van de hele oorlog werd bereikt.  Dringend noodzakelijke munitie voor het luchtafweergeschut dat werd gebruikt voor de verdediging van het Reich.

    Op de avond van 31 maart 1945 klonken de sirenes van Bielefeld. De Amerikanen van de 9th US Army en de 5th Armored Division stonden voor de stad. De dag ervoor zou het "Führerbevel" uit Berlijn zijn aangekomen om Bielefeld en het administratieve district Minden tot de "laatste man" te verdedigen. Niettemin ging er laat in de avond van 31 maart de kreet van "verlamming" uit naar alle bedrijven. Dit gebeurde na overleg met de districtsleider van de NSDAP en betekende de onmiddellijke sluiting van alle wapenfabrieken in Bielefeld. En dus ook voor Rixe. Op 1 april 1945 viel Bielefeld grotendeels zonder slag of stoot in handen van de Amerikanen, waarmee de oorlog om Bielefeld ten einde kwam.

    Na het einde van de oorlog viel Bielefeld in de Britse bezettingszone. De Britse militaire regering verbood aanvankelijk alle zakelijke activiteiten, vooral omdat Rixe tijdens de oorlog een belangrijk wapenbedrijf was. Ook de directeur, Heinrich Oberschelp, die nog steeds de helft van het bedrijf in handen had en het sinds 1924 leidde, kon het voorlopig niet meer actief zijn. Aangezien Oberschelp van 1933 tot 1942 voorzitter was van de Kamer van Koophandel en Industrie van Bielefeld, werd hij na de bezetting door de Amerikanen in april 1945 beschouwd als een potentiële nationaalsocialist en oorlogsmisdadiger en werd hij gezocht door de geallieerden.  Daarom dook Oberschelp aanvankelijk onder en kon hij geen ondernemersactiviteit uitoefenen.

    Niettemin begon onmiddellijk na het einde van de oorlog de wederopbouw van de in de oorlog beschadigde gebouwen en Heinrich Oberschelp kon al snel terugkeren naar zijn kantoor. In de eerste drie maanden hield het overige personeelsbestand zich voornamelijk bezig met opruimwerkzaamheden en de wederopbouw van de gebouwen, maar ook met algemene reparaties aan fietsen en motorvoertuigen.

    Na een inspectie van de fabriek, in opdracht van de militaire regering, op 20 juli 1945 werd beslist op het verzoek tot hervatting van de productie. Op 24/7/1945 gaf de Militaire Regering toestemming om de productie weer op te starten. Nadat de voorbereidingen hiervoor waren afgerond, hervatte Rixe & Co. Fahrrad- und Motorradwerke G.m.b.H op 12 augustus 1945 de bedrijfsvoering en productie.

    Van een normale hervatting van de bedrijfsactiviteiten was voorlopig echter geen sprake. De gebouwen waren zwaar beschadigd, de fabricage van voertuigen was verboden, grondstoffen konden niet worden verkregen, veel werknemers waren gestorven of waren gevangengezet. Toch ging Heinrich Oberschelp de uitdaging aan en begon met 16 medewerkers aan een nieuw begin.

    De machines waren nog vrijwel intact maar na de gedwongen vorderingen door de Wehrmacht bleven er slechts 1 auto, 1 beschadigde vrachtwagen en 1 paardenkoets over. De voorraden grondstoffen bedroegen nog steeds ruim 50 ton, en 90% van de voorraden smeer-, verwarmings- en brandstoffen waren ook voldoende voor de productie van de komende drie maanden.  Het bedrijf was van plan de productie van tweewielers te hervatten, met een capaciteit die voldoende was voor een maandelijks productievolume van 2.500 fietsen en 250 motorfietsen.

    Omdat de productie van voertuigen aanvankelijk niet was toegestaan en onderdelen zoals kettingen, pedalen en banden niet beschikbaar waren, werd overgeschakeld op de productie van machines voor de landbouw. Vooral omdat de militaire regering prioriteit gaf aan de productie van artikelen voor landbouw en mijnbouw. In plaats van granaten werden er elke maand meer dan 1.000 aardappelkever-petroleumspuiten en evenveel fietsmontagestandaards geproduceerd.

    Vanaf september 1945 werden er ook weer fietsen geproduceerd, maar aanvankelijk niet meer dan 350 per maand. Er werden meer dan 1.000 frames geproduceerd, er was een gebrek aan banden, wielen en rubberen onderdelen. Ook het energietekort was pijnlijk merkbaar, steenkool was schaars.

    Om energie en kolen te besparen kreeg Rixe op 17 november 1945 een verbod om fietsen en voertuigen te produceren. Dit was een drastisch verbod en trof in eerste instantie het bedrijf, dat bezig was met wederopbouw, hard. Afgezien van de Baster-fabrieken en de firma Stricker was Rixe de enige erkende fietsenfabriek in Bielefeld die grotendeels gespaard was gebleven van oorlogsschade en volledig in staat was om te produceren. Het vooruitzicht was in feite  goed, zo was er bij een Noord-Duitse groothandel in januari 1946 een order voor de productie van 1.500 fietsen per maand binnengekomen, maar op grond van bovenstaand verbod kon deze opdracht niet of slechts in beperkte mate worden uitgevoerd.  Eind 1945 groeide het personeelsbestand weer tot iets meer dan 60 werknemers.

    In 1946 werden er naast 10.000 fietsmontagestandaards ook 3.000 fietsen geproduceerd. Een bedrag dat bijna exact overeenkwam met de mogelijke maandelijkse capaciteit. Benodigde accessoires zoals pedalen, naven, kettingen, spaken en banden waren echter nog steeds absoluut schaars en moeilijk te verkrijgen

    Rixe vervaardigde vanaf 1951 talloze bromfietsen, die aanvankelijk sterk leken op fietsen met een hulpmotor. De productie van motorfietsen begon in 1965.

    Tot eind 1982 was de Rixe-fabriek in Brake bij Bielefeld een van de bekendste en grootste Duitse tweewielerfabrikanten. Vooral de absolute focus op hoge productkwaliteit overtuigde retailers en hun klanten.

    In de jaren vijftig tot en met het midden van de jaren zestig importeerde Earnest Reyersbach Rixe-fietsen naar de Verenigde Staten dit via zijn bedrijf Victoria Distributors in Lancaster, PA.  West Coast Cycle Supply Company in Los Angeles, Californië, distribueerde ook Rixe-fietsen die zij via Victoria Distributors hadden gekocht.

    Ook in deze tijd was Rixe betrokken bij Europese en Amerikaanse wielerwedstrijden.

    Hoewel er geen gepubliceerde datum is van wanneer Victoria Distributors stopte met de import van Rixe Bicycles naar de Verenigde Staten, stond er in januari 1964 nog een advertentie voor Rixe Bikes in het American Bicyclist Magazine.

    De geschiedenis van het bedrijf eindigde in 1985. Na de fabrieksvakantie vroeg de directie op 4 januari 1985 het faillissement aan. De productiefaciliteiten werden verkocht aan de Volksrepubliek China . Het merk werd in 1998 overgenomen door fietsenfabrikant Derby Cycle Works uit Cloppenburg.

    Geen van de voorheen talloze Duitse fabrikanten slaagde er tot op de dag van vandaag in om te overleven, Rixe was immers een van de laatsten.

    Rixe zou zeker een kans hebben gehad om te overleven. Maar om dit te laten gebeuren, had er op tijd een meedogenloze markt-/economische analyse moeten komen. Het verticale productiebereik was tot het einde toe ongeëvenaard, zo werden tandwielen, pedalen, sturen en andere aanbouwdelen nog steeds in eigen huis vervaardigd en werden alle wielen in Brake met de hand geregen. Alle standaardonderdelen, die in de jaren 1970 door verschillende leveranciers veel goedkoper hadden kunnen worden geleverd, de lijst kan hier naar believen worden voortgezet. Hoewel er in Italië verschillende frames werden aangekocht, werd dit niet consequent nagestreefd, omdat ze niet voldeden aan de interne kwaliteitsnormen van die tijd.

    Er werd , afgezien van de heel moderne spuiterij in 1981, lange tijd niet geïnvesteerd in de productie.

    Ook in de breedte was het assortiment ongeëvenaard. Exoten zoals trimfietsen, aanhangers en tandems werden nog steeds aangeboden, dit naast de altijd verlieslatende handel met gemotoriseerde tweewielers. Nieuwe niches of het gevoel voor trends in de markt, zoals hoogwaardige BMX-fietsen, werden niet gevolgd, zeker Heinrich Oberschelp had hier op zijn oude dag niet meer de kracht en de nodige vooruitziendheid voor. De kwestie van het onopgeloste opvolgingsplan, dat al decennia voor het faillissement smeulde, deed de rest.

    Toch heeft Rixe in de 64 jaar van haar bestaan in veel zaken maatstaven gezet en heeft zij zich lang staande gehouden in een moeilijke omgeving tegen de soms overweldigende concurrentie.

    Vandaag de dag worden er weer Rixe fietsen geproduceerd. Deze hebben echter weinig te maken met de voormalige Rixe-fabrieken in Bielefeld. De merknaam is meerdere keren verkocht en de merkeigenaar is nu Derby-Cycle-GmbH in Oldenburg, dat onder de naam Rixe via speciaalzaken hoogwaardige fietsen verkoopt. Marketing is bewust gebaseerd op de merknaam en nog steeds op hoge kwaliteitsnormen. In ieder geval is de naam Rixe nu de leider op het gebied van zogenaamde e-bikes. Ironie van de geschiedenis: Derby-Cycle GmbH is voortgekomen uit de voormalige fabrikant Kalkhoff, die tijdens zijn leven niet in de buurt kwam van Rixe.

     





















    19-12-2025, 14:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - ILTIS (D)

    ILTIS  (D)

    ILTIS ---- Cottbus ---  Wilhelm Vater------Duitsland  (DDR)

    Fietsenwinkel Vater, Bautzener Straße 16, 03046 Cottbus

    Fietsenwinkel Vater zorgt al 100 jaar voor perfect werkende fietsen.

    Of het nu gaat om reserveonderdelen, reparaties of een nieuwe fiets: al 100 jaar is Fahrradhaus Vater hét adres in Cottbus voor iedereen die accessoires nodig heeft voor zijn geliefde fiets of voor uitgebreid advies. De reparatiewerkplaats, geopend op 19 februari 1919, viert dit jaar haar jubileum.

    De fietsenwinkel heeft de afgelopen 100 jaar een gevarieerde geschiedenis gekend. De traditionele zaak werd in 1919 opgericht door Wilhelm Vater, een actief wielrenner bij "Endspurt 09" Cottbus. De oprichting van een gespecialiseerde winkel met een reparatiewerkplaats was dan ook een logische stap.

    In 1956 nam Willi Vater, de zoon en zelf ook een fervent fietser, de zaak over. Vooral tijdens het DDR-tijdperk was de winkel een vaste waarde voor talloze fietsclubs en sportverenigingen. Dit gold – en geldt nog steeds – ook voor gewone burgers: een oude foto toont een rij van meer dan 100 meter lang. Onderdelen zoals spaken, kettingen en pedalen werden destijds niet massaal geproduceerd, maar waren alleen verkrijgbaar bij gespecialiseerde winkels zoals die van de familie Vater.

    In 1970 nam Frieda Vater de leiding van het bedrijf over, gevolgd in 1983 door Christa Lieben, de moeder van de huidige directeur.  Sinds 1 april 1995 runt Gerd Lieben het bedrijf samen met zijn vrouw Birgit. Gezien zijn familiegeschiedenis wist de 56-jarige dat hij in de voetsporen van zijn voorouders zou treden. "Er was nooit een ander plan", concludeert Gerd Lieben.

    Naast de verkoop van fietsen en reserveonderdelen repareren ze ook oude of kapotte fietsen. "In onze hoogtijdagen verwerkten we 2000 spaken per week – zulke aantallen zijn tegenwoordig onbereikbaar. Het internet is een grote concurrent geworden. Maar er zijn nog steeds klanten die liever bij een gespecialiseerde winkel kopen en gedetailleerd advies willen en krijgen", aldus Gerd Lieben.

    (Merk Iltis in 1938 naar VACO)

     







    19-12-2025, 14:40 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)

    J.B. LOUVET (Fr)

    ALIBERT ET MAISONNAS / CYCLES LOUVET JB – Puteaux --- France/Frankrijk

    Louvet J.B. cycles --- in Puteaux - Hauts de Seine & Fabrieken in Le Blanc – Indre.

    ……dit merk komt ook voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars waarschijnlijk fietshandelaars, agenten die  J.B Louvet fietsen verkochten.

    Op het plaatje zien we de afbeelding van een wolf.

    Jean Baptiste Ignace Arthur Louvet (1 februari 1879 – 16 april 1953) was een Franse professionele wielrenner, een kampioen sprinter, die van 1900 tot 1902 als prof koerste. De fietsenfabriek JB Louvet werd in 1903 opgericht in Puteaux ( Seine). Net als voor veel andere merken uit die tijd vormde de wielersport een fantastisch reclameplatform en richtte Louvet een koersteam op dat succesvol deelnam aan verschillende Rondes van Frankrijk. JB Louvet was een zeer sterk team, waartoe in 1921 de beroemde broers Henri en Francis Pélissier en  de eerste man die de gele trui droeg, Eugene Christophe, behoorden. Het embleem van het bedrijf was een wolf, en de groen-rode trui leverde de renners de bijnaam "De Papegaaien" op. Het team bleef actief tot 1937, toen JB Louvet een dochteronderneming werd van Dilecta, het merk dat zijn oorsprong vond in Le Blanc in het departement Indre.

    https://velosvintage.over-blog.com/article-velo-j-b-louvet-1927-102944138.html

    https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=46693

    Jean Baptiste Ignace Arthur Louvet (né à Bertry le 1er février 1879 et mort à Saint-Laurent-sur-Mer le 16 avril 1953) est un coureur cycliste français et fondateur, en 1903, d'une entreprise de construction de bicyclettes à Puteaux qui équipe et sponsorise des coureurs, puis une équipe qui participe au Tour de France à partir de 1922, entreprise rachetée en 1937 par Dilecta.

























    19-12-2025, 14:30 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    18-12-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)

    TRIPAD / TRIEPAD (D)

    TRIPAD -- Duitsland

    Triepad, later  Tripad, was een fietsenbedrijf in Paderborn.

    De ondernemer Johann Trienens (1900–1973) richtte in 1924 in Paderborn het fietspostorderbedrijf “TriePad” op . Het handelsmerk van het bedrijf was het embleem met de drie konijnen op het voorspatbord van de fiets. Tot 1939 had het bedrijf zijn eerste verkoop- en verzamelpunt vlakbij het gemeentehuis. Ook typemachines en radio's werden hier verkocht. In de jaren dertig kwam er nog een fietsenwinkel bij. Na de Tweede Wereldoorlog werd in de Rathenaustraße een nieuw groot bedrijfscomplex gebouwd. Er werd ook een verkooppunt geopend in de Westernstrasse. Aanvankelijk werden er drie modellen geproduceerd: het model Perfect , de iets duurdere versie Hochland en het kwaliteitsmerk Triepad. Eind jaren dertig werden de modellen Perfect en Hochland vervangen door de merken Speer en Alpenkönig. In 1955 werd de bedrijfsnaam gewijzigd van Triepad in Tripad. Na het overlijden van Johann Trienens werd het bedrijf in 1973 gesloten omdat zijn vrouw het niet meer kon runnen en er geen opvolger kon worden gevonden.













    18-12-2025, 15:22 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepast - NEW HUDSON (GB)

    NEW HUDSON (GB)

    Hudson, Edmunds & Co. waren Britse fabrikanten van koperen buizen die de 'Hudson'-fiets bouwden in Sheepcote St., Birmingham vóór 1892. 1890: Hudson Bicycles was mogelijk een voorloper van het bedrijf.

    Edward A. Wilson, die voor hen werkte, was ook een partnerschap aangegaan met George Patterson, die 'Gem'-fietsen maakte. Het bedrijf toonde verschillende 'Hudson' safty fietsen op de Stanley Cycle Show van 1891.

    In 1892 ging Wilson naar Adelaide met proefstukken van 'Hudson'-fietsen, en in 1893 stelde het bedrijf hun 'Hudson'-fietsen tentoon op de National Show. Ze richtten toen een nieuwe fabriek met vier verdiepingen op, dicht bij hun oude fabriek in Sheepcote St., zodat ze tot 200 fietsen per week konden produceren. Vanaf januari 1894 werden ze de New Hudson Cycle Mfg. Co. Ltd. 

    1896: Ontbinding van het partnerschap tussen George Patterson en Edward Arthur Wilson, voorheen actief als Cycle Manufacturers and Dealers in Cycle Materials in Summer Hill-street in de stad Birmingham in de county Warwick onder de naam George Patterson and Co. en de New Hudson Cycle Company . De onderneming werd overgedragen aan de New Hudson Cycle Company Limited.

    In 1903 produceerden ze hun eerste motorfiets. Het was een vroege primitieve motorfiets met een De Dion -motor. Destijds was het bedrijf gevestigd in Icknield Street, Birmingham, maar ze zouden al snel de gemotoriseerde markt verlaten. 1912: Begonnen met het maken van auto's. 1913: Het fietsengedeelte van de onderneming was stabiel; de grote groei van de laatste jaren had plaatsgevonden in het motorfietsgedeelte van de onderneming.

    De tijden werden zwaar voor Patterson, nadat een van zijn zonen stierf in WO.I en de ander een been verloor. Na WO.I verkocht de familie de fabriek aan HJ Bructon en in 1920 werd het bedrijf hervormd als New Hudson Ltd. New Hudson werd eind jaren twintig overgenomen door BSA Cycles . 1924: Einde van de productie van auto's. 1932: De jaren van de 'Depressie' waren zwaar voor alle betrokkenen. 1933: Omdat de productie in een dip zat, stopte het bedrijf met de productie van motorfietsen en concentreerde het zich op de productie van Girling -remmen. 1940 De naam New Hudson verschijnt opnieuw op een autocycle met een 98cc Villiers -motor , maar werd later omgedoopt tot BSA. De New Hudson uit 1948 was een van de goedkoopste autocycles die verkrijgbaar waren.

    Nieuwe Hudson-fietsen werden geproduceerd in Birmingham , aanvankelijk in de St George's Works en later in de Waverley Works van BSA . In de jaren 50 waren New Hudson-fietsen simpelweg versies van de BSA-fietsenreeks die een New Hudson kopmerkplaatje kregen opgezet. In 1957, toen BSA werd overgenomen door Raleigh Industries , waren de New Hudson-fietsen daar  ook bij en bleven in productie - dit keer als re-badged Raleigh-fietsen - tot ten minste 1976.













    18-12-2025, 15:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - THE DACMA (GB)

    THE DACMA (GB)

    The Dacma Cycles-----------Birmingham ------- Groot-Brittannië







    18-12-2025, 15:09 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)

    ROYAL ASPORT (Fr)

    Royal Asport  cycles

    José María Javière Japun stond in Oloron-Sainte-Marie bekend als Joseph Habierre en hij was getrouwd met een lokale vrouw.

    José Maria werd geboren op 4 februari 1881 in Jaca, in een arm gezin. Een gezin met vijf kinderen: Miguel, Candida, José Maria, Luis en Damacio. Een gezin dat het dak deelde met twee andere, eveneens arme gezinnen. José María Javierre Rapún was de derde zoon van Justo Javierre, een eenvoudige arbeider uit Javierregay, en Orosia Rapún, geboren in Casa Soro, Borau, Huesca.

    Armoede, cholera, pokken: dit was het Aragón waar José Maria woonde. De epidemie eiste het leven van zijn vader, Justo. Moeder Orosia stond er nu alleen voor met vijf kinderen die zij moest voeden. Zij moest vertrekken. De Pyreneeën oversteken, de grens over, Frankrijk bereiken. Zoals zoveel Aragonese gezinnen deden. In 1892 staken ze te voet de Somportpas over, met weinig bezittingen en vijf kinderen: twee jonge kinderen en een baby die ze nog borstvoeding gaf. José María was vier jaar oud.

    Eenmaal de grens over, arriveerde Orosia met haar kinderen en bezittingen in Lescar, vlakbij Pau, waar hun achternaam verkeerd werd gespeld: "Javierre" werd "Habierre", een naam die nog steeds weerklank vindt in Oloron-Sainte-Marie en elders in de Pyreneeën.

    José Maria werd op vijftienjarige leeftijd steenhouwer in een steengroeve en noemde zichzelf nog steeds Habierre, niet Javierre. Hij werd Joseph Habierre. Hij voelt zich Frans. Sterker nog, hij sprak Frans. Hij sprak ook Occitaans. Occitaans is de taal van de andere steenbewerkers die mensen zoals hij om 5 uur 's ochtends inhuren.

    Joseph was 17 toen hij zijn eerste fiets kocht. Als hij geen stenen kapte dan trapte hij als een bezetene, nooit moe, met een rug van staal en benen van vuur.  Het koersen  bezorgde hem de bijnaam de schrik van Béarn. Hij won Monein-Artix-Monein en vervolgens Pau-Puyoô-Pau. Schrik, jazeker, want hij won zowel op de weg als op de piste van de wielerbaan in Bois-Louis.

    Hij vertelde Orosia dat hij de Tour de France wou rijden. En dat zou hij ook doen. Hij schreeft zich in. Tijdens de inschrijving zei hij dat zijn naam Joseph Habierre was en dat hij Frans is. Het was een klein leugentje om bestwil, want het Franse staatsburgerschap dat hij had aangevraagd was hem nog niet toegekend. Joseph Habierre was zo de eerste Spanjaard die in 1909 de Tour de France  zou rijden. De Tour bestond toen zeven jaar. Habierre was 21 jaar en reed die als "Isolade" (onafhankelijk) reed, wat "alleen" betekent, zonder ondersteuning of team. Op 5 juli 1909 vertrok Joseph Habierre voor de Tour de France op een Alcyon-fiets.

    Hij was ongetwijfeld de enige renner in het peloton die drie talen sprak: Frans, Spaans en Occitaans. Habierre reed alleen, net als de andere onafhankelijke renners. Tijdens de derde etappe, Metz-Belfort, streed en leed hij, de afstand van de rit bedroeg 416 kilometer. Hij kwam gebroken en uitgeput over de finish. De Tour is zwaar en uitputtend! “Maar stenen hakken – twee kubieke meter stenen per dag dragen – is nog veel zwaarder,” dat zei Joseph tegen zichzelf om zo de neiging tot opgeven te onderdrukken. Hij gaf niet op en op 21 juli, tijdens de etappe Toulouse-Bayonne, reed hij weg uit het peloton om zo de leiding te nemen bij de passage  door zijn woonplaats Lescar.

    Voor hem, boven de weg, ondersteund door twee houten palen, hing een spandoek. Wat stond er op het spandoek? Er stond: "Leve Habierre!" En wie stond hem op te wachten, langs de weg, onder het spandoek? Zijn moeder, Orosia.

    Hij bedankte zijn Moeder en zei ”ik ga Parijs zien.” Joseph Habierre zal inderdaad Parijs zien! Hij reed de epische editie van 1909 uit, de koudste ooit gehouden, als 6e van de Isolés en 17e in het algemeen klassement. De Tour de France werd gewonnen door François Faber.

    Joseph Habierre opende een fietsenwinkel in Oloron-Sainte-Marie.

    In 1910 maakten de Pyreneeën hun debuut in de Tour de France. Joseph Habierre eindigde als 24e in het algemeen klassement van deze zware editie. Na de slopende beklimmingen van de Aubisque en de Tourmalet beschuldigde de  uiteindelijke winnaar, Octave Lapize, de organisatoren van de Tour van moord.

    Hij benutte zijn expertise in de wielersport  in zijn fietsenwinkel in Oloron-Sainte-Marie, dit onder de merknaam Alcyon, hetzelfde fietsmerk waarop hij in de Tour had gereden.

    In 1911 sloeg hij de officiële uitnodiging van Henri Desgrange af om deel te nemen aan de Tour editie van 1911, dat deed hij omdat hij zich liever wilde concentreren op zijn fietsenwinkel in Oloron-Sainte-Marie, zijn woonplaats. Hij wou zich engageren bij de uitbouw van zijn Alcyon fietsenwinkel, die later

    Royal Asport  cycles zou worden.

    Joseph Habierre zou zijn winkel alleen verlaten om dienst te nemen in het Franse Vreemdelingenlegioen en naar het front te gaan. Als kwartiermeester werd hij gewond bij Verdun, Joseph Habierre werd onderscheiden met de Medaille Militaire en het Legion d’honneur. Na vier jaar in het Franse Vreemdelingenlegioen te hebben gediend voor zijn geadopteerde land tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkreeg Joseph de Franse nationaliteit.

    De familie Habierre bouwde de werkplaats gedurende twee generaties en twee wereldoorlogen verder uit en richtte uiteindelijk in de jaren 50 "Royal Asport" op, gespecialiseerd in de assemblage en productie van fietsen in Oloron. zijn kinderen Cécile en Auguste transformeerden de winkel tot een werkplaats waar de modernste fietsen van die tijd werden geproduceerd: Royal Asport was geboren.

    In de jaren 1950 en 1960 bevoorrade Royal Asport  de legendarische Spaanse professionele wielerploeg KAS. Royal Asport was een echte fietsenfabrikant, zelfs in de regio Parijs bekend (dankzij de framebouwer), en sponsorde in 1961 het Spaanse KAS-team. Professionele wielrenners uit de regio, waaronder Marcel Queheille, reden de Tour de France op fietsen van Royal Asport.

    Van toerfietsen tot racefietsen voor het memorabele Spaanse KAS-wielerteam onze fietsen hebben altijd een doel gediend. Tegenwoordig produceren we ze met behulp van moderne gereedschappen en dezelfde Pyreneese ziel.

    Een paar jaar later in 1964, werd Royal Asport omgedoopt tot Regina Sport, dat onder leiding van Jean Betbeder, beter bekend als "Pitche".

    2019: Royal Asport  is herboren als winkelmerk.

     https://www.royalasport.eu/fr/about

     















    18-12-2025, 15:03 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - FRANCIA (Fr)

    FRANCIA (Fr)

     Mogelijks :

     Francia -----V. Verchère , constructeur de cycles marque déposée ---- Annemasse - Haute Savoie --- France/Frankrijk

     Francia  cycles  -----  Paris ------ France/Frankrijk

     Francia cycles ------- St Etienne – Loire----------- France/Frankrijk







    18-12-2025, 14:54 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - JAUNATRE (Fr)

    JAUNATRE (Fr)

    Jaunatre  cycles & cyclomoteurs ----- 10 Rue Dos d'Ane ---- Nantes ----- France/Frankrijk







    18-12-2025, 14:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw - LE GREVÈS (Fr)

    LE GREVÈS (Fr)

    Le Grevès René  cycles ------248 Bis Boulevard Voltaire ------- Paris/Parijs ------ France/Frankrijk

    Er was een eerste winkel aan de Boulevard Voltaire, die in 1937 werd geopend. Deze verhuisde rond 1965 naar Suresnes. Suresnes is een gemeente in het Franse departement Hauts-de-Seine (regio Île-de-France) ten westen van Parijs.

    Le Grevès -fietsen  waren goed gemaakte fietsen en  afkomstig  uit een geweldige wielerfamilie. De vervaardiger van deze fietsen was Alain Le Grevès die een zeer goede amateur was en 6 jaar lang profwielrenner bleef bij verschillende teams: BERTIN, KAMOME en PELFORTH. Maar hij was bovenal de zoon van wijlen Le Grevès René,  winnaar van 16 etappes in de TOUR DE FRANCE! Wat Alain betreft, hij stopte met koersen in 1968.

    LE GREVÈS RENÉ 

    De Franse wielrenner René Le Grèves (Parijs, 6 juli 1910 - Saint-Gervais, 25 februari 1946) had een zeer succesvolle carrière als professioneel wegrenner van 1934 tot 1941 en won 16 etappes in de Tour de France. René won als amateur diverse wegwedstrijden. Op de wereldkampioenschappen van 1930 greep hij net naast een medaille en eindigde als vierde in de wegwedstrijd. Hij sloot zijn amateurcarrière af met een zilveren medaille op de Olympische Spelen van 1932 in de ploegenachtervolging. In 1934 sloot hij zich aan bij het Armor-Dunlop-team, dat in 1935 van naam veranderde in Alcyon-Dunlop. In 1936 werd hij bestraft na de wedstrijd Parijs-Tours, volgens de jury zou hij zich hebben voortgetrokken in de sprint aan kleding van andere renners. In 1937 richtte Le Grevès een fietsenwinkel op, die tot op de dag van vandaag door zijn familie wordt voortgezet.

    Van 1937 tot 1941 reed hij voor het Mercier-Hutchinson-team.  Zijn professionele loopbaan werd abrupt afgebroken door de  Duitse bezetting. Hij stond tijdens zijn carrière bekend als een van de beste sprinters in de Tour de France. Helaas overleed hij in 1946 op 35-jarige leeftijd bij een skiongeluk  in Saint-Gervais-les-Bains, Haute-Savoie (Frankrijk).

    https://www.olympedia.org/athletes/15285

     

















    18-12-2025, 14:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 12-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Mijn Fietstochten
  • Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    eenmmrestauratie
    blog.seniorennet.be/eenmmre
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rene1945
    blog.seniorennet.be/rene194
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    spooky
    blog.seniorennet.be/spooky
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lisettejsr
    blog.seniorennet.be/lisette
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    marcella
    blog.seniorennet.be/marcell
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    yannickhaha
    blog.seniorennet.be/yannick
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    camillefox_antiek
    blog.seniorennet.be/camille
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    clogie
    blog.seniorennet.be/clogie

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!