Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    23-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VESTING (NL)

    VESTING  - Nederland

    Vesting is een historisch merk van fietsen en bromfietsen. De oprichter van deze Haarlemse rijwielfabriek was Otto Dik.

     







    23-08-2024, 11:34 geschreven door phd
    22-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MONARK (Zweden)

    MONARK- Zweden

     

    "  Al meer dan 100 jaar bouwen zij fietsen aan de Zweedse westkust, in Varberg"

    Monark , ook bekend als Cykelfabriken Monark AB en Monark AB, is een Zweedse fabrikant van fietsen, bromfietsen en motorfietsen.

    In 1883 op 5 april werd voor de westkust van Halland, in Varberg, een jongentje geboren en heette Sten Otto Birger Svensson. Svensson was de zoon van Augusta Svensdotter in Grimmared in een relatie met de landbouwer Otto Andersson, maar werd als pleegkind geadopteerd in Båtsberg in de parochie van Gödestad . Birger werd geadopteerd door de liefhebbende Emma en David, die kinderloos waren. Het waren moeilijke tijden, het pleeggezin had financiële problemen. 1901: Birger droomde om weg te komen uit de armoede en de landbouw. Het enige wat hij wou was leren tellen en schrijven. Zodra hij meerderjarig werd, opende hij als 18-jarige een plattelandswinkel in Hunnestad, hij had grote ambities. Na een periode van experimenteren zag Birger de goede resultaten in zijn verkoop en ook de toegenomen vraag naar vélocipèdes.

    In 1908 besloot Birger Svensson om te investeren in de verkoop van vélocipèdes en begon losse onderdelen te kopen en zijn eigen fietsen te bouwen. Een kwaliteitsrijtuig dat iedereen zich kon veroorloven om te berijden. Monark werd dus  in 1908 in Varberg opgericht , toen Birger Svensson het bedrijf "Svenska Cykeldepoten" registreerde. Voordat het de naam Monark kreeg, heette het Svenska Cykeldepoten (De Zweedse fietsenstalling). Aanvankelijk telde de fabriek acht medewerkers.  Birger Svensson  zou bekend worden als "De arme jongen die de Zweedse wielermonarch werd".

    Svensson trouwde in 1909 met Alida Skulander en hun zonen namen de achternaam Warborn aan.

    Op kleine schaal werd in het voorjaar van 1909 een consignatiewinkel voor fietsen gestart, dat gebeurde met arbeider Carl Bartholdsson en een leerjongen. Hoewel er een werkplaats was, kwam er pas in 1912–1913 een echte werkplaats, toen met ongeveer twintig werknemers.

    De successen tijdens en na de Eerste Wereldoorlog vulden het pand in de winkelstraat dat in 1916 werd gekocht.  Er hing echter weerstand in de lucht in het kleine stadje aan de westkust. De mensen van Varberg en de banken keken fronsend naar de zaken van Birger Svensson en er waren weinig lovende woorden. Het waren waarschijnlijk die negatieve impulsen die hem ertoe aanzetten om uiteindelijk zijn eigen fietsenfabriek te openen, ja eigenlijk dezelfde fabriek van vandaag de dag. In 1925 breidde het bedrijf dus uit met een nieuwe fabriek buiten Varberg. De naam en het frontmerk Monark kwamen voor het eerst in gebruik in 1917 (opgenomen in de catalogus in 1916).

    In 1934 vierde het bedrijf zijn 25-jarig jubileum door de naam te veranderen in Svenska Cykelfabriken Monark, dat in 1939 werd veranderd in AB Cykelfabriken Monark. Het bedrijf groeide in Zweden uit tot een van de grootste bedrijven in zijn sector, samen met Nymans Verkstäder en Husqvarna .

    De Cykelfabriken mag niet verward worden met de Monark-Silver King , Inc., Chicago , IL, een fabrikant van klassieke fietsen van 1934 tot 1957, (voorheen de Monark Battery Company). Ook mag het niet verward worden met de Monarch Cycle Manufacturing Company , 1892–1899, Chicago, New York, San Francisco en Toronto, opgericht door John William Kiser .

    Om het bedrijf te ontwikkelen kocht Birger in 1937 de rubberfabriek in Värnamo, waar banden, slangen en andere rubberen onderdelen werden vervaardigd. In hetzelfde jaar ontving hij een brief van een arts in Uppland's Bergslag, die  de teloorgang van de plaatselijke molen beschreef en daarmee de totale werkloosheid en armoede. Birger reisde naar het noorden om er de mogelijkheden te bekijken om de raderen van deze kleine gemeenschap weer aan het draaien te krijgen en zag er de Tobo-molen. Als aanvulling op de fietsenproductie begon de Monark-fabriek in Tobo met de productie van ski's, radio's en tv-toestellen.

    In 1938 behoorde hij tot de hoogst belaste mensen van het land. Op 19 oktober 1944 ging Birger naar huis voor zijn gebruikelijke lunchpauze, maar tijdens zijn dutje kreeg hij een beroerte en klopte het hart van de Zweedse wielermonarch plotseling zijn laatste slag. Zijn zoon Tage Warborn nam de leiding over.

    De fabriek ontwikkelde zich tot een van Noord-Europa's grootste fabrikanten van tweewielers, fietsen, bromfietsen en motorfietsen met een capaciteit van circa 1.000 eenheden per dag. In 1956 had Monark een omzet van SEK 102 miljoen en had het 2.000 mensen in dienst in Zweden en ongeveer 1.000 mensen in Zuid-Amerika.  In Sao Paulo werden maandelijks 8.000 fietsen geproduceerd.

    In de jaren zestig zou Monark getroffen worden door financiële crises. De verschillende activiteiten buiten de fietsenproductie werden geleidelijk afgestoten. De Tobo-fabriek werd in 1967 gesloten.

    In 1960 kocht de Monark-groep Crescent op en nam later de naam Monark Crescent AB (MCB) aan. Monark Crescent AB sloot zich ook aan bij de activiteiten van Monark in Tobo , waar onder meer radio's en ski's werden vervaardigd. De ski's van Monark droegen de merknaam Limex , maar zouden vanaf 1967 bij Edsbyverken vervaardigd worden. Monark produceerde motorfietsen vanaf de jaren twintig en won vele medailles in motorcross en enduro. In 1968 werd met een bedrijf in Peru een overeenkomst getekend voor de licentiefabricage van fietsen De productie werd geschat op 30.000 fietsen per jaar, wat overeenkwam met de helft van de fietsenmarkt in Peru dat jaar. In 1971 kocht financier Kaj Källqvist een groot deel van de aandelen in Monark op.

    In mei 1971 koerste Gösta "Fåglum" Pettersson mee in de drie weken durende etappekoers de Giro d'Italia,  (Ronde van Italië) en op zijn Monark werd hij de eerste Zweed die de race won.

    De fabriek in Uppsala werd in 1973 verkocht aan Volvo. Stikkan Andersons Polar kocht Monark Crescent in 1978, waarna Investmentbolaget Kuben werd opgericht. In 1979 werden de fabrieken in Zuid-Amerika afgestoten. Ook de sportafdeling, de elektronica afdeling en de botenafdeling werden afgestoten.

    Monark Crescent werd vervolgens onderdeel van Monark Stiga sinds Kuben ook Stiga kocht. Monark Stiga werd op zijn beurt in 1995 gekocht door Salvatore Grimaldi en na de afstoting van Stiga omgevormd tot Cycleeurope. Monark is ook een merk van Braziliaanse fietsen, verwant aan het oorspronkelijke Zweedse Monark AB.

    Lagere verkopen en de import van Aziatische fietsen en onderdelen zorgden ervoor dat de interne productie werd uitgeschakeld. De fabriek in Varberg heeft nu alleen maar montage- en verkooppersoneel in dienst, in totaal ongeveer 100 mensen. De fietsmerken Monark en Crescent behoren nog steeds tot de toonaangevende in Zweden.

    Zelfs vandaag de dag zijn de geschiedenis en het erfgoed uit het verleden voelbaar in het fabrieksterrein in Varberg, en door de jaren heen zijn precisie, warmte en grondigheid de sleutelwoorden geworden voor de manier waarop deze  fietsen worden gebouwd. Het ruige weer aan de westkust heeft de basis gelegd voor de goede kwaliteit en generaties lang heeft de liefde voor vakmanschap de fietsen gevormd. Er is veel gebeurd sinds het allemaal begon, tijd en ontwikkeling hebben nieuwe omstandigheden gecreëerd waarin fabrieksstromen zijn geautomatiseerd en getransformeerd in een interactie tussen menselijk vakmanschap en slimme machines. Veel blijft hetzelfde, de spaken van fietswielen worden door ervaren handen gevlochten en schilderwerk en emblemen worden slechts met voldoende precisie aangebracht door een geoefend oog.

    De fietsen worden gebouwd en ontwikkeld in de fabriek in Varberg. Zij beschikken over een groot netwerk van dealers door het hele land die de distributie, het onderhoud en de service van de fietsen verzorgen.

    https://www.monark.se/cyklar.html

     









    22-08-2024, 15:20 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KENT (USA)

    KENT (USA)

    Kent International Inc. kan bogen op meer dan honderd jaar rijke geschiedenis en wordt momenteel geleid door CEO Scott Kamler. Met vier generaties familiebezit is het bedrijf geëvolueerd van een bescheiden fietsenwinkel in Manhattan's Lower East Side tot een wereldwijde krachtpatser van innovatie in de fietsindustrie. Kent International Inc. is gevestigd in Parsippany, New Jersey. Het importeert en distribueert fietsen en fietsaccessoires wereldwijd. Vanaf 2014 werd het beschouwd als de op één na grootste fabrikant van fietsen in de Verenigde Staten.

    Kent dateert uit het begin van de jaren 1900 toen Abraham Kamler, een immigrant in de Verenigde Staten, begon met het restaureren van fietsen in New York City. 1907, Abraham Kamler richtte de Division Cyclery op in Manhattan, deze hield zich bezig met de verkoop, reparatie en verhuur van fietsen. Kamler opende in 1909 zijn eigen fietsenwinkel aan de Lower East Side locatie in Newark.

    1912, De familie Kamler verhuisde hun bedrijf naar Newark, New Jersey, waarmee ze de basis legden voor de toekomstige groei. Ze noemden de winkel Kamler Cyclery. De vader van de huidige voorzitter startte in 1947 zijn eigen bedrijf, genaamd Philkam Cycle, op. Dit bedrijf leverde fietsen en onderdelen aan winkels in het hele oosten van de Verenigde Staten. Philkam Cycle veranderde in 1958  zijn naam in Kent International Inc. en begon met het importeren van fietsen uit Europa.

    1972, Arnold Kamler  sloot zich aan bij het familiebedrijf en de kantoren en showroom verhuisden naar New York City.  Kent opende in 1978 een productiefaciliteit in New Jersey, waar  in het eerste jaar 42.000 fietsen  werden geproduceerd. In 1980 breidde Kent zijn productie uit en trok naar een grotere fabriek in Kearny, New Jersey, en produceerde er jaarlijks meer dan  200.000 fietsen.

    1991, Vanwege oneerlijke concurrentie uit China, werd Kent  gedwongen om hun fabriek in de VS te sluiten. De nieuwe realiteit van een enkel import business trad in, zij lieten hun fietsen vervaardigen in het buitenland.

    Kent betrad in 2000 de  markt voor opvouwbare scooters en verkocht meer scooters dan enig ander bedrijf op de markt.  Vanaf 2013 werkte Kent samen met  Nikki Haley  om een fabriek te bouwen in Manning, South Carolina, en zo het Amerikaanse vakmanschap een nieuw leven in te blazen. In 2014 werd de fabriek van Bicycle Corporation of America  geopend, ze had als doel om jaarlijks 250.000 fietsen te produceren.

    2016, Kent won de  Toys R' US Leverancier van het Jaar -prijs voor zijn inzet voor kwaliteit en innovatie. 

    In 2020 kreeg Kent de titel van Leverancier van het Jaar, een  prijs  van Walmart, hiermee werd de reputatie van het bedrijf op het gebied van uitmuntendheid in de sector bevestigd.

    De reis van Kent International Inc. weerspiegelt de blijvende waarden van ondernemerschap, innovatie en familiebetrokkenheid. Wij zijn er klaar voor om nieuwe kansen te verkennen en een blijvende erfenis achter te laten.







    22-08-2024, 15:11 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AROFORT (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AROFORT (NL)

    AROFORT—DEN HAAG-- Nederland

    Arofort was een van de kleinere merken. De heer A. Röthengatter was bedrijfsleider bij het Haagse filiaal van Jüncker en Co uit Rotterdam. De filialen  werden in 1929 gesloten en Röthengatter begon voor zich zelf later kwam ook zijn zoon in de zaak ( de exacte start datum is momenteel onbekend).

    Het merk werd op 30 juli 1951 ingeschreven in het handelsregister onder het nr. 109816, op naam van A. Röthengatter.  Het adres was Lange Beestenmarkt 64 in Den Haag. Het merk  was voorzien om gebruikt te worden voor de verkoop van autopeds, fietsen en fietsonderdelen. Een jaar eerder was het ook al ingeschreven onder het nr.105503. De fietsen werden met de hand gebouwd, maar destijds had dat een andere betekenis dan nu! Het betekende in feite dat groothandels in de kalme periodes hun personeel  aan het werk zetten met het assembleren van fietsen.  Ze kochten hun fietskaders in bij framebouwers zoals De Wilde, PON of Janssen (Venlo) want het rendeerde niet om frames in relatief kleine aantallen zelf te gaan lassen, stralen, spuiten enz. Vergelijkbare groothandels monteerden  tussen de 1000 a 3000 fietsen per jaar. Ze waren lid van een grossiers organisatie en op het eind van de 60-tigerjaren was het over.



    22-08-2024, 15:06 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TCN (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TNC-- Nederland

    Tweewieler Combinatie Nederland



    22-08-2024, 15:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUTO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RUTO (NL)

    RUTO Rijwielfabriek ---Krommenie -- Nederland

    Krommenie is een plaats in de Nederlandse provincie Noord-Holland . Het maakt deel uit van de gemeente Zaanstad en ligt ongeveer 15 km ten noordoosten van Haarlem .

     



    22-08-2024, 14:46 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OLYMPIA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OLYMPIA -- Hilversum --Nederland



    22-08-2024, 14:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BURCO (NL)

    BURCO (NL)

    RIJWIELFABRIEK BURCO - Nederland

    Burco was een Amsterdamse fietsenfabriek. Philip Frans van Buuren (geboren 3-11-1906 te Amsterdam – overleden 29-11-1997) en Abraham Wijnschenk (geboren 02-09-1910 te Amsterdam, – overleden 08-02-1998 te Amsterdam).richtten op 1 februari 1939 de rijwielfabriek F. van Buuren & Co. op en gingen onder de naam Burco fietsen produceren.  De lokatie van hun onderneming was op de hoek Vijzelstraat 111 en Kerkstraat 247. Onbekend met het metier waren zij niet, het waren immers twee ex-medewerkers van de Amsterdamse fietsenfabriek Maxwell. 

    Vanwege hun Joodse achtergrond en het uitbreken van de tweede wereldoorlog moesten zij vrij vlug na de oprichting hun bezigheden staken. Na de oorlog, die zij beiden overleefden, lieten zij zich in 1946 opnieuw inschrijven als fietsfabrikanten.

    In de jaren na de Tweede Wereldoorlog was Burco qua productie een voor Nederlandse begrippen kleine tot middelgrote fietsenfabriek, die in haar topjaren 20.000 exemplaren per jaar produceerde. In de jaren 50 viel Burco vooral op door haar mooie sportfietsen. Alhoewel Burco vandaag de dag vooral bekend is van hun zware zwarte transportfietsen specialiseerde men zich aanvankelijk vooral in sportfietsen waarvoor lichtgewicht materialen werden geïmporteerd uit Frankrijk. Ook bouwde men (op kleinere schaal) echte koersfietsen. In de jaren vijftig was in Amsterdam het baanwielrennen populair. Onder de wielrenners in Amsterdam en omgeving was veel vraag naar weg- en baanfietsen. Het summum was in die tijd was een RIH Sportfiets. De firma Bustraan (de bouwers van RIH) kon de vraag bijna niet aan en wie niet op een wachtlijst wilde of een RIH niet kon betalen kwam dan vaak uit bij andere bouwers zoals Presto, Joco, Jabo, Bergh Sport, Aandewiel en Magneet. Ook Burco pikte een graantje van deze lucratieve markt mee.

    In de jaren 50 en 60 had Burco een fabriek aan de Tweede van der Helststraat, vlak achter het toenmalige RAI-gebouw.  In 1968  verhuisde Burco  binnen Amsterdam naar de Nieuwe Uilenburgerstraat. Na de jaren ’60 als de grote fabrikanten zoals Batavus, Union en Gazelle zich meer en meer gingen richten op productie van hoogwaardige koersfietsen stopte Burco met de productie van koersfietsen. Burco was hierna wel nog vele jaren actief in de wielersport, het bedrijf was onder meer importeur van fietsmerken als  Merckx, Gitane, Reynolds, Suntour en Hutchinson.

    In de jaren zeventig (misschien ook wel eerder of later) leverde Burco ook dienstfietsen voor de politie.

    In 1988 werd de productiefaciliteit nagenoeg geheel opgeheven en liet Burco de frames fabriceren in Aalten, bij de firma van Raam. Het  ging daarbij vooral om "ouderwetse" toer- en transportfietsen, uitsluitend in de kleur zwart. In Amsterdam aan de Kerkstraat bleven de montageafdeling en ook een groothandel gevestigd. Daarmee verdween nu de laatste echte fietsenfabriek uit Amsterdam. Wat overbleef was een groothandelaar en importeur van tweewieleronderdelen die daarnaast op kleine schaal Burco-fietsen monteerde en verkocht.

    Op 8 februari 1998 overleed oud-directeur en medeoprichter A. Wijnschenk op 87-jarige leeftijd. Hij was nog tot 1997 in het bedrijf actief geweest. De dagelijkse leiding van F. van Buuren & Co. BV was in handen van J. Wijnschenk.

    Vanwege de moeilijke bereikbaarheid van de locatie binnen de Amsterdamse grachtengordel  verhuisde Burco op 21 september 2000 naar een nieuwe locatie op het bedrijventerrein Cruquius in Amsterdam-Zeeburg. Vier jaar later, in 2004,verkocht Wijnschenk zijn bedrijf aan de Heerenveense Accell Group, het moederbedrijf van onder andere Batavus en Sparta. Accell kocht ook de groothandel Juncker B.V. in Veenendaal. Op 1 januari 2005 sloot Accell de Burco-vestiging in Amsterdam en voegde deze bij Juncker. Het merk Burco zou ook verder worden gebruikt, maar feitelijk was dit het einde van Burco als bedrijf, de laatste Amsterdamse fietsenfabriek was nu definitief geschiedenis.

    http://www.rijwiel.net/burcon.htm

    https://www.klassiekeracefiets.info/fietsmerken/burco/

    https://www.transportfiets.net/2008/04/30/rijwielfabriek-burco/

     











    22-08-2024, 14:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAXWELL (NL)

    MAXWELL  - Nederland

    Maxwel: Maxwell Cycle, Trade mark, registered  - Druijf & Co., A.- Amsterdam; 14-11-1924

    Maxwell: Maxwell Cycle- Druijf & Co., A. (? )-Amsterdam (? ); ? -12-1946  - 14 -11-1924

    Maxwel: Maxwell - Druijf & Co., A. - Amsterdam-Centrum, O.Z. Voorburgwal 131; 16-09-1950







    22-08-2024, 14:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS SNEEK (NL)

    Rijwielindustrie BS Sneek  -- Nederland

    Fa D. Bergstra. Fabrikant van B.S rijwielen

    Grossier in onderdelen , banden , batterijen , hulpmotoronderdelen .

     







    22-08-2024, 14:30 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUBICON (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rubicon -- Groningen -- Nederland



    22-08-2024, 14:17 geschreven door phd
    19-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AVANTI (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Avanti Record --- Breda---Nederland



    19-08-2024, 17:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FABIOLA (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fabiola -- Nederland



    19-08-2024, 17:22 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VENI VIDI VICI (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VENI VIDI VICI   (NL)

    Veni Vidi Vici --  Lakmaker & Co.Krommenie, Noorderhoofdstraat 69: - 15-09-1947

    Vēnī, vīdī, vīcī : (Ik kwam, ik zag, ik overwon) is een bekende Latijnse uitspraak van Julius Caesar, die hij deed in het jaar 47 v.Chr.



    19-08-2024, 17:17 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GIANT (Taiwan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GIANT (Taiwan)

    Giant is een Taiwanese constructeur van fietsen (racefietsen, stadsfietsen en mountainbikes). Giant werd in 1972 opgericht. In 2002 produceerde Giant wereldwijd 4,7 miljoen fietsen. Behalve in Taiwan, heeft Giant fietsfabrieken in de Volksrepubliek China en in Nederland (Lelystad). Giant is 's werelds toonaangevende merk van hoogwaardige fietsen en fietsuitrusting. Onderdeel van de Giant Group combineert het merk vakmanschap, technologie en innovatief design. Giant is al lang één van de belangrijkste spelers op het gebied van fietsen en fietsinnovaties.  Bij Giant is een compleet ecosysteem van fietsen, uitrusting en service naadloos verbonden en altijd toegankelijk. Je kunt ze vinden in meer dan 12.000 winkels over heel de wereld.

    In het wielrennen was Giant de officiële fietsenleverancier van diverse profploegen.

    https://www.giant-bicycles.com/nl

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Giant_(fiets)



    19-08-2024, 17:12 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KYOSO (JAPAN)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kyoso -- Tokio -- Japan



    19-08-2024, 17:06 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLYING PIGEON (China)

    FLYING PIGEON (China)

     Fēigē -- Flying Pigeon

    Flying Pigeon Bicycle Co., LTD.

    Flying Pigeon: is een Chinees staatsbedrijf voor fietsen , gevestigd in Tianjin. Sinds 1950 zijn er meer dan 500 miljoen Flying Pigeon PA-02 fietsen gemaakt, en in 2007 meer dan enig ander voertuigmodel.

    In 1936 bouwde een Japanse zakenman de Changho Works-fabriek in Tianjin en begon met het maken van "Anchor"-fietsen. De merknaam werd veranderd in "Victory" en vervolgens omgedoopt tot "Zhongzi". Nadat de communisten onder leiding van de Chinese Communistische Partijvoorzitter Mao Zedong in 1949 aan de macht kwamen, werd de fietsindustrie nieuw leven ingeblazen.

    In april 1949 bracht de secretaris van de Communistische Partij, Liu Shaoqi, een bezoek aan de fabriek en gaf opdracht om de eerste fietsenfabrikant in het nieuwe China te worden. Hun arbeiders kregen de opdracht om een generatie sterke, duurzame, lichte en mooie fiets te bouwen voor Nieuw-China. Op 5 juli 1950 werd de eerste Flying Pigeon-fiets geproduceerd. Het was het geesteskind van een arbeider genaamd Huo Baoji, die zijn klassieke model baseerde op de Engelse Raleigh-roadster uit 1932.  De naam "Flying Pigeon" was bedoeld als een uitdrukking van vrede ,de fiets werd  gefabriceerd tijdens de oorlog in Korea. Het Flying Pigeon-logo is een gestileerde duif, die staat voor eendracht en harmonie, rustend op de initialen FG (Fēigē)  of PG voor de exportmodellen. Eerdere logo’s  beelden de duif af in de vlucht.

    Gedurende de jaren 60 en 70 werd het logo synoniem met bijna alle fietsen in het land. De Flying Pigeon werd het populairste gemechaniseerde voertuig op de planeet,  het werd zo alomtegenwoordig dat Deng Xiaoping — (de leider na Mao die in de jaren 70 de economische hervormingen in China lanceerde) — welvaart definieerde als "een Flying Pigeon in elk huishouden".

    Begin jaren tachtig was Flying Pigeon de grootste fietsfabrikant van het land, met een verkoop van 3 miljoen fietsen in 1986. De 20 kilogram zware zwarte single-speed modellen waren populair bij de arbeiders, en er was een wachtlijst van meerdere jaren om er een te bemachtigen, en zelfs toen hadden kopers, naast de aankoopprijs,  goede guanxi (connecties) nodig. De aankoopprijs bedroeg voor de meeste arbeiders ongeveer vier maanden loon.

    In 1998 werd de Flying Pigeon-fabriek in het centrum van Tianjin gesloten en werden de activiteiten verplaatst naar een industriegebied aan de rand van de stad.  Er werken 600 werknemers die de fietsen produceren met behulp van moderne geautomatiseerde apparatuur.  Flying Pigeon maakt nu 40 modellen van fietsen, waarvan de meeste eruitzien als moderne mountainbikes of stadsfietsen, in verschillende kleuren. De frames worden stuk voor stuk gelast, wielen worden op een assemblagelijn gebouwd, waarbij spaken eerst aan de naven worden vastgemaakt en vervolgens aan de velgen worden geregen. Werknemers spuiten ruwe lassen met de hand in met een laagje email en de fietsen worden verplaatst op transportbanden die lijken op die van een stomerij .

    Ondanks de dalende binnenlandse verkoop blijft de Flying Pigeon de populairste fiets van China, al was het maar omdat veel van het oude rollende materieel van dat merk nog steeds in gebruik is. De overheid schat dat er in heel China een half miljard fietsen in gebruik zijn, waarvan er veel van generatie op generatie zijn doorgegeven. De Pigeon is een nostalgisch beschouwd artefact uit het postrevolutionaire tijdperk van China. In 1994 noemde de overheid de fiets een "nationaal belangrijk handelsmerkmerk onder bescherming", waarmee het op dezelfde manier werd verankerd als nationale schatten .

    Het bedrijf adverteert niet met zijn traditionele fietsen zoals de PA-02 omdat het merk zo verweven is met de Chinese maatschappij en cultuur. Er zijn echter wel gelokaliseerde reclamecampagnes.

    http://flyingpigeon-bicycle.com/

    Balhoofdplaatje van fietsenfabrikant Flying Pigeon uit Tianjin. Op het metalen plaatje is er bovenaan een afbeelding van een witte duif aangebracht. Centraal staan er twee gestileerde letters op een rode achtergrond afgebeeld. De letters verwijzen naar de merknaam. Dit vlak rust op het bovenste deel van een zwarte ruitvorm. Onder de letters loopt er een tekstkader met daarop in rode letters de merknaam. Onderaan bevatten beide zijden van de ruitvorm een rood opschrift, in Chinese tekens.

    hoogte: 4.9 cm

    breedte: 3.1 cm

    diepte: 0.7 cm

    materiaal: metaal

    opschrift: FP

    opschrift: FLYING PIGEON

    Info: KOERS. Museum van de Wielersport

     









    19-08-2024, 16:55 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE FOREVER (China)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FOREVER (China)

    In de hoogtijdagen was het de grootste fietsenmaker van het land, en de trots van Shanghai, China.

    Ouderen zullen zich met nostalgie herinneren hoe sinds de jaren 60 de fietsen van het merk Forever ooit de straten van Shanghai domineerden. Op een gegeven moment was de waarde ervan zo groot dat het een essentieel onderdeel van de bruidsschat was in de meeste huwelijken. “De fiets was het ultieme must-have in de jaren 80. Een straatbeeld met mensen die op de fiets naar hun werk reden, was één van de representatieve beelden van China in die tijd,” zegt Zhu Zhongyan, die in 1968 op 20-jarige leeftijd als leerling bij de Shanghai Bicycle Factory, de maker van Forever, ging werken en opklom tot senior designer.In die tijd was het de grootste fietsenmaker in Shanghai. Het werd alleen geëvenaard door twee andere merken in het land: Tianjin's Feige (Pigeon) en Shenyang-based Dongfanghong (East Red).

    De reis van Forever kan worden herleid tot de jaren 40, toen een Japanse fabrikant de Changhe Workshop opzette aan Tangshan Road in het huidige Yangpu District. Het produceerde 26-inch Tiemao (Iron Anchor) fietsen, waarbij het meeste werk handmatig werd gedaan. Het verkocht ongeveer 3.000 fietsen per jaar.

    Na de Tweede Wereldoorlog nam de regering van de Republiek China de Japanse werkplaats over. Deze zou in 1949 weer van eigenaar wisselen toen de Volksrepubliek China werd opgericht. De merknaam van de fietsen werd veranderd in Banshou (Spanner), evenals Xiongqiu (Yongjiu), er kwam een nieuw logo met een ijsbeer bovenop de Globe, dit ter ere van de hulp van de Sovjet-experts.

    De komst van Yongjiu, of Forever, zoals het over de hele wereld bekend werd, werd officieel aangekondigd op 1 januari 1951. De fabriek die het product maakte, stond bekend als Shanghai Vehicle Factory. Forever werd gelanceerd om het nieuwe jaar te vieren, het merk en de productie van de fabriek ondergingen een aanzienlijke transformatie.

    In 1952 fuseerde de overheid de fabriek met de Heli Toolmaking Workshop van de Huang-broers om zo de staatseigendom Shanghai Red Star Vehicle Factory te worden, het jaar daarop  veranderde men de naam in Shanghai Bicycle Factory. De broers haalden veel geschoolde werknemers naar de nieuwe vestiging, waaronder technici, chemici en managers, van wie de meesten afgestudeerd waren aan het hoog aangeschreven Henry Lester Institute of Technical Education in Shanghai. Het zette de wielen van verandering in beweging.

    Veel van de automatisering werd ontworpen en gefabriceerd in de fabriek met zelfontwikkelde technologie. De technicus die het transportsysteem ontwierp, werd gepromoveerd tot ingenieur. De fabriek kwam met andere arbeidsbesparende apparaten om de efficiëntie te verhogen en de kwaliteitscontrole te verbeteren. In 1952 had de jaarlijkse productie van Forever-fietsen  de 28.767 bereikt, dat was goed voor meer dan een derde van de nationale fietsproductie.

    Tegen het einde van 1956 had de Shanghai Bicycle Factory het 28-inch PA-11 Model uitgebracht, dat de standaardfiets van het land zou worden. Voor altijd nam de PA-11 het metrische systeem over, waarbij de specificaties van veel fietsonderdelen werden vastgelegd, waaronder het frame, de vork, wielen, pedalen, remmen en reflectoren.

    In 1958 verscheen het Forever 81-model op de markt. Samen met de Shanghai 135 Camera 58-1, de Shanghai Watch en de Hero Pen behoorde Forever 81 tot de 10 innovatieve Shanghai light industrial-producten. De lichtgewicht, efficiënte en agressieve racefiets werd door het Shanghai-wielerteam geselecteerd om het jaar daarop deel te nemen aan de eerste nationale spelen in Beijing. De renners wonnen die wedstrijd.

    In 1962 kwam de Shanghai Bicycle Factory met een ander juweeltje op de proppen. De Forever Mail Bike, met zijn kenmerkende stevige stalen frame werd hij geïntroduceerd voor de postbedeling in het hele land. Er was een rustige periode tijdens de moeilijke periode van 1966-68, maar de innovatie en productie in de fabriek stopten nooit.

    Een Forever-fiets kostte ongeveer 120 yuan, bijna vier keer zoveel als het gemiddelde salaris van een arbeider, dat ongeveer 36 yuan per maand was. Zelfs als je genoeg geld had gespaard, had je nog een coupon nodig die afgestempeld was door de directeur van de fabriek om er zeker van te zijn dat je er een in de winkel kon kopen. Op de zwarte markt kostte een coupon wel 100 yuan. Daarom was het zo’n kostbaar item voor een pasgetrouwde stel, vooral de Forever PA-13, die gemaakt was van mangaanstaal en bekend was om zijn hoge slagvastheid en slijtvastheid,  en die 188 yuan kostte.

    De lokale concurrenten doken al snel op. De No.2 Bicycle Factory specialiseerde zich in de productie van Xingfu (Happiness) bromfietsen, relatief sneller dan fietsen. De No.3 Bicycle Factory produceerde Fenghuang (Phoenix) fietsen, een favoriet onder vrouwen en stedelijke jongeren vanwege hun chique uiterlijk. De No.4 Bicycle Factory produceerde voornamelijk fietsen met kleine wielen onder de merknaam Feida (Godspeed). Maar Forever bleef nog steeds het populaire eigendom.

    Eind jaren 70 werden nieuwe modellen ontwikkeld om aan de binnenlandse en buitenlandse vraag te voldoen. Het SC67-model was gericht op de Europese en Amerikaanse markt. Zhu, een autodidactische ontwerper, kreeg de opdracht om de 10-speed 27-inch herensportfiets een facelift te geven, inclusief een nieuw logo. De meeste ontwerpen werden met de hand uit de assemblage geselecteerd. Na intensieve tests door professionals in de Verenigde Staten, werd de SC67-fiets  al snel een rage onder de Amerikaanse jeugd, die de kwaliteit van de bouw en de uitstekende waarde ervan waardeerden.

    Met de  roem kwam er de vraag. Forever maakte zijn ambities duidelijk door in 1986 fabrieken te bouwen in vijf provincies. Met een dagelijkse productiecapaciteit van 10.000 Forever-fietsen van bijna 166 soorten, werkten zijn werknemers in drie shifts per dag. Het was ook het begin van geplande marketingstrategieën met beloften van nieuwe modellen elk jaar.

    In 1990 werden er al meer dan 5 miljoen fietsen geëxporteerd naar meer dan 90 landen, waaronder Rusland, Canada, Duitsland, Japan en Singapore. De onverzadigbare vraag naar fietsen was voor de overheid aanleiding om de sector verder te ontwikkelen.

    In China wou bijna iedereen een fiets. Het was een snelle, betaalbare, stijlvolle manier van vervoer. Als een geavanceerd staatsbedrijf in een bloeiende industrie, voorzag Forever haar werknemers ook van gesubsidieerde maaltijden in de bedrijfskantine, sociale huisvesting, medische zorg, onderwijs en training.

    Begin jaren negentig kwam de fietsenfabriek in Shanghai in het nieuws door de volledige productielijn naar Cuba te exporteren om het land te helpen met het openbaar vervoer.

    In 1993 werd de Shanghai Bicycle Factory genoteerd op de Shanghai Stock Exchange als Shanghai Forever Ltd Co. Als een oud merk wist het bedrijf Forever als merknaam te behouden onder de herziene Trademark Law.

    Nadat de vraag naar fietsen zijn hoogtepunt had bereikt, begon deze halverwege de jaren 90 te dalen. Auto's waren de "nieuwe fiets". De fabriek van Forever in Yangpu werd onderdeel van het stedelijke vernieuwings- en ontwikkelingsproces toen de industriële structuur van Shanghai een drastische transformatie onderging.

    In 2001 kocht de Zhonglu Group het merk Forever op om groene en milieuvriendelijke producten te ontwikkelen. De productie van fietsen  was vroeger een van de grootste en meest innovatieve industrieën van China was."

     



    19-08-2024, 16:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SK SMART (ZUID KOREA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sun Kyung Smart bike Co. -- Zuid-Korea



    19-08-2024, 16:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE KROON (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BELGISCHE KROON 



    19-08-2024, 16:25 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Gastenboek
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lenie_1945_en_sjaak
    blog.seniorennet.be/lenie_1
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!