Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • MARATHON (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • BELISIA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • SPARTA (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SIKI (B)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • MARATHON (NL)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • BELISIA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • SPARTA (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • INDIANA Cycle (B)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • D (?)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
  • YANKEE (NL)
  • PVL (NL)
  • ROYAL - FERWEDA (NL)
  • WILDA (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • QUICKRUN (NL)
  • DE POORT (NL)
  • B. LAAPER (NL)
  • A.D.S. (B)
  • ALFA (B)
  • GOUDEN AREND (B)
  • PAUPIN (Fr)
  • CAPTIVANTE (F)
  • NOVIA (?)
  • WILMART (B)
  • WONDER (F)
  • ZEPHYR (B)
  • SIMPLEX (B)
  • RJ. FRANCO (CONGO)
  • MOERMAN (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • SILVA (B)
  • AVM (?)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • E. DE MESSMACKER (D)
  • NATION BELGE (B)
  • THORIA (B)
  • VAN BOXEM (B)
  • E. DE LOOSE -VERMEIRE (B)
  • BOXEUR (B)
  • SAFE (B)
  • THORWALD (B)
  • TORS (NL)
  • WESTA ( NL )
  • ELTI (B)
  • SUPER STYLE (NL)
  • RIH (NL)
  • ORNATUS (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIJWIELEN LUXE - IDEAL (B)
  • ERVO (NL)
  • STREAMER (NL)
  • TREK (USA)
  • TORPEDO -WERKE AG (D)
  • HERO CYCLES (INDIA)
  • VELAMOS (Tsjechoslowakije)
  • SPORTEX (NL)
  • EMMELLE (GB)
  • MANIEL (B)
  • LION ROYALE (B)
  • LAEDER (B)
  • ELIZAL (B)
  • ORION (NL)
  • JUMBO (NL)
  • J.N.A. (NL)
  • CYRUS (NL)
  • BANDENKONING (NL)
  • DIESEL (NL)
  • B.S.A. TRADE MARK ( B & F)
  • ALTRA (NL)
  • SIKI (B)
  • SPORT M (B)
  • ROBERTA (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • NERVA (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • UNIVERS (B)
  • POLE NORD (B)
  • PARIS SPORT (F)
  • ?
  • OPS (?)
  • FLORA (NL)
  • JJ (NL)
  • WILLEM II (NL)
  • WINTI (B)
  • WELDA (B)
  • O. VAN MEENEN (B)
  • ST CHRISTOPHE CYCLES (B)
  • St. BERNARD (B)
  • SPORTIF (B)
  • RIGI (B)
  • KNAEPKENS (B)
  • EM. PEERAER (B)
  • N. VLIEGER (B)
  • VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • VAN NEVELE — Frères (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • DERA (B)
  • DE KAMPIOEN (B)
  • CYCLES AUG. FRANS
  • AVR (B)
  • MELIOR (B)
  • GELRIA (NL)
  • THE DOG (NL)
  • VICTORIA (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • Elswick (GB)
  • THE SPEED (NL)
  • GOMO (NL)
  • RAPID (NL)
  • NOBLE ROYAL (NL)
  • JOCO (NL)
  • A.V.A (NL)
  • IMPERATOR (Fr of NL)
  • CYCLES (F)
  • ROYAL EPAKO (?)
  • R.A.F. (B)
  • DÜRKOPP (D)
  • Rijwielen THIJS (B)
  • Rijwielen MERTENS (B)
  • CYRVA (B)
  • CORNER (B)
  • KAWE FAHRZEUGE (D)
  • WINDT (D)
  • Cycles M. DEWAELE SPORT (B)
  • VATA ROYAL BUTA (CONGO)
  • RÉGOR (Fr)
  • DIAMANT (Fr)
  • Cycles M.GACHET (Fr)
  • PANDORE (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    18-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL CODRON (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROYAL CODRON (B)

    Info welkom



    18-07-2024, 14:51 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES Cam. RENIER (F)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES Cam. RENIER   Type Tour de France -- Waremme - France

    Extra info bienvenu



    18-07-2024, 14:48 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles RENOLA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles RENOLA -- België



    18-07-2024, 14:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Velo’s PIETERS ( B of Fr)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Velo’s PIETERS ( B of Fr)

    PIETERS G.---- Loo --- België

    of

    Vélos PIETERS,  vendeur réparateur de vélos Tourcoing, France

     



    18-07-2024, 14:41 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JEMA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    JEMA (B)



    18-07-2024, 14:38 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE BIJ (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE BIJ  H. Vingerhoets Diessen - Nederland

    In 1919 begon Driekske Bie een rijwielhandel in Diessen.  Als autobedrijf Vingerhoets groeide de familieonderneming uit tot een begrip in de regio, totdat de zaak, in 2012, door pensionering werd overgenomen. In 2018 bracht een vierde generatie Vingerhoets ( Joris) het autobedrijf terug naar Diessen. Toen Joris hoorde van dat Nefkens in Diessen onverwachts zou gaan stoppen bood er zich  een unieke kans om terug te keren naar de plek waar het allemaal begon.

     



    18-07-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE VOS (B)

    Rijwielen DE VOS (B)

    DE VOS --- HANDZAME--- België

    Rijwielen De Vos Fietsen had twee logo's, eentje met een vos en eentje met twee handen in elkaar. Devos was een klinkende naam in wielermiddens. In 1955 was er zelfs even een ploeg, Devos Sport, met onder meer Robert Nolf in de rangen. Rik Van Steenbergen en Rik Van Looy waren er zelfs ooit klant.

    https://westhoekverbeeldt.be/ontdek/detail/3c403f3c-bbc6-11e3-ba55-eb0b982e8ca1

     

    Balhoofdplaatje van fietsenhandel Devos uit Handzame.

    hoogte: 6.5 cm

    breedte: 3.5 cm

    diepte: 1.3 cm

    materiaal: metaal

    opschrift: DEVOS

    opschrift: HANDZAME

    Info KOERS. Museum van de Wielersport

     

     

     

     







    18-07-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOTOBECANE (Fr)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MOTOBECANE / MBK (Fr)

    Meer dan 80 jaar was Motobécane een vlaggenschip van de Franse industrie. En het was in Saint-Quentin in de Aisne dat de saga van deze fabrikant van fietsen, motorfietsen en vooral bromfietsen zijn grootste successen heeft beleefd. Voordat Motobécane een fietsenmerk werd was het een motormerk.

    Het Motobécane-avontuur begon te Pantin in de regio Parijs. Charles Benoît, Abel Bardin en Jules Benezech bundelden hun krachten om een productie- en verkoopbedrijf voor motorfietsen op te richten. De motorfiets was in de mode en de vraag was groot. De MB1, het eerste motorfietsmodel dat voortkwam uit wat nog steeds Les ateliers de Motobécane heette, werd in 1923 op de markt gebracht.

    Charles Benoît, die tijdens de Eerste Wereldoorlog in de Verenigde Staten verbleef, stelde een motorfiets met nieuwe vormen voor. Hij was volledig geïnspireerd door de esthetiek van Amerikaanse motorfietsen. Hij bracht geen techniek mee uit de V. S. maar wel een nieuwe look.

    De motorfiets MB1was een groot succes en de oprichters van Motobécane besloten om nog andere modellen van motorfietsen met een matige cilinderinhoud op de markt te brengen. Tegelijkertijd richtten ze in 1926 een dochteronderneming op, Motoconfort, om zo te proberen krachtigere motorfietsen met luxere afwerkingen te produceren en te verkopen . Omdat het merk nog maar drie jaar oud was, waren ze bang om een tekortschietend  model uit te brengen en bijgevolg de reputatie van de MB1 te bederven. Dus het nieuw model dat uitkwam was een 308cc die ze de Motoconfort noemden. Omdat dit model het ook goed deed, maakten ze van de gelegenheid gebruik om de twee merken parallel te creëren, Motobécane en Motoconfort. Het was een commerciële truc die het netwerk van verkoopagenten in elke stad verdubbelde er was een Motobécane-netwerk en een Motoconfort-netwerk.

    Tijdens het interbellum kregen Motobécane-fietsen erkenning voor hun precisie en duurzaamheid. Zelfs tijdens de uitdagende jaren van de Tweede Wereldoorlog bleef Motobécane's toewijding aan vakmanschap bestaan en legde de basis voor een erfenis die zou blijven bestaan. De fabriek die zich nog steeds in Pantin, bevond overleefde de Tweede Wereldoorlog door de productie van fietsen, enkele 100 cc’s en brandbluspompmotoren voor de Duitsers, de fabriek was immers opgevorderd door de bezetter. Een deel van het ontwerpbureau trok zich terug in Saint-Étienne, toen een vrije zone, om er zich voor te bereiden op de naoorlogse periode.

    Met het naoorlogse tijdperk dat een hernieuwd optimisme inluidde, kwamen de Motobécane-fietsen naar voren als symbolen van vrijheid en mobiliteit. De toewijding van het bedrijf aan kwaliteit, design en prestaties maakte haar fietsen populair bij fietsliefhebbers. Strakke ontwerpen en betrouwbare techniek werden kenmerken van Motobécane en vormden de basis voor de bekendheid van het merk in de fietswereld. Ook in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers speelde Motobécane mee. Het vlaggenschip van het merk was de  Mobylette die  vervaardigd werd vanaf 1949 en waarvan er 14 miljoen exemplaren  werden verkocht. Het was meteen een succes en de bestellingen voor deze Franse uitvinding stroomden binnen. 50 jaar lang werd vergeten dat het oorspronkelijke idee van die Mobylette in feite uit Nederland kwam. De bromfiets was geen uitvinding van het ontwerpbureau van Motobécane, ze kwam van een dochteronderneming in Arnhem die onder een Motobécane-licentie werkte.  Het idee was van Willem Kaptein, de bedrijfsleider. Willem Kaptein trok met zijn prototype naar Parijs om Charles Benoît te vragen het in productie te nemen. Maar de baas van Motobécane geloofde niet in deze motorfiets. Hij geloofde er niet in omdat het niet zijn idee was! Gelukkig voor Motobécane zorgde een toevallige gebeurtenis dat ze het model toch zouden produceren. In 1975 nam het bedrijf de controle over zijn concurrent VéloSoleX over en verplaatste de productie naar een van zijn fabrieken in Saint-Quentin.In 1951 werd de fabriek in Pantin te klein. Motobécane was op zoek naar een nieuwe locatie om een grotere productie-eenheid te bouwen. Het werd een voormalige weverij in de rue de la Fère, in de faubourg d'Isle in Saint-Quentin. De weverij was verlaten sinds de jaren 1930 en gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegen het einde van 1951  werd de fabriek opgestart met ongeveer 250 arbeiders. In 1954 kocht Motobécane een tweede fabriek aan de Boulevard du Maréchal Juin en kort daarna werd een derde fabriek gebouwd in de rue d’ Ostende. Op het hoogtepunt van zijn geschiedenis creëerde Motobécane in Saint-Quentin 4.200 directe banen en tot 6.000 meer in de Aisne.

    Het pand aan de rue de la Fère werd al snel te klein. Een paar kilometer verderop, in Rouvroy, werd een gloednieuwe fabriek gebouwd. De eerste machines werden in januari 1963 in gebruik genomen. Saint-Quentin had nog steeds de fietsenfabriek, tussen 1936 en het einde van de jaren 1980 produceerde Motobécane 11 miljoen fietsen en dat grotendeels in de hoofdstad van de Aisne.

    Motobécane speelde in de jaren 1960 en 1970 ook een cruciale rol bij het vormgeven van het fietslandschap. Het merk omarmde innovatie en introduceerde verbeteringen op het gebied van framematerialen en design. Motobécane-fietsen werden bekend om hun veelzijdigheid en richtten zich op recreatieve fietsers en competitieve wielrijders. De iconische Mirage- en Grand Jubilé-modellen veroverden de harten van wielrijders over de hele wereld.

    Deze snelgroeiende innovatie leidde tot de creatie van een winnende kampioenschapsfiets, waarmee de legendarische renner Luis Ocaña naar de overwinning reed in de Tour de France van 1973.

    Motobécane was een groot fietsenmerk, in alle soorten, in alle stijlen en voor alle leeftijden. Begin de jaren tachtig waagde Motobécane  zich in de veelbelovende wereld van de crossfietsen, met felgekleurde minifietsen voor kinderen met midden- en voorvering, kentekenplaten in de stijl van wedstrijdfietsen, met crossbanden en comfortabele zadels.

    In de loop van de jaren ’70, begon de verkoop te dalen. In 1985 vroeg Motobécane faillissement aan. 30% van het personeel van de fabriek in Rouvroy werd ontslagen. Om het merk te redden, werd een overnameconsortium gevormd door de regionale raad van Picardië, Fichtel & Sachs (een Duitse fabrikant van tweewielers) en Yamaha, dat een jaar eerder al aandelen in het bedrijf had gekocht. Het bedrijf kwam al snel onder de controle van Yamaha en kreeg in 1986 de naam MBK.

    Maar als Yamaha in Rouvroy heeft geïnvesteerd was dat niet om bromfietsen te blijven produceren die slecht verkopen. Toen Yamaha arriveerde, was de fabriek aan het verouderen, ze dateerde uit 1961. Ze was al 25 jaar oud en voldeed niet per se aan de normen die de Japanners hadden voor hun eigen producties.

    Vandaag de dag heeft de fabriek 650 mensen in dienst. Ze produceert motorfietsen en scooters met een grote cilinderinhoud van 125 tot 300 cm3. In 2022 rolden 80.000 tweewielers van de productielijnen van MBK Industrie in Rouvroy. Het is de enige fabriek van de Yamaha Group in Europa. Nu heet MBK Industrie officieel Yamaha Motor Manufacturing Europe.

    Vanaf het eerste kwartaal van 2024 startte de fabriek in Rouvroy met de productie van motoren en elektrische fietsen.

    In de voormalige gebouwen van de firma Motobécane in Saint Quentin  werd op de eerste verdieping een museum  gewijd aan Motobécane geïnstalleerd.

     









    18-07-2024, 00:00 geschreven door phd
    14-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TRIO (NL)

       Trio - Eindhoven - Nederland







    14-07-2024, 15:23 geschreven door phd
    11-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OLYMPIA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OLYMPIA --- België

    Eventueel:

    OLYMPIA Nuss & Pleimling Luxemburg-Luxembourg 

    OLYMPIA Missenheim, Theodore Verviers 



    11-07-2024, 16:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES BUFFALO GAND (B)

    CYCLES BUFFALO GAND

    Cycles Buffalo uit Gent - België

    In 1895 kwam het circus van de Amerikaan William Cody, bijgenaamd Buffalo Bill, voor het eerst naar Gent. In de show werd het publiek aangespoord “Buffalo! Buffalo!” te roepen. Naar aanleiding van de doortocht van William Cody, introduceerden Gentse studenten de kreet in het Gentse studentenleven. De Gentenaars associeerden zijn circus, dat zowel in 1895 als in 1906 Gent bezocht later vooral met de Sioux en de opvallende hoofdtooi van de chiefs die in het circus optraden.  Ook de  fietshandel Cycles Buffalo uit Gent gebruikte een native American met een opperhoofd hoofdtooi als logo  voor hun balhoofdplaatje.







    11-07-2024, 16:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DELFA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DELFA -- De Bruyn Gustaaf  ---- Aalst/Alost --- België



    11-07-2024, 15:55 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLANDRIA (B)

    FLANDRIA  --- België

    De historie van Flandria begon reeds in het begin van de 19de eeuw wanneer Alexander Claeys trouwde met iemand van de Dombrecht familie, die een smidse had in Zedelgem. In 1846 werd Louis Claeys geboren die als jonge twintiger startte met de productie van klein rollend speelgoed en kinderwagens maar ook een grote toekomst zag in de fietsindustrie met als uitkomst dat in 1896 zijn eerste fiets werd gelanceerd.

    Deze fietsen kregen de merknaam Westvlaamsche Leeuw en in 1910 was het aantal verkochte fietsen al omhooggegaan tot 150 stuks. Na WOI steeg de vraag naar fietsen met als gevolg dat Aimé, zoon van Louis en de drijvende kracht achter de Westvlaamsche Leeuw samen met zijn broers Alidor, Rémi en Jerome, in 1924 de werkhuizen Gebroeders Claeys oprichtte die naast fietsen ook landbouwmachines vervaardigden. In 1927 werd het magische cijfer van 25.000 fietsen overschreden. In 1940 besloot Aimé Claeys om zijn fabriek te vernieuwen, daarbij veranderde hij de naam Westvlaamsche Leeuw in Flandria. Na WOII bleef de vraag naar fietsen stijgen en tegen 1952 werden jaarlijks zo’n 250.000 fietsen vervaardigd. Er werd ook een nieuwe fabriek gebouwd in Zwevezele en aan het gamma werden nu ook bromfietsen toegevoegd.

    Alhoewel de zaken prima liepen boterde het al jaren niet meer tussen de broers Aimé en Remi en in 1957 escaleerde dit in een serieuze ruzie waarbij letterlijk een muur werd opgetrokken in de fabriek van Zedelgem.

    Aimé ging vanaf dan verder met het merk Flandria wat nu A. Claeys – Flandria werd en Remi richtte het merk Remi Claeys – Superia op.

    Beide broers bleven elkaar in deze periode fel beconcurreren, dat resulteerde in een hoge productie. In de jaren 70 vervaardigde Flandria maar liefst 450.000 fietsen per jaar naast bromfietsen, verwarmingstoestellen en grasmaaiers in 4 fabrieken: Zedelgem, Zwevegem, het Portugese Agueda en het Noord-Franse Warneton.

    Zowel Flandria als Superia sponsoorden een professionele wielerploeg waarbij Flandria het meeste succes kende en tussen 1959 en 1979 maar liefst 70 klassiekers won, 2 grote Rondes en 2 Wereldkampioenschappen. In zijn 20 jarig bestaan maken de volgende kleppers deel uit van de Flandria ploeg: Leon Vandaele, Briek Schotte, Walter Godefroot, Eric Leman, Jempi Monseré,  Erik en Roger De Vlaeminck, Joop Zoetemelk, Michel Pollentier, Marc Demeyer, Joachim Agostinho, Freddy Maertens, Jan Janssen, Herman Van Springel, Sean Kelly.

    Flandria sponsorde in de jaren ’ 70 ook de jeugdrenners en amateurs van W.S.C. Torhout.

    Er moet wel gezegd worden dat de Flandria koersfietsen niet konden tippen aan de kwaliteit van o.a. de Italiaanse merken. Het was toen ook niet zo ongebruikelijk dat heel wat renners van de Flandria ploeg met een fiets van een ander merk reden, de fiets in de Flandria kleuren spoten en er Flandria decals op kleefden. Dit alles gebeurde zonder medeweten van de directie van Flandria. Zo bestaat er het verhaal van Freddy Maertens die op een Italiaanse  Gios reed maar Pol Claeys, de Flandria baas van toen, kwam er op uit en liet Freddy’s Gios in stukken zagen.

    Vanaf eind jaren 60 van vorige eeuw begon de opkomst van koning auto wat ervoor zorgde dat de productie van zowel bromfietsen als fietsen geleidelijk aan daalde. In 1979 rolden er jaarlijks nog slechts 32.000 fietsen van de band. In 1981 ging de Flandria fabriek uiteindelijk failliet en hoe ironisch ook, Superia die toen al jaren geen fietsen meer produceerde, kocht het merk A.Claeys – Flandria op. De tussenmuur in de fabriek werd gesloopt en de fietsen werden voortaan gemaakt onder het merk Superia – Flandria. Enkele jaren later, in 1986 werd de productie van de fietsen echter definitief stopgezet en verkocht aan Arizona, onder leiding van Paul Seynaeve, een ex verkoopdirecteur van Superia. Dit was meteen het einde van het roemrijke merk met de rood – witte kleuren.

    Het merk is, sinds het failliet gaan in 1981, een tijdje van de markt geweest, maar na een omzwerving via Groot-Brittannië is het merk sinds 2010 weer op de Belgische markt te zien.

    Balhoofdplaatje van fietsenconstructeur Flandria uit Zedelgem. Het plaatje bestaat uit een wiel, met daarop een arend. Het wiel heeft een rode band. Over het wiel is er een wit tekstkader aangebracht, met in rode letters de merknaam ‘FLANDRIA’. Hier net onder loopt er een kleiner, zwart tekstkader met het opschrift ‘GEDEPONEERD MERK’. Het hechtpingat onderaan wordt geflankeerd door twee, kleine, rechthoekige vormen.

    hoogte: 5.8 cm

    breedte: 4.2 cm

    diepte: 0.8 cm

    materiaal: koper

    opschrift: FLANDRIA

    opschrift: GEDEPONEERD MERK

     













    11-07-2024, 15:53 geschreven door phd
    08-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCURY (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MERCURY—Velaine S/S ---- RENE LION

    Velaine-sur-Sambre , een plaats in de gemeente Sambreville, provincie Namen - België



    08-07-2024, 17:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles SALDOS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SALDOS  --  Steebandt-Roegist  ---  Rue de Bruxelles 117 --- Gent-Gand --- België



    08-07-2024, 16:57 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles L' AVENIR (B)

    L’AVENIR

    L’Avenir, de oudste fietsfabrikant in België werd opgericht in 1898.

    Het verhaal van L’Avenir begon dus  in 1898, toen Frans Mariën een rijwielhandel opstartte bij zijn herberg in Koningshooikt bij Lier,  dat was op het ogenblik dat de velo volop aan het doorbreken was in het straatbeeld. In 1912 breidde hij de zaak uit met een groothandel in fietsonderdelen en deponeerde hij de profetische naam ‘L’Avenir’ als handelsnaam.

    In 1929 kreeg L’Avenir de toelating voor de vestiging van een groot werkhuis voor het vlakken en vernikkelen van metalen onderdelen, dat was een onmisbare expansie om de handel van afgewerkte fietskaders op grotere schaal te waarborgen.

    Vanaf 1951 introduceerde L’Avenir een gamma van een tiental modellen van motorettes. De bromfietsen werden erg populair voor het  woon- en werkverkeer, vooral voor mensen die geen auto hadden.

    HUGO MARIËN & STEFAN MARIËN

    In 1968 startte zoon Hugo Mariën met de rationalisatie van het productieproces en de dislocatie en centralisatie van alle productiefacetten op de nieuwe site aan de zuidrand van de stad. Daar is L’Avenir nu nog steeds gesetteld, dit onder de bestiering van de vierde generatie, Stefan Mariën. Met Stefan aan het roer is L’Avenir nu één van de oudste familiebedrijven van België.

     

    In 1999 bracht L’Avenir de ‘Prescoot’ op de markt, de eerste elektrische fiets in de L’Avenir collectie. Vanaf 2010 kwam de verkoop van elektrische fietsen in een stroomversnelling en werd de e-bike de sterkhouder van de hele sector, zoals de bromfiets dat was in de jaren vijftig. Een constante in de geschiedenis van L’Avenir is de trouw aan de vakhandel. Dat is geen willekeurige keuze: L’Avenir is een klein familiebedrijf en gelooft dat een deskundig onderhouden fiets bijdraagt aan een prettige, veilige fietservaring. Daarom verkopen  ze hun producten alleen via de vakhandel.  Ze richten zich nu op elektrische fietsen voor stads- en voorstedelijk gebruik, en werken samen met Shimano voor hun motorsystemen.

    https://dcisite.be/nl/dci-news/BelgianBikes

    https://www.lavenir.be/geschiedenis

     









    08-07-2024, 16:52 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LION RAPIDE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Lion Rapide -- Aalst /Alost  België

    Lion-Rapide is een Belgisch historisch merk van fietsen, invalidenwagens en motorfietsen. Deze laatste werden ook als Salira op de markt gebracht.

    Ze werden geproduceerd door Steveninck & Fils, vanaf 1953 S.A. Lion Rapide, Alost ( Aalst ) van 1936 tot 1957.

    Voorgeschiedenis

    Het bedrijf werd in 1923 opgericht door het echtpaar Camille Steveninck-Huylebroek in Hofstade. Hun zoons werden direct bij het bedrijf betrokken: Frans voor de administratie en verkoop en Lucien voor de techniek. Tevens werd Adolphe Föhl (later betrokken bij Kreidler) als adviseur aangetrokken. Het bedrijf deed aan emailleren en vernikkelen maar bouwde daarnaast ook (zeer degelijke) fietsen. Deze fietsen werden al snel populair, het bedrijf te klein en in 1930 verhuisde men naar de Pieter Couckestraat in Aalst, maar enkele jaren later was het bedrijf hier alweer uit gegroeid en verplaatste men het naar de Kattestraat. Er werden toen al gemotoriseerde fietsen (waarschijnlijk met 60- en 74 cc Sachs-blokjes) en invalidenwagens gemaakt.

    Lion-Rapide motorfietsen: Vanaf 1936 werden echte motorfietsen gemaakt, waarbij men vasthield aan de inbouwmotoren van Sachs, nu met 100- en 125 cc. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de productie stilgelegd, maar de familie ontwikkelde in deze jaren een hydraulische telescoopvork. Bovendien werden - clandestien - enkele triporteurs op bestelling geleverd. In 1946 ging het bedrijf direct weer aan de slag. De Duitse Sachs-blokken moesten uiteraard wijken, men ging over op Britse Villiers-tweetakten, aanvankelijk van 125- en 200 cc.

    De familie Steveninck besloot het meteen groots aan te pakken: er werden testrijders ingehuurd om de nieuwe voorvork te testen en er kwamen coureurs die de seriemotorfietsen in betrouwbaarheidsriten bestuurden. Het bedrijf groeide weer uit zijn pand en de productie-afdeling verhuisde naar Erembodegem. Lion-Rapide had zijn succes grotendeels te danken aan het feit dat men zich bij de "lichte" motorfietsjes had gehouden; in de crisisjaren waren die nog te verkopen en ook kort na de oorlog waren ze betaalbaar en nuttig voor veel klanten. Maar in 1951 kwam er toch een omslag: Er werd een viertakt gepresenteerd met het 350 cc kopklep-blok uit de FN M13.

     Salira

    In 1953 werd het familiebedrijf een NV (Société Anonyme Lion Rapide (Salira). Vanaf dat moment werden de motorfietsen onder twee merknamen gevoerd: de "luxe" modellen als "Lion Rapide", de "volksmotoren" als "Salira". In 1955 verdween de naam "Lion Rapide" geheel, en werden alleen nog Salira-modellen aangeboden.



    08-07-2024, 16:24 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STAR  -- Lummerzheim M.H.    -- Luik-Liége -- België



    08-07-2024, 16:07 geschreven door phd
    07-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L' AURORE (B)

    L' AURORE ----- Auguste BASTENIE   ----   Berchem Lez Anvers / Berchem bij Antwerpen --- België

    Ook het merk "EM. Bastenie" is gelinkt  aan Auguste Bastenie die zijn bedrijf had in Berchem-Lez-Anvers" en die fietsen vervaardigde van het merk "L'Aurore". Het bedrijf van Auguste heette "Auguste Bastenie et frères"









    07-07-2024, 22:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The FLYER cycle (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The FLYER cycle  ----- België

    Eventueel:

    FLYER DeRoover Temse

    FLYER De Roover Temse-Tamise 

    FLYER Poecke M. Temse-Tamise 



    07-07-2024, 22:08 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gedichten_van_bo
    blog.seniorennet.be/gedicht
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    claudette61
    blog.seniorennet.be/claudet

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!