Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • PRESTON (NL)
  • RIJWIELEN St. KRISTOFFEL (NL)
  • GEDO (NL)
  • RF (NL)
  • FAVORIET (NL)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • VALUAS (NL)
  • VESTING (NL)
  • MONARK (Zweden)
  • KENT (USA)
  • AROFORT (NL)
  • TCN (NL)
  • RUTO (NL)
  • OLYMPIA (NL)
  • BURCO (NL)
  • MAXWELL (NL)
  • BS SNEEK (NL)
  • RUBICON (NL)
  • AVANTI (NL)
  • FABIOLA (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • GIANT (Taiwan)
  • KYOSO (JAPAN)
  • FLYING PIGEON (China)
  • THE FOREVER (China)
  • SK SMART (ZUID KOREA)
  • BELGISCHE KROON (NL)
  • CYCLES COOMANS (B)
  • MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
  • CYCLES STAN VAN PEER (B)
  • CYCLE SALLAND (NL)
  • SUPER - Sport (B)
  • NEW ELSWICK (NL)
  • SPATBORDPLAATJES (Nl)
  • WESTA ( NL)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • NEW-VISPA (?)
  • WEEK-END (?)
  • THE WILMEY (?)
  • CYCLES WEALTHY (B)
  • RIVEL (NL)
  • LA PERLE (B & NL)
  • ELAND (NL)
  • FLITS (NL)
  • SPERBER (D)
  • H.G.H. ACKMANN (NL)
  • THE HUMBER ( GB )
  • L. DEPAS ( B )
  • VELOS DUSSART SPORT (B)
  • Cycles P. DARDENNE (B)
  • Cycles ROBERT (B)
  • DESPONTIN (B)
  • VELO SACOCHE (?)
  • E. GUILBERT (F)
  • ZURLA (NL)
  • CYCLES MÉTÉORE (Fr)
  • ES-KA (CZ)
  • THE RUNWELL CYCLE COMPANY (GB)
  • Cycles A.PLATEAU (B)
  • ALLRIGHT (D)
  • TERROT (F)
  • PERLE (D)
  • Fr. ENGELS (B)
  • Cycles J. REMY (B)
  • CONDOR (Zwitserland)
  • RIXE (D)
  • Cycles SPHINX (B)
  • ELENE (B)
  • Cycles FVL (B)
  • Cycles FRANSENS (B)
  • SUPERIA (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • Cycles LUKENIE (B)
  • ROYAL CODRON (B)
  • CYCLES Cam. RENIER (F)
  • Cycles RENOLA (B)
  • Velo’s PIETERS ( B of Fr)
  • JEMA (B)
  • DE BIJ (NL)
  • DE VOS (B)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • ORNATUS (NL)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • TRIUMPH (GB)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    19-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VENI VIDI VICI (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VENI VIDI VICI   (NL)

    Veni Vidi Vici --  Lakmaker & Co.Krommenie, Noorderhoofdstraat 69: - 15-09-1947

    Vēnī, vīdī, vīcī : (Ik kwam, ik zag, ik overwon) is een bekende Latijnse uitspraak van Julius Caesar, die hij deed in het jaar 47 v.Chr.



    19-08-2024, 17:17 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GIANT (Taiwan)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GIANT (Taiwan)

    Giant is een Taiwanese constructeur van fietsen (racefietsen, stadsfietsen en mountainbikes). Giant werd in 1972 opgericht. In 2002 produceerde Giant wereldwijd 4,7 miljoen fietsen. Behalve in Taiwan, heeft Giant fietsfabrieken in de Volksrepubliek China en in Nederland (Lelystad). Giant is 's werelds toonaangevende merk van hoogwaardige fietsen en fietsuitrusting. Onderdeel van de Giant Group combineert het merk vakmanschap, technologie en innovatief design. Giant is al lang één van de belangrijkste spelers op het gebied van fietsen en fietsinnovaties.  Bij Giant is een compleet ecosysteem van fietsen, uitrusting en service naadloos verbonden en altijd toegankelijk. Je kunt ze vinden in meer dan 12.000 winkels over heel de wereld.

    In het wielrennen was Giant de officiële fietsenleverancier van diverse profploegen.

    https://www.giant-bicycles.com/nl

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Giant_(fiets)



    19-08-2024, 17:12 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KYOSO (JAPAN)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kyoso -- Tokio -- Japan



    19-08-2024, 17:06 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLYING PIGEON (China)

    FLYING PIGEON (China)

     Fēigē -- Flying Pigeon

    Flying Pigeon Bicycle Co., LTD.

    Flying Pigeon: is een Chinees staatsbedrijf voor fietsen , gevestigd in Tianjin. Sinds 1950 zijn er meer dan 500 miljoen Flying Pigeon PA-02 fietsen gemaakt, en in 2007 meer dan enig ander voertuigmodel.

    In 1936 bouwde een Japanse zakenman de Changho Works-fabriek in Tianjin en begon met het maken van "Anchor"-fietsen. De merknaam werd veranderd in "Victory" en vervolgens omgedoopt tot "Zhongzi". Nadat de communisten onder leiding van de Chinese Communistische Partijvoorzitter Mao Zedong in 1949 aan de macht kwamen, werd de fietsindustrie nieuw leven ingeblazen.

    In april 1949 bracht de secretaris van de Communistische Partij, Liu Shaoqi, een bezoek aan de fabriek en gaf opdracht om de eerste fietsenfabrikant in het nieuwe China te worden. Hun arbeiders kregen de opdracht om een generatie sterke, duurzame, lichte en mooie fiets te bouwen voor Nieuw-China. Op 5 juli 1950 werd de eerste Flying Pigeon-fiets geproduceerd. Het was het geesteskind van een arbeider genaamd Huo Baoji, die zijn klassieke model baseerde op de Engelse Raleigh-roadster uit 1932.  De naam "Flying Pigeon" was bedoeld als een uitdrukking van vrede ,de fiets werd  gefabriceerd tijdens de oorlog in Korea. Het Flying Pigeon-logo is een gestileerde duif, die staat voor eendracht en harmonie, rustend op de initialen FG (Fēigē)  of PG voor de exportmodellen. Eerdere logo’s  beelden de duif af in de vlucht.

    Gedurende de jaren 60 en 70 werd het logo synoniem met bijna alle fietsen in het land. De Flying Pigeon werd het populairste gemechaniseerde voertuig op de planeet,  het werd zo alomtegenwoordig dat Deng Xiaoping — (de leider na Mao die in de jaren 70 de economische hervormingen in China lanceerde) — welvaart definieerde als "een Flying Pigeon in elk huishouden".

    Begin jaren tachtig was Flying Pigeon de grootste fietsfabrikant van het land, met een verkoop van 3 miljoen fietsen in 1986. De 20 kilogram zware zwarte single-speed modellen waren populair bij de arbeiders, en er was een wachtlijst van meerdere jaren om er een te bemachtigen, en zelfs toen hadden kopers, naast de aankoopprijs,  goede guanxi (connecties) nodig. De aankoopprijs bedroeg voor de meeste arbeiders ongeveer vier maanden loon.

    In 1998 werd de Flying Pigeon-fabriek in het centrum van Tianjin gesloten en werden de activiteiten verplaatst naar een industriegebied aan de rand van de stad.  Er werken 600 werknemers die de fietsen produceren met behulp van moderne geautomatiseerde apparatuur.  Flying Pigeon maakt nu 40 modellen van fietsen, waarvan de meeste eruitzien als moderne mountainbikes of stadsfietsen, in verschillende kleuren. De frames worden stuk voor stuk gelast, wielen worden op een assemblagelijn gebouwd, waarbij spaken eerst aan de naven worden vastgemaakt en vervolgens aan de velgen worden geregen. Werknemers spuiten ruwe lassen met de hand in met een laagje email en de fietsen worden verplaatst op transportbanden die lijken op die van een stomerij .

    Ondanks de dalende binnenlandse verkoop blijft de Flying Pigeon de populairste fiets van China, al was het maar omdat veel van het oude rollende materieel van dat merk nog steeds in gebruik is. De overheid schat dat er in heel China een half miljard fietsen in gebruik zijn, waarvan er veel van generatie op generatie zijn doorgegeven. De Pigeon is een nostalgisch beschouwd artefact uit het postrevolutionaire tijdperk van China. In 1994 noemde de overheid de fiets een "nationaal belangrijk handelsmerkmerk onder bescherming", waarmee het op dezelfde manier werd verankerd als nationale schatten .

    Het bedrijf adverteert niet met zijn traditionele fietsen zoals de PA-02 omdat het merk zo verweven is met de Chinese maatschappij en cultuur. Er zijn echter wel gelokaliseerde reclamecampagnes.

    http://flyingpigeon-bicycle.com/

    Balhoofdplaatje van fietsenfabrikant Flying Pigeon uit Tianjin. Op het metalen plaatje is er bovenaan een afbeelding van een witte duif aangebracht. Centraal staan er twee gestileerde letters op een rode achtergrond afgebeeld. De letters verwijzen naar de merknaam. Dit vlak rust op het bovenste deel van een zwarte ruitvorm. Onder de letters loopt er een tekstkader met daarop in rode letters de merknaam. Onderaan bevatten beide zijden van de ruitvorm een rood opschrift, in Chinese tekens.

    hoogte: 4.9 cm

    breedte: 3.1 cm

    diepte: 0.7 cm

    materiaal: metaal

    opschrift: FP

    opschrift: FLYING PIGEON

    Info: KOERS. Museum van de Wielersport

     









    19-08-2024, 16:55 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE FOREVER (China)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FOREVER (China)

    In de hoogtijdagen was het de grootste fietsenmaker van het land, en de trots van Shanghai, China.

    Ouderen zullen zich met nostalgie herinneren hoe sinds de jaren 60 de fietsen van het merk Forever ooit de straten van Shanghai domineerden. Op een gegeven moment was de waarde ervan zo groot dat het een essentieel onderdeel van de bruidsschat was in de meeste huwelijken. “De fiets was het ultieme must-have in de jaren 80. Een straatbeeld met mensen die op de fiets naar hun werk reden, was één van de representatieve beelden van China in die tijd,” zegt Zhu Zhongyan, die in 1968 op 20-jarige leeftijd als leerling bij de Shanghai Bicycle Factory, de maker van Forever, ging werken en opklom tot senior designer.In die tijd was het de grootste fietsenmaker in Shanghai. Het werd alleen geëvenaard door twee andere merken in het land: Tianjin's Feige (Pigeon) en Shenyang-based Dongfanghong (East Red).

    De reis van Forever kan worden herleid tot de jaren 40, toen een Japanse fabrikant de Changhe Workshop opzette aan Tangshan Road in het huidige Yangpu District. Het produceerde 26-inch Tiemao (Iron Anchor) fietsen, waarbij het meeste werk handmatig werd gedaan. Het verkocht ongeveer 3.000 fietsen per jaar.

    Na de Tweede Wereldoorlog nam de regering van de Republiek China de Japanse werkplaats over. Deze zou in 1949 weer van eigenaar wisselen toen de Volksrepubliek China werd opgericht. De merknaam van de fietsen werd veranderd in Banshou (Spanner), evenals Xiongqiu (Yongjiu), er kwam een nieuw logo met een ijsbeer bovenop de Globe, dit ter ere van de hulp van de Sovjet-experts.

    De komst van Yongjiu, of Forever, zoals het over de hele wereld bekend werd, werd officieel aangekondigd op 1 januari 1951. De fabriek die het product maakte, stond bekend als Shanghai Vehicle Factory. Forever werd gelanceerd om het nieuwe jaar te vieren, het merk en de productie van de fabriek ondergingen een aanzienlijke transformatie.

    In 1952 fuseerde de overheid de fabriek met de Heli Toolmaking Workshop van de Huang-broers om zo de staatseigendom Shanghai Red Star Vehicle Factory te worden, het jaar daarop  veranderde men de naam in Shanghai Bicycle Factory. De broers haalden veel geschoolde werknemers naar de nieuwe vestiging, waaronder technici, chemici en managers, van wie de meesten afgestudeerd waren aan het hoog aangeschreven Henry Lester Institute of Technical Education in Shanghai. Het zette de wielen van verandering in beweging.

    Veel van de automatisering werd ontworpen en gefabriceerd in de fabriek met zelfontwikkelde technologie. De technicus die het transportsysteem ontwierp, werd gepromoveerd tot ingenieur. De fabriek kwam met andere arbeidsbesparende apparaten om de efficiëntie te verhogen en de kwaliteitscontrole te verbeteren. In 1952 had de jaarlijkse productie van Forever-fietsen  de 28.767 bereikt, dat was goed voor meer dan een derde van de nationale fietsproductie.

    Tegen het einde van 1956 had de Shanghai Bicycle Factory het 28-inch PA-11 Model uitgebracht, dat de standaardfiets van het land zou worden. Voor altijd nam de PA-11 het metrische systeem over, waarbij de specificaties van veel fietsonderdelen werden vastgelegd, waaronder het frame, de vork, wielen, pedalen, remmen en reflectoren.

    In 1958 verscheen het Forever 81-model op de markt. Samen met de Shanghai 135 Camera 58-1, de Shanghai Watch en de Hero Pen behoorde Forever 81 tot de 10 innovatieve Shanghai light industrial-producten. De lichtgewicht, efficiënte en agressieve racefiets werd door het Shanghai-wielerteam geselecteerd om het jaar daarop deel te nemen aan de eerste nationale spelen in Beijing. De renners wonnen die wedstrijd.

    In 1962 kwam de Shanghai Bicycle Factory met een ander juweeltje op de proppen. De Forever Mail Bike, met zijn kenmerkende stevige stalen frame werd hij geïntroduceerd voor de postbedeling in het hele land. Er was een rustige periode tijdens de moeilijke periode van 1966-68, maar de innovatie en productie in de fabriek stopten nooit.

    Een Forever-fiets kostte ongeveer 120 yuan, bijna vier keer zoveel als het gemiddelde salaris van een arbeider, dat ongeveer 36 yuan per maand was. Zelfs als je genoeg geld had gespaard, had je nog een coupon nodig die afgestempeld was door de directeur van de fabriek om er zeker van te zijn dat je er een in de winkel kon kopen. Op de zwarte markt kostte een coupon wel 100 yuan. Daarom was het zo’n kostbaar item voor een pasgetrouwde stel, vooral de Forever PA-13, die gemaakt was van mangaanstaal en bekend was om zijn hoge slagvastheid en slijtvastheid,  en die 188 yuan kostte.

    De lokale concurrenten doken al snel op. De No.2 Bicycle Factory specialiseerde zich in de productie van Xingfu (Happiness) bromfietsen, relatief sneller dan fietsen. De No.3 Bicycle Factory produceerde Fenghuang (Phoenix) fietsen, een favoriet onder vrouwen en stedelijke jongeren vanwege hun chique uiterlijk. De No.4 Bicycle Factory produceerde voornamelijk fietsen met kleine wielen onder de merknaam Feida (Godspeed). Maar Forever bleef nog steeds het populaire eigendom.

    Eind jaren 70 werden nieuwe modellen ontwikkeld om aan de binnenlandse en buitenlandse vraag te voldoen. Het SC67-model was gericht op de Europese en Amerikaanse markt. Zhu, een autodidactische ontwerper, kreeg de opdracht om de 10-speed 27-inch herensportfiets een facelift te geven, inclusief een nieuw logo. De meeste ontwerpen werden met de hand uit de assemblage geselecteerd. Na intensieve tests door professionals in de Verenigde Staten, werd de SC67-fiets  al snel een rage onder de Amerikaanse jeugd, die de kwaliteit van de bouw en de uitstekende waarde ervan waardeerden.

    Met de  roem kwam er de vraag. Forever maakte zijn ambities duidelijk door in 1986 fabrieken te bouwen in vijf provincies. Met een dagelijkse productiecapaciteit van 10.000 Forever-fietsen van bijna 166 soorten, werkten zijn werknemers in drie shifts per dag. Het was ook het begin van geplande marketingstrategieën met beloften van nieuwe modellen elk jaar.

    In 1990 werden er al meer dan 5 miljoen fietsen geëxporteerd naar meer dan 90 landen, waaronder Rusland, Canada, Duitsland, Japan en Singapore. De onverzadigbare vraag naar fietsen was voor de overheid aanleiding om de sector verder te ontwikkelen.

    In China wou bijna iedereen een fiets. Het was een snelle, betaalbare, stijlvolle manier van vervoer. Als een geavanceerd staatsbedrijf in een bloeiende industrie, voorzag Forever haar werknemers ook van gesubsidieerde maaltijden in de bedrijfskantine, sociale huisvesting, medische zorg, onderwijs en training.

    Begin jaren negentig kwam de fietsenfabriek in Shanghai in het nieuws door de volledige productielijn naar Cuba te exporteren om het land te helpen met het openbaar vervoer.

    In 1993 werd de Shanghai Bicycle Factory genoteerd op de Shanghai Stock Exchange als Shanghai Forever Ltd Co. Als een oud merk wist het bedrijf Forever als merknaam te behouden onder de herziene Trademark Law.

    Nadat de vraag naar fietsen zijn hoogtepunt had bereikt, begon deze halverwege de jaren 90 te dalen. Auto's waren de "nieuwe fiets". De fabriek van Forever in Yangpu werd onderdeel van het stedelijke vernieuwings- en ontwikkelingsproces toen de industriële structuur van Shanghai een drastische transformatie onderging.

    In 2001 kocht de Zhonglu Group het merk Forever op om groene en milieuvriendelijke producten te ontwikkelen. De productie van fietsen  was vroeger een van de grootste en meest innovatieve industrieën van China was."

     



    19-08-2024, 16:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SK SMART (ZUID KOREA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sun Kyung Smart bike Co. -- Zuid-Korea



    19-08-2024, 16:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE KROON (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BELGISCHE KROON 



    19-08-2024, 16:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES COOMANS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES COOMANS - Herstal- België



    19-08-2024, 16:18 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSA PRODUKTIEPLAATJE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-08-2024, 16:14 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES STAN VAN PEER (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES STAN VAN PEER (B)

    België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles Stan Van Peer uit Wommelgem. Bovenaan het koperen plaatje staat er een gevleugeld, gespaakt wiel afgebeeld met in het midden een opschrift dat het eerste deel van de merknaam toont. Vanaf het midden van de afbeelding begint er een symmetrisch lijnenspel onderaan het plaatje in een punt eindigt. De lijnen zijn breed en in reliëf. Centraal bevat het plaatje een drie opschriften. De eerste twee tonen het tweede deel van de merknaam en de naam van de vervaardiger. Het onderste opschrift verwijst naar een plaatsnaam.

    hoogte: 6.1 cm

    breedte: 3.5 cm

    diepte: 1.1 cm

    materiaal: koper

    opschrift: CYCLES

    opschrift: STAN / VAN PEER / WOMMELGEM

    INFO: KOERS. Museum van de Wielersport



    19-08-2024, 16:10 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE SALLAND (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycle SALLAND

    EIGENAAR:  KLAAS BAVING

    ADRES:  VEERALLEE 37  ZWOLLE -NEDERLAND

    DATUM INSCHRIJVING: 10-01-1911

    Salland :  Trade-Mark, Salland, Registered  - Baving, Klaas   - Zwolle -       10-01-1911

    Salland  : Salland, trade-mark, registered-- Ackmann’s Rijwielindustrie, voorheen Klaas Baving, NV in oprichting  - 01-10-1937



    19-08-2024, 16:03 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUPER - Sport (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUPER - Sport --- Marlair--- Namur/ Namen --- Belgique



    19-08-2024, 15:35 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEW ELSWICK (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NEW ELSWICK (NL)

    New Elswick ( Nederland ) is een B-merk van UNION die ook in de PON periode werd gebruikt.



    19-08-2024, 15:11 geschreven door phd
    12-08-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPATBORDPLAATJES (Nl)

    SPATBORDPLAATJES

    In Nederland was het tot in de jaren 1970 gebruikelijk om het handelsmerk  met naam of logo ook weer te geven op een klein metalenplaatje (vaak  in messing) dat dan op het achterspatbord werd aangebracht. De boutjes voor de spatbordbeugel monteerden tegelijk het spatbordplaatje. Samen met het balhoofdplaatje vormden ze dus een setje.  Heel wat van die plaatjes zijn helaas op de schroothoop beland, nog meer dan de balhoofdplaatjes. Een achterspatbord was vaak eerder stuk of het fietsframe en werd vaak met plaatje en al weggeworpen en vervangen door een nieuw spatbord, daardoor zijn deze spatbordplaatjes nu zeldzamer.

    Bron: rijwielen J. van der Horst













    12-08-2024, 17:01 geschreven door phd
    30-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WESTA ( NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WESTA  --- Westendorp ---Aalten--- Nederland

    Naast veel fietsenmakers, waren er vroeger in Aalten ook drie fabrikanten/grossiers in fietsen en onderdelen. O.a assembleerden zij fietsen met een eigen merk : Brethouwer-Breta, Buesink-Febea en Westendorp-Westa.   

    Bron: Gerrit Kan



    30-07-2024, 16:13 geschreven door phd
    29-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BEST CYCLE (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BEST CYCLE -- LONDON WORKS



    29-07-2024, 11:27 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEW-VISPA (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NEW-VISPA



    29-07-2024, 11:24 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEEK-END (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WEEK-END (?)



    29-07-2024, 11:22 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE WILMEY (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE WILMEY



    29-07-2024, 11:20 geschreven door phd
    28-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES WEALTHY (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES WEALTHY   - Blomme -- Tournai/Doornik   -  Belgique



    28-07-2024, 21:33 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Gastenboek
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    thopiet
    blog.seniorennet.be/thopiet
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!