Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • SPARTA (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • SISSER (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • DOCKX (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • ERMO (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GONZA (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
  • D (?)
  • DÜRKOPP (D)
  • MEGA (B)
  • VEENO (NL)
  • JUPITER (D)
  • R.A.F. (D)
  • TURBO (D)
  • GANDA (D)
  • LIBERATOR (D)
  • INDIANA Cycle (B)
  • EMPO (NL)
  • KAPTEIN (NL)
  • PHOENIX (NL)
  • DCR (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • BATO (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • GAITE - MOTOS (?)
  • SAUVAGE - LEJEUNE (F)
  • VESTING (NL)
  • CEWACO (NL)
  • KIROUL (?)
  • LES FRERES (B)
  • STELLA (B)
  • THE JAMES (GB)
  • MOTOBECANE (F)
  • BATAVUS (NL)
  • PEUGEOT (Fr)
  • OKE (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • HUMARD (Nl)
  • FAMA (NL)
  • EROBA (NL)
  • WICI (Zweden)
  • THE COWLEY (GB)
  • ROBIN HOOD (GB)
  • ROYAL HUNTER (GB)
  • TRIPAD (TRIEPAD) (D)
  • LOCARNO (NL)
  • DOST (NL)
  • PANTER (NL)
  • COMBIE (NL)
  • ASTRA (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • E.D.C. (B)
  • U.P. (B)
  • JULIA (B)
  • R. VAN GYSEGEM & ZOON (B)
  • HET GOUDEN WIEL (B)
  • ELITE (B)
  • IDEAL J.L.P. (B)
  • DEWAELE (B)
  • Fr. AERTS (B)
  • MAGNEET(NL)
  • THE BRISTOL ENGLAND (België !)
  • INDIAN (USA)
  • PALLAS (D)
  • ATLAS ( India )
  • CARLTON (GB)
  • W.B.R. (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • WINDSOR (NL)
  • BURGERS E.N.R. (NL)
  • SPARTA (NL)
  • PARIS SPORT (B)
  • NEW ELSWICK (Nl)
  • VADERLAND (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • RS STOKVIS (Nl)
  • LINCOLN (NL)
  • THE COURSING (?)
  • SUN YEAR (?)
  • R (?)
  • NEW HUDSON (GB)
  • THE NORMAN (GB)
  • HERCULES (GB)
  • MIFA (D)
  • ROYAL (NL)
  • WARWICK (GB)
  • MARFIELD (GB)
  • CURRYS (GB)
  • SCHELDELEEUW (B)
  • VIATOR (B)
  • SPEEDY (B)
  • MONGOOSE ( USA)
  • WIM CYCLE ( Indonesië)
  • MASSHOUSE (?)
  • VENDEL (NL)
  • SHOGUN (Japan)
  • MIYATA (Japan)
  • BRIDGESTONE (Japan)
  • EASTERN STAR (NL)
  • EXCELLENT (NL)
  • AZOR (NL)
  • FOREVER (China)
  • KRONAN (ZWEDEN)
  • SIAULIAI – VAIRAI - CCCP (USSR)
  • XB3 ( Oekraïne)
  • TOMOS (Slovenië)
  • CRESTON (?)
  • PARABOLE (?)
  • LD (F)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    22-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES YLLUS (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES YLLUS (?)  Info welkom



    22-04-2024, 16:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. APAM - V (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    APAM - V  -- Info welkom  



    22-04-2024, 16:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)

    Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg ( Maagdenburg Duitsland )

     Rond  het jaar 1900 werd Maagdenburg doorkruist door fietsers. In die tijd stond de auto nog in de kinderschoenen,  op straat tuften er hoogstens hier en daar enkele losse exemplaren rond, de vélocipède was sneller dan de door paarden getrokken, stoom- of vanaf 1899 elektrische trams. Vooral vanaf 1890 bleven er maar steeds nieuwe fietsenmerken ontstaan. Ieder  zichzelf respecterende dealer had zijn eigen merk. Er waren ruim 70 van dergelijke fietsmerken in de stad, allen met illustere namen als Imperator, Paladin en Trabant. Hieronder een kleine selectie zien.













    22-04-2024, 15:59 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PANTHER (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Panther  - Duitsland

    Op vandaag is het bedrijf “Panther Fahrradwerk” een van de grootste fabrikanten van fietsen. Het bedrijf werd in 1896 opgericht in Duitsland, toen richtte Ernst Kuhlmann een klein bedrijf op in Maagdenburg, Duitsland. De oprichter van het bedrijf had toen al een duidelijk doel gesteld voor zijn bedrijf: hij wou moderne en praktische fietsen produceren die toegankelijk zouden zijn voor een brede groep kopers. Tijdelijk waren de producten uitsluitend gericht op Duitse klanten, doch in 1908 waren de Panther-fietsen echter al bekend in heel Europa, en zelfs al bij sommige Amerikanen.

    In 1925 begon het Beierse bedrijf met de productie van kinderwagens en fietsen voor jonge fietsers. Acht jaar later bracht het bedrijf de eerste bromfietsen en motorfietsen op de markt.  Door de militaire ambities van Hitler en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog moest in Duitsland elke fabriek gaan produceren voor het Duitse leger. Ook Panther moest nu produceren het leger, gelukkig  moesten ze geen pantservoertuigen, granaten of ander zwaar oorlogsmateriaal vervaardigen, hierdoor hadden hun productiefaciliteiten tijdens de oorlogsjaren niet veel te lijden. Indien ze wel belangrijk oorlogstuig hadden moeten fabriceren dan zouden  geallieerde vliegtuigen de hele Panther-fabriek hebben vernietigd. In de naoorlogse jaren ging het bedrijf weer fietsen produceren. In de eerste  10 a 15 jaar na de oorlog  kon niet elk gezin zich een auto veroorloven, en de economische en praktische fiets loste het probleem op om van de ene plaats naar de andere te komen. De producten van de Duitse fabriek waren in de mode – de fietsen van Panther vlogen als warme broodjes over de toonbank. Het mooiste moment van de onderneming Panther kwam er van 1945 tot1960,  toen vonden de producten van de fabriek hun bewonderaars onder professionele atleten. Bovendien namen in die tijd Panther-fietsen vaak aan internationale wedstrijden.

    In de jaren 60 kwam er een auto-boom. Auto’s werden nu wel een betaalbaarder vervoermiddel, veel fietsfabrieken moesten sluiten of switchen naar het vervaardigen van andere producten. Ook  Panther werd getroffen door de crisis en moest om overeind te blijven samengaan met een ander bedrijf,  namelijk met Schminke Fahrradwerke. Dit hielp een van de oudste fietsmerken om zijn marktpositie te behouden.

    Tegenwoordig is Panther het grootste fietsenmerk van Duitse origine. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Lohne. Er zijn nog 4 andere fabrieken, waarvan Baltik Vairas in Litouwen de grootste is (de legendarische fiets Orlenok werd daar trouwens in de Sovjettijd geproduceerd). De onderneming produceert jaarlijks ongeveer 450 duizend tweewielers. In de loop der jaren heeft Panther geen originele technologie ontwikkeld. In plaats daarvan combineerden de ingenieurs en ontwerpers slim beproefde knowhow en oplossingen om fietsen van hoge kwaliteit te produceren.

    En dat is nog niet alles. Het stereotype van de ongeëvenaarde Duitse kwaliteit wordt bevestigd in de Panther fabrieken. Alle producten ondergaan verschillende stadia van kwaliteitscontrole en nieuwe modellen ondergaan talrijke tests. Dit alles maakt het uiteindelijk mogelijk de markt te voorzien van producten van uitzonderlijk hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs.

     







    22-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    21-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DURABLE MERCURY CYCLE (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DURABLE MERCURY CYCLE , info welkom



    21-04-2024, 17:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE AS-THOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLE AS-THOR , fietshandelaar uit Torhout, België

    Info welkom



    21-04-2024, 17:43 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KASTEEL, Rijwielindustrie  -- Nederland - Info welkom



    21-04-2024, 17:26 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE HUNT (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE HUNT, made in Holland (Nederland), info welkom



    21-04-2024, 17:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUXUS JUNIOR (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LUXUS JUNIOR : info welkom



    21-04-2024, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCIMEKA (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SCIMEKA (?)

    Info welkom



    21-04-2024, 13:30 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UNION (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    UNION  ?   Info welkom



    21-04-2024, 11:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UNION (NL)

    Union

    Union begon als winkel van naaimachines, ijzerwaren en fietsen in 1904 en werd opgericht door de molenaarszoon Berend Jan van den Berg (1877 - 1936) in Den Hulst aan de Dedemsvaart, nabij Nieuwleusen. Naast de rijwielhandel ( die hij samen met zijn broer Jan (1879 - 1945) runde ) had men een bouwmaterialen- en houthandel, waar broer Evert (1882 - 1934) zich mee bezig hield. Berend Jan van den Berg importeerde aanvankelijk Orion- en Möwe-fietsen uit Duitsland.

    1906, De zaak werd uitgebreid met een groothandel in rijwielen en rijwielonderdelen. J. van den Berg en E. van den Berg traden als compagnons toe.  In 1911 begon men met de fabricage van eigen fietsen, de eerste frames hiervoor werden bij Gazelle te Dieren aangekocht. Al gauw werkten zo'n 100 mensen bij Union.

    In 1914 werd het fabrieksgebouw (naar een kopie van de Gazelle fabriek) gebouwd. Het bedrijf groeide al snel uit tot de grootste werkgever van Nieuwleusen. 1917:  Union  bood alles aan wat een volwaardige rijwielfabriek moest kunnen presenteren: diverse modellen heren- en damesfietsen, koersfietsen, transportfietsen, fietsen met kogellager-trapas en op verzoek ook fietsen in kleur (grijs-beige). Sinds 1920 was het bedrijf een NV: de Union Rijwielfabriek v.h. B.J. van den Berg.  Het bedrijf was in die tijd een fietsenfabriek van landelijk formaat. Per jaar werden er rond de 3.000 fietsen geproduceerd. Het 25 jarig bestaan werd in 1929 uitbundig gevierd.

    Vlak voor de Tweede Wereldoorlog ging men motorfietsen en gemotoriseerde bakfietsen maken. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak werd er niet veel geproduceerd. Het 40 jarig bestaan werd vanwege de oorlog sober gevierd. Na de oorlog zou Union ook huishoudelijke toestellen fabriceren. Na het overlijden van Berend Jan in 1936 en Jan in 1945 werden ze respectievelijk opgevolgd door zonen B.J. (1906 - 1992) en H.G. (1911 - 2000). De fabriek werd gemoderniseerd naar nieuwe inzichten en ook met hulp van een excursie naar fabrieken in Amerika werden allerlei moderne fabricage technieken ingevoerd.

    1951: Union begon ook de eigen fabricage van bromfietsen. Alleen de motorblokjes werden niet zelf gemaakt. De bouwmaterialen handel kwam na het overlijden van Evert terecht bij zijn zoon Berend Jan (1915 - 1990) die zich toen afsplitste van de fietsenfabriek. 1955: Union werd een open N.V.

    1964: In het kader van de opkomende vouwfiets-rage bracht Union de opvallende Strano op de markt. Geen echte vouwfiets, maar een tweewieler van maar 55 cm lang.. Voor Union was deze fiets geen succes en daarom wordt de verkoop al in 1965 weer gestaakt. In september van 1966 produceerde Union haar een-miljoenste fiets, dat bij een jaarlijkse productie van 75.000 fietsen. In de jaren zestig produceerde Union ook fietsen onder de merknamen Arizona en Savoy.

    In 1965 ging men samenwerken met Kaptein, waardoor de Samenwerkende Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. ontstond. Dit betekende dat Union de bromfietsproductie staakte en de Kaptein Mobylette bromfiets het belangrijkste product werd en uit Frankrijk werd ingevoerd. Deze bromfietsen werden onder de naam Kaptein Mobylette door Motobécane in de fabriek te Pantin, Frankrijk geproduceerd. In 1973 zou de samenwerking weer ontbonden worden (Union behield de naam Unikap tot in 1984) en zou de laatste Van den Berg de directie van het bedrijf verlaten. Union was op dat moment de nummer drie onder de fietsfabrikanten van Nederland.

    Een fusie met Batavus ketste af en de bromfietsproductie werd beëindigd. In hetzelfde jaar 1973 werd de fabriek in Nieuwleusen gemoderniseerd en uitgebreid. Het aantal medewerkers lag nu rond de 300.

    Daarna volgde een moeilijke periode door wanbeheer van de directie, twee directieleden hadden zichzelf verrijkt door op een onwettelijke manier geld uit het bedrijf te verduisteren en bovendien werd het - in 1914 gebouwde - fabrieksgebouw in 1976 door brand verwoest. De brandoorzaak is nooit achterhaald. Eind de jaren zeventig steeg de jaarproductie van Union boven de 200.000 fietsen. Maar toch ging niet zo goed met het bedrijf. Union had immers problemen met het CBR, en het had ook problemen met de eigen directie. Het CBR (Centraal Bureau voor de Rijwielhandel) was een kartel, dat decennialang de hele Nederlandse rijwielbranche van fabrikant tot rijwielhandelaar domineerde. Er werden bindende afspraken gemaakt, niet alleen over prijzen maar ook over wie wat mocht en wat niet. Leveringen aan niet-CBR-leden waren uit den boze. Union legde deze regels eind jaren zeventig herhaaldelijk naast zich neer. Union-fietsen doken ineens voor een lagere prijs op bij ketens zoals de Makro en V & D , en de Union-dealers voelden zich benadeeld. Uiteindelijk stapte Union uit het CBR en kwam vervolgens in moeilijkheden, omdat het door de branche geboycot werd. Op de rand van de financiële afgrond kroop Union met een nieuwe leiding aan de top weer onder het dak van het CBR.  Doch de reputatie van Union bij de rijwielhandel was daarna voor lange tijd aangetast.

    De jaren zeventig en tachtig waren voor veel fietsfabrieken een moeilijke periode. Ook Union boekte zware verliezen, maar het bleef overeind. Aan het merk Union kleefde al lang het imago dat het een "plattelandsfiets" was. Hun fietsen hadden een eentonige uitstraling en werden inderdaad veel op het platteland verkocht. Een imago bereiken zoals Gazelle of Batavus dat hadden lukte bij Union niet. Daarom werden de dure modellen uit het assortiment gehaald en kreeg Union tegelijkertijd een eigentijdser imago aangemeten, met als doelgroep het koopkrachtige publiek boven de veertig jaar.

    In 1992 stopte Union als eerste van de grote Nederlandse fabrikanten met de eigen kaderbouw en kocht de fietskaders voortaan bij de dochterbedrijf Rijwielframefabriek Janssen BV in Venlo, die echter na een jaar of vijf failliet ging. In 1993 nam Union de merknaam Rivel van de gelijknamige fietsfabriek uit Surhuisterveen over. Rivel werd nu het B-merk van Union.

    Union had nu wel een nieuw imago maar de fabriek in Nieuwleusen was sterk verouderd. Tot woede van het personeel kondigde de fabrieksleiding in september 2001 aan dat de productiefaciliteit in Overijssel zou sluiten en  worden overgeheveld naar de bulkfietsenfabrikant United Bicycles in Maasmechelen (België). Wie zijn baan wou behouden mocht de 300 km meeverhuizen. Ruim een maand later zag United Bicycles echter om financiële redenen af van dit plan.

    Daarna bood Union zichzelf nog bij Accel/Batavus in Heerenveen aan, maar zonder succes. Vervolgens werd door een van de leveranciers voor Union het faillissement aangevraagd. Dit mondde op 1 november uit in een uitstel van betaling en het aannstellen van een bewindvoerder. Op 20 november werd het faillissement alsnog een feit.

    Union  had ondertussen ondanks alles ook de traditie van ongewenste doorlevering nog langer aangehouden: geen ander Nederlands A-merk had door de jaren heen zo veel fietsen aan het "grijze kanaal" (zoals warenhuizen) geleverd. In september 2001 spande de Retailorganisatie Euretco een rechtszaak tegen Union aan, omdat Union tweewielers met Euretco-specificatie voor een lage prijs aan fietswinkelketen Megabike geleverd zou hebben. Uitslag: Euretco mocht de beslaglegging op uitstaande betalingen aan Union ter waarde van 790.000 gulden handhaven en de Euretco-directeur mocht openlijk blijven beweren dat Union een "onbetrouwbare partner" was.

    Voor de overname van (delen van) Union waren er een handvol gegadigden. Uiteindelijk viel de verrassende keuze van de curator op de sociale werkvoorziening Larcom uit Ommen, die al vele jaren assemblagewerk voor Union deed en ook een grote crediteur van Union was. Larcom maakte met Union een doorstart, waarbij één-derde van de oude Union-werknemers werd overgenomen.

    De productie van Union verhuisde in 2003 naar een ander, moderner gebouw in Nieuwleusen. Union trachtte zich te profileren door - anders dan de concurrenten - fietsen volgens de persoonlijke verlangens van de klant samen te stellen. Voor de productie bleek dat wel een grote uitdaging te zijn,  maar voor de verkoopcijfers leverde het geen toename op.

    2005, Union, dat qua marktaandeel al jaren sukkelde werd door Larcom verkocht aan Dutch Bicycle Group (DBG) uit Schiedam, een fabrikant van B-merkfietsen voor ondermeer bouwmarkten en winkelketens. Feitelijk was dit het einde van Union als fietsfabrikant. Op 31 maart 2006 verlieten de laatste fietsen het gebouw in Nieuwleusen en werd de productie geheel overgeplaatst naar de werkplaats voor sociale werkvoorziening Larcom in Ommen.

    Op 29 mei 2009 brandde een groot deel van het restant van het oude complex van de Union fietsenfabriek in Nieuwleusen af. In 2012 bereikten Pon Holdings en DBG overeenstemming over de overname van het fietsmerk Union. De productie bleef bij DBG en Pon ging alleen de merknaam gebruiken. Pon wou wel de kwaliteit verbeteren en het assortiment verbreden. Pon versterkte met deze overname haar marktpositie in de West-Europese fietsenmarkt.  In 2011 nam Pon al concurrent Gazelle over!

     Bronnen:

     Herbert Kuner: http://www.rijwiel.net/unionn.htm

     Wikipedia:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Union_(Den_Hulst)

     Fietsenfabriek Union - DNA van Dalfsen:  https://dnavandalfsen.nl/bezienswaardigheden/fietsenfabriek-union/

     Union Rijwielfabriek - Canon van Nederland:  https://www.canonvannederland.nl/nl/overijssel/salland/nieuwleusen/union

























    21-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARIZONA (NL)

    Arizona  (Nederland) B-Merk van UNION









    21-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ROYCE UNION  (Union Export)   USA Importbedrijf

    Union verkocht vanaf 1956 grote aantallen fietsen aan fietsenimporteur George J. Seedman uit New York. Seedman was daar in 1929 begonnen met de verkoop van auto-onderdelen. Zijn zaak groeide uit tot een keten onder de naam Times Square Stores (TSS). Na de oorlog breidde hij het assortiment uit en  veranderde zijn winkels in grote discount-warenhuizen voor huishoudelijke benodigdheden. Midden de jaren’ 50 begon hij met de import van fietsen uit Nederland. In 1956 kocht Seedman 30.000 fietsen van Union en dat aantal steeg in de jaren daarna nog. Begin 1958 was Seedman in Nederland waar hij in een kranteninterview vertelde dat hij zo'n 75 procent van de Nederlandse fietsenexport naar de VS opnam en verwachtte om in dat jaar 50.000 fietsen af te nemen. Opvallend was dat hij in dit interview werd aangeduid als de directeur van de Union Cycle Company Ltd. Dat hij zijn fietsenimportbedrijf zo noemde deed vermoeden dat hij toen vrijwel exclusief zaken deed met Union.

    Dit werd ook geaccentueerd door  de Het merk dat Seedman gebruikte was Royce Union, de afkomst uit 'Holland' werd vermeld en het meest opvallende was het oprichtingsjaar: 1904. Seedman verwees dus naar Union met zijn ruim 40-jarige ervaring in plaats van Seedman's eigen jaar van oprichting te vermelden.

    Zoals ook bij andere Nederlandse fabrikanten die toen fietsen naar Amerika leverden ging het meestal om eenvoudige, lichte - lees: gepluimde - sportfietsen en draaide het vooral om de lage prijs. Union verdiende er niet veel aan maar kon door deze extra verkoop de productieaantallen vanaf eind jaren 50 binnen enkele jaren verdubbelen. Dat maakte meer automatisering en daarmee een lagere kostprijs voor de hele productie mogelijk.

    Maar de export was een instabiele commerce. Begin de jaren 60 droogde de verkoop van Union aan Seedman op, hoogstwaarschijnlijk omdat hij elders gunstigere bestellingen kon plaatsen. In 1968 kwam de Seedman International Corporation weer terug bij Union voor een levering van 30.000 fietsen, vooral de toen hippe 'hi-risers'. Een jaar later maakte het Limburgs Dagblad melding van de levering van liefst 60.000 Union-fietsen naar de VS en dat met het vooruitzicht op nog hogere aantallen in de toekomst. Daarmee was Union weer de grootste rijwielexporteur van Nederland.

    Na een paar jaar was het met de grote export naar Amerika voor Union definitief gedaan en verschoof de focus meer naar Duitsland, dat al sinds midden jaren 60 steeds meer Nederlandse fietsen importeerde, al was dat op kleinere schaal dan de VS. Desondanks leverden de twee periodes van grote export naar de VS Union een hele andere plek binnen het landschap van Nederlandse fietsmerken op dan voorheen. Terwijl de meeste traditionele, grotere fietsfabrikanten in de jaren 60 moesten opgeven of door overnames groeiden, groeide Union op eigen kracht dusdanig dat het in de daaropvolgende decennia steevast de derde plaats innam achter Gazelle en Batavus.

    Terug naar begin jaren 60. Seedman en zijn Times Square Stores hadden dus aanvankelijk sterk ingezet op Union als leverancier, maar verkochten de Hollandse fietsen nu steeds minder. In plaats daarvan keek Seedman naar het Oosten: hij begon fietsen uit Japan te importeren. Daarbij gebruikte hij hetzelfde merk Royce Union maar werd het land van herkomst wel netjes op het balhoofdplaatje vermeld. Dat geldt ook voor de fietsen die Seedman in de jaren daarna uit West-Duitsland en Engeland (Raleigh) importeerde. In de jaren 80 kwam er Taiwan als land van herkomst bij.

    Daarbij werden in wezen steeds balhoofdplaatjes met hetzelfde basisontwerp maar met wisselende teksten gebruikt. Ook het merk Royce Union zelf was in deze reeks van variaties geen vast gegeven - er bestaan vergelijkbare merkplaatjes van Oxford en Savoy. Deze twee merken waren in Nederland door Union gedeponeerd, Savoy sinds december 1960 en Oxford zelfs al sinds 1909. Dat betekende echter niet dat een Oxford- of Savoy-fiets van Seedman bij Union gebouwd hoefde te zijn. En de Savoy-fietsen van Union werden niet alleen in Amerika maar ook in Nederland verkocht. Daarbij ging het weliswaar om fietsen met gewone Nederlandse in plaats van Amerikaanse afmontage, maar het balhoofdplaatje en de belettering waren wel 'in Seedman-stijl', dus Engelstalig met op het balhoofd de vaste kreten 'PRECISION ENGINEERED' en 'SAFETY TESTED'.

    Het is lastig om een helder beeld te krijgen van wat Seedman wanneer waar vandaan kocht en hoe de relatie met Union precies uitzag. Vooral het gebruik van het merk Savoy is vreemd. Union begon in Nederland rond 1961 met eenvoudige 26"-sportfietsen met deze naam. Vanaf eind jaren 60 werd Savoy niet meer als zelfstandige merknaam gebruikt maar nog alleen als modelnaam onder het merk Union. Waarom in Nederland een fiets verkopen met de belettering van een exportfiets?

    Zoals eerder gemeld eindigde de zakenrelatie tussen Seedman en Union in de jaren 70. Begin jaren 80 begon de TSS-winkelketen slechter te lopen. Vanaf 1987 ondernam Seedman - inmiddels 90 jaar oud - tevergeefs pogingen om de keten te verkopen. In december 1989 ging de zaak met 2.875 werknemers failliet, de winkels sloten. Seedman overleed in 1996, enkele maanden voor zijn honderdste verjaardag.

    Het merk Royce Union werd door derden voortgezet.  In 2023 was op de website royceunion.com te lezen: Founded in 1904 in Holland, Royce Union has always loved bikes and everything about them. While we are now headquartered in the United States, we take pride in our Dutch heritage.

    Bron:

    Herbert Kuner 

    http://www.rijwiel.net/royce-union_n.htm

     About Us – Our History | Royce Union

    https://www.royceunion.com/about-us/

     













    21-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    20-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRETA - AALTEN (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BRETA - AALTEN    - Nederland

    Handelsonderneming Breta-Aalten bevindt zich in Aalten (gemeente), Gelderland. Dit bedrijf is werkzaam in de volgende industrie: Fietsen. Handelsonderneming Breta-Aalten is gevestigd op Kreeft 23, 7122 TB Aalten, Netherlands, Aalten (gemeente), Gelderland.

    Vroeger: fietsengroothandel Brethouwer Aalten, oftewel ‘Breta’. Adresboek uit 1967; H.J. Brethouwer Prinsenstraat 46, Aalten



    20-04-2024, 17:41 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles SAINT MICHEL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles SAINT MICHEL - G.Wouters uit Brecht, België  

    Info welkom



    20-04-2024, 17:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles FAREWELL - Niel (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Farewell.  balhoofdplaatje fietshandelaar uit Niel. België.

    Extra info welkom

     



    20-04-2024, 17:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIELEN VERVOS (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen VERVOS, Nederlands fabrikaat.

    Info welkom



    20-04-2024, 13:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)

    THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE - Nederland

    Jan de Wilde werd geboren in 1907 te Amsterdam en groeide op in het rijwiel vak. Als jongen van 7 jaar werkte hij al in de fietszaak van zijn vader in Amsterdam. Toen hij 16 jaar oud was kwam De Wilde in dienst bij de rijwielfabriek Hartog in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Daar leerde hij het framebouwen en werd hij binnen een paar jaar bedrijfsleider. In de vroege jaren dertig verhuisde Hartog naar Zeist en De Wilde ging mee. Rond 1934 gaf de heer Hartog De Wilde het advies om voor zichzelf een rijwielzaak te beginnen.

    De Wilde volgde die raadgeving en verkocht fietsen  van het fietsmerk Hartog - Zeist. Zijn winkel was gevestigd aan de Oud Arnhemse Bovenweg. De zaak liep zo goed dat hij een tweede rijwielzaak startte, en wel in Driebergen aan de Steinlaan. Eind de jaren dertig verkocht De Wilde de twee fietszaken en verhuisde terug naar Amsterdam, waar hij zich in 1942 inkocht in de fietsen-moffelinrichting Linco & Co. die tevens een rijwielfabriek was.

    De Wilde kocht in 1946 zijn compagnon Van Lienen uit en was nu eigenaar van de Rijwiel-Fabrieken J. de Wilde, gevestigd in de Govert Flinkstraat 231 te Amsterdam. Daar had De Wilde een dertigtal werknemers in dienst. Wegens ruimtegebrek verhuisde het bedrijf naar de Gelderschekade 115, waar De Wilde eerst alleen fietskaders bouwde. Vanaf 1947 werden er ook eigen fietsen onder het merk "Straaljager" verkocht.

    Begin jaren vijftig had De Wilde vijftig mensen in dienst, maar omdat het gebouw aan de Gelderschekade te klein werd liet hij een nieuwe rijwielfabriek bouwen in het vissersdorp Volendam. Hier bouwde De Wilde vanaf 1952 Straaljager-fietsen, tandems en voor korte tijd ook bromfietsen, evenals alle soorten fietskaders voor o.a. grossiers.

    De productie van alleen de kaders lag bij ongeveer 25.000 per jaar. De Wilde behoorde nu tot de grote rijwielfabrieken  van framebouwers in Nederland. De tandems (tweepersoons tot en met zespersoons) werden veel naar de VS geëxporteerd, dit onder het merk Thunderjet Cycleworks - Volendam/Holland. Ook Indonesië was een belangrijk exportland.

    De Straaljager-fietsen werden tot 1958 geproduceerd. Toen specialiseerde men zich terug uitsluitend op de rijwielframebouw. Het bedrijf groeide en had inmiddels 80 mensen in dienst. Als exportlanden kwamen in het vervolg steeds meer Duitsland en Frankrijk in beeld.

    Ook de twee zonen van De Wilde waren werkzaam in het bedrijf. De jongste, Herman de Wilde, was begin jaren zestig bedrijfsleider, doch algeheel onvoorzien overleed hij echter in 1963 op 28 jarige leeftijd. Als nieuwe bedrijfsleider werd in 1963 of 1964 de heer Visser in dienst genomen, Visser was jarenlang bedrijfsleider geweest bij de rijwielfabriek De Locomotief. Hij werkte daar vanaf de jaren twintig tot 1953 en daarna was hij bij Juncker in Apeldoorn in een leidende functie werkzaam. Hij moderniseerde de rijwielfabriek De Wilde grondig en bleef tot 1977 de rechter hand van de directeur.

    In 1968 nam De Wilde de rijwielfabriek Veeno over die  in 1967 gesloten was wegens faillissement. Onder deze naam en onder de namen Veenolite, Tors en Vedra bracht De Wilde later in de jaren zeventig weer eigen fietsen inclusief tandems op de markt. Voor de export naar met name Duitsland werden de merknamen Straaljager en Rocket gebruikt. Voorlopig bleef men vooral gespecialiseerd in de framebouw. Naast Servellen/DCR, Benzo en Valenzo waren onder de klanten in de jaren zeventig ook veel grossiers met merken zoals General All-Steel, Armeevo, Royal Granada, Bel-Air, Holland Sport, IJsselmeer, Rezo of Olympic. In 1970 werd J. de Wilde ziek en ging de oudste zoon Willem het bedrijf leiden. Deze besloot het gehele bedrijf te verhuizen naar Nieuwe Niedorp. Hier had De Wilde al eind 1962 een failliete rijwielfabriek als tweede fabriek bij gekocht, die jarenlang frames bij De Wilde had gekocht en het merk Havrelux had gevoerd.

    Op 6 maart 1973 overleed oprichter Jan de Wilde. Zoon Willem had nu de algehele leiding over de onderneming. Omdat door de dollarcrisis een deel van de export was weggevallen, wilde hij het bedrijf reorganiseren en van een gespecialiseerde  kaderbouwer opnieuw een complete rijwielfabriek maken. In 1974 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Rijwielfabriek Veeno De Wilde B.V.

    Men ging op zoek naar nieuwe fietsmodellen en ideeën, ze  kwamen uit op een oude gedachteflits namelijk: de oma-fiets. Deze had in de voorbije jaren aan populariteit verloren, maar De Wilde zag er toch toekomst in en kwam begin 1976 met de "Veeno Tors - model 1886". Later zou dit model inderdaad weer een stijgende afzet vinden. Daarnaast verkocht De Wilde ook gewone toerfietsen (merk Vedra), Veeno tandems en Veenolite sportfietsen.

    In die tijd had de fabriek een jaarproductie van 80.000 tot 100.000 frames, inclusief 25.000 tot 30.000 fietsen, één derde was voor de export. Het bedrijf was modern ingericht, liep allerbest en had werk in overvloed. Begin 1977 kwamen er problemen, dat kwam toen de dynamische Willem de Wilde ongeneeslijk ziek werd, ook de reorganisatie was toen nog niet helemaal voleindigd. Door het verdwijnen van De Wilde was ook de coördinatie zoek. De bevoorrading van het bedrijf met zijn driehonderd leveranciers was een complexe en delicate zaak. Al rap ging de bevoorrading mankementen vertonen en konden fietsen niet meer compleet afgewerkt worden. Leveringen liepen spaak  waardoor de liquiditeitspositie van het bedrijf in gevaar kwam. De leveranciers, gealarmeerd door de geruchtenmolen betreffende de ernstige ziekte van de directeur, draaiden de kredietkranen dicht. Zo kwam de fabriek in een vicieuze cirkel terecht.

    In september 1977 ging rijwielfabriek De Wilde failliet, vlak voor het overlijden van de bijna 45 jaar oude Willem de Wilde op 4 november 1977. Er werd getracht in Nederland of Duitsland een nieuwe eigenaar voor het bedrijf te vinden, echter zonder succes. Het bedrijf werd uiteindelijk in zijn geheel verkocht aan rijwielgrossier Smits uit Capelle a/d IJssel, die de rijwielfabriek Veeno De Wilde B.V. in mei 1978 ging veilen. Het definitieve slotstuk van de geschiedenis van De Wilde was de sloop van de fabrieksgebouwen in Nieuwe Niedorp eind maart 2006.

    Bron: De informatie over Rijwielfabriek De Wilde is afkomstig van Jan de Wilde, de kleinzoon van de oprichter. http://www.rijwiel.net/dewilden.htm

     









    20-04-2024, 12:55 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEINWEG (D)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Steinweg Hamburg - Duitsland

    Info welkom



    20-04-2024, 11:07 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    egelhof
    blog.seniorennet.be/egelhof
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!