vliegen
Inhoud blog
  • december 2007
  • gisteren gaan vliegen
  • nieuw werk
  • vliegen, het eilandje?
  • overboelare / geraardsbergen vervolg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    05-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.antonov2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een vervolg op het vorige blogje. Deze 'nose art' mag ik niet verstoppen. Het is een extraatje, en had (heeft) voor piloten zoiets als een talisman, een engelbewaarder, of misschien een droom en fantasie. Je kan nooit alles hebben tegelijkertijd. 
    Je kan saai zijn, maar dit spreekt tot de verbeelding van iedereen!

    Een film waarin dit vliegtuig een prachtige rol speelt: LUNA PAPA.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/
     
     

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    05-01-2006, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.antonov1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Deze foto van een startende Antonov heb ik genomen in Schaffen Diest op 17.08.2002.
    Gedurende enkele seconden is er vanwege de rookontwikkeling een complete mist rond het toestel. Niet verwonderlijk als je bedenkt hoe dorstig zijn dikke stermotor is. Zijn gemiddelde brandstofconsumptie ligt tussen de 170 en 210 liter per uur  plus een olieverbruik van 2.2 tot 5.5 liter per uur. Niet bepaald zuinig maar zeker niet alledaags!

    De Antonov An-2 in het kort:
    Een dubbeldekker met luchtgekoelde stermotor van 1000 pk.
    Spanwijdte (boven) 18.18m en (onder) 14.24m.
    Lengte 12.71m.
    Hoogte 6.10m.
    Leeggewicht 3450 kg.
    Maximaal stargewicht 5500 kg.
    Nuttige lading 2050 kg.
    Maximale snelheid 253 km/u.
    Kruissnelheid 185 km/u.
    Bereik met 700 kg lading 1370 km.
    Plafond 4400m.
    Benodigde baanlengte start 170m.
    Benodigde baanlengte landing 185 m.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    05-01-2006, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    04-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.discreet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een nadering te...zo maak je eens kennis met mij. Senior met ambitie maar zonder de dikke spaarpot die de gemiddelde belg blijkt te hebben volgens de 'idiote' nieuwslezers. Hoeveel kost vliegen? geen geheim hoor. we betalen de prijs per minuut dat de motor draait. Voor een cessna is dat 1.65 euro en de Piper 1.15. De enige club in België waar dit voorlopig nog kan; maar wees gerust, binnen dit en enkele maanden is ook die droom voorbij. Toen ik mijn opleiding begon, ongeveer tien jaar geleden was de kostprijs van Piper 28 Bef. per minuut. De onverdraagzaamheid + 'we zijn met teveel' doet ons de das om.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    04-01-2006, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hiller
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een foto gemaakt op 23.01.2005 van de enige in België vliegende Hiller op de terugvlucht van Zoersel EBZR naar Brasschaat EBBT. De gelukkige eigenaar is onze vriend Dirk die het naar België heeft gehaald vanuit USA en er tegenwoordig actief mee vliegt vanuit zijn achtertuin. Het bouwjaar is 1955 (dus even jong als ikzelf) en het vliegbereik is 1,5 uur vanwege nogal dorstig. Persoonlijk heb ik met Dirk drie maal de gelegenheid gehad om met de Robinson 44 mee te mogen en waar ik schitterende foto's bij heb kunnen maken, maar verder is mijn passie voor helikopter niet geraakt. Ik mag de HILLER heel waarschijnlijk gebruiken voor lessen te nemen, maar helaas is mijn budget niet toereikend. Bovendien, geef mij een vaste vleugel, en ik voel me meer op mijn gemak.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    04-01-2006, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    03-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.frankrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Deze opname is gemaakt net voor de landing in Le Touquet (Frankrijk). Je hebt een prachtig zicht op Etaples. Op de achtergrond de luchthaven en de zee. Om eens tot rust te komen is deze streek fantastisch. De voorbije jaren ben ik dikwijls met mijn gezin naar ginder enkele dagen gaan genieten van het landschap. Op 26.08.2003 was dat met een Cessna 172. We zijn direct (rechtlijnig) naar ginder gevlogen vanaf Brasschaat, en via de kustlijn terug. We hadden die dag 210 minuten op de teller. 
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen)
    03-01-2006, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    29-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.niet voor aap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    vandaag wil ik jullie zeker niet voor de aap houden, maar met dit vliegtuig heb ik ongeveer 100 uur gevlogen, mijn echte grote liefde. De OO-AAP is een Piper-PA18 met heel toffe eigenschappen (lees leuk om te vliegen) maar vanwege geen budget op de zolder gelegd in Brasschaat. Geen startmotor, dus het aanzwengelen van de schroef gebeurde steeds met de hand. Hoe doe je dat? Je zet je verstand op nul, en er is natuurlijk wel een  procedure. namelijk nogal belangrijk om de remmen van het toestel in te drukken, en met je hand naar buiten een duim omlaag of omhoog, om te laten weten aan de zwengelaar dat de motor contact aan of af heeft, want die ventilator, begint dan ook bijna onmiddellijk met zijn negentig paarden voor je neus te zwieren; heb dit trouwens tientallen keren gedaan, en zorg ervoor dat in de winter de jas dicht is, en er geen sjaal los hangt, want die trekt je naar de schroef toe, met alle gevolgen van dien.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    29-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    26-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.on top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Nog een foto van gisteren; na een tijdje on top te hebben gevlogen op ongeveer 4500 voet, (on top = boven het wolkendek) zoek ik naar een opening om te landen op Brasschaat. Net als veertien dagen geleden, toen we de kerktoren boven de mist zagen uitstijgen, was het gisteren weer een unieke dag om te vliegen, en vanwege kerstdag; iedereen met een veel te volle maag en een kater van het feesten, was het luchtruim bijna voor ons alleen!
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/
     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    25-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extraatje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het kasteel van 'DeWeert' als extraatje. Als opdracht waarnemend tekenen heb ik daar 35 jaar geleden op een wei gezeten om daar een tekeningetje van te maken. Vandaag een gelukstreffer dankzij de lage winterbelichting. Wat zou ik daar graag willen wonen!!!
    Uiteraaard zonder de problemen van het opbrengen of ophoesten van de onderhoudskosten... 
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    25-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zotte projecten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Gelukkige kerstdag...vandaag is de luchtvaart 'dood'.  Niemand in de lucht vanwege gisteren teveel eten en drinken; dom. 
    Frank en ik zijn na afspraak naar Brasschaat gereden, hebben de OO-LGB een tijdje op voorhand gereserveerd, en hebben weeral een ongelooflijke ervaring op gedaan. Vandaag was Deurne gesloten, met als gevolg dat we vrij spel hadden om zomaar het gecontroleerde gebied van Antwerpen binnen te vliegen zonder iemand lastig te vallen. We hebben weer een 200-tal foto's gemaakt, vandaag niet vanuit mijn hand, want deze keer was ik de volledige 78 minuten pilot in command, maar heb Frank wel de nodige instructies gegeven om zeeeeeeer exclusieve plaatjes te schieten.
    Spijtig dat ik ze bij deze niet allemaal kan tonen, maar toch een leuk exclusieve prentje. Het meest gekke veeeeeeel te dure gerechtsgebouw van Antwerpen.
    Hoe betalen we dit folieken?
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    23-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.keiheuvel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Datum is deze keer 11.04.2004. Nadering te Keuheuvel. Frank neemt de foto in short final (ik ben pilot in command) en zo krijg je een beeld wat je te zien krijgt enkele seconden voor je met de Piper PA18 ginder aan de grond staat. Nog een manège over, wat bomen enz.
    Heel gezellig vliegveld waar je aangenaam kunt terrassen, en eten en drinken.
    Om er een luchtdoop te doen moet je nogal diep in je buidel tasten, wat is Brasschaat dan (voorlopig nog) een paradijs. Ook in Nederland bvb. is sportvliegen behoorlijk prijzig.
    In Brasschaat kan je voor zeg maar 25 euro al eens mee...mail me, we maken een afspraak, en indien de weergoden ons goed gezind zijn vliegen we ergens naar toe! toch eens iets anders als gaan vissen of voetbal gaan kijken of een pint gaan drinken met je maten...wij drinken een pintje of zoiets achteraf, en praten jaren na over onze belevenissen, we leggen onze vlucht meestal vast met foto's, dus getuigenis voor het nageslacht...ik wou dat ik een vogel was maar ben zo blij een mens te zijn met mijn liefste vrouwtje Nadine, en morgen 'kerstdag' zijn we zeventien jaar één!...we leerden mekaar kennen en kleefden tot vandaag aan elkaar en hopelijk nog vele jaren.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    22-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pretigge eindejaarsfeesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vliegen blijkt misschien niet zo gewoon te zijn voor senioren, ik ben van 24.02.1955, dus toch een senioor, of vergis ik me?
    Het is niet omdat er toevallig de voorbije week iemand zo goed als in mijn tuin crashte (en dat was de 'ongelukkige' piloot van 72 jaar die verongelukte in Clinge (nl)) dat senioren niet in aanmerking komen om eens met 'vliegsport' kennis te maken; grijp deze uitnodiging aan!
    Prettige eindejaarsfeesten voor iedere bezoeker van dit blogje.
    Foto als bijlage heb ik zelf getekend en eigenlijk is dit een scan van een nogal groot gedeelte van de volledige tekening gemaakt met kleurpotloden en gesigneerd op 12.1997.
    Inspiratie heb ik gehaald van een foto die van mij is gemaakt vanuit een ander toestel, terwijl ikzelf gedurende mijn opleiding een verplichte navigatievlucht maak vanuit Brasschaat naar Moorsele. Volgens mijn vliegboek was het toen 13 april 1997, en duurt deze vlucht precies zestig minuten. Vanaf daar vlieg ik naar Ursel (32 minuten) en terug naar Brasschaat (50 minuten). Daarmee is de verplichte overlandvlucht van minimum 50 nautical mile volbracht, Moorsele ligt namelijk 59 nautical mile van Brasschaat verwijdert.
    Bekijk de site van Brasschaat en je vindt de OO-ATY nu in een andere kleur, omdat hij werd overhauld, andere motor heeft gekregen, maar hij is helaas niet gemakkelijker te vliegen. Taxieën is als een blinde op een voetpad, dus slalommen is de boodschap. Motor is te krachtig, dus intomen die paarden; je hebt de kracht van een Cessna (en die heeft vanwege zijn lomp gewicht weer te weinig) in een Piperken. Zo is het altijd iets hé.
    Vriendelijke groeten.
    (dubbelklikken op foto geeft een vergroting op je beeldscherm)

    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    20-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaventem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vandaag een foto, genomen vanuit een helikopter (Robinson 44 Astro) boven Zaventem (zie vorige blog).
    Begin de smaak van het bloggen wel 'even' te pakken te krijgen; nu ik daarnet heb gevonden hoe ik reacties op mijn tekstjes kan vinden.
    Mijn verontschuldigingen om die reden voor nog niet eerder bij jullie te reageren, maar wie weet komt dit nog wel.
    Een beetje spijtig dat slechts één foto kan toegevoegd worden aan tekst als deze, want via mijn vluchten die ik de laatste jaren heb gedaan sinds ik in het bezit ben van een digitaal fototoestel heb ik tot vandaag al duizenden foto's gemaakt van alle kanten en uithoeken van België en ook een deel van Nederland en Frankrijk. Heel vaak ga ik op stap met een collega-piloot, en terwijl de ene naar een bestemming vliegt en de andere terug, schiet de co-piloot de foto's. Bekijk bvb. eens de website die mijn 'collega-piloot' Frank heeft gemaakt: http://users.telenet.be/rondvluchten/
    Bijna alle foto's op de site zijn door mezelf gemaakt en schetsen een beeld van onze prachtige hobby. We voelen ons vaak werkelijk als vrije vogels in de lucht.
    Fijn zich te voelen als een vogel, maar na de landing alle voordelen te hebben van het 'mens' zijn !!!
    De tofste vluchten die ik de afgelopen jaren heb gedaan zijn die geweest met passagiers die echt hun eerste maal in de lucht waren, dus die nog nooit hadden gevlogen. Zo heb ik er meegenomen van heel jong, tot 80-plussers. Die mensen stralen na de landing van geluk, en niet omdat ze het hebben overleefd hoor.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/acb/index.html

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    20-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    19-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helikopter vliegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Helikopter vliegen is zoiets als met twee bezemstelen op elk hand op een vinger één met de borstel omhoog het evenwicht houden.
    Op 15 maart 2003 heb ik met Dirk van Brasschaat (ook nog twee andere data) de kans gekregen om mee te vliegen met de OO-RWF, een Robinson 44, zo eentje waar Z.K.H. Prins Philip ook mee op stap gaat. Hij met de OO-PFB (lees OO = België en PFB = Prins Philip België)
    Persoonlijk vind ik zo'n draaiende vleugel boven je hoofd niet echt de van het.
    Misschien heeft het wel te maken dat het iets boven mijn budget is, want zo'n ding kost gauw een 500 € per uur + een 4 à 500.000 € in aankoop.
    We vlogen toen van Brasschaat naar Baisy-Thy. Dirk heeft het die keer klaar gespeeld om over de luchthaven van Zaventem te mogen vliegen. Van alle runways en gebouwen heb ik schitterende unieke foto's kunnen maken. Buiten het vliegen is mijn tweede passie fotografie en oorspronkelijk heb ik een kunstopleiding genoten; tekenen, schilderen (academie Sint-Niklaas), glasbewerking  (kunsthandel Deurne) en fotografie.
    Het voorgaande klinkt misschien dikkenekkerig, maar in alle bescheidenheid, ik ben een sober en beslist geen rijk man! Is rijkdom niet iets in je hoofd? fantasie? heb ik dat niet te veel soms?  
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (9 Stemmen)
    19-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    18-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.formatievlucht zoersel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Op 19 septmber 2004 maakten we deze formatievlucht met de OO-LGB en OO-SPG.
    Meestal maken we navigatievluchten met één toestel, maar soms ook met meerdere...
    De vliegclub van Brasschaat beschikt over 3 Pipers PA18 en bij de twee bovenstaande, eveneens de OO-ATY.
    Zo hebben we reeds formatievluchten gedaan naar de Ardennen, Butchenbach, Namen, Spa enz...
    Alhoewel al deze toestellen meer dan 50 jaar jong zijn, zijn deze zeer betrouwbaar en niet zo moeilijk te vliegen.
    Een staartwielvliegtuig vraagt wel wat extra ervaring en meerdere piloten verkiezen dan toch liever een neuswieltoestel zoals de Cessna bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik mijn vliegopleiding volledig gedaan op deze Pipers en hoewel ik ook Cessna's vlieg voel ik me steeds het best in Piper.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.formatie met vormezele
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Deze foto werd genomen op 4 september 2005 en is een formatievlucht met Dhr. Vormezele net voor onze landing te Brasschaat.
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/
    /

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    18-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    17-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegen als hobby
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Op 20 mei 1996 maakte ik mijn eerste solovlucht met een Piper PA18 na ongeveer 10 uur opleiding.
    Vandaag, heel wat jaartjes later, heb ik natuurlijk wat meer ervaring en de passie is er nog steeds!
    Deze foto is genomen op 10 december toen een dunne dichte mist boven het landschap hing. Een kerktoren in de Kempen, Hoogstraten als ik me niet vergis, stak er boven uit.
    U hebt de wens om eens mee te vliegen, naar gelijk welke bestemming in België, na overleg...
    je mag het toestel besturen 'onder begeleiding' boven 1500 voet. 
    groetjes. ben
    http://aeroclub-brasschaat.be/
    http://users.telenet.be/rondvluchten/

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    17-12-2005, 00:00 geschreven door ben
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 03/12-09/12 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 09/10-15/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!