Jos wees me op een artikel over Lerarenopleiding: 'Lerarenopleiding steeds minder eerste keuze voor studenten'.
Lerarenopleidingen worden steeds meer gekozen door studenten die elders gefaald hebben, zegt onderwijsminister Crevits. De lerarenopleidingen zitten in de problemen. De instroom van nieuwe studenten is niet voldoende voor het grote aantal vacatures dat gaat vrijkomen. Ook de kwaliteit van de opleiding laat te wensen over, studenten worden onvoldoende voorbereid op de toekomst.
18-jarigen vinden het beroep van leraar dus niet aantrekkelijk.
Het verwondert me helemaal niet. Wie droomt er nu nog van een job in het onderwijs? Idealisten, dromers en zwevers misschien, die niet weten wat er gaande is in de onderwijswereld.
Hoe lerarenopleidingen weer nieuw leven inblazen? Ik heb de oplossing gevonden!
Verwijder alles wat vreemd is uit onze Vlaamse scholen. Zet ze allemaal apart, soort bij soort, geval bij geval, ras bij ras, kleur bij kleur, godsdienst bij godsdienst... En wie gaat hen lesgeven? Idealisten die denken dat ze de wereld kunnen verbeteren, ja, die lopen er rond, de eigenwijze student die ne keer zal laten zien hoe hij die meute in de klas aanpakt. Ik heb ze gekend en heb gezien hoe hun illusies al vlug verschrompelden. Wie ook nog kunnen lesgeven in het aparte onderwijs, dat zijn natuurlijk de allochtonen zelf, de moslimleerkrachten, met of zonder hoofddoek, en de islamleerkrachten uiteraard.
Nu ik toch bezig ben met te vertellen over de reorganisatie van ons onderwijs, kan ik evengoed een stapje verdergaan, tot aan de grens van overdrijving. Scholen moeten veranderen, ze moeten de lerarenopleiding weer populair te maken.
Anderstaligen, migranten, allochtonen en alles wat vreemd is en met een uitheems tintje, zij moeten allemaal uit onze Vlaamse klassen weggeplukt worden, en elders bijeengezet worden, ver weg van onze Vlaamse leerlingen die dan alvast geen hinder en schade meer ondervinden van anderstalige en andersoortige klasgenoten.
Ongeletterden, moslims, imbecielen, zij moeten allemaal wég uit onze eens zo prestigieuze Vlaamse scholen. Waarom moeten WIJ onze waardigheid verliezen om nieuwelingen, die hier ongevraagd zijn binnengekomen, er bovenop te helpen?
Ze hebben ons onderwijs nooit mogen binnendringen, ze hebben onze eigen jeugd meegesleurd naar een lager niveau. Toch is de kloof tussen migrantenleerlingen en autochtonen nergens zo groot als in Vlaanderen. Vlaanderen betuttelde zijn vreemde nieuwkomers dan ook veel meer dan elders in Europa, en door die extreme aandacht voor het 'vreemde', is het verschil in schoolresultaten van migranten en eigen leerlingen nergens zo groot als hier in Vlaanderen. Leg een zwakke bevolkingsgroep in de watten, dan zal die zich wentelen in zichzelf en zich nog meer gaan onderscheiden van de oorspronkelijke bewoners... Wij Vlamingen zijn kampioen in het achteruitstellen van onze eigen bevolking en het bevoordelen van indringers.
De hele renovatie van het Vlaamse onderwijs zal veel geld kosten, maar nóóit zoveel als de miljarden die verloren zijn gegaan aan allerhande integratieprojecten. En wat heeft het uitgehaald? Ze mogen zichzelf zijn en blijven, meer dan ooit. Niks integratie.
Wanneer Vlaamse scholen, na een grondige schoonmaakbeurt, weer de kans krijgen om zichzelf te worden, fier en zelfbewust, los van alles wat er niet thuishoort, dan zal het Vlaamse onderwijs weer zijn aantrekkingskracht herwinnen en zullen velen zich geroepen voelen om een lerarenopleiding te volgen. Een nieuwe bloei van de lerarenopleiding!
|