Ik zal eens iets vertellen over mijn eerste ervaringen met discriminatie van Vlaamse leerlingen. Discriminatie omdat migrantenleerlingen een voorkeursbehandeling kregen.
Leraar Brants gaf het vak Nederlands in een atheneum dat toen nog een bonte mengeling was van allerlei nationaliteiten: Spanjaarden, Italianen, Turken, Marokkanen, en natuurlijk ook onze Vlaamse leerlingen, de Jefkes en de Lewiekes.
Het grootste contrast was er tussen een Vlaamse leerling en een Turkse leerling. Een gelijke benadering was onmogelijk omdat ze op alle vlakken van elkaar verschilden. En toch zaten ze allemaal samen in één klas. Een kapitale fout die een onvergefelijke erfenis achterlaat. Toen droomde de overheid van een multiculturele utopie.
Het was de tijd dat woorden als 'multicultureel', 'migrant', 'allochtoon', 'concentratieschool'... nog in hun kinderschoentjes stonden.
Leraar Brands schreef zijn dochtertje Ellen in in dezelfde school waar hij lesgaf. Kwestie van 'verrijking' en 'kennismaking met andere culturen', zo van die nonsens. Maar hij kwam al vlug tot andere inzichten...
... Op een kille regenachtige dag kwam Ellen snipverkouden aan in school en vroeg vrijstelling van de zwemles. Die kreeg ze niet en werd verplicht om te zwemmen in het koude water... Terwijl welgeteld 9 allochtone klasgenootjes met een doktersattest gezond en wel zaten te genieten en te niksen aan de rand van het zwembad!
Leraar Brands verhuisde dochter Ellen toen naar een 'witte' school, een gezondere omgeving voor Ellen omdat ze daar met soortgenootjes kon concurreren. Een gezonde wedijver kan alleen maar tussen gelijken.
Een gemixte klas is voor onze bollebozen geen uitdaging, hun talenten komen niet aan bod, en bovendien dreigen ze opgeslorpt te worden door vreemde talen en gewoontes.
Dochter Ellen bloeide open in haar nieuwe school, waar iedereen gelijk was, waar geen onderscheid gemaakt werd tussen leerlingen, en waar iedereen gelijke kansen kreeg. Het stimuleert wedijver en prestatiedrang. Zo hoort het.
Incidenten zoals in dit verhaal met een ziek Vlaams meisje en kerngezonde allochtone klasgenootjes die toch niet het in het koude water hoefden te plensen, laten zien dat Vlamingen en allochtonen niet passen in eenzelfde klas, ze lopen elkaar voor de voeten en een gelijke behandeling is uitgesloten.
|