Project Innoveren en Excelleren in Onderwijs (PIEO) heeft drie jaar nodig gehad om vast te stellen dat zwarte scholen hun beleid moeten aanpassen. En dat directies en lerarenteams professioneler moeten zijn. Wel, wel...
Bedoeling van het onderzoek: hoe kunnen leerlingen vorderingen maken en zich gelukkiger voelen? Het welbevinden van de leerling stond centraal.
Ondanks extra coaches scoorden de probleemleerlingen toch niet beter.
De onderzoekers stelden vast dat schooldirecteurs te vaak bezig zijn met het dagelijks bestuur van de school en dat scholen niet genoeg weten over de aanpak van leerlingen met taalachterstand. Pedagogische begeleidingsdiensten zouden de scholen moeten helpen, aldus de onderzoekers... Onderwijsminister Crevits CD&V) heeft dezelfde mening.
Dit driejarig onderzoek lijkt op het eerste zicht onschuldig, maar kan een gevaarlijke aanzet zijn tot een veralgemening in de toekomst van zwarte scholen. Directies en leerkrachten die zich gaan aanpassen aan hun zwakke leerlingen? Uiteraard kunnen taalachterstanden niet ingehaald worden als de aanpak 'versoft' wordt, en of de kinderen er blijer mee zijn, is ook twijfelachtig.
Vluchtelingetjes, asielertjes, anderstaligertjes... hen op hetzelfde peil brengen als onze eigen leerlingen? Slechts één recept: dezelfde kwaliteitsleerstof aanbieden en dezelfde strenge prestaties eisen. Zonder begeleidingsdiensten en zonder coaches.
|