Ik las vanochtend heel vroeg dat er nu meer leerlingen buitengezwierd worden op school dan vroeger. Dat bericht kwam hard aan op mijnen nuchteren maag. Zo vroeg al, terwijl de vogeltjes buiten in de bomen de slaap uit hun oogjes wreven en ingetogen hun fluitdeuntjes inoefenden. Zonder een valse noot. Vogeltjes zijn nooit depressief, hun fluitconcertjes klinken opgewekt en uitbundig, levensvreugde uitstralend. En in mei leggen ze allemaal een ei...
Een beetje afgedwaald... Dat meer leerlingen van school gestuurd worden mag ons niet verbazen, want hoe meer asielkinderen onze scholen bevolken, hoe meer er afgeweken wordt van het schoolreglement. Het is bekend dat migrantenleerlingen het niet zo nauw nemen met voorschriften en regels, geen respect tonen voor gezag en structuur, hun voeten vegen aan de gebruikelijke Nederlandse omgangstaal en aan Vlaamse rituelen. Conflicten zijn er het gevolg van en leiden tot gedragsproblemen en onhandelbaarheid. Met de komst van een groeiend aantal vluchtelingenkinderen stijgt ook het aantal psychisch onevenwichtigen, ongeletterden, onhandelbaren, onschoolbaren, kortom allerlei nieuwkomers die niet passen in ons traditionele onderwijssysteem. En daarom worden alle onaangepasten verwijderd die het normale schoolgebeuren in de war sturen.
'Verwijdering uit school'... het betekent een complex scenario dat gevolgd moet worden door directies en leerkrachten, vaak tijdens extra klassenraden. Ik heb gezien hoe scholen zich beraadden over één leerling in oeverloze discussies en eindeloos gepalaver. Deze kostbare tijd kon bespaard worden als onschoolbare jongeren geen kindergeld meer zouden krijgen. Eens het kindergeld afgeschaft, is het makkelijker voor wildebrassen om zich fatsoenlijk te gedragen op school.
Ik heb meegemaakt dat schooldirecties het scenario voor 'verwijdering uit school' zorgvuldiger toepasten voor allochtonen dan voor Vlaamse leerlingen, alsof ze bevreesd waren om migrantenleerlingen te kwetsen of te stigmatiseren. Discriminatie van de Vlaamse leerling! Deze overbezorgdheid doet het onderwijs de das om. Het tuig wordt veel te lang getolereerd. Anderzijds wordt een Vlaamse leerling die iets uitgespookte vlot behandeld en direct naar een andere school gestuurd... De adoratie van allochtonen, moslims, vreemdelingen, vluchtelingen, door directies, leerkrachten en hulpverleners zal er altijd wel blijven, in stand gehouden door de overheid. En door mensen als professor Martin Valcke die vindt dat scholen meer geduld moeten opbrengen en meer verzachtende omstandigheden moeten invoeren... Ja, ja...
|