Rectoren van Vlaamse universiteiten zeggen dat hun aula's te wit zijn. Zij willen er meer kleur in brengen door meer migrantenstudenten aan te trekken. Meer kleur in de aula? Wat is er mis met een witte aula?
Het is altijd al zo geweest dat allochtone leerlingen moeizaam doorstromen naar het hoger onderwijs. Dat ze als kleuter meer tijd doorbrengen in het schoolvreemde thuismilieu dan op school. Dat ze opgroeien met een vreemde thuistaal waardoor ze hun taalhandicap meeslepen doorheen hun hele schoolloopbaan. Daarom stapelen zich in de loop van het lager onderwijs hun schoolse achterstanden op zodat ze uiteindelijk in de B-klas belanden. Een andere uitweg is er niet omdat taal- en leerachterstanden niet meer ingehaald kunnen worden. En dan komen ze via de B-klas onherroepelijk terecht in het beroepsonderwijs waar hun motivatie en toekomstperspectieven een flinke duik naar beneden nemen. En 't was al niet zo fraai met hun ambities. Schoolmoeheid en zo... En na het middelbaar onderwijs schieten er slechts enkelen over die de 'jungle' overleefd hebben, en dat zijn dan die 10% allochtone studenten die aan de unief een kansje maken.
Een ondervertegenwoordiging van allochtone studenten in het hoger onderwijs is er altijd geweest. En de oorzaak daarvan ligt uitsluitend bij de allochtone leerlingen zelf en hun ouders. Zeker niet bij de scholen! Scholen en eindeloze projecten hebben zich meer dan uitgesloofd om allochtonen bij het onderwijsgebeuren te betrekken, al vanaf het eerste kleuterklasje, maar alle inspanningen schampten af op hun hardnekkige onwil om fatsoenlijk Nederlands te spreken en te schrijven.
En nu gaan universiteiten heel wat ondernemen om migrantenjongeren aan boord te krijgen. Zo is er de Antwerpse rector Herman Van Goethem, die wil dat migrantenstudenten zich beter thuis voelen aan de universiteit en daarom wil hij hen halalmaaltijden aanbieden. En ook nog extra begeleiding. En in een later stadium misschien ook nog aparte gebedsruimtes. 'Diversiteit' is het speerpunt in zijn nieuwe beleidsnota: 'Antwerpen is bij uitstek een multiculturele stad, maar dat zie je niet weerspiegeld in onze auditoria."... Weerspiegeling?! Allochtone gezinnen met hun vreemde thuistaal zijn toch ook geen weerspiegeling van de gemiddelde multiculturele samenleving?...
Bovenop de Antwerpse rector met zijn halalmaaltijden is er Khalid El Jafoufi, de voorzitter van de islamitisch geïnspireerde studentenvereniging Mahara, hij werkt samen met de dienst studieadvies om allochtone studenten te begeleiden. Deze dromer wil ook nog leerlingen van concentratiescholen laten kennismaken met het hoger onderwijs. Uit ervaring weet ik dat de meeste allochtonen daarin totaal niet geïnteresseerd zijn. Zo van: "Laat ons gerust, wij gaan later doppen, net zoals onze papa."
En dan is er ook nog onderwijskundige Ides Nicaise (KU Leuven) die de scholen verwijt dat allochtone leerlingen te vlug naar de B-klas verwezen worden bij de aanvang van het middelbaar. Zeg eens Ides, het is de verantwoordelijkheid van de allochtone OUDERS die hardnekkig de vreemde thuistaal hanteren gedurende de hele schoolloopbaan van hun kinderen. En de allochtone leerlingen zelf die het vertikken om Nederlands te spreken en neerbuigend de Nederlandse taal bejegenen.
Terug naar Antwerpse rector Herman Van Goethem. Hij gaat al zweverig en dromerig voort in zijn pleidooi om meer allochtonen aan de universiteiten te krijgen. Zijn halalmaaltijden zijn nog niet koud of hij heeft het al over middelbare scholieren die meer bijles moeten krijgen om zich bij te scholen zodat ze universiteitsrijp worden: "Een cruciale eerste kennismaking met het hoger onderwijs." De Antwerpse rector grijpt véél te laat in. Hij viseert middelbare scholieren, maar dan is het kwaad al geschied. Baby-, Peuter- en kleutertijd, de jonge allochtone scholier met zijn vreemde thuistaal en zijn vreemde thuismilieu en talloze schoolafwezigheden, dáár moet ingegrepen worden! Daar ligt dé voornaamste oorzaak van leerachterstanden en schooluitval...