Slecht nieuws vandaag. Minister Crevits is al geruime tijd aan 't onderhandelen met de Moslimexecutieve over het islamonderwijs. Aanleiding was een tekort aan gekwalificeerde islamleerkrachten. En nu zijn beide partijen tot een akkoord gekomen (Crevits: "een historische doorbraak). Voor leerkrachten die islamles willen geven in de derde graad van het middelbaar, is er voortaan een masterdiploma vereist. En dat bekwaamheidsbewijs kunnen ze behalen door de opleiding islamitische theologie te volgen aan de KU Leuven, een opleiding die pas erkend is door de Moslimexecutieve.
Crevits wil in de toekomst ook vorm geven aan de imamopleiding. Het liefst zou ze een theologische faculteit willen waar alle imams in Vlaanderen opgeleid worden.
Zij wil ook meer inspectie van het islamonderwijs ("niemand had zicht op de kwaliteit van het islamonderwijs")*
Toen ik hierover las, was mijn eerste indruk dat minister Crevits het islamonderwijs wil versterken en meer structuur geven. Meer islam dus.
In de oerjaren 70 kwamen de eerste islamleraren het Vlaamse onderwijslandschap verstoren. En nu is het te laat, het kwaad is geschied, de oprukkende islam in ons Vlaamse onderwijs is niet meer te stoppen. De islam zit er al veel te lang verankerd als een etterende zweerbuil, die nu in een vergevorderd stadium van machtsontplooiing zit, inclusief alle kwaadaardige uitzaaiingen.
* "Niemand had zicht op de kwaliteit van het islamonderwijs", zegt Crevits... Wel wel, al meer dan 40 jaren lang hebben islamleraars zonder kwalificaties les mogen geven in scholen. Het was een taboe om over het islamonderwijs ons gedacht te zeggen. Er hing een geheimzinnige waas over islamlessen. De capaciteiten van een islamleraar in twijfel trekken of het islamonderwijs in vraag stellen, dat mocht niet, we werden de mond gesnoerd, maar we wisten wél dat er een vuiltje aan de lucht zat aan dat hele islamgedoe op school. Islamkritiek mocht vroeger ook al niet, het is niks nieuws. Het was een taboe om te praten over islamleraren zonder diploma, over hun mankementige leerstof en hun amateuristische wijze van lesgeven.
Waarom mochten ongekwalificeerde islamleerkrachten decennialang islamles blijven geven? Waarom konden ze zonder diploma zo lang voor de klas blijven staan? Waarom werden ze zo lang beschermd? Waarom mocht niemand daarover vragen stellen? Waarom ontsnapten islamleerkrachten aan de onderwijsinspectie? Waarom was er zo weinig bekend over de inhoud van hun leerstof?...