"Een Vogel voor de Kat", zo noemden de leerkrachten vroeger op school de gebuisde allochtone leerlingen die vanuit het lager onderwijs toch mochten doorstromen naar het middelbaar. Het waren deze 'vogels voor de kat' die het lesniveau deden dalen omdat leerkrachten zich genoodzaakt voelden om de leerstof aan te passen aan hun lage niveau. Dat was vroeger het begin van de verloedering van ons Vlaamse onderwijs.
Terug naar de actualiteit: de jonge vluchtelingen.
Eindelijk is er iemand die openlijk durft beweren dat jonge vluchtelingen weinig of geen kans maken om hier in te burgeren. Bob Pleysier, ex-directeur van Fedasil, laat zich pessimistisch uit over de toekomst van minderjarige vluchtelingen. Hij heeft het zelfs over 'vogels voor de kat', en over hun geringe kansen op inburgering. Jonge Afghaanse vluchtelingen hebben in hun eigen land nauwelijks scholing gehad en als ze als ongeletterden plots 8 uur naar school moeten, geeft dat zeker problemen. Jazeker.
Over de reddeloosheid van minderjarige vluchtelingen heb ik de alarmbel al veel eerder geluid. In meerdere blogberichtjes opperde ik dat de schoolplicht voor jonge nieuwkomers dringend moet herzien en aangepast worden. Het heeft geen zin om hen onmiddellijk op de schoolbanken te zetten, in 't gareel van een dagelijkse schooldag. Analfabete kinderen op de schoolbanken om regulier onderwijs te volgen? Onvoorstelbaar! Ze geuren nog naar het Middellandse Zeewater, en hebben zichzelf amper teruggevonden na een lange traumatische reis hierheen. De cultuurschok zal hen nog lang parten blijven spelen, en van inburgereren is dan zeker geen sprake meer.
Schoolbanken zijn echt niet aangewezen om hen tot zichzelf te laten komen.
Er is heel wat te doen geweest rond de organisatie van onderwijs aan nieuwe asielertjes die van heel ver gekomen zijn om hier 't geluk en de welvaart te vinden. Ze kijken stomverbaasd om zich heen. Hun nieuwe indrukken krijgen ze allemaal niet tijdig verwerkt en ze krijgen niet eens de tijd om te wennen aan hun nieuwe woonomgeving. Omdat ze al meteen naar school moeten.
Zo krijgen we gestresseerde asielkindjes die niet alles ineens in zich kunnen opnemen, die niet rustig op adem kunnen komen na de lange eenzame tocht in het gammele schuitje. Allemaal in hetzelfde schuitje, efkes pootje baden om aan vasteland te geraken, en dan ineens op de schoolbanken, kant-en-klaar om te leren lezen, rekenen en schrijven. Kleertjes pas opgedroogd, voetjes pas afgewassen, en een kommetje soep opgeslurpt... En dan moet plotseling 1 + 1 twee zijn?!
De schoolplicht voor verse nieuwelingen die hier pas zijn komen aanspoelen, is zinloos. Om onze scholen niet te ontwrichten, om onze eigen leerlingen niet overstuur te maken met wilde overzeese verhalen, zou ik graag alle anderstalige minderjarigen zien verhuizen naar afgelegen containertjes, daar waar ze onze Vlaamse kinderen niet kunnen besmetten met intellectuele en fysieke armoede. En onze scholen hoeven dan ook niet meer te worstelen met ongeletterde vluchtelingenkinderen.
|