Acht onderwijsprojecten om kwetsbare jongeren te versterken en polarisering en radicalisering tegen te gaan, krijgen samen 200.000 euro, dat zegt onderwijsminister Crevits (CD&V).
"Kwetsbare jongeren" is een politiek-correcte benadering van moslimjongeren. Moslimleerlingen zijn helemaal niet kwetsbaar, zij zijn de doelgroep van allerhande projecten om hen mee te sleuren in een onderwijstraject dat ze nooit zullen kunnen afleggen... omdat ze moslim zijn.
Polarisering bestrijden in de scholen? Schaf het islamonderwijs af! Moslimleerlingen zaaien zelf verdeeldheid en werken polarisering in de hand. Zij vertrekken samen met de islamleraar naar de islamles en scheiden alzo zichzelf af van hun Vlaamse klasgenoten. Polarisering kan dus het best bestreden worden door islamonderwijs af te schaffen. Dan zijn er geen gescheiden leerlingengroepen meer en iedereen volgt hetzelfde lessenrooster. Iedereen toch gelijk?
De strijd tegen radicalisering begon al in 2015 met het deradicaliseringsproject van de Vlaamse regering, toen islamexperts onder leiding van de Gentse imam Khalid Benhaddou onze Vlaamse scholen gingen afschuimen om discours te voeren over radicalisering en extremisme. Khalid Benhaddou heeft zijn huiswerk niet goed gemaakt, want nu zijn er alweer 200.000 euro nodig om jongeren te behoeden voor radicalisering, om moslimjongeren af te remmen op het pad des radicaliserings.
Khalid Benhaddou, als coördinator van het netwerk van islamexperts, stuurde een stelletje moslimgezanten naar de scholen om te praten over radicalisering en extremisme en zo. Het was een moslim-onderonsje dat uiteindelijk op niets uitdraaide, anders zouden er nu niet weer eens 200.000 euro nodig zijn om jongeren te beschermen tegen radicalisering.
Ik herinner me nog dat minister Crevits lovend was over het project met Benhaddou als leider. Zij gaf toen 80.000 euro aan het Centrum Islamitisch Onderwijs. Wat is er gebeurd met die 80.000 euro?
De islamexperts begaven zich op pad naar scholen, gewapend met de oorlogszuchtige koran onder de arm, met hun oorlogsbijbel, zo trokken ze met "de bron van alle kwaad" van school naar school, geen wonder dat het project mislukte. Waarschijnlijk weigerden de islamexperts te geloven dat de neiging om te radicaliseren inherent was aan het moslim-zijn. Radicalisering heb je in verschillende gradaties, gaande van onzichtbaar naar latent, van ontluikend naar bloeiend, van soft naar hard, en daartussenin een heleboel andere variaties, maar altijd zal er de bekoring en de verleiding zijn om te radicaliseren.