Als onderwijsminister Crevits in beeld komt is ze telkens geld aan het uitdelen. En altijd aan dezelfde onderlaag van de schoolbevolking, aan achterblijvers en onbekwamen, zwakbegaafden en onderpresteerders, allochtonen en kansarmen, mindervaliden en kansarmen, anderstaligen, geradicaliseerden, achtergestelden, gedragsgestoorden, leergestoorden... Het hele zootje zit er altijd glansrijk op het podium te schitteren op de voorste rij, als er miljoenen uitgedeeld worden.
Nooit eens komen hoogbegaafden met superieure verstandelijke capaciteiten aan de beurt.
Slimmeriken en genieën komen niet tot volle ontplooiing in een gewone klas, ze worden er gediscrimineerd omdat alle aandacht naar de zwakkelingen gaat, naar achterblijvers die het lespeil doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil en beneden alle waardigheid.
Er moet meer interesse komen voor intelligente, ambitieuze en gemotiveerde leerlingen, voor eigen talentvolle Vlaamse leerlingen. Er moeten aangepaste programma's komen voor hoogbegaafden, zij moeten extra taken krijgen om zich zo op hun eigen vlotte ritme te kunnen ontwikkelen tot bollebozen.
In elke school zitten er altijd wel zo enkele uitblinkers, maar ze verdrinken in de heterogene chaos van hun klas. Zet die genieën apart in een kwaliteitsschool voor elitair onderwijs. Kansrijke leerlingen hebben evenzeer recht op kansen als kansarme leerlingen. Alle energie besteed aan de elite is gegarandeerd rendabel is. En dat kunnen we niet zeggen van de miljoenen die in de zwakke onderlaag van de schoobevolking geïnvesteerd wordt: het zijn verloren miljoenen euro's die verkwanseld worden aan een hopeloze groep die altoos blijft achterop hinken en nooit hun begaafde klasgenoten zal kunnen bijbenen.
Links onderwijsbeleid met overdreven belangstelling voor buitenbeentjes en wanpresteerders, voert een strategie die van mensen een afgestompte domme massa maakt, makkelijk te manipuleren en te indoctrineren. Een domme kudde met makke schapen maakt de herders machtig en rijk.
|