Het OESO-rapport wijst dit jaar op "de schoolcarrière van Vlaamse kinderen die nog altijd sterk bepaald wordt door de sociale achtergrond". Dirk Van Damme, diensthoofd OESO: "Pijnpunt is dat we er ondanks zoveel investeringen in het gelijke kansenonderwijs niet in geslaagd zijn om de bepalende rol van de sociale achtergrond van leerlingen af te zwakken."
Heer Van Damme, gelijke onderwijskansen zijn utopieën! En sociaal-economische kloven kunnen evenzeer niet gedicht worden. Een leerling zeult zijn achtergrond mee gedurende zijn hele schoolloopbaan, en die achtergrond bepaalt onverbiddelijk de kwaliteit van zijn schoolse prestaties.
OESO jaagt schimmen na en verspreidt gladde praatjes over kinderen die geplaagd worden door sociale achtergronden die niet weggewist kunnen worden, die zijn er, en die zullen de schoolloopbaan bepalen. Er is geen ontkomen aan, hoezeer OESO ook ontgoocheld is over de blijvende sociaal-economische kloof.
"De Schoolcarrière van 'Vlaamse' Kinderen"... Ik bespeur in het OESO-rapport een 'ontkenning van etnische afkomst', omdat alle Vlaamse kinderen op één hoop gegooid worden, zonder onderscheid tussen eigen kinderen en geïmporteerde kinderen. Tussen beiden gaapt er een onoverbrugbare kloof die nooit gedicht zal kunnen worden.
Allochtoontjes, vluchtelingenkinderen, anderstaligen... ze zullen blijven toestromen, en de sociale kloven zullen alsmaar groeien omdat nieuwkomers niet bereid zijn om eigen taal en cultuur overboord te zwieren en de taal en cultuur van hun gastland over te nemen. Niets van dat alles in het OESO-rapport dat alle kinderen over dezelfde kam scheert en verwacht dat ze allemaal gelijke onderwijskansen krijgen... terwijl ze allemaal o zo verschillend zijn!