Met de Grote Lerarenenquête voerde onderzoeksbureau iVOX een onderzoek uit naar de kwaliteit van het onderwijs. De meerderheid der bevraagde leerkrachten vindt dat het niveau van ons onderwijs naar beneden tuimelt en dat het makkelijker geworden is om een diploma secundair onderwijs te behalen.
Sombere resultaten, om depri in een hoekje te kruipen. Maar dat wisten we al langer, véél langer, daarvoor was een enquête niet nodig.
Ik ga het niet allemaal opnieuw vertellen, dat is al genoeg gebeurd. Laat de lezers maar eens snuffelen in de spelonken van mijn blogverleden. Over de tanende kwaliteit van middelbare scholen, de verloedering van het onderwijs, de twijfelachtige waarde van het diploma secundair onderwijs, Vlaamse leerlingen die slechter presteren in een klas met allochtonen, het lesniveau dat daalt in gemengde klassen, het gestuntel van bachelorstudenten, middelbare scholen die veel te gemakkelijk zijn...
De afbrokkeling van de onderwijskwaliteit zette zich vroeger al in toen 'gewone' allochtonen in bijzonder vruchtbare periodes een heleboel kleine allochtoontjes produceerden die allemaal een geweldige taalachterstand opliepen omdat ze hun thuistaal koppig bleven spreken, en door spijbelen en een slechte leerattitude achterop bleven hinken ver weg van hun Vlaamse klasgenootjes.
Nu wordt er nog verder geknabbeld aan het onderwijsniveau omdat de schoolbevolking veel diverser is geworden, meer gekleurd en gevarieerd door de massale komst van aangespoelde negerkes met een brousse-verleden, bruine kindjes met woestijnzand in hun oortjes, of zwakbegaafde achterblijvertjes die het lespeil nog doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil.
Links onderwijsbeleid voert een strategie die goede leerlingen doet afhaken, hun prestatiedrang wordt afgeremd door de extravagante aandacht voor wanpresteerders, zwakbegaafden en andere klooiers, door het streven naar gemengde klassen waarin niemand de beste mag zijn, waar iedereen gelijk moet zijn, en waar de leerstof aangepast wordt aan achterblijvers en zwakkelingen, aan anderstaligen en ongeletterden. De prijs voor deze onzinnige onderwijspolitiek is hoog: verval, verloedering, teloorgang, nivellering in neerwaartse spiraal.
Onbegrijpelijk dat gemixte klassen mogen blijven bestaan. Onze eigen intelligente, ambitieuze en gemotiveerde leerlingen, slimmeriken en uitblinkers, ze worden allen gediscrimineerd in het gemixte onderwijs. Terwijl ze recht hebben op Apart Onderwijs, in kwaliteitsscholen waar elitair onderwijs gegeven wordt. Alleen dan kunnen ze tot volle bloei komen.
En in afwachting van de komst van elitescholen kunnen de gewone scholen eens nadenken over hoogwaardig onderwijs, hoge eisen stellen, streng beoordelen, moeilijker leerstof aanbrengen... hoe moeilijker de leerstof hoe meer vooruitgang zwakke leerlingen kunnen boeken.
|