Dankzij de nieuwe sneeuwval van afgelopen weekend zal het skigebied op de Baraque Michel de hele week open zijn. Momenteel ligt er een sneeuwlaag van een tiental centimeter.
Baraque Michel is het enige van de 23 skigebieden in de Oostkantons dat momenteel open is. De omstandigheden zijn er goed: de sneeuwlaag is dik genoeg en de ondergrond is nog altijd bevroren. In de loop van de week wordt bovendien nieuwe sneeuw verwacht. (belga/bdr)
Stad Gent heropent dossier na getuigenis in programma 'In Godsnaam'
GENT - De stad Gent heropent een onderzoek naar een man die in het Eénprogramma 'In Godsnaam' zei dat hij onder een valse naam met een Vlaamse was getrouwd. 'Zijn verhaal bewijst dat dit een schijnhuwelijk is.' Tom de Leur
In de eerste aflevering van In Godsnaam bracht Annemie Struyf gisteravond het verhaal van Vlaamse vrouwen die zich bekeren tot de islam. Een van hen was Linsey Daman uit Sint-Amandsberg, die als bekeerlinge onder de naam Safiya door het leven gaat. De vrouw trouwde met Abdelali Jahoub, een Algerijn die ze leerde kennen via de website Muslima.com. Het huwelijk vond plaats twaalf dagen na hun eerste ontmoeting.
Problemen met papieren
Abdelali Jahoub woonde bij het draaien van de reportage al vijf jaar in België. Hij gaf voor de camera toe dat hij problemen had met zijn papieren. Zijn vrouw Safiya zei dat hij onder een andere naam heeft gewerkt en dat hij ook had gelogen over zijn geboortestad: 'De stad Binjuskut bestaat niet. Daardoor kan hij niet terug naar Algerije.'
Abdelali Jahoub zei dat hij moest liegen, al zei hij niet waarom: 'Ik moest gewoon een paar letters aanpassen aan mijn naam.'
In de reportage is te zien hoe het huwelijk tussen het koppel wordt voltrokken door Catharina Segers, de Gentse schepen van Burgerzaken. Met 1.500 huwelijken per jaar kan ze zich het koppel niet meer herinneren, maar ze weet wel dat er een dossier over bestaat.
'De dienst huwelijken van de stad Gent heeft bij de aanvraag van dit huwelijk vastgesteld dat er voldoende elementen waren om aan te nemen dat het om een schijnhuwelijk ging. Er is een dossier naar het parket verstuurd, maar de procureur had niet genoeg bewijzen. Daarom heb ik het huwelijk voltrokken.'
Nieuw dossier naar parket
Na de openhartigheid van het jonge koppel in het Eénprogramma In Godsnaam vindt schepen Segers dat het tijd is om op te treden: 'Ik heb de dienst huwelijken al op de hoogte gebracht. We zullen deze mensen aanschrijven en er komt een nieuw dossier, dat naar het parket gaat. Ik wil niet vooruitlopen op de zaak, maar dit komt zo goed als zeker voor de rechtbank.'
De Gentse schepen van Burgerzaken vindt dat het koppel met zijn getuigenis het bewijs heeft geleverd van een schijnhuwelijk. 'In dit geval was er al een vermoeden, maar met een vermoeden kun je niets bewijzen. We ondernemen stappen en kunnen tot twee jaar teruggaan om een huwelijk te ontbinden en eventueel ook een verblijfsvergunning ongeldig te maken.' Tom Deleur.
België loopt miljoenen BTW mis door slechte controle
Staatssecretaris Carl Devlies (CD&V) trekt aan de alarmbel. Door een gebrekkige controle op de teruggave van btw aan buitenlandse ondernemingen ziet ons land zeker 100 miljoen euro inkomsten aan zijn neus voorbijgaan. Devlies wil daar iets aan doen.
Buitenlandse ondernemingen die in ons land meer btw betaald hebben aan hun leveranciers dan ze btw hebben kunnen aanrekenen aan hun klanten, mogen het verschil terugvorderen van de Belgische fiscus. Ondernemingen die in ons land een vestiging hebben of een btw-nummer, worden net zoals alle Belgische bedrijven gecontroleerd. Hebben ze dat niet, dan is het Centraal Kantoor voor Buitenlandse Belastingplichtigen (CKBB) bevoegd.
Onvoldoende controle Maar bij het CKBB wordt volgens Devlies onvoldoende gecontroleerd, terwijl de bedragen waarover het gaat aanzienlijk zijn. "Het probleem is niet dat er op die dienst geen personeel werkt, maar dat er te veel mensen zich moeten bezighouden met administratieve taken", meent de CD&V'er.
100 miljoen extra Tussen 2006 en 2008 steeg het terugbetaalde bedrag van 2,6 miljard euro tot 3,5 miljard. Volgens een zeer voorzichtige raming zouden performante controles 100 miljoen euro extra kunnen opleveren. "Met een kleine verschuiving van mensen en middelen binnen de federale overheidsdienst Financiën kunnen hier voor de schatkist aanzienlijke meeropbrengsten gerealiseerd worden", zegt Devlies, die ook pleit voor een nauwere samenwerking tussen de fiscale en sociale diensten die belast zijn met de controle van buitenlandse ondernemingen. (belga/vsv)
Nieuwe winterprik: deze week vriesnachten tot -14 graden Celsius
NVT - Vanaf dinsdagavond en zeker tot het einde van de week wordt het in heel België weer flink bibberen. In de Ardennen wordt zelfs -14 graden Celsius voorspeld. Voor autobestuurders luidt slechts één boodschap: rij voorzichtig. Werner Rommers
'De winterellende is nog niet voorbij', zegt weerman Eddy De Mey. 'In de nacht van dinsdag op woensdag zal het als gevolg van een noordoostenwind een eerste keer zeer koud worden, met temperaturen rond de -8 graden in het centrum van het land en -14 graden in de Ardennen.' IJskoud dus, al was het in december nog veel kouder met temperaturen tegen de -20 graden Celsius aan.
'In de Ardennen mag men zich aan een flinke laag verse sneeuw verwachten', zegt De Mey. Dat hebben de uitbaters van de skipistes goed begrepen. Het skigebied op de Baraque Michel liet gisteren meteen weten de hele week open te zijn. 'De omstandigheden zijn goed. De sneeuwlaag is dik genoeg en de ondergrond is nog altijd bevroren.'
Zout genoeg?
Voor de rest van het land is het minder eenvoudig te voorspellen of er sneeuw staat aan te komen, 'omdat zeker naar het einde van de week toe het kwik overdag boven het vriespunt gaat', zegt Eddy De Mey. 'Maar vooral 's ochtends vroeg zal er op vele plekken in Vlaanderen een laagje sneeuw liggen, met alle gevolgen van dien voor de ochtendspits.'
Het wordt dus weer oppassen voor spekgladde wegen, zeker 's nachts. Zondag zou volgens De Mey de winterprik voorbij zijn. Dat hopen ze ook van harte bij de dienst Wegen en Verkeer. 'We hebben voldoende strooizout om deze winterprik aan te kunnen, weliswaar wanneer die maar tot het einde van de week duurt', zegt woordvoerster Ilse Luypaerts.
'Mocht de winterprik langer aanhouden, komen we weer in de problemen omdat onze voorraden strooizout nog altijd niet op hun normale peil zijn. Er is zo'n grote vraag naar strooizout dat de producenten ervan gewoon niet kunnen volgen. Niemand kan ons vertellen wanneer we een nieuwe levering mogen verwachten.'
De dienst Wegen en Verkeer neemt daarom zijn voorzorgen. 'Er zal voldoende maar toch zuinig worden gestrooid, zodat we met de huidige voorraad zover mogelijk springen', zegt Luypaerts. Werner Rommers,
TIENEN - In de Tiense Suikerfabriek blikken ze terug op een recordjaar. Het suikergehalte in de bieten ligt historisch hoog en de campagne duurde nooit langer. Inge Bosschaerts
Als alles volgens plan verloopt, zetten ze in Tienen zaterdag een punt achter de bietencampagne. In de Suikerfabriek blikken ze alvast terug op een recordjaar. Het suikergehalte in de bieten ligt historisch hoog, het aantal verwerkte bieten is ongezien en de campagne duurde nooit langer. Niets dan lachende gezichten dus, aan de Aandorenlaan.
De cijfers ogen dan ook duizelingwekkend: 1,6 miljoen ton bieten werd er verwerkt, met een gemiddeld suikergehalte van 18,4 procent. Toch heeft de succesvolle campagne ook een schaduwkantje. 'Het zet een rem op de campagne van volgend jaar', legt algemeen directeur Ruytings uit. 'Er zijn immers quota opgelegd. Wij mogen maar 600.000 ton suiker produceren voor de consument, de rest gaat naar de industrie. Een probleem, want daar geraken we die voorlopig niet kwijt. Door de exportbeperking mogen we de suiker ook niet uitvoeren, wat maakt dat de overtollige suiker in stock blijft. Concreet betekent dat dat we volgend jaar minder moeten produceren.'
Al wil dat niet noodzakelijk zeggen dat ze in het seizoen 2010-2011 op een mager jaar afstevenen. Integendeel zelfs, want de - bijna - afgelopen bietencampagne was er een om in te kaderen. 'Dit was de langste campagne ooit', knikt Ruytings. 'Dat is een gevolg van de sluiting van andere vestigingen. De suikerbieten die normaal gezien daar verwerkt werden, kwamen nu naar Tienen. Al is het natuurlijk wel indrukwekkend. Vorig jaar hadden we met 111 dagen al een historisch lange campagne, dit jaar klokken we af op 132.'
In alle opzichten een recordjaar, dus. Ook op de weg, want ook het aantal vrachtwagens dat zijn lading verloor op de Tiense wegen lag nooit hoger. En daar zitten ze in de Suikerfabriek flink mee verveeld. Want als een lading bieten de weg verspert, wordt er in de omgeving van Tienen al snel met het vingertje richting Aandorenstraat gewezen. 'Logisch, weet Ruytings. 'Nochtans stellen wij alles in het werk om zo'n toestanden te vermijden. Tot voor kort betaalden wij de chauffeurs per kilo geleverde bieten. Dat doen we nu niet meer, om te vermijden dat ze hun vrachtwagen volstouwen met bieten. Het overgewicht wordt niet betaald. Bovendien organiseren we aan de vooravond van het bietenseizoen een infovergadering voor alle chauffeurs.'
Tijdens de voorbije bietencampagne klonk er in Tienen nog een andere klacht: een bietjesgeur. Het is een jaarlijks terugkerend zeer: de Suikerfabriek durft wel eens een kwalijke geur verspreiden, zeker bij warm weer. Toch nuanceert Ruytings die klachten. 'De geurhinder van vandaag is niet te vergelijken met de geurhinder die de fabriek enkele jaren geleden verspreidde. Maar leuk is anders, natuurlijk. Daarom gaan we de komende jaren fors investeren om die hinder te beperken. Dit jaar worden er nieuwe zeven filters geïnstalleerd op de wasvijvers, binnen drie jaar wordt de zuiveringsinstallatie versterkt. HNB.
Zo'n 4.000 jaar geleden stal Cleoptra al het hart van Marcus Anthonius, mede door haar prachtig opgemaakte ogen. Maar volgens de Sunday Telegraph was dat niet de enige reden voor het gebruik van die 'eyeliner'. De Egyptenaren wisten al door dat je op die manier de ogen kan beschermen tegen bepaalde aandoeningen en infecties.
Laurioniet Vandaag is macsara een kwestie van mode en er goed uitzien, maar bij de Egyptische vrouwen zat daar niet zozeer een esthetische maar ook en vooral een medische reden achter. Dat ontdekten vorsers aan het Parijse Louvre museum. Die gebruikten een piepkleine elektrode, met een dikte van een tiende van een mensenhaar, om na te gaan welk effect het door de Egyptenaren gebruikte zout (laurioniet) op één enkele cel heeft.
Tegen bacteriën, vliegen en zon En zoals ze uitleggen in het tijdschrift Analytical Chemistry, draaide het allemaal rond het loodzout dat in die 'make up' werd gebruikt. Want in zeer kleine hoeveelheden produceert zout namelijk nitrisch oxide dat zorgt dat ons immuunsysteem optreedt tegen de bacteriën die ooginfecties kunnen veroorzaken. Ook zou Galena, de natuurlijke minerale vorm van loodsulfiet, vliegen op afstand houden en de ogen beschermen tegen de felle (Egyptische) zon. Maar omdat lood, zoals men toen al wist, niet zo onschuldig is, gingen de Egyptische 'cosmeticamakers' er zo zorgvuldig mee om dat het vaak een maand duurde voordat ze hun product aan de vrouw konden brengen. (afp/lb)
TIENEN - Veel Tienenaars willen dat de verkeerssituatie wordt aangepast. Ze vinden dat het verkeer nu stroef verloopt.
Het mag bestuurders die Tienen af en toe doorkruisen niet ontgaan zijn: het is op bepaalde plaatsen een chaos van jewelste. Een bevraging bij onze lezers legt dat pijnpunt bloot. De Tienenaars die hun stem lieten horen en vragen om de verkeerssituatie aan te passen. Het verkeer verloopt volgens hen momenteel erg stroef.
'Dit is slechts een momentopname', zegt burgemeester Marcel Logist (SP.A). 'Op dit moment worden in Tienen veel wegenwerken uitgevoerd en daardoor krijgen de mensen een vertekend beeld. Zo vinden er werken plaats aan de Hannuitsesteenweg en de ringweg rond Tienen. Dat zijn belangrijke knooppunten waar veel verkeer passeert.'
Tijdelijk probleem
'De bestuurders moeten nu met z'n allen een alternatieve route nemen, waardoor het allemaal een beetje chaotisch verloopt. Maar dat is natuurlijk een probleem van tijdelijke aard. Het is de bedoeling een vlottere verkeersstroom en een betere verkeerssituatie te creëren. Tegen deze zomer moeten de werken klaar zijn, als het winterweer geen vertragingen veroorzaakt tenminste. Dat moeten we nog eens bekijken als de vrieskou achter de rug is.' (IBO) NB
Het allereerste motorvoertuig werd gebouwd door de Vlaamse jezuïet Ferdinand Verbiest in 1671 aan het keizerlijke hof in Peking. Die claim staat te lezen in de laatste nieuwsbrief van het Romeinse bestuur van de jezuïetenorde. Frans De Smet
Ferdinand Verbiest, in 1623 geboren in het West-Vlaamse Pittem en in 1688 gestorven na een val van zijn paard in Peking, was tijdens zijn leven al een legende. Hij trok als missionaris naar China, waar hij aanvankelijk op veel tegenstand botste. Maar hij werkte zich op tot hoofdastronoom van het keizerlijk hof, nadat hij bewees dat hij nauwkeuriger zons- en maansverduisteringen kon voorspellen dan de Chinese astrologen.
Vele talenten
Verbiest maakte zich bijzonder verdienstelijk aan het hof van keizer K'ang-si. Hij bouwde nieuwe en geavanceerde instrumenten voor het keizerlijke observatorium, trad op als diplomaat en tolk voor het hof, ontwierp een thermometer, tekende een nieuwe wereldkaart en bouwde kanonnen waarmee de keizer een opstand kon onderdrukken. De keizer verleende Verbiest –alias Nan Huairen zoals de Chinezen hem noemden– de titel van mandarijn of hoge ambtenaar en gaf hem een staatsbegrafenis –een eer die nooit eerder een Europeaan in China te beurt was gevallen. In 2005 eindigde Ferdinand Veriest op de 79ste plaats in het VRT-programma De grootste Belg.
In zijn ook in het Nederlands vertaalde standaardwerk Astronomia Europea uit 1687 beschreef Verbiest al zijn vindingen aan het Chinese hof. Daarin beschreef hij ook een zelf gebouwd stoomvoertuig. ‘Dat wagentje is goed gedocumenteerd en wordt beschouwd als het eerste voertuig dat op eigen kracht voortbewoog', bevestigt professor Nicolas Standaert, sinoloog aan de universiteit van Leuven.
Uit de tekeningen van Verbiest blijkt dat het gaat om een wagentjes van zowat 65cm groot, met daarop een stoomketel die met kolen werd gestookt. De stoomuitlaat dreef een horizontaal schoepenrad aan, dat de wielen aandreef. Met andere woorden: een primitieve stoomturbine. Volgens de jezuïetenorde demonstreerde Verbiest zijn vinding –eigenlijk speelgoed voor de kinderen van de keizer– in 1679 in de tuinen van de verboden stad in Peking, tot grote bewondering van de keizer en zijn hof.
Al lang bekend
Professor Standaert dateert op basis van een uitgebreid archief de demonstratie enkele jaren vroeger, in 1676. Maar hij begrijpt de claim van de jezuïetenorde van deze week niet zo goed. ‘Dat wagentje van Verbiest is werkelijk al heel lang goed beschreven. Er werden ook werkende kopieën van gebouwd. Ik heb hier foto's en schetsen liggen van zo'n werkend model dat in 1984 werd gebouwd door de Deen Jørgen Ditlev Scheel. Waarom de jezuïeten daar nu mee uitpakken, is mij een raadsel. Tenzij dat werkelijk alles wat met de rijke geschiedenis van China te maken heeft, met vlagen om de zoveel jaren weer opduikt.'
Dames mogen ze dan al liever kwijt dan rijk zijn, een dik achterste duidt op een gezonde vrouw. Amerikaanse wetenschappers publiceerden hun bevindingen over de gezondheidsvoordelen in the International Journal of Obesity.
Hartziekten Beter wat vet rond je achterste en aan de dijen, dan helemaal geen. Het vetlaagje vermindert het effect van schadelijke eiwitten die ontstekingen en verstopte slagaders verstoppen. Op die manier krijgen hart-en vaatziekten en diabetes geen kans.
Afbrekingsproces Opgestapeld vet rond het onderlichaam is moeilijker af te breken dan het vet op het bovenlichaam, daar zijn vrijwel alle dames het over eens. Een sneller afbrekingsproces maakt echter dat er meer proteïnen vrijkomen die gelinkt worden aan hartziekten en diabetes. Een langzame vetverbranding maakt dat er meer hormonen vrijkomen die bloedvaten beschermen en een betere bloedglucose bevorderen. Die gunstige effecten komen eerder bij vrouwen voor omdat testosteron bij mannen de opslag van vet rond hun dijen, onderdrukt. Goed vet Onderzoeker dr. Konstantinos Manolopoulos, van de universiteit van Oxford: "Het vet rond onze dijen en heupen is anders dan het vet rond onze buik. Er is' goed 'vet en' slecht 'vet - net zoals er goede en slechte cholesterol. De cellen in het lagere lichaamsvet werken anders dan de vetcellen in het bovenlichaam". BMI "De verdeling van lichaamsvet wordt al langer als belangrijke risicofactor van hart-en vaatziekten aanzien. Het percentage van de heup- tot maagvet, zoals gemeten door de taille-tot-heup ratio, zou een betere graadmeter zijn voor hart-en vaatziekten dan de Body Mass Index". (lvl)
12/01 China wil volgend jaar in Tibet de hoogst gelegen luchthaven ter wereld bouwen. Het vliegveld zou op een hoogte van 4.436 meter komen in het Himalayagebergte.
Het Chinese staatspersagentschap Xinhua meldt dat de luchthaven tegen 2014 af moet zijn, met een kostenplaatje van meer dan 180 miljoen euro.
De Chinese regering zegt met dit project de economie van Tibet te willen stimuleren, maar volgens critici zou het net een poging zijn om de greep op de autonome regio te vergroten.
Het hoogstgelegen vliegveld op dit moment bevindt zich ook in Tibet: Chamdo Bangda Airport met 4.334 meter.