Foto
Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • September
  • Imogen Thomas
  • E. Heatherton
  • Natuur
    Gastenboek
  • Lieve groetjes vanwege DEWESTHOEK
  • :)
  • Vrolijk Paasfeest gewenst van Valerieke en familie
  • Lieve lollig leuke lentegroentjes vanwege F
  • fluisterzachte nachtgroetjes na een zonnige dag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste! - - - - - - Tiens suiker...het beste!
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    alfredlagarde
    blog.seniorennet.be/alfredl
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Welkom op mijn blog!
    Favorieten
  • Senoirennet.be
  • Viegtuigen
  • Vlaams Gewest
  • Brussels Airlaines
  • Recepten
  • VML-Modelvliegtuigen
  • Belga
  • De Lijn
  • Gazet van Tienen
  • Ministerie van Financiën
  • NMBS
  • Routeplan
  • Staatsblad
  • Stad Tienen
  • Witte Gids
  • Stamboom
  • Beleggingsadvies
  • Routeplanner
  • Lifestyle
  • Vakantie bij Belgen in het buitenland
  • Cartoons
  • Tienen draait rond
  • Nieuws HLN
  • KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
  • Onbekende componist klopt ABBA en is meest gestreamde Zweedse muzikant op Spotify
  • Je iPhone beter beschermen tegen diefstal? Deze Apple-functie kan je helpen
  • Ook problemen met de wekker op je iPhone? Apple-fans in rep en roer, update op komst
  • “AI zal volgend jaar al slimmer zijn dan eender welke mens”, voorspelt Elon Musk
  • Tienduizenden WhatsApp-gebruikers melden storing, problemen bij Facebook en Instagram opgelost
  • Proximus lanceert alles-in-één-app
  • Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
  • Nieuwste iPads getest: het scherm is verbluffend en slimme pen voelt als echte pen
  • KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
    Zoeken met Google


    ZUCHEROKE!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
  • Foto
    Foto
    Stamboom nog niet klaar!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    WWWWW
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    ZUCHEROKE
    TIENEN DRAAIT ROND
    Tienen - Tintelende stad - Suikerstad -mijn stad -
    13-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vluchten omgeleid

    Meer vluchten omgeleid om veiligheidsredenen in VS

     

    Tijdens het eerste kwartaal van 2010 zijn 33 Amerikaanse vluchten omgeleid uit veiligheidsoverwegingen. Dat is een verdubbeling tegenover de eerste drie maanden van 2009, toen er zeventien gevallen waren, meldt het bevoegde agentschap TSA.
     
    Een vliegtuig kan omgeleid worden door de piloten die ongerust zijn over het gedrag van een passagier, of door de autoriteiten die vrezen voor een bedreiging of die de identiteit van een reiziger willen controleren.

    Het agentschap zegt niet hoeveel van de omleidingen achteraf onschuldig bleken. "Vliegtuigomleidingen hebben als doel de veiligheid van het publiek te verzekeren", stelt TSA. "Hoewel de oorspronkelijke bedreiging achteraf soms kan worden verklaard, wordt elke veiligheidsincident beschouwd als echt tot het gecheckt is." (belga/vsv

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente begint 12 dagen vroeger
    Lente begint 12 dagen vroeger dan een eeuw geleden

    Na de lange, koude winter en alle bijhorende sneeuwbuien kunnen we het nauwelijks geloven, maar de lente begint de laatste jaren veel vroeger dan een dikke eeuw geleden. Enkel dit jaar heeft die evolutie niet bevestigd. Het was een winter zoals we er al dertig jaar geen meer hadden meegemaakt.


    Britten houden van hun tuin en op basis van de bloeitijd hebben wetenschappers de start van de lente vastgesteld. Uit hun gegevens blijkt dat onze tuinen tegenwoordig twaalf dagen eerder in bloei staan dan in het midden van de jaren 80. De statistieken over bloemen en planten gaan liefst 250 jaar terug in de geschiedenis.

    Warmere winters

    Volgens de onderzoekers is dit een bewijs dat het klimaat verandert en dat onze fauna en flora er de gevolgen van zullen ondervinden. De voorbije winter was een uitzondering op de regel, maar op lange termijn zien we winters steeds warmer worden.


    De botanische cijfers werden met een computer vergeleken met alle Britse temperatuursgegevens, de oudste weerkundige databank ter wereld. De meeste planten stonden tussen 1985 en 2009 gemiddeld op 20 mei in bloei. Dat is het vroegste sinds 1760. Een goede eeuw geleden begon de lente 12,7 dagen later.

    Weer of klimaat

    De wetenschappers berekenden dat de bloei gemiddeld vijf dagen eerder begon naarmate de temperatuur met één graad toenam. "We zijn die warme lentes zo gewoon geraakt dat de koude winter van dit jaar opvallend was", zegt Richard Smithers van Woodland Trust in de Daily Mail. "Maar net dat is het verschil tussen weer en klimaat. Het weer varieert van jaar tot jaar, het klimaat is wat er over een periode van 30 jaar wordt waargenomen."

    Late lente

    De lente van dit jaar komt overeen met het patroon van voor de jaren 70. De vroegste bloemetjes van het voorjaar verschenen drie weken later dan in de voorbije decennia. Daar zaten de sneeuw en de vrieskou natuurlijk voor veel tussen. Zo verwachten Britse plantkundigen de hyacinten dit jaar pas in de loop van mei of zelfs juni. Tenzij het de komende weken plots fel zou opwarmen... (gb)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze bloemen verwelken niet

    Deze bloemen verwelken niet...


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russen blazen eigen vliegtuigen op

    Russen blazen eigen vliegtuigen op

    Het Russische leger blaast - letterlijk - vliegtuigen en tanks op om tegenstanders op het verkeerde been te zetten. Daarvoor werkt het samen met de firma Rusbal, die ook opblaasbare gebouwen, reclame en zelfs kledij maakt. Zelfs vanop korte afstand zouden de opblaasreplica's onmogelijk te onderscheiden zijn van de echte tuigen, waardoor ze de perfecte afleiding vormen. De dingen wegen ongeveer 100 kilogram en kunnen makkelijk door een klein aantal soldaten verplaatst worden. Ze ontwikkelen warmte, waardoor ze kunnen opgevangen worden door infraroodcamera's en zouden bestand zijn tegen kogels en ontploffingen. Het is niet de eerste keer dat dergelijke tactieken door een leger toegepast worden: de Britten maakten bijvoorbeeld al in de Tweede Wereldoorlog gebruik van namaakvliegtuigen om Duitse gevechtspiloten te misleiden.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loonkloof

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongste piloot

    Kenny (16) is jongste piloot van België

    SINT-KATELIJNE-WAVER - Hij was amper de luiers ontgroeid, of Kenny Tieu wist al wat hij zou worden: lijnpiloot. Nu is hij 16 en mag hij een Cessna besturen. En volgende maand legt Kenny het examen af om passagiers te mogen vervoeren, als jongste piloot van het land.

    Kenny Tieu uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver is al zijn hele leven gefascineerd door vliegtuigen. Van een stipje in de lucht herkent hij bij wijze van spreken het kleinste detail. Als kleine jongen werd zijn aandacht helemaal opgeslorpt door het computerspel Flight simulator.

    'Ik was dat de hele tijd aan het spelen en toen wist ik al dat ik later echt wilde vliegen', zegt Kenny. 'Het is overigens een zeer leerrijk spel, want je krijgt zo een stevige basis mee.'

    'Op mijn veertiende ben ik met de opleiding begonnen aan de Free Flight Academy in Deurne. Dat was redelijk zwaar, want vliegen is voor het overgrote deel fysica. Ik moest leerstof kennen die ik op school nog niet had gezien. Ze zeggen altijd dat je goed wiskunde moet kennen, maar dat is eigenlijk niet waar, fysica is veel belangrijker. Daarnaast zijn er nog pakken leerstof waarvan je denkt dat je die toch niet nodig zal hebben, maar uiteraard is dat niet zo. We krijgen heel veel Engels, want dat is de voertaal in het vliegwezen.'

    'Nu reis ik drie dagen per week met het openbaar vervoer van Onze-Lieve-Vrouw-Waver naar Deurne. Een hele onderneming die minstens een uur in beslag neemt, op zondag zelfs twee uur.'

    Motorpech

    De opleiding is met andere woorden minstens even zwaar als zijn gewone school. 'Ik heb altijd mijn boeken van de pilotenopleiding bij voor het geval we onverwacht een uur studie hebben', zegt Kenny. 'Zo erg is het dus, dat ik op elk moment probeer te studeren. En het heeft zo zijn voordelen. Voor mijn schoolexamen aardrijkskunde heb ik niks moeten doen en toch 93 procent gehaald. Fuiven doe ik bijna nooit. Ik was provinciaal badmintonkampioen maar dat heb ik ook opgegeven. Nu ga ik bijna elke ochtend fitnessen. Als je piloot wilt worden, moet je ook fysiek in topconditie zijn.'

    Op zijn zestiende verjaardag, de minimumleeftijd in België om te mogen vliegen, maakte Kenny zijn eerste solovlucht met een Cessna. 'Vliegen is de totale vrijheid', zegt hij glunderend. 'De eerste vuurdoop was direct oké. Ik kreeg motorpech. Gelukkig bleef ik kalm en heb ik het toestel veilig aan de grond kunnen zetten. Mijn instructeur Kai Vereeken was ontzettend trots. Ik vind hem overigens de beste instructeur die ik ken. Hij is lijnpiloot, van hem leer ik heel veel.'

    Met de Airbus

    Volgende maand begint Kenny aan het grotere werk: dan gaat hij met een tweemotorige Cessna vliegen en mag hij passagiers meenemen. 'Ik hoop dat ik enkele vrienden mag meenemen voor een vlucht naar Engeland.'

    Voor zijn opleiding kan Kenny rekenen op de onvoorwaardelijke steun van zijn familie. 'Mijn ouders staan honderd procent achter mijn opleiding', zegt hij. 'Ook al is het financieel een zware dobber. De hele opleiding die ik nu afrond, kost om en bij de 16.000 euro. En dan moet ik nog aan mijn opleiding tot lijnpiloot beginnen, als ik 18 ben. Maar het zal het allemaal waard geweest zijn, als ik voor de eerste keer met een Airbus zal vliegen.'

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlanders met tweede huis

    België op derde plaats bij Nederlanders met tweede huis

     

    Van de Nederlanders die al een tweede huis hebben in het buitenland, kiest een derde voor Frankrijk. Spanje komt op de tweede plaats (12 à 14 procent) en België op nummer drie. Dat zegt het onderzoeks- en adviesbureau NRIT. Voor zij die momenteel plannen maken voor een tweede optrekje, komt Spanje op de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk en Oostenrijk.

    De vraag naar tweede huizen, in Nederland of in het buitenland, neemt volgens het onderzoeksbureau eerder toe dan af door de recessie. "De rente op de bank loont de moeite niet, de beurs is te onzeker, dus wenden mensen zich eerder tot beleggen in baksteen." Bovendien speelt de vergrijzing een rol. "Dat is van oudsher de grootste groep bezitters van een tweede huis."

    Jongeren
    Er is wel een verschuiving aan de gang naar jongeren die een huis zien als een belegging. "Ouderen kopen een tweede huis eerder voor zichzelf, jongeren om het te verhuren." Het klimaat is de doorslaggevende factor om een tweede huis te kopen in het buitenland. De natuur komt op de tweede plaats, gevolgd door goede bereikbaarheid en het land zelf.


    Fiscus

    Precieze cijfers over het aantal Nederlanders dat een tweede verblijf bezit, zijn er echter niet. Heel wat mensen houden deze informatie liever verborgen voor de fiscus. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) weet dat 527.000 Nederlandse huishoudens "een ander pand buiten de eigen woning" bezitten. Dat kan een tweede woning zijn, maar ook een belegging in onroerend goed. (belga/gb)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serena

    Serena

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwen duurder

    Bouwen wordt fors duurder

    Wie dit jaar een woning wil bouwen of verbouwen, zal daar fors meer voor moeten betalen dan gedacht. De prijzen van bouwmaterialen als staal en betonstaal zitten nu al met 15 tot 30 procent in de lift. Aannemers verwachten dat ook andere bouwmaterialen snel duurder zullen worden door de spectaculaire prijsstijgingen op de grondstoffenmarkten, zo schrijft De Morgen vandaag.

    De prijs van ijzererts, de basisstof voor staal, is in een jaar tijd met 170 procent gestegen. De koperprijs is in dezelfde periode vrijwel verdubbeld en de aluminiumprijs is met 60 procent gestegen. Sommige grondstoffenprijzen versnellen nog hun klim. De prijs van ferrochroom, een basisingrediënt voor roestvrij staal, gaat dit kwartaal alleen al 35 procent hoger. 

    "We kijken met een bang hart naar die stijgingen op de internationale markten", zegt Bart Versluys van de gelijknamige bouw- en projectontwikkelingsgroep in de krant. "Dit doet me denken aan de jaren 1993-'94. Ook toen gingen de prijzen fel omhoog na een periode van economische crisis. Zopas zijn we door onze leveranciers gewaarschuwd dat de prijzen van staal en betonstaal zullen stijgen. Het zal niet lang meer duren voor ook glas, pvc-ramen, elektriciteit, verwarming, sanitair en keukeninstallaties duurder zullen worden."

    KMO-organisatie Bouwunie verwacht dat de doorrekening nog voor de zomer zal gebeuren. Probleem is wel dat aannemers voor lopende projecten in de meeste gevallen de gemaakte afspraken met de klant moeten respecteren. (belga/adv)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeezicht

    Zeezicht is 130.000 euro duurder

    Appartementen met zeezicht zijn gemiddeld 130.000 euro duurder dan appartementen zonder zeezicht. Dat berekende de notarissenfederatie. Maar de gemiddelden verbergen grote verschillen.

    Knokke is de absolute topper: daar kost zeezicht een slordige 296.000 euro extra. Ook in de deelgemeente Heist moet al gauw een kwart miljoen euro extra worden betaald voor zeezicht, schrijven de Corelio-kranten vandaag. Voor dat bedrag is in zo goed als alle andere badsteden aan de kust al een mooi appartement te koop, vaak zelfs mét zeezicht. Opmerkelijk: in De Panne en Koksijde zijn appartementen op de dijk zelfs een ietsje goedkoper. (belga/mvdb)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kumtich

    Kumtich

    Kumtich is een deelgemeente van de gemeente Tienen, gelegen in de provincie Vlaams-Brabant. In 1971 fusioneerde Kumtich met de buurgemeente Vissenaken, sinds 1 januari 1977 is het een deelgemeente van de fusie Tienen. Het heeft een oppervlakte van 1346 ha.

    Etymologie van de plaatsnaam

    De naam Kumtich behoort tot de groep nederzettingsnamen, gevormd met het Gallo-Romeinse achtervoegsel -acum. Het eerste lid van acum-namen is dikwijls een Romeinse persoonsnaam. Zo is Kumtich te verklaren uit ouder Comitiacum, met de betekenis "toebehorend aan Comitius". Met verschuiving van k > ch, te vergelijken met Küntzig in Luxemburg.

    De oudst overgeleverde vormen zijn: 1140 kopie ca. 1265 Compteka, ca. 1150 Comptec, 1183 Contheit, 1189 de Conteyo, 1212 Cumthihc, enz. Vanaf 1947 is de verplichte en gemoderniseerde schrijfwijze Kumtich.

    Ligging Het dorp grenst in het noorden aan Kerkom met het gehucht Bijvoorde en in het oosten aan Sint-Pieters-Vissenaken en Tienen. Oorbeek, Hoegaarden (met het gehucht Sint-Katrien-Houtem) en Meldert vormen de zuidgrens. Voor de fusie kende deze zuidgrens een grillig verloop. Hoegaarden drong met een inham het grondgebied van Kumtich binnen. Anderzijds bezat Kumtich nog een "laarsvormig" gebied tot diep in Hoegaarden, langs de grens met Oorbeek, tot aan de Waversesteenweg. Hoksem behoorde door deze grillige grens deels tot Hoegaarden en deels tot Kumtich. Na de fusie werd de E40 de nieuwe zuidgrens. In het westen grenst Kumtich aan de gemeente Willebringen. Vertrijk wordt slechts met een smalle strook geraakt. Noordelijk hiervan grenst Kumtich aan Roosbeek met het gehucht Neer-Butsel. Kumtich spreidt zich uit aan weerszijden van de rijksweg N3 Tienen en Leuven. De spoorlijn Brussel-Luik doorkruist het dorp van west naar oost.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuur

    Natuur

    >> Reageer (0)
    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raketten

    Cartoon

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marsmannetjes

    Belgen geloven minst in marsmannetjes

    Een op vijf gelooft in het bestaan van marsmannetjes. Meer nog, ze zijn er rotsvast van overtuigd dat ze onder ons zijn en het gedaante van mensen aannemen, blijkt uit een enquête onder 23.000 volwassenen uit 22 landen.

    Vooral Chinezen en Indiërs geloven in het bestaan van buitenaardse wezens. Belgen, Zweden en Nederlanders hechten er amper geloof aan net als de overgrote meerderheid van de respondenten, meldt Yahoo News. "Het geloof in aliens is in landen met een lager bevolkingscijfer minder groot omdat die inwoners waarschijnlijk hun buren beter kennen", veronderstelt John Wright van onderzoeksbureau Ipsos.

    Verder blijkt nog dat meer mannen (22 procent) dan vrouwen (17 procent) geloven in het bestaan van marsmannetjes. Vooral jongeren onder 35 zien wel eens groene mannetjes. (vsv)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25.000 banen verloren

    "25.000 verloren banen in 2010"

    Ondanks de versterking van de economische activiteit zal de tewerkstelling in 2010 blijven afnemen. Dat verwacht het Institut de Recherches Economiques et Sociales (IRES) van de UCL in zijn economische vooruitzichten 2010 voor België. Het banenverlies in 2010 zou uitkomen op zowat 25.000 eenheden, wel aanzienlijk minder dan vorig jaar (-58.800 banen).
     
    Het aantal werklozen zal in 2010 opnieuw sterk toenemen. De IRES-prognose rekent op iets minder dan 50.000 eenheden. De groeiverwachting van het Belgische bbp voor 2010 blijft behouden op 1,5 procent en de inflatie zou volgens het onderzoeksinstituut uitkomen op 1,7 procent.
     
    In 2010 zal het begrotingstekort van de overheden hoog blijven, op 5,2 procent van het bbp, en de overheidsschuld zal oplopen tot circa 100 pct van het bbp, zo verwacht het IRES nog. (belga/adv)


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuigen

    Vouggt A-7 Corsair II

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna-doodervaringen

    Mysterie van de bijna-doodervaringen verklaard?

     

    Lange tijd zijn bijna-doodervaringen een waar wetenschappelijk mysterie geweest, maar Sloveense wetenschappers denken nu een verklaring te hebben gevonden: hoge gehaltes koolstofdioxide in het bloed. Een Britse expert is het daar echter niet mee eens.

    "De koolstofdioxide verandert het chemische evenwicht in de hersenen, waardoor mensen gaan denken dat ze een tunnel met licht of dode mensen zien", argumenteert dokter Zalinka Klemenc-Ketis van de universiteit van Maribor.

    Vragenlijst
    Dat concludeerde ze na een studie van 52 personen waarvan het hart en de ademhaling was stilgevallen. Van deze personen werden de chemische stoffen aanwezig in het bloed grondig getest, en er werd hen gevraagd een vragenlijst in te vullen. 11 personen rapporteerden een bijna-doodervaring. Hoe hoger het gehalte koolstofdioxide in het bloed, hoe ongewoner de ervaringen van de personen.

    Verder studie...
    "Het is de eerde keer dat het gehalte koolstofdioxide in het bloed wordt gelinkt aan de mysterieuze bijna-doodervaringen. Het verdient om verder bestudeerd te worden, met een grotere onderzoeksgroep", aldus dokter Klemenc-Ketis.

    ...of niet?
    De Britse wetenschapper Sam Parnia, een expert op het gebied van bijna-doodervaringen is het daar niet mee eens. "Een hoog gehalte koolstofdioxide wijst er net op dat de patiënten een goede beademing hebben gehad, dat er een goede bloedstroom naar de hersenen is." Daarom betwijfelt hij dat koolstofdioxide de verklaring of de oorzaak is voor het fenomeen.

    Meest voorkomende ervaringen

    Ongeveer één op vijf mensen die een hartstilstand ervaren, rapporteert een soort bijna-doodervaring. De meest voorkomende zijn 'het leven dat voor de ogen flitst', 'een intens gevoel van kalmte', 'tunnels met wit licht op het einde' of 'ontmoetingen met dode personen'.

    Bijna-doodervaringen zijn niet gelinkt aan leeftijd, geslacht, religie, angst voor de dood en medicatie die werd toegediend tijdens de behandeling. Niet zelden wordt een bijna-doodervaring als iets 'buitenaards' of 'bovenmenselijk' of 'goddelijks' ervaren. Dat de wetenschap (tot nu toe?) nog geen verklaring had voor het fenomeen, helpt die perceptie niet vooruit. (edp)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegtuig op zonne-energie

    Vliegtuig op zonne-energie vliegt even aan 45 km/uur

     

    In Zwitserland heeft avonturier Bertrand Piccard een vliegtuig op zonne-energie getest. Het toestel bleef ongeveer anderhalf uur in de lucht aan een snelheid van... 45 km per uur. Uiteindelijk hoopt Piccard met een gelijkaardig vliegtuig rond de wereld te kunnen reizen.

    Echt spectaculair was de test niet: de 'Solar Impulse' bleef maar 90 minuten in de lucht en haalde een topsnelheid van 70 km/uur. Het was vooral de bedoeling te kijken of het toestel een rechte lijn kan aanhouden. Dat bleek geen probleem voor het zonnevliegtuig.

    Ook de manier van opstijgen is nogal vreemd. Zeker als je bedenkt dat het toestel aan slechts 45 km/uur de lucht in moet. Het vliegtuig heeft dezelfde spanwijdte als een Boeing 747, maar het weegt evenveel als een kleine personenauto.

    Brandstof heeft de 'Solar Impulse' niet nodig. De motoren worden aangedreven door 12.000 zonnecellen, elektrische motoren en lithiumbatterijen. In 2012 wil Piccard met het vliegtuig een reis ronde wereld maken. Hij zal dan wel regelmatig moeten landen om zijn toestel op te laden. (gb)

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serena

    Serena

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mysterieuze cirkels op radarscherm

    Mysterieuze cirkels verschijnen op radarsysteem

     

    Bij het Australische Bureau voor Meteorologie zit men met het digitale equivalent van de graancirkels: op het nationale radarsysteem duiken mysterieuze patronen op. Dat meldt de Australische Daily Telegraph.

    De vreemde patronen waren voor het eerst te zien op 15 januari van dit jaar, toen een witte ring boven het westen van het land zichtbaar was. Volgens satellietbeelden was er op dat moment geen wolkenveld boven het gebied, hoewel landbouwers uit de streek over een 'onwaarschijnlijk warme' dag spraken - januari is hoogzomer Down Under.


    Spiraalvormige kleuren

    Een week later dook er op de radarbeelden boven Broome een eigenaardige rode ster op, en rare spiraalvormige kleuren boven Melbourne. Ook daarna gaven de beelden mysterieuze oatronen weer: soms zien ze er uit als rode sterren, dan weer als vurige ringen of witte cirkels.

    Het hoeft niet te verbazen dat de beelden online voor een resem complottheorieën zorgen. Dat er nog geen officiële verklaring is waarom de radar zulke vreemde patronen oppikt, voedt de speculatie alleen maar.

    Hoewel het Bureau niet wenst te reageren op vragen om de beelden toe te lichten, geeft het wel toe dat er een paar dingen fout open op haar website. Sindsdien staat er een boodschap boven haar sectie met radarbeelden, die waarschuwt dat er 'occasioneel interferentie op data' kan voorkomen.
    Experimenten

    Verschillende websites trokken al een blik complottheorieën open, gaande van buitenaardse inmenging over geheime militaire proeven tot pogingen van de overheid om het weer te beïnvloeden.

    Eén theorie die nogal wat navolging krijgt, is dat het Pentagon zijn 'High Frequency Active Auroral Research Program' (HAARP) uitbreidt. Dat Amerikaanse legerproject, gebaseerd in een afgelegen researchbasis in Alaska, verricht onderzoek naar de ionosfeer. Het richt zich daarbij op hoogfrequente elektromagnetische bestraling van de ionosfeer, waardoor deze kan worden vervormd. Hiermee hoopt men inzicht te krijgen in het effect van zonnevlammen op radiocommunicatie en raketdetectiesystemen te verbeteren.

    Sommige bronnen stellen dat HAARP daarnaast ook bezig is met gesofisticeerde manieren om weersomstandigheden aan te passen, en dat dergelijke tests ook worden uitgevoerd in een geheime basis nabij Exmouth, in West-Australië. (tw)

    >> Reageer (0)



    Foto



    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE
    ZUCHEROKE



    Foto

    Mijn favorieten
  • CARTOONS
  • WEERBERICHT
  • KAARTSPEL
  • DAG OP DAG
  • DE HUIDIGE MAAND
  • NUTTELOZE INFORMATIE
  • 1000 LIEDJES
  • GESCHIEDENIS VAN TIENEN
  • RADIOZENDERS
  • Wesp333

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kombinnen
    blog.seniorennet.be/kombinn
    Mijn favorieten
  • DIAREEKS-
  • People painting
  • Borgloon
  • CLARA-POWERPOINTS
  • BLOGTIPS
  • b9500_karel
  • MANDY
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • Natuurfreek
  • Eten en drinken

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • de westhoek
  • patje1957

  • Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    TIENEN.....TINTELENDE STAD
    Archief per maand
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!