TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
09-07-2010
Spaanse kustplaatsen
40 Spaanse kustplaatsen bedreigd door bebouwing en afvalwater
De Spaanse natuurbeschermingsorganisatie Ecologen in Actie heeft een lijst opgesteld van veertig locaties aan de kust die ernstig in verval zijn geraakt door onder meer bebouwing en lozingen van afvalwater.
Op de lijst staan populaire toeristische trekpleisters als de kusten van Marbella en Fuengirola. Het is ook erg gesteld met het aan de oostkust gelegen natuurpark Serra Gelada, dat ernstig zou aangetast zijn door de lozing van afvalwater.
De organisatie roept bestuurders op meer rekening te houden met de gevolgen van bouwprojecten voor ecosystemen, schrijft El Pais. Ook pleit de organisatie voor projecten die zijn gericht op het herstel van aangetaste natuurgebieden.
HOEGAARDEN - De vlierstruik staat in bloei en dat betekent zware irritatie voor hooikoortslijders. Maar je krijgt er nog om een andere reden een punthoofd van. Niet iedereeen noemt dit een vlierstruik.
We hebben het uit Woordenboek van de Brabantse dialecten. Heunenteun is een woord voor vlierstruik dat de onderzoekers noteerden in Outgaarden en Hoegaarden (en Webbekom...). Overal elders heet dat vlier, vlierboom, vlierenhout, of ook krakkebuis (in Tienen dat laatste).
Ik heb het woord 'heunenteun' nooit gehoord. Fluitjeshout, dat wel ja, omdat je de tak kunt uiithollen en er een fluitje uit kunt fabriceren. In eenzelfde moeite maakte je er dus een proppenschieter mee. Vandaar allicht het pseudoniem 'klapbuizenhout' (en het Tiense krakkebaas?).
Gelijkend op het 'Hoegaardse' heunenteun is allicht het woord 'heulenteer' (dat voorkomt in Zoutleeuw, Orsmaal, Landen). Gelijkend op het Franse woord, zoals zo vaak in ons dialect, is het niet. Sureau (F) of sawou (Waals) staat hier ver van.
Kent iemand het woord heunenteun in Hoegaarden? Wie gebruikt het? Waar komt het vandaan? (Billen)
Personeel van het station van Tienen heeft een eigen vriendenkring. Symbolisch staat er deze foto op hun site.
De vriendenkring Het Spoor 'Station Tienen' heeft een eigen website (en ledenblad). Leuk hieraan is dat je er o.a. deze foto vindt van de oude overkapping over de perrons. Het stationsgebouw zelf is onaangetast maar de overkapping werd vervangen door luifels. De recentste verbouwing in het station van Leuven toont aan dat men die overkapping opnieuw erg genegen is.
Wat de site niet leert, is wanneer en waarom de bedaking verdween.(Billen)
AMSTERDAM - Kinderen die nieuwsgierig zijn naar Anne Frank kunnen het levensverhaal van de beroemde onderduikster uit de tweede wereldoorlog vanaf vrijdag ook in stripvorm lezen.
De 'grafische biografie' van het Joodse meisje ligt dan in Nederland in de winkel, stelt directeur Hans Westra van de Anne Frank Stichting in een maandag gepubliceerd kranteninterview.
Het idee voor een stripboek is volgens Westra ontstaan, omdat kinderen minder zouden lezen dan vroeger. Het Anne Frank Huis ging daarom op zoek naar een manier om het bijzondere verhaal in een modernere vorm te gieten.
Naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van het Anne Frank Huis wordt het album ook wereldwijd uitgebracht.
OOSTENDE/DE PANNE/KNOKKE/KOKSIJDE/BLANKENBERGE/DE HAAN/NIEUWPOORT/MIDDELKERKE/BREDENE/ZEEBRUGGE - De kust blijft verreweg de belangrijkste Vlaamse bestemming voor dagtoeristen. Vorig jaar kwamen er 18,6 miljoen, berekende het West-Vlaamse provinciebedrijf Westtoer. Dat zijn er bijna 3 miljoen meer dan in 2008. Vooral het weer en de brandstofprijs, minder de economische crisis spelen daarin een rol.
Op topdagen is de kust goed voor zo'n 250.000 dagjestoeristen. Het economische belang is niet te onderschatten, want die toeristen gaven in 2009 gemiddeld 34 euro per persoon per dag uit. Ze waren daarmee goed voor een omzet van bijna 640 miljoen euro of een vierde van de totale omzet van het kusttoerisme. Driekwart van de dagtoeristen blijkt ook zeer tot uiterst tevreden over de 'globale kustbeleving'. Ze geven een score van 4 op 5. De grote trekkers zijn de zee en het strand.
Weinig Nederlanders
Oostende was in 2009 de populairste badplaats en lokte 3,8 miljoen dagjesmensen. Knokke-Heist en Koksijde volgen met 3,2 en 2,3 miljoen. De Panne, Blankenberge, De Haan en Nieuwpoort mochten in 2009 tussen de 1,8 en 1,9 miljoen dagjesmensen ontvangen. Middelkerke ontving er 1,2 miljoen, Bredene 600.000 en Zeebrugge 200.000.
Nog enkele cijfers: van de 18,6 miljoen kustdagtoeristen in 2009 kwamen er 2,3 miljoen met de trein. Twee op de drie dagtoeristen zijn Vlamingen. Walen en Brusselaars maken één vijfde uit. Fransen (11%) bezoeken vooral de westkust. Nederlandse dagtoeristen (2%) zijn zeldzaam en houden vooral van Knokke-Heist.
Een nieuwe studie heeft inzichten gegeven in een belangrijke stap in de evolutie van vinnen naar ledematen.
Een team wetenschappers ontdekte twee nieuwe genen die een grote rol spelen in de ontwikkeling van vinnen. Volgens de vorsers kan het verlies van deze genen "een belangrijke stap" geweest zijn in de transformatie van vinnen naar ledematen.
Marie-Andree Akimenko, van de Universiteit van Ottawa (Canada), bestudeerde samen met haar collega's de ontwikkeling van zebravisjes. Ze ontdekten twee genen die voor proteïnen staan die belangrijk zijn voor de structuur van vinnen.
Het team vergeleek vervolgens de ontwikkeling van de embryos's van de zebravisjes met de embryo's van muizen. "De ontwikkeling van vinnen en ledematen verliep aanvankelijk gelijkaardig. Maar op een gegeven moment doken er verschillen op, en dat moment kwam overeen met het tot uiting komen van de genen", zegt Akimenko.
"We vonden geen gelijkaardige genen in ledematen, en dit doet vermoeden dat ze verloren gegaan zijn in de evolutie."
Puzzel
De ontdekking is slechts een deeltje van de puzzel. Jonathan Bard, een gepensioneerde professor van de Universiteit van Oxford, zegt dat er nog heel wat vragen blijven. "Hoe de brede vinnen van vissen transformeerden naar de handen en voeten van de eerste viervoeters, is nog niet duidelijk."
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de twee laatste vluchten met shuttles uitgesteld tot begin 2011. Bovendien is het niet uitgesloten dat de Discovery en de Endeavour nadien opnieuw een reis naar de sterren aanvatten.
In 2003, vlak na de catastrofe met het ruimteveer Columbia, werd er in de Verenigde Staten besloten dat er in 2010 voor het laatst shuttles zouden gelanceerd worden. De ruimteveren zijn nu al bijna dertig jaar oud. De risico's nemen alleen maar toe.
De Discovery en de Endeavour zouden dit jaar nog een laatste keer naar het internationale ruimtestation ISS vliegen, maar NASA zou meer tijd nodig hebben om de toestellen lanceerklaar te krijgen.
De reis van de Endeavour is voorzien voor februari. Tegen dan zal het shuttle-programma al bijna dertig jaar oud zijn.
NASA denkt er echter intussen aan om ook de Atlantis weer op te lappen voor een vlucht in juni 2011. Nochtans werd die shuttle naar de kant gehaald, en mocht ie enkel dienen als reserve-ruimteveer. Volgens hardnekkige geruchten zouden de shuttles nu minstens tot 2015 in dienst blijven.
Actievoerders werpen met gevulde condooms tijdens eredienst
Op donderdag 24 juni hebben gemaskerde actievoerders een eredienst in de Basiliek van Koekelberg verstoord. Dat weet La Libre Belgique.
Tijdens de dienst werd een relikwie van het hart van de heilige priester Jean-Marie Vianney ontvangen.
Enkele heethoofden doken plots op en wierpen met condooms, gevuld met shampoo. Ze schreeuwden ook slogans tegen de kerk en strooiden met pamfletten. In het wijwatervat werd rode inkt gegoten.
Kardinaal Godfried Danneels en aartsbisschop André Léonard zouden de plechtigheid hebben bijgewoond, maar de huiszoekingen in Mechelen die dag beslisten daar anders over.
Zowel de Russiche vluchtleiding Tsoup als het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA beklemtonen dat de zes bemanningsleden van het ISS nooit in gevaar zijn geweest. Ook morgen zou er geen koppeling zijn. Nog volgens de Tsoup is er aan boord van de cargo nooit een noodsituatie geweest. Tegenover het televisiestation Rossiya-24 zei adjunct-hoofd Vitali Davidov van het Russische ruimtevaartbureau Roscosmos dat de Progress helemaal onder controle was en dat er zondag een nieuwe koppelingspoging kan komen. Gezagvoerder Aleksandr had eerst gezegd dat de Progress in een oncontroleerbare rotatie was, iets wat Davidov tegenover het Russische staatspersbureau Ria Novosti effenaf ontkende.
Telemetrie 25 minuten voor het koppelingstijdstip liet de telemetrie tussen het automatisch Kurs-koppelingssysteem en de Zvezdamodule het afweten. De onbemande Progress brak daarop de koppelingsprocedure af.
Overschakelen op het manuele koppelingssysteem had geen zin, want de cargo bleek het ISS reeds te zijn voorbijgevlogen. Dit gebeurde op een veilige afstand van enkele kilometers, volgens de Russische vluchtleiding Tsoup 3 km.
Niet eerste probleem
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de koppeling van een Progress of bemande Sojoez, veelal te wijten aan een defect met Kurs. In 1997 knalde bij een experimentele koppeling een Progress tegen het Russische ruimtestation MIR aan, dat de gevolgen van de klap ternauwernood kon overleven. (
TIENEN - De Verbroederi!ng roept op om deel te nemen aan een herdenking aan het oorlogsmonument in het atheneum.
De Patriottische Verbroedering van Veteranen van de oorlog 40-45 organiseert op 15 september, naar jaarlijkse gewoonte, de herdenking in het Atheneum. (Gilainstraat). Het stadsbestuur werkt hier aan mee. Er treden meer dan 40 vlaggen aan op de sfeervolle herdenking en een druk bijgewoonde receptie.
De organisatie, die aan de vernieuwing van de oudstrijdersgroeperingen werkt, start met een optocht vanop de Grote Markt met een korte plechtigheid aan het heldensquare. Het gaat dan te voet, onder begeleiding van politie en militaire voertuigen naar het atheneum waar het klassieke programma wordt afgewerkt.
De foto geeft een beeld van de herdenking van 2009 (Billen).
Als je wagen bijna aan vervanging toe is en het onduidelijk blijft welk model zijn plaats moet innemen, koop dan zeker niet impulsief. Een auto is een belangrijke investering dus mag je hoge eisen stellen. Wij zetten de kwaliteiten van de vrolijkste (vrouwen)autos op een rij.
Veiligheid primeert altijd, daarom moet je op voorhand goed weten wat je auto zal moeten aankunnen. Een piepkleine Smart kopen heeft geen zin als je jaarlijks met twee vriendinnen naar de Côte dAzur trekt. Kofferruimte is quasi onbestaande en veel plaats om te zitten is er ook niet. Ben je een stedelijk type en single? Dan is een Smart jouw ideale auto, zeker als je moet parkeren. Claustrofobische types schaffen zich beter een cabriomodel aan.
Zoals je iconen in de filmwereld hebt, bestaan er ook iconen op vier wielen. De vroegere Volkswagen Kever en Mini Cooper werden enkele jaren geleden opgefrist. Uiteraard vallen de nieuwe versies van de klassiekers bij ons in de smaak, of wat had je gedacht? In de Mini of Beetle kan je gemakkelijk al jouw booschaptassen kwijt. Deze modellen zijn tevens erg in trek bij jonge, hippe mamas. Autokenners beweren dat de nieuwe Audi A1 ons de Mini-Cooper zal doen vergeten. Eerst zien...
Citroën heeft het 2pktje nog niet opnieuw gelanceerd, maar zolang het Pluriel-model blijft bestaan hoor je ons niet klagen. De C3 heeft bepaalde genen meegekregen van de legendarische 'geit' en heeft wellicht het mooiste autokontje van het moment.
Natuurlijk mogen we de Fiat 500 niet vergeten. Wat ooit een veredelde sardienendoos was, is nu een trendy vierwieler geworden. Veel groter dan zijn voorganger is hij nog steeds niet, maar vrachtwagenchauffeurs zullen hem absoluut opmerken. Sterker nog: met dit rijtuig kan je gewoon niemand onopgemerkt voorbijsteken. De laatste nieuwe uitvoering Fiat 500 C is een cabrioletversie van de Fiat 500. Ga naar Italië of la douce France om deze auto in te rijden. Wedden dat je nog nooit eerder zon vrij gevoel hebt gehad?
TIENEN - Als er een controle op het gewicht komt in Goetsenhoven dan zullen vrachtwagens de oprit Tienen gebruiken, in plaats van die in Heylissem.
'De E40 niet meer oprijden langs Hélécine voor mij', zo luidt het commentaar op de voorgenomen controle van overgewicht van vrachtwagens op de E40. Het Gewest plaatst sensoren nabij Goetsenhoven die al rijdens het gewicht wegen en de gegevens doorgeven aan de controlediensten. De politie kan de 'zondaar' dan afleiden naar de' weegbrug op de parkeerplaats van Vertrijk (Boutersem).(Billen)