De Hubble-ruimtetelescoop heeft een bizar X-vormig object gevonden, dat astronomen nog nooit hadden gezien. Het blijkt te gaan om een botsing tussen twee kleine asteroïden, meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het is niet duidelijk waarom de sporen de vorm van een X hebben.
Het 122 meter grote object tussen Mars en Jupiter is waarschijnlijk het gevolg van een botsing van twee asteroïden, brokstukken die in een baan rond de zon draaien. Die botsing moet hebben plaatsgevonden in februari of maart 2009.
Kleine atoombom Een van de rotsblokken was 3 tot 5 meter in doorsnee, de andere iets groter. De botsing gebeurde met een snelheid van ongeveer 18.000 kilometer per uur. Volgens astronoom David Jewitt van de Universiteit van Californië moet de klap de kracht hebben gehad van een kleine atoombom.
Stofstaart
Door de straling van de zon is een lange stofstaart ontstaan achter de 'X'. De observatie is belangrijk om te weten waar het stof in het zonnestelsel vandaan komt. We willen weten hoeveel van dat stof komt van botsende kleine planeten of van uitdovende planeten'', zei Jewitt.
Italiaanse meesterwerken nu ook online te bewonderen
Hoe zou het zijn om zo dicht bij de Venus van Botticelli te staan, dat je het blonde haar kan zien, haar roze wangen en de scheurtjes in het eeuwenoude doek? Die sensatie is vanaf nu met één muisklik te ervaren.
Deze week heeft een Italiaans bedrijf hoge-resolutie-afbeeldingen van De Geboorte van Venus en vijf andere meesterwerken uit de collectie van het Uffizi-museum in Florence online gezet, waaronder werk van Caravaggio en Leonardo da Vinci.
'Enorm vergrootglas'
Door in te zoomen met de muis zijn zelfs de kleinste details zichtbaar, zelfs details die niet te zien zijn als je in een museum naar het doek kijkt. Mario Resca, een medewerker van het ministerie van Cultuur, vergeleek het met het kijken naar een schilderij met een enorm vergrootglas.
De afbeeldingen hebben een resolutie van 28 miljard pixels. Dat is ongeveer drieduizend keer de resolutie van een gemiddelde digitale camera. De technologie voor het maken van dergelijke afbeeldingen bestaat uit het nemen van honderden fotos van kleine delen van het kunstwerk die later weer bij elkaar gevoegd worden. De schilderijen zouden geen risico lopen, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van infrarood en slechts van heel weinig licht.
De hoop is dat de jeugd en andere mensen die geïnteresseerd zijn in kunst, nu makkelijker in contact komen met kunst. Bovendien zou een virtueel bezoek de kijker kunnen aanmoedigen daadwerkelijk een bezoek te brengen aan een museum.
'Alles wat online wordt gezet, helpt bij het vergroten van de kennis van meestwerken, zoals die in het Uffizi', aldus Resca. http://www.haltadefinizione.com/
Voor Eer & Glorie. Napoleon en de juwelen van het Keizerrijk (01/10-31/12/2010)
In 2010 is het exact twee eeuwen geleden dat Napoleon en zijn tweede vrouw Marie-Louise voet aan wal zetten in Antwerpen. Een uitgelezen kans voor het Diamantmuseum om met een specifieke tentoonstelling de pracht en praal van Napoleons juwelen en militaire eretekens te etaleren.
Dit is de eerste Napoleonexpositie in België!
Napoleon Bonaparte (1769-1821) had een enorme liefde voor juwelen. Onder zijn bewind bloeide de decoratieve kunst in Parijs weer op en grote juweelhuizen zoals hofjuwelier Nitot, de stichter van het latere huis Chaumet - kenden een glorietijd. Ondanks het kleine postuur van de Corsicaanse generaal, was hij een militair genie met een angstaanjagend ego. Zijn hervormingen druisten in tegen de idealen en de soberheid van de Franse Revolutie (1789) en een rijke juwelentraditie vond tijdens zijn bewind dan ook snel ingang.
Eenvoud in juwelen evolueerde onder Napoleon naar een trend van fonkel en schitter. IJzeren ringen en broches met patriottische slogans werden vervangen door schitterende parures uit diamant en kostbare edelstenen. Zijn juwelen waren er voor eer & glorie en dienden om militaire macht en grandeur van het keizerrijk uit te stralen. Juwelen werden gebruikt als politiek en militair instrument. Hierin waren de arend en de bij veelvuldig terugkerende staatssymbolen. Ook klassieke motieven en elementen uit de Griekse en Romeinse kunst waren erg in trek bij Napoleon en zijn eerste vrouw Joséphine de Beauharnais (1763-1814). De Franse juwelencultuur en mode kende gauw navolging aan de andere koninklijke hoven.
Tussen 1 oktober en 31 december 2010 presenteert het Diamantmuseum de tentoonstelling "Voor Eer & Glorie. Napoleon en de juwelen van het Keizerrijk." Het wordt een spraakmakende expositie over de praalzucht aan het hof van Napoleon. Le petit Caporal zette decoratieve kunsten en specifiek (diamant)juwelen in om zijn macht te etaleren en zijn entourage aan zich te binden. Het strategisch belang van Antwerpen speelde hierin een niet te miskennen rol. Een dubbele invalshoek die uniek is voor België! Meer informatie vind je op www.napoleondiamant.be en www.diamantnapoleon.be, evenals op Twitter en Facebook.
Voor Eer & Glorie - praktisch: De tentoonstelling opent voor het publiek op vrijdag 1 oktober 2010 en loopt tot eind 2010. Te bezoeken elke dag van 10 tot 17.30 uur, behalve op woensdag (tenzij feestdag). Voor deze tentoonstelling gelden aangepaste tarieven: 8 euro per persoon Kortingtarief: 6 euro per persoon 12 - 25 jaar: 4 euro per persoon - 12 jaar alsook leraren op vertoon van officiële lerarenkaart: gratis Groepstarief vanaf vijftien (betalende) personen: 6 euro per persoon Tickets reserveer je via 03 202 48 90 en info@diamant.provant.be.
Paleis voor Schone Kunsten / Circuit Koningsstraat
Lucas Cranach is een van de belangrijkste Europese schilders uit de 16e eeuw. De eerste tentoonstelling rond zijn werk in een Benelux-land plaatst het oeuvre van deze grote naam van de Duitse renaissance in de sociale, culturele en artistieke context van zijn tijd. Cranach was hofschilder en stond in contact met belangrijke figuren als Martin Luther. Tegelijk bezong hij met zijn sensuele, onacademische stijl de kracht van de vrouw en het vrouwelijke naakt. Via honderdvijftig zelden getoonde schilderijen, tekeningen en prenten maak je kennis met Cranachs verfijnde, authentieke en originele kunst. Maar ook zijn nauwe banden met tijdgenoten uit Duitsland, Italië en de Nederlanden komen aan bod, bijvoorbeeld Dürer en Matsijs. Een reis door een fascinerend tijdperk in de Europese geschiedenis.
Met Lucas Cranach en de iets minder orthodoxe Wim Delvoye staat het najaar in het teken van de gotiek. Na Cloaca (de intussen beruchte uitwerpselenmachine), gebruiksvoorwerpen met heraldische motieven en getatoeëerde varkens toont de Belgische kunstenaar nu monumentale metalen kathedralen, verdraaide christussen, obscene glasramen en torens in cortenstaal. Het religieuze luidt bij Delvoye een terugkeer in van wat verdrongen werd, maar dan onder handen genomen door een vrijgevochten ambachtsman. Hij plaatst gedurfde vraagtekens bij ruimte en tijd, genres, culturen en praktijken, vermengt het hoge en het lage, confronteert artistiek erfgoed met spitstechnologie. Zijn lasergeleide gotische pijl op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten kruist de degens met zijn tegenhanger op het Brusselse Stadhuis.
Awèl, Lewîeke, nàg altééd pèèn eur tanne? Zwéégt mich stil. Ich was gistere nò den tannetrékker gewéëst, màà zénnen hieële wachtzoal zààt vol bé Woale. t Zén spélders van Mons, zaide zén sékretarès. ZHémmen flai zoëterdag allemoël hunne tanne kapot gebaite oep KVK.. Minse, minse, minse tàch. Wà was mich dà n métteleréé. Déé Waîlkes hémme d hieël mach geperbaidver déé va Tîene onder de vouwt te louwpe, màà t hai ni gepakt. Sé, ne mins ge zo ter iet van an eur hétvkrége. Den antreneur was ter pertang oep vuirhand ni gerast in, want verschillende van zén spèlders wéëre geblessaid en koste sedus ni maispaile. En dovuit hàà ter dan mar intige joungens van aat de resèrve douwn maispaile. Ge koent wel pàze dà déé kadaîs heun dà gin twieë kirre lîete zaie. ZHémme de bieeëne van onder hun gat gelouwpe, màà ver dan oep te koene taige déé routinais van Mons, dà wéër ni seumpel. Allai, n schoeën mach woebéé dat het dékkes nàà staak léngs de twieë kante. En dan just déa leste meneujt vlamt ter do ieëne van vèèr n gool binne oep ne memènt dà den arbiter al pààsde ver af te flate. Gélle koent wel pàze wà dà ter touwn gevuide. t Was persîes n onwéër dat uiver tràk. De minse aat de gebùre kwampte bate ver te zien dà ter nikske gebuid wéër. En Mons mar sikke. En zoe és t gekoume dat al déé spélders e koppel dage ternouwe allemoël bé den tannentrékker zàte en dà Lewîeke nàg altééd àch péén zén tannen hait.
Over vier jaar moet het mogelijk zijn om commerciële ruimtevluchten te maken vanop Curaçao. Gisteravond is daar een uniek akkoord ondertekend voor de aanleg van een spectaculaire Antilliaanse versie van het Kennedy Space Center.
Het Nederlandse bedrijf Space Experience Curaçao wil over vier jaar vanaf Hato International Airport de ruimte in met een supersonisch raketvliegtuig. Per vlucht kan, zoals het er nu naar uitziet, één passagier het heelal gaan verkennen. De vlucht duurt een half uur en kost 70.000 euro. Als passagier zal je dan tien minuten gewichtsloosheid kunnen ervaren.
Toerisme Naast de inzet voor ruimtevaarttoerisme kan het ruimtevaartuig ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek. Maurice Adriaens, directeur van de Curaçao Airport Holding, is enthousiast over het plan en denkt dat de vluchten goed zijn voor het toerisme en de industriële ontwikkeling van het eiland.
Amerikaanse marine plaatst miljardenorder bij Boeing
De Amerikaanse marine (US Navy) heeft bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing een bestelling geplaatst voor 124 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Het contract heeft een waarde van 5,3 miljard dollar (3,9 miljard euro), zo heeft Boeing meegedeeld.
Een F/A-18 Super Hornet.
De vliegtuigen worden geleverd in de periode 2012-2015. Het gaat om 66 Super Hornets, een type dat nu al gebruikt wordt in onder meer Afghanistan, en 58 exemplaren van de nieuwe Growler.
Een stad ter grootte van Venlo. Het is net als Tongeren een nederzetting die uit de Romeinse tijd stamt. Overblijfselen daarvan treffen we vlak bij de grote markt aan in het museumpje Het Toreke, waar we eveneens een expositie bewonderen over neolithische bewoners: fraaie modellen van was, heel levensecht in een jachtkampje tentoongesteld.
Nabij ligt het Suikermuseum, speciaal hier gevestigd omdat Tienen het industriële centrum van de suikerindustrie in België is. Onderweg hier naar toe hebben we de vestiging van DSM (aspartaam wordt er geproduceerd) zien liggen. Het is een museum op verschillende niveaus en we brengen er dan ook meer dan een uur door. Buiten regent het dan net trouwens.
We maken nog een korte wandeling rondom de kathedraal, bekijken het Monument van de gevallenen uit de Eerste Wereldoorlog. In de buurt van onze geparkeerde Ka staan twee jongemannen als paashaas verkleed, die gaan dus op de foto. Jos krijgt een zakje met chocolade eitjes cadeau en vraagt er meteen ook een extra voor zijn vriend in de auto .
MEER INFO TIENEN I
Tienen is alom gekend van zijn suikerfabriek. Maar de stad heeft voor u nog veel meer in petto. Ten tijde van het hertogdom Brabant was Tienen een van de belangrijkste steden: de culturele rijkdom van toen kan u nu nog bewonderen. En ook van de rijkdom van de natuur kan u hier volop proeven tijdens een wandeling of fietstocht.
Tienen is de oudste stad van het Hageland. Hiervan getuigt het stedelijk museum Het Toreke met een verzameling sier- en gebruiksvoorwerpen, afkomstig uit Gallo - Romeinse villa's en grafheuvels. De gotische kerk van Onze - Lieve -Vrouw - ten - Poel op de Grote Markt toont duidelijk de welvaart aan die Tienen in de middeleeuwen kende. De voorgevel is met zijn drie grote gotische portalen majestueus te noemen.
Tienen ligt aan de noordrand van Haspengouw, een streek met eindeloos glooiende akkers, met verre en open horizonten. Wie van dit landschap wil genieten, hoeft enkel wandelschoenen aan te trekken of de fiets uit stal te halen. Naast diverse wandelingen werden ook twee fietsroutes de Bietenroute en de Landense fietsroute uitgestippeld.
De bewoners van Tienen zijn vooral fier op hun raffinage van 'spierwitte blokjes diamant', die u wellicht beter kent als suikerklontjes. Vandaar ook de naam 'Suikerrock' voor het jaarlijkse muziekfestival in Tienen dat twee dagen in beslag neemt. Tienen ligt aan de Gete. Die rivier werd in 1525 bevaarbaar tot in de stad waardoor Zoutleeuw in deze periode sterk aan belang verloor.
Scheepvaart op de Grote Gete
De scheepvaart op de Gete was van korte duur: in totaal 60 jaar. Op 9 december 1517 verleende de jonge keizer Karel V de toestemming om de Grote Gete tot in Tienen bevaarbaar te maken. Rond Kerstmis 1525 vertrok het eerste schip uit Tienen, terwijl op 3 maart 1526 het eerste schip aankwam. De eerste zeeman, Hendrick Deprince, kreeg hiervoor van het stadsbestuur een beloning van 38 stuivers. De nieuwe vorm van welvaart werd met lede ogen door de stad Zoutleeuw aangezien. Bovendien stak de heer van Neerlinter stokken in de wielen. Het waren echter de godsdienstoorlogen die ervoor zorgden dat de Gete verzandde.
Na de Vrede van Munster (1648) keerde de rust terug. Op 11 augustus 1650 gaf Filips IV aan Tienen de toestemming om de Gete opnieuw te kanaliseren. De werken vorderden snel en in november 1651 kwam de eerste boot te Tienen aan. De gebeurtenis werd op 24 november gevierd in de herberg van Joos Lenaerts, de "Koning van Spanje". De heropleving van de scheepvaart duurde niet lang. Onder het regentschap van Juan van Oostenrijk (1656) viel de scheepvaart voorgoed stil. De plaats waar de schepen aankwamen, heette al in 1544 aende werff. Vooraleer de schippers deze Werf bereikten, passeerden ze 7 sluizen die de stad moest onderhouden. Het Pakhuis bevond zich in de Paardenbrugstraat op de Vetterie.
Etymologie
* Tienen. Over de naam Tienen is zeer veel geschreven. Een mogelijke verklaring werd gegeven door plaatsnaamkundige dr. Paul Kempeneers. Hij vertrekt niet van de vorm thiunas, die zou voorkomen in het jaar 872 in een document uit de kanselarij van Karel de Kale. Hierin verklaarde de Franse vorst, dat de abdij van Saint-Germain-des-Prés te Parijs in het bezit was van een villa of klooster, gelegen in de pagus Haspengouw. In werkelijkheid staat in de tekst duidelijk thuinas. Bovendien is het schrift van het cartularium uit de 12de eeuw. Het in Parijs berustende origineel van 872 bevat het citaat niet. Tussen 872 en de 12de eeuw werd dus een falsum opgemaakt. Het origineel werd gekopieerd, maar met inlassing van bepaalde gedeelten. Ook wijkt de vorm thuinas volledig af van alle overgeleverde vormen. Tienen ligt in een gebied dat al heel vroeg deelgenomen heeft aan de Germaanse klankverschuiving. Daarom gaat Kempeneers uit van de reconstructie *deuniom. Deze vorm gaat terug op de persoonsnaam *deunios, die zoveel betekent als "de machtige, de vereerde". Deuniom is een afleiding van deze persoonsnaam, met de betekenis "bij de lieden van Deunios". Door Germaanse klankverschuiving werd de beginklank een T. De klinker ie van Tienen gaat klankwettig terug op een Westgermaanse eo (zoals in Teones) en verder op een Indo-Europese (IE) eu. De uitgang -iom verdoft in het Nederlands tot -en. Samengevat ging de evolutie mogelijk als volgt: IE *deuniom > Germaans *teonum > Nederlands Tienen.
Tirlemont.
Om de stad Tienen te onderscheiden van andere gemeenten met dezelfde naam, werd Tienes uitgebreid met de Franse aanduiding le mont (wegens de Sint-Germeinsheuvel). Deze naam vinden we in 1157 als Tieneslemont. Hij beantwoordt aan het Latijnse Thenis Mons uit 1099. Hieruit ontwikkelde zich de Franse benaming Tirlemont.
Economie
De belangrijkste industrie in Tienen is de Tiense Suikerraffinaderij, opgericht in 1836, waar suiker geproduceerd wordt uit suikerbieten. Aan de Grote Markt bevindt zich in het voormalige Vredegerecht het Suikermuseum, ingericht naar aanleiding van het 150-jarige bestaan van de "suikerfabriek". Momenteel maakt "Tiense Suiker", met vestigingen in geheel België, deel uit van de Duitse groep Südzucker AG.
De uitstoot van vliegtuigen op grote hoogte, die tot nog toe als onschadelijk werd aanzien, kan wereldwijd tot achtduizend doden per jaar eisen. Dat blijkt uit een studie van het prestigieuze onderzoekslab MIT.
Terwijl ze op grote hoogte aan kruissnelheid vliegen, stoten vliegtuigen stikstof- en zwaveloxiden uit, die zich verbinden met andere partikels in de lucht tot schadelijke stoffen. Tot nog toe werd er echter van uitgegaan dat die geen gevaar vormden voor mens en milieu op aarde. Een studie van het MIT in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Science and Technology komt nu tot heel andere conclusies. De bevindingen zijn belangrijk, want 90 procent van alle vliegtuigbrandstof wordt verbrand op kruissnelheden en op grote hoogtes. Achtduizend sterfgevallen "We schatten het totale aantal slachtoffers door de uitstoot van vliegtuigen op kruissnelheid op achtduizend per jaar", schrijven de onderzoekers. "Dat is goed voor 80% van de totale impact van de luchtvaartsector (waar ook het effect van landen en opstijgen is meegerekend), en 1 procent van alle sterfgevallen door luchtvervuiling uit alle bronnen."
Opvallend is dat de vervuiling van vliegtuigen boven Noord-Amerika en Europa - waar het verkeer het meest intensief is -de luchtkwaliteit elders in de wereld aantast. Terwijl het brandstofverbruik boven China en India maar goed is voor naar schatting 10 procent van het wereldwijde brandstofverbruik door vliegtuigen, zijn de landen goed voor bijna de helft - zo'n 3.500 - van de jaarlijkse sterfgevallen door de uitstoot van vliegtuigen op kruissnelheid, schrijven de onderzoekers. Dat is deels te wijten aan de intensieve landbouw in de twee landen, waardoor een hoge concentratie van atmosferische ammoniak er kan reageren met de stikstof- en zwaveloxiden.
"Klein deel van probleem"
De wetenschappers geven toe dat de studie nog belangrijke onzekerheden bevat. Zo hebben ze nog geen exacte gegevens over de manier waarop lucht verticaal beweegt tussen de verschillende lagen van de atmosfeer. Toch roepen ze beleidsmakers wereldwijd al op om "expliciet rekening te houden" met de uitstoot van vliegtuigen op kruissnelheid" bij het uitwerken van nieuwe regelgeving rond vliegtuigmotoren en brandstof.
De luchtvaartsector is alvast niet overtuigd. In een reactie op de website van het MIT zegt een woordvoerder van de International Air Transport Association (IATA) dat de luchtvaartsector "een klein onderdeel is van een groot probleem". Hij wijst op een studie in 2007 die de uitstoot van de scheepvaart linkt aan zestigduizend overlijdens per jaar.
Een comfortabel hotel voor ruimtetoeristen dat begin 2016 opent. Dat ambitieuze plan van het Russische bedrijf Orbital Technologies werd aangekondigd door Sergueï Kostenko, directeur van de initiatiefnemende maatschappij.
"De eerste module van het ruimtehotel kan misschien in 2012-2013 klaar zijn. De uitzetting in de ruimte is voor eind 2015 of begin 2016", verklaarde Kostenko aan het Russische persagentschap RIA-Novosti.
Vier cabines vooer zeven personen Die eerste module zal een volume van 20 kubieke meter hebben, voorzien zijn van vier cabines en tot zeven personen kunnen huisvesten. Russische Soyoes-raketten zullen de toeristen naar het hotel brengen, dat de naam Commercieel Ruimtevaartstation (CSS) zal dragen. De voeding zal via Progress cargovessels aangevoerd worden.
"Het interieur van het CSS zal in niets gelijken op dat van het ISS: het hotel moet comfortabel zijn. De bezoeker zal er de Aarde kunnen observeren door grote patrijspoorten", aldus Kostenko nog.
Investeerders
Het project is ontwikkeld in samenwerking met de Russische ruimtevaartconstructeur Energia en zal gefinancierd worden door Russische en Amerikaanse investeerders. Een exacte kostprijs is niet bekend. "Een zaak van honderden miljoenen dollars", gaf Kostenko mee.
Amerikaanse astronomen hebben een exoplaneet ontdekt die "mogelijk bewoonbaar" is en bijna drie keer zo groot is als de aarde.
Vloeibaar water De planeet Gliese 581g draait rond een ster die vrij dichtbij is, en dankzij die korte afstand is de temperatuur van die aard dat het water aan de oppervlakte van de planeet vloeibaar kan gehouden worden. Vergelijkbaar met aarde Als de ontdekking wordt bevestigd, zou het van alle tot nog toe ontdekte exoplaneten om degene gaan die het meest te vergelijken is met de aarde. "Onze ontdekking is een zeer overtuigend voorbeeld van een mogelijk bewoonbare planeet", zegt Steven Vogt, professor astronomie en astrofysica aan de universiteit van Californië in Santa Cruz.
Ons sterrenstelsel De ster Gliese 581 bevindt zich in ons sterrenstelsel, de Melkweg, op zo'n 20 lichtjaren van de aarde. "Het feit dat we deze planeet zo snel en zo dicht bij ons zonnestelsel kunnen detecteren, toont ons dat dergelijke exoplaneten echt talrijk moeten zijn", aldus nog Vogt.
Voor astronomen is een exoplaneet "mogelijk bewoonbaar" als er leven mogelijk is. Maar dat betekent niet dat mensen er comfortabel zouden kunnen leven.
TIENEN - Het ziekenhuis in Tienen wil zijn twee campussen onderbrengen op één site. Er is al een dossier ingediend om alles te centraliseren in de Kliniekstraat. Het bewijs dat het ziekenhuis weer zelfverzekerd vooruitblikt en de schandalen van weleer achter zich laat.
Het regionaal ziekenhuis Heilig Hart in Tienen had de voorbije jaren niet bepaald een positief imago. De verhalen over patiënten die in de ziekenwagen nog de kracht vonden om te zeggen dat ze vooral nièt in Tienen verzorgd wilden worden, zijn legio. Niet te verwonderen, want het ziekenhuis kwam de jongste tijd vooral in het nieuws met minder fraaie dingen. Met een fraudezaak, bijvoorbeeld. En de financiële put die het vorige bestuur achterliet. Maar daar klauteren ze in Tienen nu stilaan weer uit. Sterker zelfs: het ziekenhuis is vijf jaar na datum weer financieel gezond en heeft ook op medisch vlak een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Grootste uitdaging is nu het centraliseren van de diensten. Bedoeling is de twee bestaande Tiense ziekenhuizen onder te brengen op één site. Bij voorkeur in de Kliniekstraat.
Concreet betekent dat dat de campus Sint-Jan in de Houtemstraat op termijn verdwijnt. 'Het is niet logisch dat ons ziekenhuis twee campussen heeft', zegt directeur Koen Vancraeynest. 'Bedoeling is die samen te smelten op één plaats. In Tienen, dat staat vast. En als het even kan in de Kliniekstraat. Dat kan aan de overkant van de straat, waardoor de ontsluiting dan ook via de ring zou kunnen gebeuren. Maar dat is natuurlijk nog niet voor morgen. In afwachting voeren we hier en daar verbeteringswerken uit.'
De jongste tijd werd in Tienen 2miljoen euro geïnvesteerd in nieuw medisch materiaal. Heel wat, zeker met de financiële malaise in het achterhoofd. 'Met dank aan onze dokters', zegt Vancraeynest. 'Zij staan een bijkomend percentage op hun honoraria af om te investeren in het ziekenhuis.'
Broodnodig, want na twintig jaar aanmodderen en het uitblijven van investeringen hinkte het ziekenhuis hopeloos achterop. Intussen werden nieuwe scanners gekocht en werd het operatiekwartier vernieuwd. Op de spoedafdeling werd geïnvesteerd in zware deuren en noodknoppen. Een gevolg van de toenemende agressie in ziekenhuizen. 'Ook wij blijven daar niet van gespaard', zegt Vancraeynest. 'Patiënten gebruiken steeds vaker verbaal of zelfs fysiek geweld. Momenteel werken we met vier veiligheidsmedewerkers die de veiligheid van het personeel moeten bewaken. Een spijtig gevolg van de maatschappelijke evolutie.'
Jos Bosmans, de voorzitter van de raad van bestuur, staat versteld van de snelle opmars van het ziekenhuis. 'In minder dan vijf jaar is het wanbeleid van het vorige bestuur rechtgetrokken. Ook met het imago van het ziekenhuis zit het weer snor. Dat heeft veel te maken met de investeringen en de competentie van het medisch personeel, maar ook met bijvoorbeeld de recente samenwerkingsovereenkomst met het UZ Leuven.'
Directeur Vancraeynest wil die samenwerking graag nog uitbreiden, eventueel ook naar de polikliniek van het regionaal ziekenhuis in Aarschot.