TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
10-09-2010
Het duurste boek
Te koop: duurste boek ter wereld
Het duurste boek ter wereld wordt in december geveild bij het bekende Londense veilinghuis Sotheby's. Het betreft Birds of America' (Vogels van Amerika') van de 19de-eeuwse schrijver en natuuronderzoeker John James Audubon. Ook een exemplaar van Shakespeare's First folio' wordt geveild.
Birds of America' is een vogelstudie en bevat schilderijen op ware grootte die Audubon (17851851) schilderde tijdens een reis door de huidige Verenigde Staten. De waarde wordt geschat tussen de 5 en 7 miljoen euro. Van het boek bestaan voor zover bekend slechts 119 exemplaren, waarvan er 108 in het bezit zijn van musea en universiteiten. Charles Darwin citeerde Audubon drie keer in zijn beroemde werk The origin of species'.
Het is onbeschrijflijk dat twee hoogtepunten uit de boekengeschiedenis in één en dezelfde veiling worden aangeboden. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt', aldus David Goldthorpe van Sotheby's.
Zelfs amateurporno kan Amerikaanse modeketen niet redden
Seks verkoopt, weet elke marketeer. Maar voor de Amerikaanse modeketen American Apparel, dat uitpakt met advertenties die de vergelijking met amateurporno rustig kunnen weerstaan, lijkt dat niet genoeg om het faillissement te ontlopen.
De Amerikaanse retailer American Apparel groeide van drie winkels in 2003 tot meer dan 285 in twintig verschillende landen, met vooral kleurrijke t-shirts en leggings als uithangbord. Om zo te kunnen groeien werd er zwaar geïnvesteerd, wat hen door de financiële crisis in zware financiële moeilijkheden bracht. Ondanks verwoede pogingen van CEO en stichter Dov Charney, gaven vorige maand de auditoren het bedrijf op en ook de New York Stock Exchange dreigde er al mee American Apparel uit te sluiten omdat het zijn recentste kwartaalrapport niet meer indiende, wat gelijk staat met de laatste nagel op de doodskist.
Rauwe lust De controversiële Charney kwam nog met een laatste publiciteitsstunt op de proppen. Met gore advertenties moest American Apparel nieuwe klanten en faam verwerven. "Hoe ongepast soms ook, de drive van Charney is wat het merk zo succesvol maakt", luidt het in de New York Times. "Hun papieren advertenties zijn zo schrikwekkend effectief omdat ze niet de gebruikelijke gevoelens van angst of (onvoorwaardelijke) liefde willen oproepen, maar wel die van rauwe lust uit amateurporno."
Uiterlijk telt American Apparel werd echter ook haast constant in verband gebracht met de schandelijke manier waarop Charney alles runde. Op een blog werd de manier aangeklaagd waarop werknemers op basis van hun uiterlijk aangenomen en ontslagen werden. Zo zou het Charney zelf geweest zijn, die in slecht draaiende winkels de zogenaamde 'lelijke' bedienden de laan uitstuurde. En in het hoofdkwartier in Californië, leidde een onderzoek van de Amerikaanse Integratiedienst tot het ontslag van 1.500 arbeiders zonder de juiste papieren.
Levenswerk Ondanks alle problemen hoopt Charney, dankzij het sterke merk, toch nog het hoofd boven water te houden. Met de financieringsgroep Lion Capital wordt er onderhandeld om nog zeker tot eind dit jaar levend te blijven. "Ik heb alles in dit levenswerk gestoken en ga dat niet zomaar opgeven", aldus Charney.
Australische wetenschappers zijn op weg om onzichtbare kleren te maken. Licht kan zo gemanipuleerd worden dat het objecten onzichtbaar maakt, zegt doctoraatsstudent Alessandro Tuniz van de afdeling Fotonica en Optische Wetenschap van de universiteit van Sydney.
Brekingsindex De theorie draait rond de brekingsindex, de snelheid waarmee licht door een substantie gaat. Metamaterialen absorberen licht. Metaal reflecteert licht en glas vertraagt het, dat is wat het licht zichtbaar maakt. Hoe dikker het materiaal, hoe meer licht het absorbeert. Tuniz werkt nu aan onzichtbare draden door vezels te verkleinen tot een nanoschaal, waarbij ze toch hun interne structuur behouden. "De onzichtbaarheid wordt gerealiseerd door de brekingsindex van de metamateriaalvezels gelijk te krijgen met de omgeving," zegt Tuniz aan news.com.au.
Golflengte
Tuniz en zijn collega's hebben vezels gemaakt die 100 microns dik zijn, maar om onzichtbare draden te hebben, moeten ze nog 100 keer kleiner. Indien ze daarin slagen, zal het metamateriaal enkel onzichtbaar zijn in licht met een bepaalde golflengte. Zo zullen de draden bv. 'verdwijnen' in rood licht, maar nog steeds zichtbaar zijn in groen.
HOEGAARDEN - Wandelclub Paenhuys bezocht de Sint-Servaaskapel in Rommersom. Vandaar de foto.
De foto, uit de jaren zeventig, toont het interieur van de toen nog intacte Vlooienkapel van Rommersom. De beelden en zelfs de calvarie (rechts) waren nog aanwezig. Het altaar stond nog op zijn plaats.
Vandaag is dat anders: de beelden zijn overgebracht naar de schatkamer in de Gorgoniuskerk, het overige meubilair is verdwenen, de altaartafel staat aan de kant in de kapel.
Het is duidelijk: sinds het gebouw niet meer voor de eredienst wordt gebruikt slaat leegstand en verkrotting toe. Vraag blijft, wat ermee kan gebeuren. Iemand een suggestie?
Intige mande treug és ter néffe mich ne Woal koume woeën. Het dùùde intige waike vuur dà zén haas in orde wéër de dovvuir hàà ich m gebrouge ver s oves bé mich e pînke te koume drînke. À wédde zoe n gewoente en alle dage kamt ter oep t zèlfste ùùr binne. Op de langen dùùr veulde t er heum zoe gouwd aas dat heum an mich vroug àch ich àch no ît goesting hàà en zèllever tapten jeum een pint ver zén aaîge aat ménne frigo. Dà gînk zèllefs zoevèèr dat ter begost te riklamaire as ter gi bîer van zèn goesting in mènne frigo staak. Ich begost da oep t leste zoe moei te wédden às kàà pap. Sé kameroad, zaiden ich heum, ge mougt hîe e pînke koume drînke, màà ge moet ni te veuil van euren tak make, af ge go ne post pakke.
Dat hàà ich béëter ni gedon, want nàch gin hållef ùùr nò dat heum neraas wéër, kwàmp zén vràà thaas binne. De begon dò af te gé¨ve dat ich nen onverdraaglèkke mins weer. En touwn zé schoe¨vaîrke oep bezùùîk kwamp, begost déan àch al van zé gàt te make.
Touwn ich ménne Woal intige dage ternouwe treug zaag, gînk ich nò heum. Seg siske, zaide ich, ge moet mich verèkskusaire dat ich oech nàgàl taigen eur botten hem gegaive, màà ich kost tàch àch ni wie¨te dà géév pààsde dà d hîe in Breussel woende en dat allemàn hîe àch nò eur pèpe zo danse. Ich hem heum sinds touwn ni gòò nemi gezin. Ich pààs dà zénne frang gevàlle weer.
Het eten van mensenvlees was heel gewoon voor vroege Europese holbewoners. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van 800.000 jaar oude beenderen in Spanje.
Op beenderen van de grot Gran Dolina zijn snijsporen en andere markeringen te zien die gemaakt zijn met vroege stenen werktuigen. Tussen de beenderen van onder andere bizons, herten en wilde schapen liggen ook de geslachte overblijfselen van minstens 11 mensenkinderen en alolescenten.
Er zijn tekenen dat de beenderen werden verbrijzeld om bij het voedzame merg te kunnen komen, en er zijn ook aanwijzingen dat de mensen werden onthoofd en dat hun hersens werden geconsumeerd, zegt onderzoeker José Maria Bermúdez de Castro van het Nationale Onderzoekscentrum voor Menselijke Evolutie in Burgos. "Waarschijnlijk sneden ze in de schedel om de hersenen eruit te halen. Die zijn een goede voedselbron."
Normale praktijk
Wetenschappers geloven dat de vroege mens soortgenoten kannibaliseerde, zowel voor het verkrijgen van voedsel als voor het elimineren van rivaliserende stammen. De gevonden beenderen verschillen tot 100.000 jaar in ouderdom, wat suggereert dat het kannibalisme niet enkel voorkwam in tijden van voedselschaarste.
Daarnaast lagen de beenderen gewoon tussen die van andere dieren, wat de onderzoekers doet besluiten dat het eten van mensen geen deel uitmaakte van een speciaal religieus ritueel. Bovendien was er volgens Bermúdez de Castro normaal gezien genoeg eten te vinden rond de grotten, zodat de mensen zich niet moesten wenden tot kannibalisme als laatste uitweg. De studie denkt dat vooral kinderen werden opgegeten, omdat die zich minder goed kunnen verdedigen.
TIENEN - Voor de uitvoering van de laatste fase van het Arena-project (Kazerne) hangt er een onteigeningsprocedure in de lucht.
De onteigening dringt zich op om een doorgang te creëren naar de Peperstraat, waarvoor het winkelpand Ponsaerts en een deel van het warenhuis Spar moeten wijken. Ook de Vereniging van Mede-eigenaars van het nabije appartementsblok Menegaard (VMM) is partij in de kwestie, want een deel van de ondergrondse parkeerplaatsen onder de Spar is hun eigendom en moet verdwijnen. Op 22 september bespreken de eigenaars van de appartementen in een besloten vergadering de werken en de onteigeningsprocedure.
Al een vijftal jaren zijn de promotoren Strabag en Democo het oneens met de betrokkenen. 'Het gaat vooral om centen', zegt uitbater Jan D'Hooge van de Spar. 'Volgens de plannen komt er een doorweg van het Arenaplein naar de Peperstraat, waarvoor het winkelpand Ponsaerts, ongeveer een kwart van mijn winkelruimte en de ondergrondse parkings weg moeten. Ik heb geen probleem met uitvoering van de werken, maar wens een degelijke tegemoetkoming voor het verlies aan winkelruimte. Ze moeten me maar een bijkomend gebouw aanbieden. Veel klanten vragen me of de Spar dichtgaat. Welnee. Maar ik vraag genoegdoening en dat kost natuurlijk geld. Ik wens alleen een degelijk vergelijk. Als dat er niet komt? Tja, dan volgt maar een onteigeningsprocedure en zal de rechter het laatste woord hebben.'
D'Hooge verwacht niet dat men snel uit de impasse zal geraken omdat ook nog steeds een rechtsgeding loopt bij de Raad van State vanwege bewoners van de Menegaard. Schepen van Openbare Werken Jos Hermans (CD&V) en schepen van Ruimtelijke Ordening Martine Rens (SP.A) zijn niet op de hoogte gesteld van de nakende vergadering in de Bon Vivant. Het is een privé-opzet, uitgaande van van de VMM. Wel voegen ze toe dat het Ruimtelijke Uitvoeringsplan 'Sint-Jorisplein' de goedkeuring kreeg en de basis vormt voor de verdere uitvoering van Arena.
Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee, dat is het niet. Integendeel, dit speeltje is een speedboot die ook voor duikboot kan doorgaan en zelfs kan vliegen. Of toch een beetje. De Seabreacher ziet eruit als een dolfijn en haalt snelheden van 80 km/u op het water en 40 km/u onder water. Je kan er een tweetal meter mee duiken om er nadien op spectaculaire wijze mee uit het water te springen.
Volgens de makers duurt het slechts enkele dagen om de besturing ervan onder de knie te krijgen en zou de Seabreacher nooit kunnen zinken. Enfin, dat zei men van de Titanic ook. Moest u toevallig gezegend zijn met een gespijsde bankrekening, dan is dit misschien wel iets voor u. Voor 'slechts' 70.000 euro is het ding de uwe.
Trein van Deutsche Bahn maakt testrit door Kanaaltunnel
Deutsche Bahn laat op 19 oktober voor het eerst een van zijn treinen door de tunnel onder het Kanaal rijden, zo heeft topman Rüdiger Grube van de Duitse spoorwegmaatschappij aangekondigd. Mogelijk leidt de testrit voor het Duitse overheidsbedrijf naar de opening van deze erg gesloten markt.
Een ICE-hogesnelheidstrein van Deutsche Bahn zal via de tunnel naar Londen rijden. De tunnel is tot dusver voorbehouden aan de maatschappij Eurostar door strenge beperkingen die Frankrijk en Groot-Brittannië aan uitbater Eurotunnel opleggen.
Eurotunnel vraagt sinds een tijd een versoepeling van deze voorwaarden om andere operatoren te kunnen toelaten. Deutsche Bahn heeft zijn interesse voor een mogelijke verbinding tussen Londen en Frankfurt nooit onder stoelen of banken gestoken.
Deutsche Bahn gaf eind juli te kennen dat het een testrit voorbereidde en daarvoor de steun had van zijn Franse concurrent SNCF. SNCF is aandeelhouder van Eurostar, aan de zijde van de Belgische maatschappij NMBS en het Britse London and Continental Railways.
Alle passagiers die vanaf 1 januari volgend jaar vertrekken op een Duitse luchthaven, moeten een vliegtaks betalen die kan oplopen tot 45 euro. De maatregel maakt deel uit van het besparingspakket van de Duitse regering.
Korte afstanden Duitsland gaat de taks met onmiddellijke ingang invoeren, dus nog voor het parlement die heeft goedgekeurd, om te vermijden dat er nog massaal vluchten worden geboekt om de heffing te ontwijken. Voor korte vluchten, binnen Europa, blijft de taks beperkt tot 8 euro.
Lange reizen
Middellangeafstandsbestemmingen zoals het Midden-Oosten kosten 25 euro extra en voor verre, intercontinentale, vliegreizen zal de taks 45 euro bedragen. Transitpassagiers die in Duitsland een tussenstop van minder dan twaalf uur maken (of 24 uur voor een langeafstandsvlucht) worden vrijgesteld van de taks. Ook kinderen tot de leeftijd van twee jaar die geen eigen zetel boeken, zijn vrijgesteld.
De regering hoopt dat de vliegtaks tot 1 miljard euro per jaar zal opleveren.
VS zetten onbemande vliegtuigen in om grens met Mexico te controleren
Omdat het druggerelateerde geweld escaleert, zet de VS vanaf vandaag onbemande vliegtuigen (zogenaamde 'drones') in om de ruim drieduizend kilometer lange grens met Mexico te controleren. Drie drones patrouilleren nu al boven een groot deel van het grensgebied, een vierde Predator wordt morgen in Corpus Christi, Texas, ingezet.
Extra troepen Tegelijk worden 1.200 extra troepen van de National Guard ingezet "om inlichtingen in te zamelen, te surveilleren en steun te verlenen aan de antidrugtroepen". De onbemande vliegtuigen zijn uitgerust met dag- en nachtcamera's waarmee drug- en mensenhandelaars kunnen worden gelokaliseerd. De vliegtuigen kunnen tot dertig uur lang in de lucht blijven.
Veiligheid in grensgebied verhogen De operatie kadert in een plan van 600 miljoen dollar van Obama om de veiligheid in het grensgebied te verhogen voor de midterm verkiezingen in november. Dit als antwoord op de steeds bitser wordende drugoorlog in Mexico.
Aanslag op bar in Cancun Woensdag nog werden minstens acht mensen gedood toen molotovcocktails in een bar in Cancun werden gegooid, een populaire toeristenplek. Vorige week werd een massagraf met 72 vermoorde migranten ontdekt, onder hen ook een zwangere vrouw. Allen werden ze gedood door leden van drugkartel Zetas. Het massagraf ligt op amper 150 kilometer van de grens met de Verenigde Staten. De slachting bevestigt wat analisten al vreesden, namelijk dat de drugbendes nu ook groepen viseren die niets met drughandel te maken hebben. Het hoofd van het onderzoeksteam dat de ontdekking deed, verdween vorige week vrijdag spoorloos. In de VS gaan inmiddels steeds meer stemmen op om de drugbendes de wind uit de zeilen te halen door marihuana in de VS te legaliseren.
Hij lijkt wat op The Stig maar rijdt met een heel andere bolide: een ruimteschip! Gas geven zou ook wat moeilijk zijn voor Robonaut 2 - R2 voor de vrienden - want benen kreeg hij niet van zijn scheppers, ingenieurs van NASA. R2 zal in november de eerste robot zijn die de ruimte wordt ingeschoten. En hij blijkt een praatvaar te zijn.
Robonaut 2 zal mee het International Space Station (ISS) bevolken en taken uitvoeren die voor gewone astronauten "te gevaarlijk of te saai" zijn. R2 heeft armen, handen en vingers maar dus geen benen. Die heeft hij nog te goed en er wordt aan gewerkt. Maar R2 blijkt vooral ook een eigen karaktertje te hebben.
De voorbije maand hield hij fans op Facebook en Twitter up-to-date over zijn aanstaande ruimtetrip. De man die R2's berichten de wereld instuurt is Joe Bibby van NASA. Die communicatieve taak neemt tot enkele uren per dag in beslag. R2 heeft dan ook heel wat fans.
"We krijgen alle soorten vragen", zegt Bibby aan news.com.au. Van 'Ben jij familie van HAL 9000' tot meer technische kwesties als 'Op welk besturingssysteem werk jij?'" Bibby laat nog weten dat een heel team ingenieurs drie jaar lang werkte aan de creatie van R2.
Auteurs vol lof over onze achttiende eeuwse stallenbouw
HOEGAARDEN - Vanwaar die bakstenen gewelven? Hebben ze die langs boven gebouwd? Twee vragen van passanten in het Kouterhof eerder deze maand.
Joseph Tordoir bespreekt, naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de Landbouwcomice in Geldenaken, o.a. de woonomstandigheden op de Haspengouwse landbouwbedrijven. Hij citeert ook Emiel Vliebergh, Vlaams auteur in de jaren 1900. Die beschrijft uitgebreid de huizen en hoeves in Sluizen en andere dorpen. In de armste huizen en stallen had je een zoldering in planken of eenvoudig een netwerk van balken dat werd dichtgelegd met het stro. In de rijke hoeves werden gewelven gemetseld, overal dezelfde zoals ook in Hoegaarden in het Kouterhof, het Paenhuys, de hoeves Vanhaegendoren, Vandermolen, en dies meer.
Bij Claude Bruneel (over de boerderijen in Brabants Haspengouw en het Land van Hannuit) lees je daar meer over. Waarom zijn alle pilaren onder die gewelven in blauwe steen? Bruneel vond er geen enkele in gobertangesteen van de streek, tenzij in droge omstandigheden. In stallen was die steen niet aangewezen. Trouwens, een pilaster in gemetselde gobertange zou te dik uitvallen. Bruneel heeft een mooie uitleg voor de gewelven in de beste stallen: 'Het is een uiting van de hoogste waardering voor onze trekpaarden.' (R Billen)