Een sigaretje na de picknick of na een concert in Central Park: het behoort definitief tot het verleden. In New Yorkse parken en op stranden geldt sinds vandaag een algemeen rookverbod. Wie toch nog met een (rokende) sigaret betrapt wordt, moet minstens 50 dollar betalen. In speciale gevallen kan dat zelfs oplopen tot 250 dollar.
Het strikte rookverbod treft ongeveer 1.700 parken en 20 kilometer strand. Ook Times Square en Herald Square behoren tot het gebied. In de bistro's daar mag dus niet meer worden gerookt. Uithangborden in Central Park informeren al enkele weken dat het vanaf 23 mei gedaan is met de rook. Hoewel er gisteren nog enkele sigaretten te zien waren, is het aantal actieve rokers in parken al jaren een uitzondering.
Propere parken
Het stadsbestuur had begin februari na maandenlange debatten de strikte regeling voorgesteld. "Het verbod helpt ons om de parken nog schoner te maken", klonk het bij het bestuur. Studies hebben gezegd dat passief roken onder de blote hemel, wanneer men zich op een kleine meter van de roker bevindt, even gevaarlijk is als passief roken in een gesloten ruimte.
"Totalitaire maatschappij"
Het verbod kent ook tegenstanders: "Wij zijn op weg naar een totalitaire maatschappij, als New Yorkers verplicht worden zich aan zulke regels te onderwerpen", zei Manhattans gemeenteraadslid Robert Jackson. Jackson is zelf marathonloper en niet-roker. (dpa/adha) hln
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair zou haarlokken van haar werknemers verzamelen wanneer ze het vliegtuig verlaten om na te gaan of ze al dan niet cannabis gebruiken. "Elke week komt er een verpleger uit Ierland om de stewardessen en stewards die juist van het vliegtuig komen, te onderzoeken. Daar is het dat ze onze haren knippen voor de drugstesten", vertelt de anonieme vrouw.
Een stewardess (niet op de foto) klaagt anoniem over de tests en de hoge werkdruk.
De controles werden eerst twee keer per jaar uitgevoerd, maar zouden de laatste weken vaker voorkomen. De praktijk is echter illegaal in het Belgische arbeidsrecht. Ryanair zegt van haar kant dat de tests inderdaad plaatsvinden maar dat ze staan vastgelegd in het contract van de werknemers, dat gebonden is aan de Ierse wet.
Volgens de anonieme stewardess werden de voorbije twee weken 21 personen de laan uitgestuurd of gedwongen om ontslag te nemen. De druk bij de luchtvaartmaatschappij zou hoog liggen, luidt het nog. (belga/vsv)
Ga ik vorige zaterdag een juwelierszaak binnen, kijk wat rond en zie plots een prachtige diamanten armband liggen .
Wanneer ik voorover buig om het sieraad achter de toonbank van naderbij te bekijken, ontglipt mij plots een windje '.
Ik kijk schichtig om mij heen in de hoop dat niemand iets gehoord heeft.
Jammer genoeg staat er net de knappe verkoopster achter mijn rug, ze begroet mij vriendelijk alsof er niets aan de hand is en geeft deskundig uitleg over het juweel.
Nog altijd lichtjes rood aangelopen en in verlegenheid, vraagt ik de dame hoeveel deze armband nu juist kost ? '
Flegmatiek antwoordt de verkoopster: '
Mijnheer, als je al een windje laat bij het bekijken van het juweel, ga je zeker in je broek schijten als je de prijs hoort !'
Deze vrouw ziet zaak uitgesteld omdat ze niet in rechtszaal raakte
De rechtszaak tegen de Engelse Beverley Douglas, verdacht van uitkeringsfraude, is uitgesteld omdat de vrouw in kwestie simpelweg te zwaar is. Te dik om de rechtszaal binnen te geraken. De 43-jarige liet weten niet in staat te zijn de trappen te doen en door de smalle deur te geraken, om de dertien aanklachten tegen haar te aanhoren. Douglas bleef zo buiten de rechtszaal staan, terwijl rechter Roger Chapple haar verhoor verdaagde naar een latere datum in een makkelijker toegankelijker zaaltje.
De obese Douglas wordt ervan beschuldigd duizenden ponden van de staatskas geïncasseerd te hebben terwijl ze ook werkte als busbestuurster en als bediende van een bewakingscamera. Eerder deze week probeerde de Britse krant 'The Sun' haar enkele vragen te stellen, maar Douglas zei dat ze geen weet had van een rechtszaak tegen haar in het ouderwetse Inner London Crown Court.
Tegen Douglas, die in het zuiden van Londen woont, zijn dertien aanklachten ingediend. Tussen maart 2004 en februari 2009 zou ze van het sociale systeem geprofiteerd hebben terwijl ze werkte. Zowel de lokale dienst Werk en Pensioenen als die van Huisvesting en Gemeentetaks in Croydon dienden klacht in. De zaak van Douglas komt opnieuw voor op 7 juli, in een moderne rechtszaal op het gelijkvloers en met bredere deuren. (odbs) HLN
Bizarre beelden uit Wales, waar een bewakingsvideo een man vastlegde die de trein opwil - met een pony aan de leiband.
De onbekende man trachtte eerst twee treintickets te kopen, eentje voor hem en een voor zijn viervoeter, in het treinstation van het Noord-Welshe Wrexham. Hij zou een tweedaagse trip maken naar Holyhead. Het verbouwereerde loketpersoneel weigerde de man te bedienen en stelde dat paarden niet toegelaten zijn op de trein. Maar de vastberaden Welshman zei gewoon dat hij "de wet wel kent" en stapte daarna onverstoord met zijn pony de lift op die hem tot het perron bracht.
Toen de trein aankwam, trachtte de man nog zijn reisgezel aan boord te krijgen maar dat was buiten de conducteur gerekend. Na een korte discussie bliezen de man en zijn pony de aftocht. Een woordvoerster van Arriva Trains Wales reageerde al op het incident: "Kleine dieren, zoals honden of geleidehonden, zijn welkom. Maar geen grote dieren die een gevaar inhouden voor de veiligheid van onze reizigers." (odbs) hln
De uitvinder van de Harley-Davidson, Arthur Davidson, stierf en ging naar de hemel. Bij aankomst aan de hemelpoort zegt Sint Pieter: - Mijn zoon, je bent altijd goed geweest en jouw motos hebben de wereld veranderd, daarom mag je ontmoeten wie je wil. Arthur dacht even na en zei: - Ik wil God ontmoeten! Sint Pieter bracht hem naar de troonzaal en stelde hem voor aan God. God herkende Arthur en sprak tot hem: - Zo, dus jij bent de uitvinder van de Harley-Davidson? Arthur antwoordde: - Inderdaad, dat ben ik God antwoordde: - Dit was geen goede uitvinding... Het is een onstabiel voertuig, lawaaïerig en luchtvervuilend, gecompliceerd in onderhoud en
een te hoog verbruik Arthur, een beetje verveeld met dit commentaar, repliceerde: - Verontschuldig mij, maar heeft u de vrouw niet uitgevonden? - Ja, dat was ik! antwoordde God. - Ok, dan tussen ons, twee beroepslui: uw uitvinding was zéér ongelukkig! - De voorophanging is zeer onbetrouwbaar;
- Ze is zeer lawaaïerig en tatert te veel bij hoge snelheden; - In de meeste gevallen is de achterophanging te zwak en vibreert te veel; - De inlaat staat te dicht bij de uitlaat; - En de onderhoudskosten zijn onwaarschijnlijk hoog.
God dacht even na en antwoordde: - Inderdaad, het is zo dat mijn uitvinding fouten vertoont, maar, voortgaande op data in mijn bezit, kan ik je vertellen
dat er meer mannen op mijn uitvinding zitten dan op de jouwe...
Slakken kunnen zich verbazingwekkend snel genetisch aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dat heeft een internationale onderzoeksgroep met behulp van duizenden vrijwillige slakkenzoekers uit vijftien Europese landen ontdekt.
De onderzoeksgroep analyseerde ongeveer een half miljoen slakkenhuisjes naargelang de vorm en de kleur. Uit deze gegevens bleek dat de huisslak (Cepaeas nemoralis) over een periode van 50 jaar genetisch veranderde. "Dit is een zeer korte periode in de evolutie", zei de coördinator van het wetenschappelijke project Christian Anton vandaag.
De exacte reden voor de genetische aanpassing is nog niet bekend. Het is ook niet duidelijk of het klimaat een rol speelt, aldus de wetenschapper. Zo houden "geelhuizige" slakken, die door de kleur weinig zonlicht opnemen, zich voornamelijk op in noordelijke kustgebieden terwijl de anderskleurige slakken de schaduw opzoeken in beboste regio's.
De onderzoekers ontdekten ook een rechtlijnige stijging van het aantal slakken over heel Europa. Een verklaring hiervoor hadden de wetenschappers nog niet.
De vrijwilligers telden op 3.000 standplaatsen slakken en maakten zo het grootste datawervingsproject ooit mede mogelijk. Het slakkenonderzoek loop nog verder. (belga/adha)
Meer dan 130 zieken in Duitsland door EHEC-bacterie
In Duitsland liggen meer dan 130 mensen in het ziekenhuis, nadat ze besmet waren geraakt door de EHEC-bacterie. De besmetting is vermoedelijk veroorzaakt door ongewassen groente, maar ook rauwe, ongekookte melk of rauw rundvlees kunnen gevaarlijk zijn.
De levensgevaarlijke EHEC(Enterohemorragische E.coli)-bacterie breidt zich ondertussen verder uit. Minstens 40 mensen zijn er erg aan toe en liggen op de afdeling intensieve zorgen. Een aantal van hen heeft ernstige schade aan de nieren opgelopen en krijgt een dialysebehandeling. De toestand van minstens twee onder hen is zo kritiek dat ze kunstmatig moeten beademd worden.
"Het aantal zware gevallen in een kort tijdsbestek is zeer ongewoon, ook de getroffen leeftijdsgroepen zijn a-typisch. Momenteel worden vooral volwassenen, overwegend vrouwen, getroffen", aldus het Robert Koch-Instituut (RKI). Volgens de autoriteiten is de besmettingsbron voor de EHEC-bacterie mogelijk nog actief.
Het 40-tal zwaarzieken lijdt aan het zogenaamde Hemolytisch Uremisch Syndroom (HUS), dat door darmbacteriën veroorzaakt wordt. Daarbij kan het tot nierfalen, bloedarmoede door de afbrokkeling van rode bloedlichaampjes en een gebrek aan bloedplaatjes komen. De zware ziekte, die ook gepaard gaat met bloederige diarree, braken, misselijkheid en buikpijn, nam sinds de tweede week van mei toe.
Volgens het RKI treden nog steeds nieuwe gevallen op. Vooral mensen in Noord-Duitsland zijn ziek geworden. Een RKI-team is momenteel in Hamburg, waar tot nog toe 30 HUS-gevallen werden gemeld. In Nedersaksen en Bremen zijn tot nog toe 69 EHEC-patiënten bekend, maar ook in Sleeswijk-Holstein, Hessen, Mecklenburg-Voorpommern, Saarland en Noord-Rijnland-Westfalen, dat aan België grenst, zijn gevallen gemeld. (dpa/adv)hln
Ere wie ere toekomt: Brussels Airlines communiceert goed, de laatste jaren. Beter dan in de SNBA periode, beter dan de communicatie capriolen van Sabena vroeger. Resultaat: wanneer een senior executive van Brussels Airlines spreekt, wordt er geluisterd. Daardoor kon Bernard Gustin vorige week enkele rake boodschappen geven.
Op het eerste gezicht had Bernard Gustin een moeilijke boodschap, vorige week. Eigenlijk moest hij een winstwaarschuwing geven. Dat is één van de minst leuke opdrachten voor een CEO: komen vertellen dat het minder goed gaat dan gepland. Maar Bernard Gustin deed het met verve, en hij slaagde erin nog een aantal andere boodschappen te lanceren. Conclusie van het hele verhaal: Brussels Airlines heeft het niet gemakkelijk, maar het bedrijf blijft op koers. Nu is het aan de overheid om haar koers op vlak van luchtvaartbeleid te beginnen bepalen.
De stijgende fuel prijzen maken het geen enkele airline ter wereld gemakkelijk, ook Brussels Airlines heeft het moeilijk. Maar dat is niet alles: marktleider zijn op een aantal moeilijke Afrikaanse bestemmingen is deze dagen ook geen cadeau. Met name door de problemen in Senegal en Ivoorkust ging heel wat omzet verloren, terwijl de extra kosten zich nog steeds opstapelen. De combinatie van deze elementen zou pakweg vijf, zes jaar geleden waarschijnlijk de luchtvaartmaatschappij aan de rand van de afgrond hebben gebracht. Vandaag kan Gustin deze situatie gebruiken, om rustig een aantal strategische punten te maken. Dat heet: van een nadeel een voordeel maken.
Eerst en vooral stelt de CEO iedereen gerust: Brussels Airlines komt niet in liquiditeitsproblemen. Er is een mooie cashreserve én de kredietlijnen zijn solide. Vervolgens richt hij zijn pijlen op de Belgische regering(en). Met een heel slim gekozen zin: Wij willen geen geld. Wij willen een goed, duidelijk beleid. Met andere woorden: politici, doe uw werk zodat wij ons werk kunnen verder zetten.
Gustin gaat heel verstandig om met het fenomeen Ryanair. Hij valt de lowcost carrier niet aan, hij hekelt hun politiek van supplementen niet: die strijd laat hij over aan de salesmensen. Gustin schiet op een hoger niveau: hij hekelt het subsidiebeleid van de Waalse regering, en stelt gewoon dat de concurrentie niet eerlijk gevoerd wordt. Fair enough.
Vervolgens raakt hij een tweede beleidsprobleem aan: de strategie van de NMBS. Weer zon goed gekozen one liner: de NMBS is heel goed in het aanvoeren van passagiers voor Schiphol en Charles De Gaulle. Wij vragen gewoon dat ze dat even efficiënt doen voor Brussels Airport.
Dit is een voorbeeld van uitstekende, doordachte communicatie. Hoe komt Brussels Airlines uit dit verhaal, wat is de perceptie van de gemiddelde lezer? Eenvoudig samengevat: onze flag carrier heeft het moeilijk, maar dat is logisch gezien de turbulente tijden. Toch houden zij het hoofd koel, en ze wijzen op een volwassen, beheerste manier op een aantal structurele problemen, waarvoor oplossingen moeten komen. Einde verhaal, geen tegenspraak mogelijk. Ik denk dat Brussels Airlines zich in een hele goede positie gemaneuvreerd heeft voor een mogelijk gevecht tegen een spook dat om de zoveel jaar terug komt: een extra belasting op business en first class tickets. Bernard Gustin heeft alleszins de eerste communicatieslag al gewonnen. (Travel Industry)
Brussels Airlines noteert 46 procent meer passagiers
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft tijdens de maand april 486.653 passagiers vervoerd. Dat betekent een stijging met 46 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. De groei is in een belangrijke mate te wijten aan de aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in april vorig jaar, waardoor het Europese luchtruim tijdelijk moest worden gesloten. Daardoor moesten de vliegtuigen gedurende vijf dagen aan de grond worden gehouden. Brussels Airlines heeft het daarnaast echter ook over een naar eigen zeggen aanhoudend positieve passagiersontwikkeling. Er wordt daarbij opgemerkt dat de groei ook te danken was aan een toename van het zetelaanbod, de commerciële strategie en de prijzenpolitiek van Brussels Airlines. Op de Europese vluchten werd een groei met 47 procent opgetekend. Bij de Afrikaanse bestemmingen werd een toename met 32,5 procent genoteerd. (MH) hln