Bij een brand en een explosie van een vliegtuig op het tarmac van een luchthaven in het noorden van Rusland is één dode gevallen en zijn minstens tien mensen gewond geraakt. Dat hebben de Russische autoriteiten gemeld. Het vliegtuig was van het type Tupolev-154.
Een woordvoerder van het ministerie van Noodsituaties zei dat zes gewonden in een brandwondencentrum waren opgenomen. Het ministerie van Gezondheid sprak van een twintigtal gewonden, van wie de meesten vergiftigd werden door de rook.
Het vliegtuig, dat 116 passagiers en acht bemanningsleden aan boord had, vloog in brand terwijl het op de startbaan van de luchthaven van Soergoet reed net voor het naar Moskou zou vertrekken.
"De hulpdiensten konden het vuur niet blussen en er was een explosie. De passagiers en de bemanning konden geëvacueerd worden voordat de explosie zich voordeed", aldus het onderzoekscomité van het parket. Jouw mening telt!
Een Russische Proton-raket heeft vannacht succesvol de krachtigste telecomsatelliet ooit gelanceerd, zo heeft het Russische persbureau Itar-Tass gemeld.
De Proton-M van raketbouwer Kroenitsjev vertrok om 22.51 uur Belgische tijd op de basis Bajkonoer in Kazachstan. De uitzetting van de meegevoerde KA-SAT door de baaninjector Breeze-M in een voorlopige geostationaire baan was negen uur 12 minuten later een feit, aldus de Amerikaans-Russische raketuitbater ILS.
Volgens Europees satellietbouwer Astrium en ILS is de 6,1 ton wegende kunstmaan van de Europese operator Eutelsat de krachtigste telecomsatelliet ter wereld. Ten dienste van snelle breedbandinternettoegang en 40 conventionele televisie beschikt het tuig over 82 'spot beams' in (alleen) de Ka-band. De KA-SAT kan 70 gigabytes per seconde aan.
Het is met een hoogte van 6 meter en met een spanwijdte van 40 meter (bij opengeklapte zonnepanelen) ook de grootste kunstmaan in haar soort, aldus EADS-dochter Astrium.
De kunstmaan zal wellicht vanaf mei vanop 9 graden oosterlengte minstens 15 jaar zeker twee miljoen huishoudens bedienen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Begin december mislukte nog een lancering van een Proton-M. Daarbij gingen drie Russische navigatiesatellieten verloren.
Ruim 6,5 procent meer passagiers in november op Brussels Airport
In november heeft Brussels Airport meer dan 1,3 miljoen passagiers ontvangen. Dat is een stijging van 6,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei situeert zich zowel in het langeafstandsverkeer als in de trafiek binnen Europa.
"Ook het transferverkeer kent door het succes van de hubactiviteiten van Brussels Airlines en Star Alliance op de luchthaven een opvallende evolutie", preciseert Brussels Airport. Het vakantieverkeer daarentegen toonde een lichte achteruitgang, omdat de vertrekpiek van het najaarsverlof dit jaar in oktober viel, en vorig jaar in november, zo stelt de luchthaven.
Ook meer vrachtvervoer
Het vrachtverkeer kende met 40.838 ton een groei van 3,7 procent. Ook in november noteerde Brussels Airport een toename van vracht aan boord van passagierstoestellen, alsook bij de fullfreight-activiteit, luidt het.
"De 18.492 vliegbewegingen in november weerspiegelen een groei van 4,1 procent. Zowel het aantal passagierstoestellen als volvrachters nam toe. Na vele maanden van negatieve groei en een aarzelende terugkeer is dat cijfer de belangrijkste groei sinds de aanvang van de crisis twee jaar geleden", besluit Brussels Airport.
Hygiëne is belangrijk, vooral in de badkamer. Daarom ontwierp de Franse designer Philippe Starck samen met Duravit een regelbare Wc-douche: Sensowash Starck. Hierdoor worden je intieme delen gereinigd na ieder toiletbezoek.
De douche werkt op verschillende niveaus. Zo kunnen vrouwen dankzij de ladydouche voor een zachte reiniging kiezen. De comfortdouche gaat iets grondiger te werk en sproeit je achterste schoon met behulp van een krachtige waterstraal.
Met de afstandsbediening kies je zelf hoeveel water je gebruikt en hoe warm het mag zijn. Verder kan je er ook de sproeirichting van de douchearm mee bepalen. Wie niet van de waterervaring houdt, kan gewoon de noodknop induwen. Dan worden alle reinigingsactiviteiten meteen onderbroken.
Na elke wasbeurt word je droog geblazen. De poepsproeier reinigt zichzelf voor en na ieder gebruik. Handig weetje: koude wc-brillen behoren dankzij deze uitvinding tot het verleden. Het designtoilet beschikt immers over een bril die zichzelf verwarmt. Geen paniek, een temperatuursensor voorkomt een verbrand achterwerk.
Volgens badkamer en verwarmingsverdeler Facq worden toiletdouches dé trend van het komende jaar. Ook gepersonaliseerde badkamermeubels en innovatieve opbergkasten zullen in 2011 aan populariteit winnen.
Een nieuwe mensensoort is ontdekt in Rusland, dankzij dna-tests op een vingerbeentje dat was opgegraven in Siberië. De persoon, die naar schatting 30.000 jaar geleden heeft geleefd, behoorde niet tot de soort Homo sapiens, de enige mensensoort vandaag, maar was ook geen Neanderthaler, een mensensoort die 35.000 jaar geleden uitstierf.
Het Max Planck Instituut voor Evolutionaire Antropologie in Leipzig deed de ontdekking, waarover wordt bericht in het wetenschappelijk blad Nature. De vondst suggereert dat er nog een andere emigratie was van hominide voorouders uit Afrika, waar alle Homo soorten hun voorouderlijke roots liggen. Tot nog toe was gedacht dat enkel de Homo sapiens, Neanderthalers en Homo erectus is staat was tot deze verre verhuis.
Het beentje, dat in 2008 werd gevonden in een grot in het Altajgebergte in het zuiden van Siberië, bevatte nog voldoende mitochondriaal dna om geanalyseerd te worden door het team aangevoerd door Johannes Krause en Svante Paabo.
De Neanderthaler, een mensensoort die zon honderdduizend jaren geleden leefde, kookte zijn eten zoals de moderne mens. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in het Amerikaanse 'Proceedings of the National Academy of Sciences'.
Tot nu toe werd aangenomen dat de Neanderthaler alleen vlees at, maar ook dat wordt door de studie tegengesproken. De Neanderthaler leefde zowel in Europa als in het Midden-Oosten. Zon 30.000 jaar geleden raakte de soort uitgestorven. De reden daarvoor maakt nog altijd het voorwerp uit van debat.
Een van de hypothesen is dat de Neanderthalers uitstierven omdat ze alleen vlees aten en op een bepaald moment dus minder voedsel ter beschikking hadden toen de mammoeten minder talrijk werden. De homo sapiens zou beter in staat zijn geweest zich aan te passen aan zijn omgeving, door het eten van groenten, vis en zeevruchten, afhankelijk van zijn woonplaats.
Maar uit de studie, waarbij onder meer de fossiele tanden van Neanderthalers werden onderzocht, blijkt dat ze wel degelijk groenten aten. Ook werd hun voedsel gekookt, wat veronderstelt dat ze vuur konden maken.
Een wilde eend heeft er een mooie wereldreis opzitten, meldt news.com.au. De eend is teruggekeerd naar haar vertrekplaats Hongkong, nadat ze maar liefst 12.000 kilometer had gevlogen. Op de koop toe bracht de trip nieuwe informatie op voor specialisten van het Wereld Natuur Fonds (WWF). Het WWF had de eend, meer bepaald een vrouwelijke pijlstaart, vorig jaar in december uitgerust met een een zendertje. Dat gebeurde in het Mai Po Natuurpark in Hongkong.
Wereldreis Wat volgde, was een heuse trip die de eend tot binnen de Noordpoolcirkel bracht. Onderweg werden wel tussenstops ingelast in Noordoost-China en Zuid-Korea. Daarna verbleef de vogel drie maanden in Siberië om er voor het nageslacht te zorgen. In september vertrok de eend dan terug naar het zuiden. Op de terugweg werden op drie luttele dagen maar liefst 1700 km overbrugd, goed voor een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Uiteindelijk kwam de eend op kerstdag terug in Hongkong aan, op de plaats waar de reis op het einde van vorige winter was begonnen.
Jagershut Katherine Leung, een experte van het WWF, wist te melden dat de reis belangrijke informatie over vogelmigratie heeft opgeleverd. Tijdens zulke grote reizen moeten eenden vele gevaren overwinnen, zoals natuurlijke vijanden, ziektes, maar ook stedelijke uitbreiding die ervoor zorgt dat het leefgebied drastisch verkleind wordt. Enkel twee andere zenders van de in totaal 23 werken nog. Andere zenders zouden zijn afgevallen, maar vele dieren zouden gestorven zijn, onder meer door jagers. Eén van de zenders is zelfs gelocaliseerd in een jagershut. Door de trekroutes van de eenden in kaart te brengen, wordt het nu mogelijk om deze beter te beschermen.
Afgelopen zaterdag testten een vijftigtal sportievelingen hun conditie. De gemeentelijke sportdienst organiseerde het evenement 'Fit in twaalf weken' in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant. Deel 1 vond enkele weken plaats in Lubbeek, nu was het tijd voor een vergelijking.
'Fit in twaalf weken' bestaat dus uit twee delen. Een eerste keer wordt de lichaamssamenstelling gemeten: dat is het percentage lichaamsvet tegenover de vetvrije massa in je lichaam, rekening houdend met je geslacht en je leeftijd. Dat levert een score van 1 tot 7 op: hoe lager de score, hoe hoger het vetpercentage en dus het risico op hart- en vaatziekten. Je kan dit percentage verbeteren door minder calorieën te eten en meer te bewegen. Aan de hand van een fietstest wordt vervolgens je conditie (uithoudingsvermogen) gemeten. Uiteraard worden de resultaten besproken en krijg je deskundig advies. Met dit trainingsschema krijg je twaalf weken om aan je conditie te werken
Deel twee is een 'hertest': de deelnemers hernemen - op eigen verzoek - de proeven van de eerste keer. En reken maar dat iedereen erop gebrand is de resultaten van die eerste proef te verbeteren.
Ruim 50 sportievelingen verschijnen op het appel. 'Ongeveer evenveel mannen als vrouwen, jong en oud,' weet Erwin Vandenbergh, sportfunctionaris van de gemeente te vertellen. En het element competitie ontbreekt niet. Jeugdconsulente Emilie Nijst gaat in 'duel' met haar mama 'maar ik ga het niet halen, ze heeft de laatste weken serieus getraind,' zegt ze met de glimlach.
Uiteindelijk zijn alle deelnemers winnaars: door aan hun conditie te schaven, verbeteren ze hun gezondheid, en daar is het uiteindelijk om te doen.
Eén Duitser op twee wil de Duitse mark terug. Dat moet blijken uit een rondvraag door het blad Bild.
Uit de peiling blijkt dat 49 procent voorstander is van een terugkeer naar de Deutsche Mark, tegen 41 procent die dat niet wil. De helft van de ondervraagden (51 procent) zegt ontevreden te zijn met de euro.
Slechts zeventien procent zegt het gevoel te hebben dat ze sinds de invoering van de Europese eenheidsmunt voordeel hebben gedaan bij de euro, tegen 77 procent die daar negatief op antwoordt.
Van de ondervraagden is 67 procent bezorgd over de stabiliteit van de euro, en 56 procent vreest voor inflatie.
Een eerdere peiling, door televisiezender ARD, gaf aan dat 60 procent van de Duitsers de euro wil behouden, ondanks de huidige crisis in de eurozone.
De Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, heeft de voorbije weken verscheidene malen de Europese eenheidsmunt publiekelijk verdedigd. De euro is in het voordeel van alle Europeanen, argumenteerde Schäuble.
Jaarlijks gaat in Hakendover van 16 tot 17 januari het Dertienmaal uit.
Bart Adriaensens Johan Dewolf: 'Het is een bedevaart waarbij de weg tussen de kerk van Hakendover en de kapel van Onze-Lieve-Vrouw ten steen in Grimde dertienmaal wordt afgelegd. In totaal bedraagt de afstand een 40-tal km. Deze traditie is gegroeid uit de stichtingslegende van de parochie (7e eeuw) die verhaalt dat de kerk werd gebouwd door dertien mensen maar slechts 12 arbeiders hun loon kwamen ontvangen.'
'Zowel bedevaarders als wandelaars nemen aan deze tocht deel en niet iedereen heeft de bedoeling om het dertienmaal volledig af te leggen. Elke toer is ongeveer 3,2 km lang.
Elkeen kan na zijn tocht zijn naam met het aantal afgelegde toeren inschrijven in het kerkregister. Wie dertien maal het dertienmaal heeft afgelegd ontvangt een herinneringsmedaille die wordt uitgereikt op Pasen.'
Praktische inlichtingen ;
zondag 16 januari 12 uur : begin van het dertienmaal door deelnemers (op eigen ritme) 14 uur : officiële start in groep 24 uur : Zegening van de bedevaarders in de kerk
Zaterdag 22 januari 19uur 30: nieuwjaarsreceptie voor parochianen, deelnemers aan en sympathisanten van de processie in het gelegenheidscafé Simons.
Zondag 23 januari 9 u 30 : Plechtige hoogmis opgeluisterd door het zangkoor St.-Cecilia en de fanfare St.-Isidorus. St.Isidorus ; viering Hakendoverwijn, gelegenheidscafé* ganse dag geopend.
Nieuw dit jaar : wandelaars kunnen een deelnemersstempel bekomen in het gelegenheidscafé op 16/17 januari.
Op zaterdag 22 januari om 19u 30wordt een receptie aangeboden aan alle parochianen , deelnemers en sympathisanten.
Een Indiase draagraket van het type GSLV is zaterdag kort na lancering ontploft. Ook de meegevoerde Indiase telecomsatelliet ging verloren, zo was op televisiebeelden te zien.
Op de basis Sriharikota in het zuiden van India vertrok om 11.34 uur Belgische tijd de zwaarste draagraket uit het Indiase gamma, de GSLV ('Geostationary Launch Vehicle').
Precies 47 seconden na de lancering verloor het commandocentrum de controle over de raket, waardoor deze een andere vluchtrichting kreeg. Dat veroorzaakte een hogere druk, waardoor het voertuig explodeerde. Brokstukken ploften in de Golf van Bengalen.
Mankement
Volgens de eerste berichten was het falen te wijten aan een mankement in de eerste trap die bestaat uit een centrale motor die op vaste brandstof draait en vier opduwraketten die op vloeibare hydrazine werken.
Meteen ging ook de Indiase telecomsatelliet GSAT-5P verloren, de grootste satelliet die ooit door een Indiase draagraket werd meegevoerd. Het tuig moest een oudere telecomsatelliet vervangen.
Tweede falen
Het was de tweede keer dit jaar dat de lancering van een raket mislukte. In april kwam een raket die een testvlucht maakte terecht in de Golf van Bengalen. De rotor en turbine van deze raket waren gescheurd, vermoedelijk door een te hoge druk en temperatuur.
India is na de Verenigde Staten, Rusland, China en Frankrijk het vijfde land dat zich begeeft op de markt voor commerciële satellietlanceringen. Het land heeft sinds 1994 een aantal satellieten in een baan om de aarde gebracht. India wil in 2016 de eerste bemande ruimtevlucht maken.
De internationale luchtvaartsector zal dit jaar een nettowinst van 15 miljard dollar of 11,4 miljard euro boeken. Dat voorspelt de internationale luchtvaartassociatie IATA, die wereldwijd 230 luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt. Het globale luchtverkeer nam in 2010 met 3 procent toe.
Majdi Sabri, de regionale voorzitter van IATA voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika, meent dat de nieuwe cijfers te danken zijn aan de aanzienlijke groei tijdens het derde trimester in de Verenigde Staten, Europa en het Midden-Oosten. "Die stijging betekent dat de impact van de globale economische crisis op de luchtvaartsector aan het verdwijnen is", aldus Sabri in een interview met het Jordaanse nieuwsagentschap Petra.
Prognoses eind september gingen nog uit van een winst van 8,9 miljard dollar (6,8 miljard euro), ook al een verdrievoudiging van de prognose van de 2,5 miljard dollar die IATA in juni 2010 vooropstelde. Die stijging was vooral afkomstig van Aziatische maatschappijen. Hun winst steeg van 2,2 naar 5,2 miljard dollar.
Boeing herneemt testvluchten met 787 Dreamliner na brand
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft gisteren groen licht gegeven voor het hernemen van beperkte vluchten met zijn 787 Dreamliner. Een brand had ervoor gezorgd dat de toestellen, waarvan de ontwikkeling al drie jaar achter op schema zit, aan de grond moesten blijven. De planning voor de commerciële indienstneming van de 787 wordt met zes maanden vertraagd.
Facebookgroep 'Hoe gaar is jouw relatie met Hoegaarden' poneert deze stelling: 'Hoegaarden is terug van weg geweest! Wij, studenten van Marketing (KHLeuven), gaan Hoegaarden herpositioneren. Weg met zijn oubollige karakter! Hoegaarden wordt terug hip. Wij willen weten WAAR jullie HOEGAARDEN drinken, HOE, WANNEER en BIJ WAT jullie dit bier drinken! Hoegaarden witbier,Spéciale, Grand Cru, Rosée of Citron?! Voor ieder wat wils!'
Het proeverspanel van Het Nieuwsblad (zaterdag jl) plaatste onze Speciale ook niet bij de toppers. Goed dat wel, een echt witbier met véél smaak, zo luidde het. Maar net niet bij de origineelse en de smaakvolste (vaak zwaardere) favorieten. Maar dat de 'studenten' en het panel de Speciale vernoemen is al een prestatie, wantg voor het Hoegaardse winterbier wordt de jongste jaren nauwelijks nog reclame gemaakt...
David Coulter (VS) versterkt het rare imagio van Hoegaarden op een recente video. Hij spreekt de naam correct uit maar kletst te veel in plaats van te drinken. Alhoewel, hij vergelijkt Hoegaarden met Lays Chips: 'Je kunt er niet genoeg van krijgen'. (R. Billen)
Jef Homblé (Jef Vos), Mil Swillen (Van Laene) in hun Minerva 1934.